Gå til innhold
Hundesonen.no

Katters verdi og frihet


Guest Snusmumrikk
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg er selvfølgelig helt enig i at en katts verdi ikke bare henger sammen med prisen man betaler for den. Allikevel forstår jeg på en måte også Gråtass sitt argument. Det er jo mye penger å risikerer, men det er jo et dyr. Et levende individ, og individets egenverdi henger da ikke sammen med innkjøpspris? Vi hadde vel aldri tenkt sånn om blandingshunder kontra rasehunder?

Mange rasekattoppdrettere krever at du kun holder katten som innekatt for å få kjøpe katt. Selv om du kjøper en kosekatt det ikke kan registreres kattunger etter og som skal kastreres. Så det er ikke bare fordi oppdrettere holder fertile katter at det er mer vanlig å holde rasekatter som innekatter (fertile katter bør selvfølgelig ikke slipes løs ute uansett rase eller blanding).

Jeg synes katter generelt bør holdes mer som hunder, innendørs eller i bånd ute. Risikoer som trafikk, rev, osv, er det selvsagt mange av, men hovedsaklig fordi kattens frihetsfølelse ikke er viktigere enn det lokale dyrelivet eller naboers eiendom. Vi har noen i bygda som har kattegård, det har jeg (og kattene) sansen for. Jeg liker å sikle på denne siden og fantasere om den dagen jeg skal ha katt...

Det med det lokale dyrelivet er faktisk et viktig poeng som ofte glemmes eller skyves under teppet. Katter er fine for å holde skadedyr som mus og rotter i sjakk, men de utgjør en enorm påkjenning for veldig mange småfuglarter da de oppstår med mye større tetthet enn noe vilt rovdyr ville gjøre. Spesielt bakkerugende fugl og de artene hvor ungene hopper ut av redene før de er flyvedyktige har mye lavere forekomst i områder med mange katter.

På den andre siden står jo kattenes livskvalitet. Jeg tror helt ærlig at de fleste katter foretrekker å få gå ut og inn som de selv vil, og jeg tror de har godt av å få utfolde seg fysisk ute, klatre og jakte. Katter er jo ikke i stand til å vurdere risikoene og fordelene opp mot hverandre og har ingen forståelse for at trafikk utgjør en risiko, høyt smittepress i områder med mange katter, risiko ved slosskamper osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blir fryktelig ot. men mitt kattehold kan ikke kombineres med å ha katter i bånd. Vi bor på gård, og det kreler og kryr av mus. Snakket med ene naboen her, som ikke har katt lenger, og sa at hun selvs

I boka "Katten, atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad står det noen sider om katten som rovdyr og om den er en fare for fuglebestanden. Jeg skummet bare kjapt over og tar med noen punkter: - De

Jeg har nå selv - motvillig - innekatter fordi her vi bor er det ikke lov å ha kattene gående ute (borettslag). Men når vi får kjøpt oss enebolig så kommer vi til å kjøpe på et sted hvor det passer å

Bare funderer litt her, men jeg ville definitivt vært mer redd for katten dersom jeg hadde en dyr rasekatt og slapp den ut, med tanken på at den må være mer akktraktiv å ta til seg for andre.

Vet jo om fler som bare "tar over" vanlige katter og, samme hendte på en måte med en katt jeg hadde som yngre og, vi vet hun hadde et hjem nr. 2, men ante ikke hvem.

Og dette var en helt vanlig, kjedelig og sort huskatt, kan egentlig tenke meg at de veldig flotte utseendemessig kan være mer attraktive blant noen og?

Nei, jeg hadde rett og slett ikke turt å hatt en katt gående ute, jeg, men forstår jo at andre gjør det såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det tre ting som gjør at jeg ikke vil ha katt. En er at jeg må spørre andre om mating og kos av katten når jeg reiser bort. To er det med fuglelivet hvor kattene gjerne tar mange, Tre er det at en katt skal få gå mye ute ja jeg bor så det passer men da blir det i konflikt med nr to. Også hadde det vært en periode med mye stress for katten til hunden og katten hadde vendt seg til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to rasekatter og to huspuser. Ingen får gå ute, om så vi flytter til gård så blir det aldri aktuelt. Ikke så lenge de er i vårt eie.

