Gå til innhold
Hundesonen.no

Snørekjøre med to eller flere hunder


Papillon
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker hanefot. Under oppløring av yngre hund har jeg den beste og mest veloppdragne i en lengre del av hanefoten, slik at den yngste går bakerst. Med 4 hunder bruker jeg to haneføtter og en kort line mellom halsbåndene, slik at de ikke skal gå som en vifte og meie med seg evt andre skiløpere. Anbefaler å snørekjøre med max 3 hunder om det er i skiløper der man kan møte folk, nettopp fordi flokken blir så bred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på forholdene der jeg går på ski. Hvis jeg kjører i preparerte løyper så er det stort sett plass til to hunder i bredden og da kan jeg ha dem i hanefot. Stort sett så går jeg på ski i områder hvor det ikke preparert og dermed ikke plass til to hunder i bredden, og da kobles de etter hverandre i en line som ligner litt på det de bruker i hundespann. For trekk av pulk kobles de etter hverandre i et dobbeltdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2 liner pga de har forskjellig løpesett og liker ikke løpe oppi hverandre, og jeg syns det er greit å ha "fri" tilgang til bare en hund om den andre ikke hører etter (eller som i mitt tilfelle: ikke hører og må "kontaktes" via linen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjører med Nora og vorstehhundene bruker jeg en trekkline på hver. Kjører med vanligvis to hunder, men både tre og fire og. Da kjører vi vanligvis i smale løyper i terreng, og da er det veldig lett å koble av en hund bare ed å slippe strikken om det blir trangt/tull ol. Brukte hanefot på Nora og Zenta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snørekjører med to eller flere hunder, hvordan fester dere bikkjene?

Har dere en trekkline som dere fester i en hanefot der hver ende festes i selefestet? Eller to trekkliner?

Jeg har løsning fra Seleverkstedet. En kort strikkline hvor jeg fester så mange tau i som jeg vil. Med to hunder foran, to tau foran. (Det blir en slags hanefot.) I tillegg har jeg et kort tau fra halsbånd til halsbånd, så de holder seg tett og ikke virrer til hver sin side (de skjønner poenget etter hvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke snørekjørt med begge mine samtidig enda, mangler noe vesentlig - snø... :P

Men tenker å ha de i to liner, ihvertfall nå den første sesongen. Vektforskjellen på mine er ikke så stor, men løpesettet deres er ganske forskjellig, samt at det er stor forskjell på utvikling i muskulatur på de (3 1/2 år og snart 1 år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løsning fra Seleverkstedet. En kort strikkline hvor jeg fester så mange tau i som jeg vil. Med to hunder foran, to tau foran. (Det blir en slags hanefot.) I tillegg har jeg et kort tau fra halsbånd til halsbånd, så de holder seg tett og ikke virrer til hver sin side (de skjønner poenget etter hvert).

Har du bilde av dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løsning fra Seleverkstedet. En kort strikkline hvor jeg fester så mange tau i som jeg vil. Med to hunder foran, to tau foran. (Det blir en slags hanefot.) I tillegg har jeg et kort tau fra halsbånd til halsbånd, så de holder seg tett og ikke virrer til hver sin side (de skjønner poenget etter hvert).

Ser for meg at det er noe lignende det jeg bruker?

183443.jpg

Det er en line med strikk med en løkke i enden. I løkka kan jeg feste hvor mange liner jeg vil. Så hvis jeg bare skal ha en hund, tar jeg bare av den andre. Enkel å reparere også hvis en line blir slitt eller en krok ødelagt :) Min er fra Troll Hundefòr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det er noe lignende det jeg bruker?

183443.jpg

Det er en line med strikk med en løkke i enden. I løkka kan jeg feste hvor mange liner jeg vil. Så hvis jeg bare skal ha en hund, tar jeg bare av den andre. Enkel å reparere også hvis en line blir slitt eller en krok ødelagt :) Min er fra Troll Hundefòr.

Ja, det er en lignende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer veldig. Oftest kjører jeg de to huskyene ved sidenav hverandre, enten med hanefot eller med to like liner. Det som gjør valget mitt er hva jeg tar tak i først av liner ;-) Kjører jeg med tre huskyer så får den ene gå forran de to andre -da går den i et eget tau. Jeg kunne lage meg et linesett med kun ett feste i meg, men feste til tre hunder, av MR-koblene mine, men det slet for mye på webbingen på bånda. Er det skikkelig smalt har jeg de etter hverandre, men det er ikke ofte, de klarer seg fint to i bredden selv om vi brøyter løype. Lira -ausien- løper for det meste løs, men når hun er fast er hun i et kortere bånd enn de andre slik at hun kan løpe uhemmet mellom to-/tre-spannet og snørekjøreren. Jeg har kun på nakkeline om vi kjører på steder hvor vi kan møte mye folk og det er viktig at de holder seg nært hverandre. Samt i tett skog, så de kommer seg på samme side av trærne. Det kan være greit å ha plastkroker i nakkelinen slik at den fort går i stykker om hundene skulle havne på hver sin side av et tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi varierer mellom to modeller:

kickbike.JPG

Med eller uten nakkeline, alt ettersom hvor mye folk det er der.
Kjøpt fra howling dog, jeg liker at strikken er på de individuelle delene i stedet for i den ene delen som er festa i meg.

ski.JPG
Brukes stort sett bare i løssnø eller trange spor, siden BC'n er ei pyse. To stk MR-kobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi varierer mellom to modeller:

kickbike.JPG

Med eller uten nakkeline, alt ettersom hvor mye folk det er der.

Kjøpt fra howling dog, jeg liker at strikken er på de individuelle delene i stedet for i den ene delen som er festa i meg.

ski.JPG

Brukes stort sett bare i løssnø eller trange spor, siden BC'n er ei pyse. To stk MR-kobbel.

Hvordan er det å trekke med en Border Collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å trekke med en Border Collie?

En BC er nå til syvende og sist bare en hund den også - så null stress. Sele som passer og ha ett øye med tempo så går det greit. Jeg er opptatt av å holde dem i jevn fart, som vil si at vi må ligge noe lavere enn "favoritt"-farta til huskyen, da BCn slår over i gallopp tidligere.

Min tispe er ikke like trekkvillig som Ane sin, desverre. Hun mangler hodet som skal til for jobben, så hun henger nå en gang aller mest bare med oss på tur, men det er trening lell det. Så får det bare være at det er Garmin som må gjøre hovedjobben.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...