Gå til innhold
Hundesonen.no

Katters verdi og frihet


Guest Snusmumrikk
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg har innekatt (som riktignok får gå tur ute i sele og flexibånd innimellom), og vurderer å få meg en til. Jeg har ikke rasekatt, og kommer nok ikke til å få det heller. Jeg er glad i disse blandingene jeg, selv om det finnes en del veldig pene rasekatter også. Men så kommer det til spørsmålet om de skal være ute eller innekatter. Her jeg bor nå er det ingen diskusjon, det er ikke trygt for en katt å gå ute her, og han jeg har trives godt som innekatt, selv om han er en aktiv sak.

Men hvorfor reagerer folk på at jeg har en gatemix som innekatt, men sier samtidig at de har full forståelse for at folk har dyre rasekatter inne? Betyr det at et dyr som koster mye penger er viktigere å passe på enn et gratis/billig dyr? Jeg har sett det blitt skrevet her på sonen også, og skjønner faktisk ikke helt tankegangen. Er det greiere å holde rasekatter som innekatter enn blandingskatter? Hvorfor? Hva om man får rasekatten gratis gjennom omplassering da? Bør den da få gå ute?

Noen raser er jo avlet frem for å være rolige, late fangvarmere, klart de ikke vil bry seg like mye om at de holdes inne, men det gjelder jo langt fra alle raser. Mange oppdrettere av bengaler og andre aktive raser krever jo også at de skal holdes som innekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blir fryktelig ot. men mitt kattehold kan ikke kombineres med å ha katter i bånd. Vi bor på gård, og det kreler og kryr av mus. Snakket med ene naboen her, som ikke har katt lenger, og sa at hun selvs

I boka "Katten, atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad står det noen sider om katten som rovdyr og om den er en fare for fuglebestanden. Jeg skummet bare kjapt over og tar med noen punkter: - De

Jeg har nå selv - motvillig - innekatter fordi her vi bor er det ikke lov å ha kattene gående ute (borettslag). Men når vi får kjøpt oss enebolig så kommer vi til å kjøpe på et sted hvor det passer å

Jeg tror det har noe med pris å gjøre, ja. Og at hvis man vel skaffer seg en rasekatt (kjøper for dyre dommer) så behandler man den mer som en hund på en måte.. Det finnes jo de som slipper ut hundene sine og lar de løpe villt også, men det er veldig få.

Jeg tror IKKE det har noe med hvor glad man er i dyret sitt å gjøre - for man blir såklart akkurat like glad i en ute- som en innekatt. Men man tar likevel en helt klart større risiko for å miste dyret sitt ved å la det løpe fritt ute med alle de farene de utsettes for.

Jeg tror at "folk flest" tror ikke at en katt får et fullverdig liv hvis det ikke får være ute, jakte og streife rundt. (Men det finnes jo også folk som fremdeles tror at det er sunt for både katter og hunder å ha et kull)

Men tidene endres, og det er absolutt ikke noe værre for en katt å bo innendørs enn for andre dyr, og mye kan tilrettelegges for dem så de får et supert liv selv om de aldri får jakte på en fugl eller en mus!

Men "folk flest" innstilling til husdyr er ganske merkelig.. TENK på alle små burdyr/gnagere som lever på minimale flater inne i leilighetene til folk - hva med de, liksom? Alle de ensomme undulatene som er skapt for å leve i flokker på titusenvis av individer.. Kaniner som virkelig behøver plass å bevege seg på.. Rotter som er omtrent like smarte som hunder, likevel er de lett ignorert i sine bur.. Hamstere som ikke får grave eller noe annet de er som skapt for. Gullfiskboller, etc..

Men menneskeheten blir litt bedre år for år. Vi lærer med om hvilke behov dyrene våre har, og prøver så godt vi kan å gi dem det de trenger.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskatter blir sett på som bruk og kast dyr dessverre, da de fleste er gratis og det er så mange som hiver dem på gata når de ikke vil ha dem lenger. Rasekatter blir som regel kjøpt av folk som bryr seg, og da er de ofte mer forsiktig og.

