Gå til innhold
Hundesonen.no

Følger du med på kabinpersonalets sikkerhetsinnstrukser?


Gjest
 Share

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      34
    • Nei
      17
    • Innimellom
      35
  2. 2.

    • Ja, skrur alltid av telefonen, bruker aldri musikk på ørene når lyset med fest sikkerhetsbeltet er tent og kabinpersonalet trenger aldri minne meg på å gjøre ting
      81
    • Nei, jeg hører på musikk og må gjerne bli bedt 3 ganger om å legge fra meg telefonen
      1
    • Ikke alltid jeg gidder å sette mobiltelefonen på flymodus nei...
      4


Recommended Posts

 

LOL angsttuben :lol: Det er metrolinern til Air Norway, ikke sant? Har dritlyst å prøve den, ikke gjort det enda.

 

Er på GM ja, kan PM'e deg :)

Stemmer, gode støydempende hodetelefoner anbefales. Serveringen er to-tre kaffekanner fordelt under setene i kabinen, og to sjokolader i koppeholderen i vinduskarmen din. Intet kabinpersonale, bare de to i cockpit (som forøvrig har tidenes minste vindusareal).

Takk, veldig gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg følger med. Mest for å vise respekt for den jobben de gjør. Jeg leser alltid sikkerhetsbrosjyren også. Mobilen er alltid slått av under hele flyturen.

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge

Stemmer, gode støydempende hodetelefoner anbefales. Serveringen er to-tre kaffekanner fordelt under setene i kabinen, og to sjokolader i koppeholderen i vinduskarmen din. Intet kabinpersonale, bare de to i cockpit (som forøvrig har tidenes minste vindusareal).

QC15's er innkjøpt, flyturer har aldri vært mer stillegående! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forøvrig det er enkelte som aldri hører etter hva kabinpersonalet sier - jeg var med fly en gang når en passasjer i setet bak meg fikk et illebefinnende, fikk flere slags anfall og etterhvert fant man en lege i flyet som kom til.

Når vi endelig kom oss til flyplassen i Frankfurt (tror jeg det var? Flyplass med eget sykehus iallefall) fikk vi klar beskjed over høytalerannlegget flere ganger at ALLE måtte sitte i setene sine slik at ambulansepersonel kom seg inn og fikk hentet pasienten ut. Men tror dere folk klarte å høre etter?! Når flyet landa begynte noen å reise seg, en person begynte bare å brøyte seg frem mot midtgangen når en medpassasjer reiste seg opp i setet, peket på personen og ropte "GET DOWN" - først da satte personen seg ned selv om ambulansefolkene var på tur inn med båre :lol: Folk asså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge med. Jeg orienterer meg alltid om hvor nødutgangene er uansett om det er fly/hotell/båt - whatever.

Jeg har flyskrekk, - så jeg følger nøye med - sjekker alltid at det faktisk er en livvest under setet mitt (jepp), orienterer meg om hvor nærmeste nødutgang er, å hvor den nærmeste etter/før den er i tilfelle den av en eller annen grunn skulle være sperret. Jeg har aldri telefon på i fly, og den eneste gangen setebeltet er av, er ved toalettbesøk.

Jeg er like krakilsk på akkurat dette med sikkerhet uansett hvor jeg befinner meg. Og de tingene du nevnte - de viste jeg faktisk, og nettopp derfor følger jeg instruksene. De har jo ikke funnet opp disse sikkerhetsreglene for å plage oss, heller tvert om - de er der for VÅR sikkerhet... Det er idioti og ikke følge med/følge reglene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid beltet på. Mobil i flymodus. Hører bare på musikk mens det er lov. Følger med på sikkerhets instruksen og pleier å lese folderen fordi jeg kjeder meg :-P

