Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor annonsere hannhund for avl?


melonen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en papillon hann (nkk registrert, frisk, alle tester tatt og tidligere avlshund og premiert champion hund i flere land) som jeg vil legge ut for avl? Han ligger på Klubben sine sider for oppdrettere men jeg eier nå hunden. Jeg skal ikke drive noe oppdrett men vil legge han ut for avl. Hvor kan jeg gjøre dette???

Endret av Raksha
Endret ordlyden i emnetittel så den er litt mer forståelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, seriøse folk annonserer ikke sine hannhunder på finn.no. Vil du virkelig at hannhunden din skal bli brukt i avl, så er første bud å vise dere fram på utstillinger eller andre steder aktive hundefolk ferdes. Det hjelper sjelden å bare ha en annonse ute om ingen egentlig vet noe særlig om hunden.

Eierskifte hos NKK burde vel ikke ha noe å si for hva som står i annonsen din på klubbens sider.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste "annonsere avliving"!!! :P heldigvis feil!

Det er som oftest tispeeier/oppdretter som finner hannhund :-)

Jeg ville ikke annonsert på finn.no fordi du kommer til å bli kontaktet av mye rart regner jeg med. Da må du være flink til å sortere ut useriøse henvendelser. Og finn.no vil jeg ikke tro er riktig sted, hvor mange seriøse oppdretter søker hannhund der? :-)

Få klubben til å oppdatere (send kopi av kjøpskontrakt f.eks), omregistrering tar som oftest ikke så veldig lang tid tror jeg :-)

En annen ting som kan fremme din hund for avl er å rett og slett vise han frem! ta alle nødvendige helsetester og melde på utstilling og vis frem hunden :-) Det er masse oppdrettere på utstilling og om din hund gjør det bra så vil de legge merke til han. Så vis han frem!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde først det stod "...annonserer avliving" :teehe:

Det beste er vel om han ligger på raseklubben si side? Ser ikkje på Finn som så veldig seriøst når det kjem til å legge ut bikkjer for avl, tenker det er mange med andre rasar som ringer også(?) Så raseklubben er nok det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en papillon hann (nkk registrert, frisk, alle tester tatt og tidligere avlshund og premiert champion hund i flere land) som jeg vil legge ut for avl? Han ligger på Klubben sine sider for oppdrettere men jeg eier nå hunden. Jeg skal ikke drive noe oppdrett men vil legge han ut for avl. Hvor kan jeg gjøre dette???

Som de andre sier, hvertfall ikke finn.no...Du sier "tidligere avlshund". Hva har han gitt av avkom? Hvordan ser de ut, hvordan er gemytt, hva gir han av seg selv? Det er jo noe av det en tispe eier ser på. Om du ikke har interesse av å stille ham ut videre, hva så med å ha en egen hjemmeside for ham, hvor du presenterer hunden skikkelig,og så legge link til denne ved hans kontakt info hos raseklubben din?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben er vel det mest seriøse. Noen har også Facebookgrupper hvor man kan annonsere hanner til avl.

Jeg har fått forespørsler stort sett ved å være aktiv med hunden min i rasemiljøet, innen hundesporter etc, utstilling er greit sted å få vist frem gode hanner på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben er vel det feriestedet. Noen har også Facebookgrupper hvor man kan annonsere hanner til avl.

Jeg har fått forespørsler stort sett ved å være aktiv med hunden min i rasemiljøet, innen hundesporter etc, utstilling er greit sted å få vist frem gode hanner på :)

Ehm, hæ?

Ellers helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du har fått eierpapirene i ditt navn, kontakt da raseklubben for å få han over på ditt navn også der under avlshannhunder.

Sist jeg omregistrerte tok det seks dager fra vi ordnet det på dogweb til stamtavlen lå i min postkasse.

Edit: Jeg finner han ikke i raseklubbens registrer, sjekker da NPPK sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv papillon. Den beste måten å vise frem hunden sin er rett og slett å gjøre seg kjent i miljøet. Det behøver ikke være ved å selv stille ut hunden, men ved å stifte bekjentskap med andre som driver med rasen. Dersom du etterhvert blir kjent med flere som driver med rasen kan det jo tenkes noen finner din hannhund interessant.

Men når det er sagt - det er faktisk ikke slik at man som hannhundeier kan gå ut og annonsere at man har en hannhund tilgjengelig for avl. Det synes i alle fall ikke jeg. Selv vurderer jeg kull på min papillontispe (overhode ikke sikkert det blir noe av!), og jeg sitter da og leter på nett og kikker på utstilling samt snakker med bekjente oppdrettere og andre. Jeg bruker mye tid på å kikke på ulike linjer og eventuelle hannhunder som passer til akkurat min tispe. Finner jeg en hann jeg liker sender jeg forespørsel om avl til eieren av denne. Det er altså ikke så vanlig at hannhundeier oppsøker tispeeiere for avl såvidt jeg vet.

En ting du kan gjøre er jo å lage en blogg/hjemmeside om deg og hunden din. Der kan du skrive opp alt hunden har av meritter og helsetester samt litt om hva dere driver med. Da kan det tenkes at dere er søkbare for tispeeiere som er på utkikk etter en hann akkurat som din. ;) Husk i så fall også å nevne at han er avlet på tidligere, hva han har gitt av avkom og med hvilke tisper. Og oppgi fullt stamtavlenavn, registreringsnummer og legg ut stamtavla hans - da er det lettere for andre å søke ham opp i dogweb etc. Det hele blir en mer passiv form for "markedsføring". Mer sånn at du viser at han finnes uten at du "pusher" ham på noen, om du skjønner.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn er definitivt ikke stedet. Tror ikke du får så mange seriøse der fra,

Selv ville jeg ventet til omregistreringen var i boks med å annonsere pga papirer osv.

Du må selv være medlem i raseklubben for å annonserer der.

Kontakt i miljøet (de som avler seriøst) er vel kanskje også mye via utstilling.

Hjemmeside med god presentasjon er viktig.

Mulig om du melder deg inn i "Papillonringen" (svensk papillon klubb ar du kan stå på l"hannhund register" der? Papillonringen

Ellers så er det ei FB siden papillon Phalene for sale

AV annet;

Forvent ikke ett "renn" av interesserte.

En mye brukt han kan være "oppbrukt" med tanker på linjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har lagt ut annonse på finn..

Må virkelig si at jeg stusser på pris.. 2500 pluss 12000,- 12000 til 15000 kr er vel mer for raser som frå større kull?

Fra 5-6 og oppover?

På paillon er det VELDIG mye.

Ikke uvanlig med 1000 -1500.- For sprang og 1000-1500,.pr levende valp etter 14 dager.

Som eksempel var jeg i kontakt med en veldig kjent kennel i Sverige.

De tok hennholdsvis 7 og 8000,- totalt ut fra hvilken hund man valgte.. og de har fler tittler enn den du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info her og!

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=794877&page=1

Koblet at jeg hadde svart på dette før først nå!

Men alikevel, hunden har vel bare to titler? BIR, AK og mye av det andre som nevnes i annonsen er jo ikke titler, men betegnelser i utstillingsverden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uten å kjenne mer til hunden enn det som opplyses så kan dette være en hann som kan ha noe å bidra med i avlen. Men det mest nærliggende må vel være å spørre tidligere eier som har brukt han i avl før hva han har tatt? Eller spørre raseklubben hva som er normal pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...