Men når folk får seg gratis huskatt på finn, ikke gidder å kastrere katta og slipper dem ut, finner ut at katta er gravid, katta får kattungene, blir gitt bort på finn/kasta på gata. Eieren lærer ikke av feilen og dette skjer hver sommer. Bruk og kast holdning til huskatter dessverre..

Vi har selv 3 huskatter som er innekatter ^^ ikke tør jeg å slippe dem ut her heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt skal ikke være utendørs i by. Vi kjøper ikke sau og har gående fritt i nabolaget, ei heller gris, ku, hest, slanger, hamster eller andre dyr. I sentrumsnære befolkede områder skal ikke husdyr gå løse, i mine øyne. Vil man ha katt får man derfor ha den som innekatt og lufte den i bånd osv, just som en hund :) Så nei, jeg skiller ikke rasekatt / blandings. Katt er katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri mer til å ha innekatt.

Jeg hadde en perser som innekatt når jeg bodde på Grønland i Oslo, og til tross for mye kos og lek ble han på en måte apatisk. Han fikk være ute når vi var 4 uker på hytta om sommeren og når vi kom hjem ble han tydelig deprimert.

Da ga vi han bort til noen som bodde landlig til.

Etter det har jeg hatt utekatter når jeg har bodd landlig til og ja - en ble påkjørt og en ble tatt av reven - men det er en kalkulert risiko jeg er villig til å ta.

Jeg tar den samme risikoen med kaninen. Det er tryggere for han å være i bur når jeg ikke er her, man klarer aldri å sikre helt, men han går fritt 24/7 fordi han rett og slett blir sur når han blir stengt inne. Selv om innestengt for han betyr langt større tumleplass enn de fleste kaniner har. Nå hopper han jo over kompostgrinder også, så sånn sett har jeg ikke noe særlig valg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er muligheter for det syns jeg de fleste katter burde få være utekatter - i det minste semi-utekatter. At dine huskatter er innekatter er ikke ensbetydende med at de ikke har et fullverdig liv, for du tilrettelegger jo for dem med å gå turer, aktivisere på andre måter osv. Så jeg har like stor forståelse for at du har din mix som innekatt som at rasekatteiere har det - for meg står det mest på hva som er tryggest for katten, hvor man bor, osv.

Vi har alltid hatt utekatt (blandinger alle og enhver), men vi bor på gård og har hatt fantastiske muligheter. Skulle jeg skaffe meg katt når jeg blir byboer (hvor det jo er mer trafikk, osv osv) ville jeg gjort det samme som deg. Uavhengig av rase/blanding.

Jeg tenker at så lenge kattene virker fornøyd og ikke er destruktive så har de det ganske bra altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har superlyst til å slippe ut mine katter, men etter å ha forhørt meg med de som hadde ansvar for hun ene på Dyrebeskyttelsen, kan vi ikke slippe henne ut alene. Hun har dog balansefeil, og det er for farlig for hennes eget beste, for hun har ikke helt kontroll på seg selv. Så vi driver med sele trening nå. Han ene har vi prøvd å slippe ut, men han tør ikke. Og hun siste har vi ute på sommeren, men hun ønsker ikke å gå ut hun heller uten min kjære ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10000 kr er mye penger, men jeg forstår ikke argumentet lell, at det er mer greit altså. For og snu på det da, har ikke katter mer verdi enn penger? Skal de gå inne uansett, bare fordi man betalte for de? Jeg er mer der jeg. Jeg kommer nok til og få en rasekatt en gang og den skal være ute på lik linje med evt huskatter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man mulighet så syns jeg alle katter skal få mulighet til å gå ut, uansett rase. Vi hadde rexen vår ute vi, prøvde å ha han inne, men han trivdes ikke. Det ble hans bane, siden han ble påkjørt 3 år gammel. Men livskvaliteten hans steg mange mange hakk da han fikk begynne å gå ut. Men han var alenekatt. Andre katter trives godt som innekatter på heltid. Men slippe katter ut i ekstra farlig miljø er jeg heller ingen tilhenger av.