En kollega var flyvertinne før og hun sa at morgen flyvning på business klasse fulgte ingen med, men en dag røyk strømpebuksa og plutselig så ingen i avisa lengre :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så kraftig flyskrekk at jeg tar beroligende når jeg flyr, så nei, jeg følger ikke med, jeg har nok med meg selv og har musikk i ørene så lenge/mye jeg kan, fordi det er beroligende. Evt har jeg ørepropper i, og prøver å sove (komboen lite/ingen søvn natten før og beroligende pleier å gjøre at jeg gjerne sovner ila turen ;) ). Men jeg har flydd masse oppgjennom og vet hva de sier. Skrur alltid av tlf, har beltet på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur alltid av telefonen før vi kommer inn på flyet, følger med når personalet forklarer hva vi skal gjøre om noe skulle skje, leser brosyjren av ren kjedsomhet og sitter alltid med beltet på. Jeg klarer somregel alltid å glemme headsett så jeg leser som oftest en bok eller prøver å sove på flyet, så lite musikk hos meg. Jeg har flydd flere ganger i året siden jeg ble født så har en rimelig kontroll på hva jeg skal gjøre i en evt nødsituasjon, men jeg syns uansett det er greit å følge med for å holde meg oppdatert og ikke skulle glemme det fordi jeg ikke fulgte med den gangen jeg skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger alltid med, og leser alltid broskyren. Telefon er også skrudd av. Når jeg ikke sitter og klamrer meg fast, ser jeg enten ut av vindu eller leser en bok. Beltet alltid på når jeg sitter. Usosiale meg blir merkelig nok forholdsvis sosial på fly, så jeg kan til og med skravle med sidemannen på tur. :P

Hadde alle vært som denne da! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd mye - to ganger i mnd i ti år i alle fall, og kan sikkerhetsrutinene. Så jeg følger ikke med i form av aktiv lytting. Men jeg har aldri lyd på ørene eller sitter og leser/trykker på mobilen mens de holder demonstrasjonen, for jeg må få med meg om de sier noe annet enn de pleier. Da "våkner" jeg og begynner å følge bedre med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vet forøvrig også sonisene at årsaken til at lyset skrus av i kabinen under takeoff og landing når det er mørkt ute, er fordi takeoff/landing er de mest risikoutsatte situasjonene flyet er i, og at i tilfelle en nødssituasjon så skal øynene ha godt mørkesyn.

*Eller at årsaken til at man gjerne kan ha mobiltelefonen på flymodus, men IKKE høre på musikk eller spille bærbare spillmaskiner under takeoff/landing er fordi man skal være observant og klar i hodet, og kunne reagere raskt og ikke minst HØRE kabinpersonalets kommandoer i en nødssituasjon?

*Eller at årsaken til at baggasjen skal ligge godt under setet foran deg (også bikkja i kabinen..) samt at pc må legges helt bort under takeoff/landing og perioder med mye turbulens i cruise-høyde er fordi flyet brått kan havne i luftmasser med sterk nedadgående luftstrømmer som fører til midlertidig vektløshet slik at alle løse objekter går i taket?

De to første visste jeg faktisk ikke. Det siste punktet derimot har jeg vært med på selv og vet godt hva du prater om :P Bare at det var midt under flyturen og vi satt og drakk juice da flyet plutselig falt noen meter. Heldigvis var jeg bare 9 og synes det var kjempegøy med kiling i magen og bagasjen som plutselig fløy i taket. Hadde det vært nå hadde jeg sikkert aldri satt meg ombord på et fly igjen :lol:

Men ja, jeg følger med på det som blir sagt og ser meg ut hvor nærmeste nødutgang er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte nøye med de første gangene jeg fløy. Nå følger jeg med innimellom, fordi jeg har sett det så mange ganger før.

Men jeg er veldig nøye på å følge instruksjonene. Jeg er redd for å fly, og det siste i verden jeg vil gjøre er å bidra til å mulig ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke aktivt med, men jeg gjør ikke noe annet heller - prater ikke med sidemannen, hører ikke på musikk, leser ikke, bare sitter og ser på uten å lytte særlig aktivt. Eller sitter og ser ut av vinduet mens jeg tenker på andre ting. Helst det, kanskje. Norwegian sine sikkerhetsfilmer pleier jeg å se på.

