Gå til innhold
Hundesonen.no

Jul i hele desember, bra eller dumt?


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Sitter her og tenker på at utviklingen går i retning av at hele desember er jul. Jeg har vokst opp med at desember er advent, og så pynter man til jul på lille julaften om kvelden. Nå får ungene en gave (ikke en bitteliten plastting i en kjøpt kalender, men en gave i en hjemmelaget kalender) hver dag i hele desember, husene blir julepyntet før desember, noen pynter til og med juletreet så det er klart til 1 desember. Det har blitt helt vanlig å spise ribbe og annen julemat i hele desember, før var julemat forbeholdt 24 desember og romjulen.

Det har lenge vært sånn at butikker har begynt julen utpå høsten en gang, det nye som har skjedd i løpet av de siste årene er at også den private julen begynner med at det blir desember.

Jeg befinner meg langt ute til venstre politisk, men når det gjelder verdier og tradisjoner så er jeg erkekonservativ. Men jeg har likevel begynt å tenke seriøst på om det er positivt eller negativt at julen varer i en hel måned. Utviklingen som skjer på alle områder er jo at vi forbruker mer og mer. Julemat hele måneden og gaver hver dag føyer seg pent inn i det. Handelstanden jubler. Men kanskje vi trenger en hel måned med fest? Jeg vet ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt blandet der. Jeg er tilbakeholden på pynting og på gaver. Ungene mine får ikke pakkekalenderen som er den store snakkisen i år - det er for dyrt og for slitsomt når man har 4 barn. I tillegg har vi et moderat syn på hva som skal ligge under treet julaften. Der får være grenser for pengeforbruk når ungene får det de trenger av klær og sportsutstyr ellers i året. Så ingen dyre PC-er, nettbrett osv er aktuelle gaver her i heimen.

Vedr mat så er jeg litt mer slepphendt. Fordi jeg vet at det blir så utrolig mye som skal "stappes" inn av "Tradisjonsmat" i løpet av 1 − 2 uker i romjul/nyttårshelg. Og da blir jeg matlei. Og så syns jeg det er fråtsing på en negativ måte å stappe seg syk. Bedre da å fordele godene over litt lenger tid. Så her får familien gode middager inspirert av julen hele adventstiden (merk - INSPIRERT - ikke julemiddager…), og jeg lager pålegg som alle kan kose seg med på brødskiva - som leverpostei, sildepålegg, svinerull, lammerull, sylte, osv. Godteri er kun forbeholdt lørdager i advenst-tida, og juledagene. Kaker settes på bordet fra lille julaften av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten så kom den første julepynten frem 1. desember, og vi spilte også de "lettere" julesangene fra den datoen. Stjerna kom opp i vinduet og vi kjøpte klementiner og åpnet sjokoladekalender. Og det er nå snart 30 år siden. Men det ble mer pynt, julesnop og julekaker etterhvert som desember skred frem, likevel var det så lenge jeg kan huske vanlig med pynt og ekstra stas hele desember. (Dog er jeg enig i at pakkekalender ofte tar litt av).

Vi kan absolutt diskutere forbrukersamfunnet og hvorvidt fokuset og perspektivet alltid er riktig i førjulstiden, der kan jeg være helt enig med deg. Men jeg tror faktisk vi trenger en ordentlig lysfest i mørketida her i Norge. Det er kjekt å ha ekstra lys, pynt og noe å glede seg til hele desember, faktisk. Det lysner i en mørk tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har adventstiden alltid vært konseptet "jul i hele desember", og jeg synes i grunn det er kjempekoselig! Juletreet vårt pyntes riktignok ikke før lille julaften og ribben spares til julaften, men det konsumeres annen julemat (pinnekjøtt og det der) særlig i helgene og bakes julebakst som nytes fram mot jul.