For meg spiller det ingen trille om det er huskatt til 350 kr fra dyrebeskyttelsen, kattunge som ble kastet etter en av nabo eller rasekatt til 10 000 (seriøst - koster de så mye nå? ) Men nå har jeg jo tre av disse bastardene og syns de er helt supre. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt rasekatt (perser) ute, og huskatter inne. For min del går det på hvordan man bor, om det er forsvarlig å slippe katten ut eller ikke, ikke på hvor mye katten kostet. Persere er vel klassiske innekatter, men vår elsket å være ute i all slags vær.

De to huspusene jeg har nå var innekatter de første seks årene av sine liv, men ble utepuser nå i sommer (pga av bosituasjone/nabolag osv). De har alltid virket happy som innekatter, men det er tydelig nå at spesielt han ene eeeeelsker å kunne gå ut. Han andre er mer sporadisk ute, og kan gå et par dager uten å gå ut i det hele tatt, spesielt om det er dårlig vær. Ellers synes jeg man burde ha to om man skal ha innekatt, spesielt ungkatter tror jeg har veldig godt av en (jevngammel) artsfrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt skal ikke være utendørs i by. Vi kjøper ikke sau og har gående fritt i nabolaget, ei heller gris, ku, hest, slanger, hamster eller andre dyr. I sentrumsnære befolkede områder skal ikke husdyr gå løse, i mine øyne. Vil man ha katt får man derfor ha den som innekatt og lufte den i bånd osv, just som en hund :) Så nei, jeg skiller ikke rasekatt / blandings. Katt er katt.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg var egentlig ikke ute etter å diskutere om min katt har det bra som innekatt eller ikke, det klarer jeg fint å vurdere selv :) Det var mer undring om verdisyn når jeg tidligere i dag leste her på sonen og leste en som skrev at hun syns alle katter bør få gå ut, men forstår godt at man ikke tør å slippe ut en rasekatt til mange tusen. Dette er et argument jeg har hørt før, og det får meg til å lure på hvorfor det er avgjørende for om man skal ta risikoen med å slippe ut en katt eller ikke. Er et kjæledyrs verdi i forhold til risiko bundet til hvor mye penger man betalte for dyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er livskvalitet avhengig av pris? Dyre katter får ikke ut uansett, fordi de koster penger... Jeg synes ikke det. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men jeg hiver ut pusen min der jeg føler meg komfortabel med det, uavhengig av pris, og jeg hiver ut pus, igjen uavhengig av pris, om jeg føler at det er til dens beste. Det er alltid det viktigste i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg la også merke til at katten vi hadde før trivdes mer av å gå ute noen ganger om dagen for så å komme inn ellers. Å ha henne som 100% innekatt hadde ikke fungert for henne i det hele tatt. Betyr nødvendigvis ikke at alle innekatter har det forferdelig! Selv er jeg tilhenger av å ha katter ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har hatt både rasekatt og flere gatemiks, og de har gått ute uansett.

Når det gjelder rasekatter og avl/oppdrett, er nok mye av grunnen til at de holder som innekatter/luftes i kattegård, for å unngå spredning av evt. sykdommer m.t.p avl, og man skal jo heller ikke la ukastrerte dyr ferdes fritt utendørs. Det er nok mye av forklaringen.

Vet om flere med både rasekatter og gatemiks, og ingen av de setter rasekatten høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Det står i det du quotet. "I sentrumsnære befolkede områder skal ikke husdyr gå løse, i mine øyne." Hvorfor kan vi ikke ha sau gående fritt midt i byen? Hvorfor kan vi ikke bare la grisen gå fritt i hagen til alle naboene? Hvorfor er katten så annerledes? Den driter ned hagen til folk som ikke eier den, den pisser ned inngangen og lager lukt, den klorer opp lakken på biler den klatrer på, den dreper småfugl og utsettes selv for fare fordi idioteierene ikke kastrerer dem. Herregud som de slosst….Jeg kommer ikke med dette ut av det blå, det er 100% ærlige selvopplevde opplevelser. Katter er fantastiske å ha ute på landet hvor de kan ha store mål med tomt helt for seg selv. Men i byen blir det rett og slett umulig å holde dem i egen hage, og jeg har ikke sett noen som har spurt meg om katta deres kan drite ned hageflekken min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ehm, selve spørsmålet :P

Jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at noen kanskje anser rasekatter som mer verdifulle da de kostet penger ift en gatemix man som regel får gratis. Jeg synes dette er bullshit så det holder, en katts verdi kan ikke måles i penger. Var ikke så mye mer å si om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasekatter blir jo gjerne brukt som avlsdyr, og man ønsker ikke å risikere at katten parrer seg med hvilken som helst hann. Tror at det og at de koster såpass med penger at det er mer akseptert at de er innekatter. Personlig ser jeg ikke noe forskjell på huskatt eller rasekatt som innekatt, det er opp til hver enkelt. I byer f.eks så er det jo mye tryggere for katten å kun være inne, og det hadde jeg selv valgt hadde jeg bodd i by. Det er egentlig mange fordeler med innekatt, de er ikke utsatt for smitte på lik linje med utekatter, eller slosskamper. Det eneste negativ er vel at man må aktivere og stimulerer innekatter mer med lek.

Alle katter har like stor verdi i mine øyne - rase eller ei. Ett liv er ett liv uansett avstamming!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt feil å sammenligne katt/hund/gris på lik linje da katt er en av de minst domestikerte husdyrene vi har.

Det er ikke snakk om domestisering, men hvilken skade husdyret gjør på naboers hager og privat eiendom. Der kan katt sammenliknes med et hvilket som helst hus/produksjonsdyr. Det blir dritt i hage og blomsterbed, blomsterbed graves opp, det blir dårlig lukt rundt huset, skade på eiendom (bil) og så videre. Det er belastningen husdyret utgjør for naboene rundt deg det er snakk om, og der tror jeg en enkel sau hadde gjort mindre irritasjon og belastning for min del, enn kattene i nabolaget….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om domestisering, men hvilken skade husdyret gjør på naboers hager og privat eiendom. Der kan katt sammenliknes med et hvilket som helst hus/produksjonsdyr. Det blir dritt i hage og blomsterbed, blomsterbed graves opp, det blir dårlig lukt rundt huset, skade på eiendom (bil) og så videre. Det er belastningen husdyret utgjør for naboene rundt deg det er snakk om, og der tror jeg en enkel sau hadde gjort mindre irritasjon og belastning for min del, enn kattene i nabolaget….

Jeg skjønner poenget ditt, jeg gjør det :) Jeg tenker bare på det at katter har faktisk et større behov for frihet og den regla der. Sånn ellers er jeg enig med deg, både pga dritt og f-skap, men også kattens sikkerhet mtp trafikk, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja, jeg vurderte jo å kjøpe sibirkatt for noen år siden, jeg så absolutt poenget til gubben da han lurte på om jeg skulle fore reven med en katt til 12.000kr. Så klart det er et økonomisk spørsmål for meg å slippe ut en dyr rasekatt fremfor en gratis huskatt. For meg så bor jeg sånn til at jeg ikke syns det er greit å ha de som innekatter, men allikevel har en risiko ift rovdyr. Og ja, jeg syns jo rasekatter er avlet litt kørka, så at de har de naturlige instinktene i behold etter 20 generasjoner som katt-i-bånd dyr er jeg ikke overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes katter generelt bør holdes mer som hunder, innendørs eller i bånd ute. Risikoer som trafikk, rev, osv, er det selvsagt mange av, men hovedsaklig fordi kattens frihetsfølelse ikke er viktigere enn det lokale dyrelivet eller naboers eiendom. Vi har noen i bygda som har kattegård, det har jeg (og kattene) sansen for. Jeg liker å sikle på denne siden og fantasere om den dagen jeg skal ha katt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fryktelig ot. men mitt kattehold kan ikke kombineres med å ha katter i bånd. Vi bor på gård, og det kreler og kryr av mus. Snakket med ene naboen her, som ikke har katt lenger, og sa at hun selvsagt bare måtte jage pusene mine om de herjet i de nydelige blomsterbedene hennes, men hun sa de var hjertelig velkomen så lenge de tar musa som bor i steingjerdene. :ahappy: Sånne naboer liker vi. :aww:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...