Grunnen har ingenting med dyr/gratis å gjøre sånn sett da, det handler utelukkende om at jeg ikke med viten og vilje slipper ut kattene mine, når jeg vet risikoen forbundet med det :) Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om jeg slapp ut katta og den feks ble påkjørt.
Samtidig føler jeg det er helt bak mål å holde hundene sine i bånd, men la kattene vandre fritt blant alle farene der ute. De betyr jo like mye for meg alle sammen, og jeg ville aldri i livet sluppet ut hundene heller på egenhånd.
En annen grunn er at veldig mange katter er til sjenanse for folk. De bæsjer i blomsterbed, markerer overalt, jamrer rundt hushjørnene, ligger på bilen osv. Så det handler litt om respekt også :)
Og til slutt, jeg hadde ikke tålt det om de kom inn med mus/fugl. mine katter får ikke være mordere, enkelt og greit :P

Nå er vi heldige da, for våre synes det er skikkelig ekkelt ute, de kan ikke fordra det faktisk. Ikke i bånd engang! Vi har tilbydd dem båndturer mange ganger, men det blir for skummelt!

Men ja, det handler nok for mange om prisen dessverre. Er jo bare å skaffe seg en ny blandingskatt på finn, gratis...


Og helt til slutt, våre er langt fra passive, selv om de ikke går ute. Heller motsatt, de har et hav med energi! Så vi har mye moro med dem, ettersom de ikke er utendørs når de er våkne, dermed får vi mye glede av lek og kos :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksen huspus, eller gatemix som du sier. Og han er 100% innekatt. Han går turer i sele og bånd på sommeren.

Han er, stygt å si det, totalt tilbakestående som utekatt.. Når valpen lett fanget og la han i bakken i en alder av 11 uker så kan en jo bare tenke på hvor lett en stor, voksen, sint hund får tak i han. Han er like rask inne som ute, det vet jeg.

Han er som din, trives inne. Og det er da bare ett pluss syns jeg. Han har det kjempefint, mest bortskjemte katta i hele Hammerfest pleier mamma si :) Og ja, han er det, men jeg syns han fortjener det :) Min lille gråpus er lille hjertevennen min <3

Huskatt kontra rasekatt og hvorfor det er mer akseptabelt å ha rasekatten inne? Det går jo på at huskatta er bruk og kast i denne verden. Det er jo ikke så farlig å miste noe du bare fikk gratis, kontra noe du punga ut flere tusen for å få hjem. Nå har du jo Eru gjennom dyrebeskyttelsen og har gitt litt penger for han, noe som burde være mer satt i fokus. Ser det er blitt flere som ønsker en liten sum også for huskattungene. Men de burde jo heller kastrert katten før den fikk gå ut før det ble ett kull å selge..

Huskatter er like flotte og herlige vesner som rasekatter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fia min bor ute, vi har henne av for en grunn, og det er å være musefanger. Noe hun er helt rå på :heart: Vi har mistet en katt her, og aner ikke hva som skjedde med henne, ikke påkjørt for det er et stykke til trafikert vei. Men jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke kunnet gi en innekatt alt det den trenger, så her kommer alle katter til å få lov til å være ute (og inne når Tuva blir borte) men folk som klarer det så ser jeg ikke problemet med å ha innekatt :) Og det er samme for meg om det er rasekatt eller ei, de fleste rasekatter er vel forsikret så man får tilbake kjøpesummen hvis dem blir borte? Så det er liksom ikke en god nok grunn for meg til å forskjells behandle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er samme for meg om det er rasekatt eller ei, de fleste rasekatter er vel forsikret så man får tilbake kjøpesummen hvis dem blir borte? Så det er liksom ikke en god nok grunn for meg til å forskjells behandle dem.

Akkurat det skulle jeg til å skrive. Jeg vil tro at de fleste som kjøper seg en dyr rasekatt også har livsforsikring på den, så selve prisen på katten burde ikke ha noe å si.

Hovedårsaken til at jeg har hatt innekatter er jo kattenes sikkerhet. Det er altfor mange katter som dør av påkjørsler eller andre diverse årsaker. For ikke å snakke om mennesker som "snapper" til seg rasekatter eller andre gale mennesker..

Når vi bodde i leilighet i borettslag var kattene våre rene innekatter og det er ikke noe problem sålenge dem er flere og aktiviseres. Det første året gikk dem kun i bånd ute, men så flyttet vi hit vi bor i dag, som ligger veldig fint inntil skogen og unna bilveien. Så da fikk dem etterhvert lov til å være løs ute sammen med oss. Dessverre endte det jo dessverre slik jeg fryktet da den ene stakk ut en kveld og løp rett mot veien og ble påkjørt.. Han var livsforsikret, så pengene fikk jeg tilbake, men det er jo ikke det som har noe å si! Jeg savner han fortsatt veldig..