Selv om det på mange måter har blitt dyrere og dyrere å feire jul, så synes jeg denne måneden handler mer om å vise omtanke og ønske om å tilbringe tid med de man er glad i. Det er en helt spesiell forventningsfull stemning som jeg setter pris på, særlig nå som det er så mørkt.

I familien vår har vi kalendergaver i helgene (ca. 3 pakker hver) og det er litt større, gjennomtenkte ting som koster litt mer og det synes jeg er veldig koselig. Jeg elsker å fundere på hva jeg skal kjøpe og se gleden i ansiktet til mamma, pappa eller lillebroren min når de får sin gave. :)

Nå har jeg bursdag 24. desember så for meg er desember et eneste stort vors før den store festen :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Var akkurat en sak i lokalavisa her. Noen hadde reagert på ett hus med advensstjerne med lys i vinduet i november, dette sku selvfølgelig folk bare drite i. Det tok helt av i kommentarfeltene. Selv er jeg hekt enig i at det er helt vilt, det er nok med at det prakkes på jul fra okotober i butikkene som om ikke det skal overføres til nabolaget. Det er mange grunner til det. Barna og forventingspresset. Det er heller ikke alle som syns jul er like stas da trenger man ikke få det trøkt i trynet av naboen fra sensommern,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg negativ til juletrær som allerede er pyntet :P . Syns det var flaut at det kom julemarsipan på jobben i slutten av oktober.

Litt julepynt syns jeg for egen del også bare er koselig, men IKKE før 1. desember! Snakket med kjæresten og vi har begge lyst på litt pynt, så det kommer nok opp snart.

Gaver har jeg nesten gitt opp, det blir kun noen veldig få, jeg orker rett og slett ikke maset og det blir dessuten mye penger som går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og tenker på at utviklingen går i retning av at hele desember er jul. Jeg har vokst opp med at desember er advent, og så pynter man til jul på lille julaften om kvelden. Nå får ungene en gave (ikke en bitteliten plastting i en kjøpt kalender, men en gave i en hjemmelaget kalender) hver dag i hele desember, husene blir julepyntet før desember, noen pynter til og med juletreet så det er klart til 1 desember. Det har blitt helt vanlig å spise ribbe og annen julemat i hele desember, før var julemat forbeholdt 24 desember og romjulen.

Det har lenge vært sånn at butikker har begynt julen utpå høsten en gang, det nye som har skjedd i løpet av de siste årene er at også den private julen begynner med at det blir desember.

Jeg befinner meg langt ute til venstre politisk, men når det gjelder verdier og tradisjoner så er jeg erkekonservativ. Men jeg har likevel begynt å tenke seriøst på om det er positivt eller negativt at julen varer i en hel måned. Utviklingen som skjer på alle områder er jo at vi forbruker mer og mer. Julemat hele måneden og gaver hver dag føyer seg pent inn i det. Handelstanden jubler. Men kanskje vi trenger en hel måned med fest? Jeg vet ikke.

Ja jeg og har tenkt litt på dette... jeg kjøpte et blodharry mini-plastikkjuletre på søstrene grene, og har skikkelig lyst til å sette det opp i dag og sette på pynt.... men det er jo ikke jul enda.... og jeg synes jo det er litt spesielt å pynte juletre akkurat nå (ok, mitt kan ikke regnes som juletre egentlig, bare en liten pynt), og de pakkekalenderne unger får nå til dags er jo bare helt utrolige... jeg er og oppvokst med at vi fikk en liten greie hver dag i kalenderen, kanskje et glassdyr, noen strikker og hårspenner, en liten sjokoladenisse osv. Småting, også litt større ting på lillejuleaften og juleaften. Treet pyntet familien om kvelden etter vi hadde lagt oss på lillejuleaften, og all julepynt kom opp. Ikke noe julepynt i huset før da. Sånn er det fortsatt, og sånn synes jeg det burde være.... (bortsett fra at nå er vi med på å pynte da).

Det er koselig å henge opp en stjerne i vinduet osv, men å pynte ferdig huset i begynnelsen av desember blir helt feil for meg iallefall....

