Gå til innhold
Hundesonen.no

Katters verdi og frihet


Guest Snusmumrikk
 Share

Recommended Posts

Fordi jeg mener det blir feil å dra alle under samme kam.

Jeg bor på reinbeite øy, det er båndtvang her året rundt, så klart slipper jeg han litt nå og da, mest når vi er på playdates, men han er ellers i bånd. Men det er kanskje ikke optimalt? Å mene at alle må få løpe løs å må få velge om de vil ut for å ha det optimalt blir så feil for jeg spess har hunden min i bånd, og katta mi er alene innekatt, men katta har i alle fall valgt å være innekatt, men det er jo ikke optimalt at han er alene.

Det er kanskje mer optimalt å tvinge på han en annen katt så han ikke er alene her inne? Jeg syns det forværrer livskvaliteten hans, jeg har allerede prøvd å ha en katt sammen med han, men heldigvis har han ikke noe i mot Keiron. Både Keiron og Mikkel får det tilpasset så godt det lar seg gjøre for at de skal ha det optimalt, selv om de ikke får det på den aller beste måten som er å kunne løpe løs. Jeg strekker meg langt for at de skal ha ett like bra liv som alle andre folks hunder og katter, de er alt jeg har. Og derfor, for meg blir det feil å mene at katter kan ikke ha det optimalt med mindre de får gå ut, eller er flere enn en innekatt, og det er også tatt i betraktning at det ikke gjeller om de velger selv.

Det er rett og slett for individuelt syns jeg.

? Fordi du bor et sted der det er båndtvang hele året, og velger å ha katt alene inne, så er det feil av meg å mene at det ikke er optimalt? Beklager at du føler deg truffet, men jeg må da få mene at det ikke er optimalt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blir fryktelig ot. men mitt kattehold kan ikke kombineres med å ha katter i bånd. Vi bor på gård, og det kreler og kryr av mus. Snakket med ene naboen her, som ikke har katt lenger, og sa at hun selvs

I boka "Katten, atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad står det noen sider om katten som rovdyr og om den er en fare for fuglebestanden. Jeg skummet bare kjapt over og tar med noen punkter: - De

Jeg har nå selv - motvillig - innekatter fordi her vi bor er det ikke lov å ha kattene gående ute (borettslag). Men når vi får kjøpt oss enebolig så kommer vi til å kjøpe på et sted hvor det passer å

Her blir pus kastet på dør om morgenen, fordi jeg ikke orker kattedo inne. Hun får gjøre nummer to ute i skogen og tisse gjør hun faktisk innendørs, på menneskedoen. Veldig praktisk. Hun liker seg best innomhus, men hun har også glede av å være ute. Og det er til stor nytte for oss også, siden hun er en iskald musemorder. Nå får hun ikke velge helt selv, men hun trives stort sett både inne og ute. Jeg bekymrer meg ikke nevneverdig for trafikken, for hun er veldig hjemmekjær, livredd biler og (ukjente) hunder, katter og mennesker. Hadde hun vært en annen type katt i sinn, så hadde kanskje friheten hennes vært mer "kontrollert". Og hadde vi for eksempel bodd i blokk, hadde hun nok vært innekatt.

Hun var fullstendig gratis og jeg plukket henne med meg fra et kattebol med halvdøde kattunger, da hun var liten. Hadde hun kostet 10 000 kroner, hadde hun nok levd akkurat som hun lever i dag. Markedsverdien av katten har for meg overhodet ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at innekatter har et dårlig liv, men det er viktig at man bruker mye tid på å stimulere de og legge til rette for de. Helst ha to katter også, for den sosiale biten.

Men personlig kommer jeg aldri til å ha innekatt. Frivillig innekatt er så klart noe helt annet, men hvis jeg en gang bor slik at jeg ikke kan ha utekatt lar jeg heller vær å ha katt, til tross for at jeg alltid vil ha katter i livet mitt..

Jeg vet hvilken risiko jeg tar når jeg slipper Fredrik ut om morgenen, den har jeg opplevd også når Sonic ble påkjørt og drept for to år siden. Han døde på vei hjem fra musejakt på et jorde og selv om det var ubeskrivelig vondt så var han ihvertfall i sitt ess når han døde...

Fredrik er en lykkelig katt når han er ute, og da tar jeg den sjansen. Ja, mye mulig han bare blir 7 år, eller 10 år når han kan bli 20 hvis han bare var inne uten biler og skumle ting. Men livskvaliteten hans er bra, og det hadde den ikke vært hvis han måtte være inne. Da hadde han rett og slett hatt et kjipt liv uansett hvor mye jeg stimulerte han..

Katter er forskjellige, men jeg har sett innekatter som ikke har det bra fordi de så gjerne vil ut. Og jeg har sett utekatter som kanskje hadde hatt det best med å bare være inne.

Jeg syntes ikke det er optimalt for en katt å bare være inne når de har de instinktene og driftene de har.

Men det betyr ikke at jeg mener at alle innekatter har det kjipt..

(Forøvrig ville jeg gjort det samme med en rasekatt. Den hadde da fortjent å være ute like mye som Fredrik selv om den hadde kosta ti lapper.Katten kan jo ikke noe for at den har stamtavle og ikke veit den det heller).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...