Senere hadde vi en ukastrert hann som skulle brukes i avl, så han måtte så klart holde seg inne. Den eldste pusefrøkenen har nå fri tilgang til å gå ut og inn som hun vil, men kun når vi er hjemme. Hun er allikevel mer innekatt enn noe annet og holder seg heldigvis langt unna bilveien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå selv - motvillig - innekatter fordi her vi bor er det ikke lov å ha kattene gående ute (borettslag). Men når vi får kjøpt oss enebolig så kommer vi til å kjøpe på et sted hvor det passer å ha kattene ute. Innekatter kan ha et fint liv, de, men jeg er fullstendig overbevist om at katter som kan velge selv om de vil være ute eller inne er de som har det optimalt. På samme måte som jeg mener at hunder i bånd kan ha det fint, men at de har det optimalt når de kan løpe løs.

Frislipp av hund og katter gående ute vil alltid innebære en risiko. Men for meg handler det om livskvalitet så sant det å gå ute er et alternativ. Heller et liv i fem år hvor man får gå ut enn et liv i ti år hvor man ikke har den muligheten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt huskatt i 11 år, hun går ut og inn som hun vil (og noen ganger blir hun bare stående i døra, fordi at hun kan.. Og vi idiotene som tjener henne, står og venter til hun har bestemt seg for om hun ville ut, eller om hun bare skal bli inne :aww: ). Kan ikke se for meg at hun hadde trivdes som rein innekatt, hun trives ikke å være inne 3 dager på rad engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot innekatter så lenge de blir stimulert og aktivisert nok. MEN, samtidig så er det liksom sånn at katter skal være utendørs, fordi det er det jeg er vant til, ikke sant :P Men jeg har ikke noe imot innekatter. Jeg hadde nok hatt det selv om jeg skulle hatt katt. Eventuelt laga en kattegård de kunne gått ut i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mer åpen for utekatter tidligere. Men antall katter har økt, og derav også belastningen på norsk fauna :-/ Det er så mange som har katt(er) at de rett og slett går alt for hardt på populasjonen av dye ute osv. Det er kanskje noe vi glemmer å tenke på?? Jeg tenker at svært mange absolutt kan ha et fint og verdig liv som innekatter :-)

www.nrk.no/trondelag/_-katter-er-uonska-i-norsk-natur-1.10892310

www.tv2.no/nyheter/innenriks/frykter-katter-oedelegger-norsk-fauna-2926989.html

mobil.aftenposten.no/dyr/article3291454.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har hatt katt i hele mitt liv, også ett par tre rasekatter (to persere og en maine coon) - alle har vært ute og inne katter. Maine Coon ble påkjørt - og det var ekstremt trist, men ikke fordi han kosta penger - men fordi han var den han var. Jeg har vært like trist når jeg har mistet andre katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at katt ødelegger norsk fauna er ikke så sant egentlig, det er en del som driver å frykter det, men det er tull og de fleste som hevder dette er jo ikke akkurat katte elskere.

Hvis katt ødelegger norsk fauna, hvorfor har Norge en egen natur rase? Hvorfor har NFO'en vandret her fra før vikingtiden og enda har vi både småfugler og gnagere i Norsk fauna. Det er nok vi mennesker som ødelegger mest. Men mennesker liker jo å legge skylda på noe annet.

Å si at katter og hunder bare har det optimalt hvis de kan få løpe fritt, syns jeg blir litt feil ord valg faktisk. Og også den om hvis de er to stykker, så kan de være innekatt. Har ikke min alene pus som er innekatt det optimalt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at katter som lever som innekatter ikke har det optimalt. Jeg har selv katter, motvillig, som innekatter, og mener at de heller ikke har det optimalt.

En innekatt vet jo ikke hva den går glipp av siden de aldri har satt sine føtter utendørs. Det ligger bare i vårt hodet at de ikke har det optimalt fordi de ikke får jakte på gnagere og fugler. Jeg tror at en innekatt kan leve et meget godt liv, om ikke bedre liv enn utekatter så lenge de blir lekt med og utfolde seg i hjemmet sitt.