Det er som du sier advent, ikke jul enda... førjul, lov å ha julestemning liksom, men sånn som det er for mange nå er det jo ikke så mye forskjell på juleaften og resten av desember. Forskjell på å ha en adventskrans hengende i stua og et ferdigpyntet juletre (det hadde jeg virkelig ikke orket!).

Kort svar: litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med at man henger opp lys i vinduer, ute o.l. Og det syns jeg generellt er koselig og skulle gjerne hatt det hele mørketiden :ahappy:

Ellers julekrans på døren og lysestake på bordet. Lille gardiner til advendt på kjøkkenet.

Trær og all annen julepynt med nisser o.l. kommer opp lille julaften og blir til 1-2.nyttårsdag.

Har ikke vokst opp med gavekalender, fikk bare sjokoladekalender og jeg var nok simpel for tiltross for dårlig sjokolade så likte jeg se figurene og var alltid like spent på det.

Julepålegg begynne vi med til advendt, nøtter, klementiner o.l. Julemiddager kanskje ett par ganger før jul pga familliesamlinger o.l. Pinnekjøtt kun på julaften og nyttårsaften, men gjerne familliemiddager med lutefisk, svineribbe, kalkun o.l.

Selv syns jeg det er mer enn nok for meg, og antagelivis en tradisjon jeg fører videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter kun til advent første Søndag i advent (ok iår gjorde vi det igår kveld, men det var fordi jeg skulle jobbe natta og kom til å være for sliten til å gjøre det idag :P) Ribbe spiser vi et par ganger i Desember, men det er ikke julemat for meg. Vi har pinnekjøtt på julaften og det er en døds synd å spise det før! Jeg kommer nok til å julepynte huset Lørdag før jul, men det er fordi vi skal ha et lite julebord her. Ellers pleier jeg ikke å sette frem nisser og julepynt før lillejulaften, det samme med treet. Det blir satt i stua og pyntet på kvelden den 23 :)

Så jeg er helt enig med deg egentlig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med at desember er en hyggelig tid der man har julepynt (julelys, litt nisser, stjerner i vinduet osv) rundt omkring, i tillegg til at jeg gjerne kan sette på litt julemusikk.

For meg er desember en hyggelig mnd full av lys og hyggelige ting. For meg er ikke selve julaften noe voldsom spesiell dag i forhold til store tradisjoner og stort opplegg, så jeg trives generelt med at desember er en hyggelig tid på året der man koser seg litt ekstra i den ellers så travle og mørke måneden (og gjerne veldig kjedelige måneden værmessig..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med tydelige adventstradisjoner. Vi pyntet alltid litt første søndag i advent (lilla lys, noen engler, julestjerne i vinduet), og brukte mye stearinlys og røkelse hele desember måned (sikkert litt pga at mørketida gjør det ekstra fristende å tenne lys inne). Hver søndag i advent bakte vi ett slag julekaker, og på ettermiddagen koste vi oss med litt av dagens bakst mens vi tente lysene i adventskransen. Vi hadde etterhvert pakkekalender, men vi delte på den slik at det ikke ble pakker hver dag. Det fungerte flott :)

Lille julaften tok vi så inn juletreet, og pyntet det + leiligheta med julepynt. Så startet vi julefeiringa på kvelden, da besteforeldrene mine kom for å spise risgrøt. Julemat var forbeholdt tida mellom julaften og nyttårsaften.

Jeg liker disse tradisjonene veldig godt, og prøver å holde på dem selv. I dag skal jeg pynte leiligheten litt, men det blir ganske moderat adventspynt. Så kan jeg glede meg til å få opp pepperkakehus og nisser senere i måneden :CarolSingers:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger opp julestjerne og lys ute nå fra 1 des. Og så pynter jeg til jul når jeg tar juleferie. Jeg er kjapp å hive ut jula etter nyttår, så da pynter jeg litt tidligere enn lille julaften, for å beholde den litt lengere. Men er oppvokst med at all julepyntingen (inkl. juletre) skjer lille julaften.

