Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling på engelsk?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Pleier utstilling foregå på engelsk? Jeg kan ikke engelsk så hadde vært vanskelig om dommeren snakka kun engelsk.

Er det noen gloser dommerne bruker mye mens man er i ringen? Jeg kunne pugga akkurat de glosene som ble brukt mest under hvordan man løper rundt?

Kan dere sette opp sånn feks. så får jeg begynne på skolen igjen for å pugge gloser.?

sun - sol

car - bil

bird - fugl

house - hus

......... osv. (skjønner at man ikke bruker disse orda da... )

Eller hele setninger som dommeren sier ofte under utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenlandske dommere (utenom de som snakker svensk og dansk) snakker engelsk på utstilling, ja. Men ringsekretæren vil i 99 prosent av tilfellene være norsk, så er det noe du ikke forstår er det bare å spørre vedkommende. :) Dommeren kommuniserer ikke så mye direkte til utstilleren, det vil stort sett bare være for å si ting som "a round please" (løp en runde i ringen), "up and down" (løp fram og tilbake) også videre. Har du utenlandsk dommer, vil kritikken stort sett alltid være på engelsk. Da får du få hjelp av noen ringside til å oversette kritikken, eller legge den ut på sonen i etterkant så kan vi hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dommere bruker også "håndtegn" for å vise hva de vil du skal gjøre, da det også som regel er veldig lytt i mange haller/utstillingsplasser, så det er ikke alltid like lett å høre hva de sier uansett hvilket språk de snakker.
Og om du sier "Sorry, I don't speak English", så letter du den jobben for dommeren og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok helt sikkert mer engelsk enn du tror. Det er vel de færreste mennesker under 60 i Norge som ikke kan engelsk. At du er svak i engelsk er noe annet enn å ikke kunne engelsk.

Og beste måten å lære på er å bruke språket. Lese engelsk, se engelske filmer uten undertekst osv.

Jeg har stilt ut i mange år og tror ikke jeg har vært nødt til å bruke engelsk i det hele tatt. Er dommeren engelsk vil kritikken være skrevet på engelsk, men den kan du få hjelp til å forstå etterpå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg ble overraska en gang på valpeshow - jeg hadde stilt valpen opp, jogget et runde rundt, jogget opp/ned i ringen og stilte opp på nytt. Det var da jeg mottok rosetten fra dommeren, at jeg i noen millisekunder ikke skjønte hva hun sa - helt til jeg innså at hun snakket engelsk. Litt fortumla der jeg sto, klarte jeg å skjønne at hun prøvde å forklare meg at valpen gikk litt trangt med bakføten - og det ville bli bedre med litt mer fart :P I ettertid har jeg jo skjønt at jeg var bra dom - som forventet at en dommer fra irland skulle snakke norsk ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...