Innekatter er forresten ypperlige fluefangere, så de som har innekatt sliter ikke med plagsomme fluer eller andre små insekter innendørs sommertid :P Jeg har selv lyst på katt og har da planer om innekatt med tilgang til luftegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innekatt vet jo ikke hva den går glipp av siden de aldri har satt sine føtter utendørs. Det ligger bare i vårt hodet at de ikke har det optimalt fordi de ikke får jakte på gnagere og fugler. Jeg tror at en innekatt kan leve et meget godt liv, om ikke bedre liv enn utekatter så lenge de blir lekt med og utfolde seg i hjemmet sitt.

Innekatter er forresten ypperlige fluefangere, så de som har innekatt sliter ikke med plagsomme fluer eller andre små insekter innendørs sommertid :P Jeg har selv lyst på katt og har da planer om innekatt med tilgang til luftegård.

Innekatter vet ikke hva de går glipp av. Helt enig - og den setningen impliserer jo at de går glipp av noe. En katt som kan velge om den vil være ute eller inne kan være uten når det passer den (eller ikke i det hele tatt om den ønsker det), og har det da etter min mening mer optimalt enn en katt som aldri får det valget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så to av mine katter har det ikke optimalt, når de selv velger å ikke gå ut når de blir tilbudt å gå ut på egenhånd?

Da har du ikke lest det jeg har skrevet. Jeg siterer meg selv:

"En katt som kan velge om den vil være ute eller inne kan være uten når det passer den (eller ikke i det hele tatt om den ønsker det), og har det da etter min mening mer optimalt enn en katt som aldri får det valget."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innekatter er forresten ypperlige fluefangere, så de som har innekatt sliter ikke med plagsomme fluer eller andre små insekter innendørs sommertid :P Jeg har selv lyst på katt og har da planer om innekatt med tilgang til luftegård.

Litt Ot men det er en sannhet med modifikasjoner :lol: Min mor har to katter som er innekatter pga boforhold (de bor i angola) og de stinker på fluejakt :lol: Hun ringte meg ens æren for å klage over det for ikke lenge siden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke lest det jeg har skrevet. Jeg siterer meg selv:

"En katt som kan velge om den vil være ute eller inne kan være uten når det passer den (eller ikke i det hele tatt om den ønsker det), og har det da etter min mening mer optimalt enn en katt som aldri får det valget."

Jeg så ikke at du hadde skrevet det, refererte til dette

"Min personlige mening er at katter som lever som innekatter ikke har det optimalt. Jeg har selv katter, motvillig, som innekatter, og mener at de heller ikke har det optimalt."

Men da er vi enige da! (:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka "Katten, atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad står det noen sider om katten som rovdyr og om den er en fare for fuglebestanden. Jeg skummet bare kjapt over og tar med noen punkter:

- Det er gjort flere utenlandske studier, få norske. De norske studiene har fått ulike resultater.

- På øyer kan de utgjøre en trussel, spesielt hvis det ikke var andre rovpattedyr der fra før av. F.eks Galapagosøynene, samt øyer nær Honduras, Bahamas, Mexico, Fiji og New Zealand.

- Katter tar også andre av fuglers fiender, så som rotter.

- I bynære strøk tar katter mer mus og smågnagere enn fugler.

- "Katten antas å ha eksistert i Norge i 1000-1500 år. Når fugler velger å hekke nær boligområder, må en anta at de vurderer dette samlet sett som bedre enn å hekke andre steder eller eventuelt å la vær og hekke. Mange drar nytte av fuglemat mennesker legger ut. Samtidig er det her færre av fuglenes øvrige fiender, med et mulig unntak av rotter. En må derfor anta at dette mer enn oppveier for faren for predasjon fra katter".

"Via matematiske modeller er det vist at reduksjon av kattebestanden ikke nødvendigvis gir den beste effekten på bevaring av fuglebestander, men at det kan være gunstigere å bevare et rovdyr som katten, som er høyt i det økologiske hierarkiet, en såkalt superpredator, som tar rotter og eventuelt andre smådyr som utgjør en trussel mot egg og ungfugl. Hvis man reduserer kattebestander, vil man måtte øke innsatsen mot rottebestander".