Men hva andre gjør bryr jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i butikk, og h-a-t-e-r å sette ut jul-/adventsting i september. Men det selger som hakka møkk, så er tydelig at folk ordner og planlegger julemat og pynt allerede fra da. Her i heimen pyntes det med adventsstake og lilla duker/lilla lys 1.desember (IKKE før), samt at vi har adventskalender. Utover i desember begynner vi med julebaksten og pakker inn gaver, og da er faren stor for at det dukker opp noen nisser og litt sånn. Men juletre, det meste av pynt etc. kommer ikke opp før tidligst 21.desember. Det blir helt feil med juletre sist i november mener jeg, bruker heller adventstida for det den er verdt, med innekos, levende lys og hyggelige kvelder med baking og hygge. Man trenger ikke full jul for at man skal ha det hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig å se litt julepynt i vinduer og lys på utendørs trær, jeg, og om folk vil pynte huset 1. desember eller vente til 23. bryr meg egentlig midt der sola ikke skinner. Hvem bestemmer liksom at SÅNN skal det være eller ikke være? Kan ikke folk få bestemme selv? Jeg ser mange er ferdige både med julebakst og huspynting allerede - og hva så? Sikkert fint for dem :).

Jeg skal vel ikke si stort om hvordan jeg har pyntet og ordnet til jul de siste årene, for det har ikke vært stort å skryte av, men i fjor hadde jeg brått mitt eget hjem, og med det kom jo også lysten til å pynte litt i heimen. Jeg julepynta et par uker før jul mener jeg å huske, men det var litt for å kjenne på stemningen og litt fordi jeg vanen tro skulle til Trøndelag og feire jul og dermed ikke fikk så mye juletid her hjemme :). Jeg kommer nok til å gjøre det i år også, tror jeg.

Jeg er til og med så vill og gæern at jeg drikker julebrus tidlig i november, jeg spiser pinnekjøtt når det passer meg - og jeg kjenner det er godt å gjøre akkurat som jeg vil helt uten at andre skal bestemme hva som er rett eller galt :santadance: .

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig å se litt julepynt i vinduer og lys på utendørs trær, jeg, og om folk vil pynte huset 1. desember eller vente til 23. bryr meg egentlig midt der sola ikke skinner. Hvem bestemmer liksom at SÅNN skal det være eller ikke være? Kan ikke folk få bestemme selv? Jeg ser mange er ferdige både med julebakst og huspynting allerede - og hva så? Sikkert fint for dem :).

Jeg skal vel ikke si stort om hvordan jeg har pyntet og ordnet til jul de siste årene, for det har ikke vært stort å skryte av, men i fjor hadde jeg brått mitt eget hjem, og med det kom jo også lysten til å pynte litt i heimen. Jeg julepynta et par uker før jul mener jeg å huske, men det var litt for å kjenne på stemningen og litt fordi jeg vanen tro skulle til Trøndelag og feire jul og dermed ikke fikk så mye juletid her hjemme :). Jeg kommer nok til å gjøre det i år også, tror jeg.

Jeg er til og med så vill og gæern at jeg drikker julebrus tidlig i november, jeg spiser pinnekjøtt når det passer meg - og jeg kjenner det er godt å gjøre akkurat som jeg vil helt uten at andre skal bestemme hva som er rett eller galt :santadance: .