Har glemt å skru av telefonen i blant. En gang jeg fløy hjem fra Hellas gjorde jeg det, da hadde jeg fått "Velkommen til Serbia"-melding da vi landet. :P Setter telefonen i flymodus, men skrur den vel aldri helt av. Men ellers er jeg snill og grei passasjer! Håndbagasje under setet foran eller i hattehylla, aldri for mye håndbagasje, oppreist stolrygg, ikke musikk under takeoff og landing osv. Hender jeg legger merke til hvor nærmeste nødutgang er, men det er ikke noe jeg tenker særlig bevisst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått meg på de som driter i å slå av, later som de sover med musikk på ørene osv jeg. Er det noe flypersonalet kan gjøre med slike folk? De som ikke bryr seg om det?

Har blitt noen turer med fly i år, og på de fleste fly så blir disse vekket med beskjed om å legge det bort. Og også ved matservering, så er det ren høflighet å rette opp stolryggen (men noen bryr seg ikke/sover). Men her har jeg også flere ganger opplevd at de vekker vedkommende og ber de sette opp setet. Og det er vel det de kan gjøre.

Jeg følger nok ikke aktivt med, men jeg er ikke forstyrrende eller driver med andre ting ved sikkerhetsdemonstasjonene. Jeg setter alltid tlf i flymodus, men har hendt at jeg har glemt å skru tlf helt av. Jeg legger alltid bagasjen under stolsetet så lenge vi ikke sitter forran (slik at man får en vegg forran seg) eller ved utgangen. Og irriterer meg alltid over de som "later som" de ikke har fått med seg beskjeder, hvor kabinpersonalet må legge opp tingene for de etterpå.

Jeg sitter stort sett med beltet på hele tiden, men slakker det gjerne litt når vi har kommet opp i cruisehøyde. Og har også begynt å feste det utenpå pleddet så de skal slippe å forstyrre meg fordi de ikke ser om beltet er på ved evt turbulens.

Jeg orienterer meg automatisk etter nødutganger i det jeg kommer meg på flyet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilen skrus av før takeoff, og skrus på igjen etter landing. Følger ikke med, men driver heller ikke med andre ting mens demonstrasjonen pågår. Har aldri musikk i ørene, men leser heller bok - da får jeg med meg det som skjer rundt meg. Setebeltet er forøvrig på under hele turen (og sørger for å ha det over teppet, i tilfelle jeg sover når flyvert(innene) sjekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger alltid instruksene. Men jeg følger ofte ikke med på demonstrasjonen. Når man flyr- i perioder 2 − 3 ganger tur-retur per uke pga jobb, så blir det slik. Jeg sovner ofte med en gang jeg har satt meg i flysetet og festet selen (og skrudd av tlf). Fordi hver time med søvn er gull verdt med arbeidsdager som inkludert reisetid blir på opptil 18 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med, men det er mest fordi jeg automatisk blir trukket mot der det skjer noe. Jeg prøvde å ikke følge med forrige gang fordi jeg syntes jeg hadde hørt det nok ganger :P Men det gikk ikke.

Jeg har ikke alltid skrudd mobilen av eller tatt den i flymodus. Jeg har fått høre at det ikke påvirker flyinstrumentene, da skulle man visstnok ikke fått ha mobilen med på flyet i det hele tatt. Dette har jeg fått høre fra en som tar utdanning for å bli flygeleder. Det er som du har skrevet i første posten, for at man skal være oppmerksom under take off og landing i tilfelle noe skjer, og det er jeg, for om mobilen fremdeles er på, så er den i baggen min, og det er gjerne det at jeg glemmer den som gjør at jeg ikke har tatt den av eller flymodus (den er så og si alltid i flymodus ihvertfall). En gang hørte jeg også på musikk da vi landet eller noe, men da var jeg ganske ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke alltid skrudd mobilen av eller tatt den i flymodus. Jeg har fått høre at det ikke påvirker flyinstrumentene, da skulle man visstnok ikke fått ha mobilen med på flyet i det hele tatt. Dette har jeg fått høre fra en som tar utdanning for å bli flygeleder. Det er som du har skrevet i første posten, for at man skal være oppmerksom under take off og landing i tilfelle noe skjer, og det er jeg, for om mobilen fremdeles er på, så er den i baggen min, og det er gjerne det at jeg glemmer den som gjør at jeg ikke har tatt den av eller flymodus (den er så og si alltid i flymodus ihvertfall). En gang hørte jeg også på musikk da vi landet eller noe, men da var jeg ganske ung.