- Han konkluderer med at det ikke er noe som tyder på at katten er noen alvorlig trussel mot bestander av fuglearter eller annen fauna i Norge, men at katteeiere må være sitt ansvar bevisst og f.eks ikke la katten gå fritt om man bor nært et fuglefredningsområde. En kunne også ta hensyn ved å ha katten inne om natten og/eller ha bjelle i halsbånd på den, men effekten av dette var visst sprikende.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka "Katten, atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad står det noen sider om katten som rovdyr og om den er en fare for fuglebestanden. Jeg skummet bare kjapt over og tar med noen punkter:

- Det er gjort flere utenlandske studier, få norske. De norske studiene har fått ulike resultater.

- På øyer kan de utgjøre en trussel, spesielt hvis det ikke var andre rovpattedyr der fra før av. F.eks Galapagosøynene, samt øyer nær Honduras, Bahamas, Mexico, Fiji og New Zealand.

- Katter tar også andre av fuglers fiender, så som rotter.

- I bynære strøk tar katter mer mus og smågnagere enn fugler.

- "Katten antas å ha eksistert i Norge i 1000-1500 år. Når fugler velger å hekke nær boligområder, må en anta at de vurderer dette samlet sett som bedre enn å hekke andre steder eller eventuelt å la vær og hekke. Mange drar nytte av fuglemat mennesker legger ut. Samtidig er det her færre av fuglenes øvrige fiender, med et mulig unntak av rotter. En må derfor anta at dette mer enn oppveier for faren for predasjon fra katter".

"Via matematiske modeller er det vist at reduksjon av kattebestanden ikke nødvendigvis gir den beste effekten på bevaring av fuglebestander, men at det kan være gunstigere å bevare et rovdyr som katten, som er høyt i det økologiske hierarkiet, en såkalt superpredator, som tar rotter og eventuelt andre smådyr som utgjør en trussel mot egg og ungfugl. Hvis man reduserer kattebestander, vil man måtte øke innsatsen mot rottebestander".

- Han konkluderer med at det ikke er noe som tyder på at katten er noen alvorlig trussel mot bestander av fuglearter eller annen fauna i Norge, men at katteeiere må være sitt ansvar bevisst og f.eks ikke la katten gå fritt om man bor nært et fuglefredningsområde. En kunne også ta hensyn ved å ha katten inne om natten og/eller ha bjelle i halsbånd på den, men effekten av dette var visst sprikende.

Ja dette jeg også tenkte på, men husket ikke hvor jeg leste det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at katter og hunder bare har det optimalt hvis de kan få løpe fritt, syns jeg blir litt feil ord valg faktisk. Og også den om hvis de er to stykker, så kan de være innekatt. Har ikke min alene pus som er innekatt det optimalt da?

Hvorfor blir det feil ordvalg? I min mening har ikke en hund som aldri får løpe løs, eller en katt som ikke selv får ta valget om den vil være ute, det optimalt. Jeg står også på det jeg skrev ang å ha flere katter når man har innekatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det feil ordvalg? I min mening har ikke en hund som aldri får løpe løs, eller en katt som ikke selv får ta valget om den vil være ute, det optimalt. Jeg står også på det jeg skrev ang å ha flere katter når man har innekatt.

Fordi jeg mener det blir feil å dra alle under samme kam.

Jeg bor på reinbeite øy, det er båndtvang her året rundt, så klart slipper jeg han litt nå og da, mest når vi er på playdates, men han er ellers i bånd. Men det er kanskje ikke optimalt? Å mene at alle må få løpe løs å må få velge om de vil ut for å ha det optimalt blir så feil for jeg spess har hunden min i bånd, og katta mi er alene innekatt, men katta har i alle fall valgt å være innekatt, men det er jo ikke optimalt at han er alene.

Det er kanskje mer optimalt å tvinge på han en annen katt så han ikke er alene her inne? Jeg syns det forværrer livskvaliteten hans, jeg har allerede prøvd å ha en katt sammen med han, men heldigvis har han ikke noe i mot Keiron. Både Keiron og Mikkel får det tilpasset så godt det lar seg gjøre for at de skal ha det optimalt, selv om de ikke får det på den aller beste måten som er å kunne løpe løs. Jeg strekker meg langt for at de skal ha ett like bra liv som alle andre folks hunder og katter, de er alt jeg har. Og derfor, for meg blir det feil å mene at katter kan ikke ha det optimalt med mindre de får gå ut, eller er flere enn en innekatt, og det er også tatt i betraktning at det ikke gjeller om de velger selv.

Det er rett og slett for individuelt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...