Jeg er helt enig i at man ikke skal dømme over andres måte å gjøre det på assa, jeg var bare nysgjerrig på hva folk synes, og så skinner det nok gjennom hva som føles riktig for meg i mitt innlegg. :Snowman:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med adventspynt hele desember før vi lillejuleaften tar inn juletreet, pynter, bytter fra lilla til rødt/grønt og spiser oss kvalmt mette på julemat og julekaker frem til nyttår. Det er ikke helt meg.. Jeg blir fryktelig matlei, hater lilla, syns det er stress at alt skal pyntes siste dagen osv.. Så når jeg får barn, mann, hus, stasjonsvogn og det som følger så skal treet opp 1. desember, huset være pyntet til jul (ikke adventlilla) hele desember, ungene skal ikke få pakkekalender da jeg syns det er totale waste (liker heller ikke å få selv), julematen skal fordeles utover hele desember med juleinspirert mat før "selve" juletiden og ordentlig festmåltid den 24.

Nå skal det sies at jeg ikke er, og har aldri vært og kommer sikkert aldri til å bli, noe utpreget julemenneske da jeg hater alt stresset det medfører og syns julen har blitt for materialistisk for de fleste, men jeg syns det er koselig å pynte huset ordentlig i desember med juletre, sånn stake i vinduet, litt ekstra lykter stående ute og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi kjørt ut adventspynten vi.. gubben min er merkelig, han skal ha opp julegardiner f.o.m. 1. advent - og akkurat julegardiner synes jeg blir litt mye når han skal ha det på 4 rom.. (pes simpelthen), ellers så er det koselig med adventslys, stjerne i vinduene, litt hjerter, lys ute. Treet pyntes og bordet pyntes lille juleaften - og alt ryddes bort 3. juledag unntatt utelysene.. (jeg blir dødslei jula i løpet av desember)!

Når det gjelder det der med pakkekalender så var det noe som plutselig ble "in" da barna mine var små - og jeg syntes det var helt helt forferdelig, men når de andre ungene hadde slikt og man snakket hver dag om hva man hadde fått i pakkekalenderen så følte jeg meg presset til å ordne pakkekalendere til ungene mine også.

Da jeg var liten hadde vi julekalendere med masse glitter på og nydelige bilder (rene kunstverkene, ikke sånne tegneserieaktige, datamaskintegnede, simple greier man har nå til dags), og så var det litt ulike typer når det gjaldt innhold. I en type var det bare et bilde bak luken, men det var et nydelig bilde og holdt man kalenderen opp mot lyset sånn at lyset skinte gjennom fra baksiden så var det veldig veldig vakkert (og jeg angrer nå at jeg ikke sparte på de kalendrene.. men når man er liten skjønner man jo ikke hva slags klenodier man har mellom hendene). Vi syntes det var dødsspennende med hva det på bildene (jeg var mest opptatt av om det var bilde av dyr jeg da..). Så var det jo sjokoladekalendere den gangen også, men sjokoladen var gjerne kjempe-ekkel og til slutt var det kalendere med små flate (for å få plass i en kalender) plastfigurer.. med elg, hare, gaupe, hund, katt, hest osv det var den fineste kalender-typen syntes jeg. Men alle typer var ihvertfall veldig forseggjorte utenpå!

Når det gjelder julemat, jeg er vokst opp uten noen særlig julemat-tradisjoner i det hele tatt - vi bodde så mye i utlandet da jeg var barn og med dansk mor og norsk far, så ble julemiddagen simpethen definert til "noe alle liker", gjerne kylling eller pasta bolognese.. En tradisjon var det dog - engelsk christmaspudding, servert brennende, og med vaniljesaus på! Ikke så kjempegodt men greit nok, og et minne for mine foreldre tror jeg fra den gangen vi bodde i London tidlig på 60-tallet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med skille på advent og jul, og har beholdt dette selv.

Advent: adventsstake, stjerne i vindet og eventuelt enkel belysning på et tre ute. Vi har en særdeles enkel pakkekalender hvor det er 12 gaver til hver, jeg hadde det aldri som liten (bare sånn sjokoladekalender til 10 kr), samboer er vokst opp med enkel pakkekalender. Pakkene er småduppeditter til en billig penge, stort sett godteri :) Ofte hr vi hatt noe flaxkalender ellernoe også.