Nå er det for det første - som i min første post - ulovlig per lov satt av europeiske myndigheter å ha telefonen på med radiosender eller mottaker under en flyvning. Det har også - fram til nylig - vært ulovlig å ha mobiltelefonen på flymodus også, under svært viktige og sårbare perioder av flighten hvor man benytter seg av radiokommunikasjon (taxing, takeoff & landing). Altså er det like ulovlig som å stjele, kjøre for fort osv.

Så sånn sett er det jo ikke noe å diskutere - det ER ulovlig :P

For det andre har flyveledere - ikke noe vondt sagt om de - god peiling på luftrommet og prioriteringer med fly, men ikke nødvendigvis på nøyaktig hvordan flyene fungerer eller er bygget opp. Selv piloter har ikke allverdens kunnskap om det. Det varierer fra flymodell til flymodell hvor mye navigasjonsutstyret påvirkes, men verst av alt er støyen man får på headset'ene i cockpit. Det er en setning og en uttalelse jeg baserer på samtaler med crew, teknisk base hos norwegian og SAS og diverse nerderi jeg har lest på internett med rapporter og resultater fra offentlige myndigheter. Jeg har selv opplevd å høre den karakteristiske "du-dutututuduutudutt" lyden når jeg har vært i cockpit, da måtte kapteinen gå på høyttaleranlegget og be folk se etter om alle telefonene var avskrudd. Du kan jo tenke deg støyen om et helt fly med 180 mobiltelefoner som desperat sender ut de sterkeste signalene de har for å få inn dekning (for det har man ikke på 40,000 fot, hehe). Når man skal inn for landing i ekstremt dårlig sikt, for eksempel her i Tromsø, er det kun et radiosignal som man søker etter for å hekte seg på instrument-innflyvningen. Når landskapet er så kupert som det er rundt Tromsø opplever man gjerne at radiosignalet spretter litt pga fjelltoppene, det er særlig karakteristisk hvis man kommer inn fra nord i Tromsø pga de høye fjellene man flyr over. Jeg vil helst ikke at en masse mobiltelefoner som da er såpass lavt at de kan kontakte basestasjonene skal ytterligere forstyrre dette signalet :P Så jeg tror man skal passe seg for å "heve seg over loven" og tro man veit bedre enn de som har laget flyene og regulert toleransegrensene - iallefall i minimumsvær! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå nylig er lov med mobil på i flymodus under take off og landing, så er det vel ikke lengre så farlig?

Uansett så tror jeg hun har noe annen slags utdanning også. Flymekaniker-ish. Jeg mener ihvertfall hun kan en hel del om fly og hvordan de fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode poeng, det er mye sensitive instrumenter involvert. Men det er jo nettopp det som er poenget med flymodus, at telefonen ikke skal ta imot eller søke signaler. Og selv om ulike konfigurasjoner kan ha ulike instrumenter osv, så nekter jeg å tro at AirCanada sin 737 er immun mot mobiler i flymodus, mens SAS sin 737 slutter å funke (nå sverger jeg ikke på livet at det var AirCanada som sa det var greit med flymodus, men jeg har altså opplevd store forskjeller). Selvfølgelig, det finnes jo folk som ikke gidder å sette mobilen i flymodus, eller gjør det først når utflyvningen er fullført og det er lov å bruke apparater i flymodus (som da først setter den i flymodus) — og sånn sett er det jo fornuftig å be folk skru telefonen helt av.