Jul (pyntes 23 desember med mindre det er noe unntakstilstand, som i fjor hvor vi var på ferie frem til natt til julaften, da pyntet vi kvelden før vi dro på ferie som var den 19 eller 20 ellernoe): juletre, julepynt, fenalår og julemat :)

Jeg og samboer er verken glad i nisser, rødt eller lilla, så fargemessig er det nok litt kjipt hos oss, men vi har da noen elementer av rødt akkurat i jula ihvertfall :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer er verken glad i nisser, rødt eller lilla, så fargemessig er det nok litt kjipt hos oss, men vi har da noen elementer av rødt akkurat i jula ihvertfall :P

Ikke jeg heller, men har oppdaget mye fin julepynt i sølv, blå, rosa, grønt o.l. :ahappy: Mye "gamle" farger, om du skjønner -gammel rosa, slitt turkis osv som fins i julepynt.

Eneste jeg har funnet som jeg kjøpte i rødt er ett led hjerte som jeg har i vinuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, men har oppdaget mye fin julepynt i sølv, blå, rosa, grønt o.l. :ahappy: Mye "gamle" farger, om du skjønner -gammel rosa, slitt turkis osv som fins i julepynt.

Eneste jeg har funnet som jeg kjøpte i rødt er ett led hjerte som jeg har i vinuet.

Jepp, det er heldigvis nok av andre farger som fungerer fint, selv om det ikke er så mange som tenker på det som julete! :) Vi har heller ikke nisser og engler, men reinsdyr og sånn. Koselig fordet :)

Dette bildet er fra i fjor, er sånn vi hadde det på julaften. Det der er absolutt maks rødt, her tok vi mer enn vi egentlig ville :P

15.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp med pakkekalender, og klart skille fra advent og jul. Juleverksted hadde vi flere ganger i førjulstiden, enten der vi lagde julepynt, eller pekkerkaker og annen julebakst. Lille julaften ble treet pyntet, men lysene ble ikke tent før julaften. Julesokk på morgenen julaften.

Jeg husker at jeg som liten syns det var veldig dumt at vi ikke kunne ta frem treet før. Fordi det var først da jeg fikk sånn god julestemning. Nå tror jeg vel egentlig det hadde like mye å gjøre med at jeg gledet meg til jul, og til å se det ferdige treet. :)

For min del gjør det ikke noe at folk velger å pynte hele desember. Syns det kan være koselig jeg. Folk får gjøre som de vil. Selv gidder jeg ikke å pynte til jul. Har vel 3-4 julepynteting som det hender vi tar frem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk få ha de tradisjonene de ønsker tenker jeg. Jula betyr forskjellig for hver enkelt, og vi feirer den forskjellig. Noen ønsker å pynte tidlig, andre pynter overhode ikke. Noen vil ha masse pynt, andre bare litt. Og noen feirer ikke jul overhode, av forskjellige årsaker.

En tante av min mor, brukte å pynte juletreet sånn midt i desember en gang, og la det stå til slutten av januar, for da hadde eldstesønnen bursdag. For meg ble det noe for meget med et dryssende grantre med mindre og mindre nåler på, men for henne var det tradisjon, og hun holdt på den så lenge hun levde, selv om sønnen flyttet hjemmefra.

Selv er jeg vokst opp med pynting på lille julaften som veldig mange andre har, så det er tradisjoner jeg har holdt på. Om man flytter sammen med noen som har en helt annen tradisjon, så må man jo enes om noe, og lage helt nye tradjoner evt.

Handelstanden starter tidlig, for de ønsker at vi skal bruke mest mulig penger... Så er det opp til oss om vi lar oss påvirke av det eller ikke. Jeg synes eksempel at det er veldig koselig med all belysningen i gatene nå, og skulle gjerne hatt de et stykke ut i januar. Bare fordi at natta i en by blir så koselig med alt julebelysningen. :ahappy:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...