De gangene jeg har sittet i cockpit har pilotene gjerne hatt sine mobiler på i flymodus, og de sitter jo gjerne med iPaden fremme med kart og sånt. Slik jeg oppfatter det har mye av forbudet bak i kabinen med oppmerksomhet og det å være klar til å følge med om det skulle skje noe. Ikke dermed sagt kun det, for all del. I tårnet går mobilen også i flymodus, da radioene der oppe kan være relativt følsomme, og det er lite kult å sende sånn ubehagelig skurring ut til alle som lytter inn :ahappy:

Luftfartsmyndighetene er temmelig strenge — med god grunn — men det at reglene er vanskelige og tidkrevende å endre gjør at det dukker opp forskjeller fra sted til sted på hvor langt de har kommet med holdninger ref flymodus/avslått. Ja, jeg vet at jeg bryter reglene som for tiden er her, akkurat slik jeg vet at jeg av og til kjører litt over fartsgrensen. Likevel er det kun når vurderingen bak er at dette ikke reduserer sikkerheten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå nylig er lov med mobil på i flymodus under take off og landing, så er det vel ikke lengre så farlig?

Uansett så tror jeg hun har noe annen slags utdanning også. Flymekaniker-ish. Jeg mener ihvertfall hun kan en hel del om fly og hvordan de fungerer :)

Ja jeg snakker som H P er inne på om mobilen på generelt, ikke flymodus :P Det er jo dermed 3 situasjoner: mobilen på generelt - kan evt påvirke radiosignaler, mobil i flymodus - oppmerksomhet og samlet effekt, mobil skrudd av: fred i sjela... ( :lol: ). I flymodus gjør nok ikke telefonen noe særlig skade, iallefall ikke som vi kjenner til foreløpig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på instruksene med et halvt øre, i tilfelle noe plutselig er nytt, noe det jo aldri har vært :P

Jeg har forsåvidt opplevd svært sjelden å se noen som bryter reglene. Akkurat regler på fly er liksom en selvfølge for de fleste, følger jeg. Men på vei til Italia i sommer opplevde jeg at telefonen til mannen i setet bak med ringte under takeoff, og mannen svarte som om ingen ting var uvanlig. Han fikk et helt fly til å snu seg med olme, stirrende blikk, og la rødmende telefonen sin ned igjen. Avslått. Han var nok bare litt i sin egen verden en liten stund, stakar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Slet med lyd på kurset i går også. Oppunder taket ivrig på å få mat og lek for gøyale oppgaver.  Selv slet jeg med å være tydelig på hva han skulle gjøre. For tidlig på dagen og for lite koffein innabords. Kom meg litt mot slutten etter å ha forvirret vettet av den stakkars valpen med elendig lederskap i starten. Jeg blir så perpleks når han ikke gjør som jeg ber om, og da blir kommunikasjonen enda mindre tydelig. Blir ofte bare stående rådvill fordi jeg ikke hadde noen plan B for hvordan håndtere det om han ikke gjorde som jeg forventet. Jeg ber om sitt og han legger seg slapt ned på hoften og stirrer på meg for mer tydelig kommunikasjon om hvordan få seg en matbit eller kos eller lek eller begeistring, og jeg blir bare stående perpleks og vente på en god ide om hvordan jeg skal respondere på det.  Det er et nytt problem. Kan ikke huske å ha slitt med å ikke få hva jeg ba om før, derfor har jeg heller ikke noen ideer om hvordan håndtere det. Tror jeg har lagt forventningene til hva han skal mestre ifht alder altfor høyt. Han er såpass mye større enn tidligere hunder, så mine forventninger er ubevisst justert opp bare på det visuelle inntrykket av størrelsen hans. Trenger være mer bevisst på hvor liten han fortsatt er, for å skru forventninger ned og hjelpere og belønningsfrekvens opp.  Ballen er dessverre trukket litt opp igjen, og Jokke er tilbake. Den ligger rett innenfor, nesten nede. Forstår at det der er ubehagelig for ham. I dag har vi gått en litt lengre tur. Nonchalant over en mengde hester i luftegårder, for det har vi sett før. Hest på veien med sulky og kusk med hjelm og briller var noe nytt, så de ble kjeftet litt på for å forstyrre det stabile verdensbildet hans med nye elementer. Ikke noen big deal, ville bare gi dem beskjed om at det der var irreglementært. Han er 16 uker i dag.  Etter tur var vi innom miljøtrening. Der løp Ede ivrig opp trappen for å rutsje ned og løpe over det gøyale skumgummi-terrenget flere ganger før han husket at han var redd trapp og ville ha drama istedenfor gøy.  Gyngeunderlag kunne muttern bare drite i å prøve narre ham i den sikre døden på, men senket plattform var ok å ha en tålmodighetsprøve på, i håp om å få løpe favoritten igjen: Tunnellen 💕 På tur hjem ville muttern ha et fint bilde av en høyreist og råstolt Ede med det nye kampeskinnet sitt, mot en fin bakgrunn, men Ede hadde no such concerns for fotoalbumet sitt. Beste vi fikk til med sliten valp, lite tålmodighet, mobilkamera og Google Photos ble i beste fall laber nisjehumor.
    • Sladretrening er eneste jeg vet om som fungerer. Vært lenge nok på sonen til å postulere at ingen gamle travere her inne kjenner noen mer effektiv metode heller. Har stått i samme situasjon og slet med dårlig timing og dilemmaet mellom å ødelegge markør eller belønne utageringen. Fasitsvaret viste seg å være å ta crap timing på min egen kappe, beholde verdien av markøren ved å belønne konsekvent etter å ha gitt den, og så løser det seg over tid (fra noen timer til mange lange måneder) med en klar overvekt av god timing på markør over tid.  Jeg trodde personlig det aldri ville bli bra, men etter 6 lange måneder med konsekvent sladretrening, det då mørkt ut, ingen lysglimt i tunellen lenge, så var den alternative nevrologiske pathwayen gått fra å være et tråkk til å bli den nye nevrale hovedveien. 
    • Hei! Har en 4 mnd gammel bc valp som er begynt å knurre og bjeffe mot hunder på tur… møter sjeldent hunder på tur her hjemme, men flere hunder som står i hundegård og bjeffer når vi går forbi.. disse hun er begynt å utagere på! Hunder på trening går fint..   noen tips for å avbryte dette? Sladretrening? Dette er non usikkerthet
    • Det er en fin alder. Mine to yngste blir to år i slutten av april. Kjører med de alt fra 12 km til 3 mil. Har noen ruter der jeg må på asfalten litt så jeg kommer til en runde men da tar jeg hastigheten så lav som mulig og bruker potesokker. De med gummi er fint til asfalt. Jeg bruker hundepark (50 mål) 1-2 ganger i uka med flokken som variasjon.  Når jeg kun hadde én husky syklet jeg også rundt mila hver dag for at han skulle være fornøyd. Gåturer var/er han aldri ordentlig fornøyd med. Kunne gå i skogen flere timer for så å komme hjem og løpe rett bort til sykkelen.  
    • Har hatt en helt spinnvill dag på gratis valpekurs av instruktørstudenter på K9 Hundesenter, Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund (som har busstopp rett utenfor, 25 min fra Trondheim sentrum innen samme billettsone). Kjempeflinke studenter og lærere og flott opplegg, men bevares for en villstyring han er i den settingen. Kurs/fellestrening er det gøyeste han vet. Han er så rolig og grei når vi er rundtomkring ellers, men akkurat i den settingen der er han bare i taket av forventninger og iver.  Lyd.  Så intens vokal.  All energien han har ombord. Sju sommere og sju vintre. Sommer er supert. Lett å be og verdens letteste å belønne med lek har blitt. Vinter kommer ut i form av lydbølger. Full storm. Verste jeg har opplevd. Har hatt to raser hvis første egenskap folk forbinder med dem er "gneldrebikkjer" og ingen av de to lagde lyd, så jeg trodde jeg var flink til å trene hund av med utidig lyd. Det var feil. Valgte de første ukene med Ede å avvente med å sette cue på hals, fordi det kom bare sutrete bjeffing, og den tonen og stemningen ville jeg ikke ha. Så glemte jeg å begynne jobbe med å få det på cue da det gikk over i mer riktig toneleie. Nå er jeg neck deep i alt annet enn shhhh-it fra Ede. Øverste prioritet den nærmeste tiden blir derfor lyd av og på.  Hilseiver er et annet problem jeg har påført meg ved å la ham ha en selvstendig relasjon med naboen. Det er jo kjempebra at de er glade i hverandre og har funnet sin omgangsrutine, men trenger lære Ede at det ikke er sånn vi hilser på fremmede. Arrangerte hilsesituasjoner er derfor prioritet nr to.  Å finne ro på kommando blir neste prioritet. Han er litt som Charlie Sheen på treningssenteret: "I've got one gear: GO!" ..eller, han har flere, men muttern knoter noe ****** med å finne ut av de. Oppleves som en automatkasse som innimellom henger seg opp på D. P-knappen lever sitt eget liv og slår plutselig inn midt på gulvet om en setter den i N for lenge. Ikke vanskelig å sette tilbake i D, men når en VIL ha den i P, så henger den seg ofte opp på D og gir gass av seg selv. Toyota har bedre self drive software. Vi har derfor meldt oss på "Selvbeherskelse og impulskontroll" kurs. Suksess er om det føles som wasted money når vi kommer dit, for det starter ikke før i april. Det er lenge til med den Duracell-krabaten her.  Dagens virkelige gladnyhet er at begge testiklene er nede i pungen nå. Tror den andre landet i morges, for Ede sluttet plutselig å jukke.  Han har jukket MYE, antakelig pga ubehag fra press ved den ene ballen stuck i lysken. I morges omfavnet han meg bare da jeg satt på huk foran vaskemaskinen. Labbene på skuldrene, kinn mot kinn. Ble stående sånn lenge og kose. Ikke ett jukk. Det var så koselig 💕🐾 Super happy av å vite at han ikke lenger har ubehag, slipper bekymringer for hyperaktiv testosteronproduksjon, kreft og østrogenoverskudd, slipper utgifter, risiko og ubehag ifbm kirurgi, og vi slipper søke og dokumentere for hvert stevne vi vil stille. Få vurdert bygning, tenner, bevegelser og pelskvalitet kan vi også gjøre, mest av pliktfølelse overfor oppdrettere, men også fordi muttern synes Ede fortjener bekreftelse på at han er søtnos og kjekkas, og hun liker ha en unnskyldning for å kle seg i blazer og høye hæler.  Ede er altså ikke lenger lille Jokke, og det er plutselig bare kos å få en omfavnelse. Kurs starter tidligere på formiddagen i morgen. Usikker på om vi skal forskyve frokost to timer, eller om vi skal satse på å bare spise ekstra godbiter på full mage i to timer. Heller mot å drøye leggetid i kveld, stå opp sent og ta frokosten på kurset, da jeg personlig tror det blir et mindre onde for fordøyelsen enn å trykke på med godis i to timer, to timer etter frokost. For det første liker jeg ikke gi ham godis. Han får alt fullforet sitt som godis fra hånden i intervaller som tilsvarer måltider. Ikke glad i å gi masse ekstra utenom. For det andre blir alt som gis i løpet av to timer, to timer etter frokost, det blir vel for dårlig oppløst før magesekken tømmer seg i tarmen. Blir bare vomfyll som hemmer næringsopptak fra måltidet.  Vi går altså for sen kveld og sen frokost, om ingen som vet bedre korrigerer meg på den i tide. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...