Gå til innhold
Hundesonen.no

Bouvier des Ardennes


Recommended Posts

Skrevet

"Oppdaget" denne i dag, ved noen søk på nett. Og nysgjerrig som alltid (veldig tøff hund da, vurdert utfra utseendet).
Er her noen som kjenner til denne rasen selv/har erfaring med den? Og som kan si noe vettugt om den?

bouvierdes_ardennes_00061_imagelarge.jpg

Valp:
Bouvier-de-Ardennes-3.jpg

Skrevet (endret)

Bedre kjent som Picard

Noen steder står det at denne er iblandet Picard, Men at det er en egen rase. Så slik jeg forstod det er det to raser. Men mulig at det er feil.

En av forskjellene som står beskrevet er forekomsten av stumphale hos Bouvier des Ardennes.

Endret av Gjest
Skrevet

Google oversetter oversatte automatisk denne siden for meg.. Måtte le litt av denne:
"Dette er en mellomstor tettvokst slask som ikke har noen planer om å være eleganse." :lol:

  • Like 18
Skrevet

Google oversetter oversatte automatisk denne siden for meg.. Måtte le litt av denne:

"Dette er en mellomstor tettvokst slask som ikke har noen planer om å være eleganse." :lol:

Søt slask :lol:

Jeg hadde fransk som B-språk en gang i verden, og kan lese litt ennå (men evner ikke å snakke det….) :ahappy:

Skrevet

Og disse!
"hans bart og fippskjegg gi ham en avskrekkende luft"
"kjolen skal tillate ham å leve i friluft" [...] "Baksiden av lårene er foret med en lengre hår forming truser"

:lol: :lol:

  • Like 6
Skrevet

Ifølge en FB-venn som en gang i verden vurderte disse rasene selv:

Picard er fransk rase, Bouvier des Ardenne er belgisk.
Picard kalles Berger de Picard og skal være en del av opphavet til Bouvier des Ardennes, som er en fåtallig og sjelden rase.

Skrevet

Ifølge en FB-venn som en gang i verden vurderte disse rasene selv:

Picard er fransk rase, Bouvier des Ardenne er belgisk.

Picard kalles Berger de Picard og skal være en del av opphavet til Bouvier des Ardennes, som er en fåtallig og sjelden rase.

Dette stemmer nok ganske bra ja. Det finnes så vidt jeg vet en Bouvier de Ardennes her i Norge, og den var påmeldt på Dogs4All og heter Jardy La Cense Du Balmelok :)

  • Like 1
Skrevet

Jeg hadde litt med en sånn her å gjøre da jeg i hine hårde dager var på hundejordet på Ekeberg med Aiko. Han var da en diger valp (slask om du vil :D ) og veldig alert og pigg. Likte å titte på verden, holde seg til eieren sin og løpe fortfort med Aiko. På det tidspunktet var han den eneste i sitt slag i Norge. Jeg husker jeg syntes han så ut som et uhell med den puslete terrierpelsen og de øra. :lol:

Sånn, tipper du føler du kan alt om rasen(e) nå. :aww:

Skrevet

Jeg hadde litt med en sånn her å gjøre da jeg i hine hårde dager var på hundejordet på Ekeberg med Aiko. Han var da en diger valp (slask om du vil :D ) og veldig alert og pigg. Likte å titte på verden, holde seg til eieren sin og løpe fortfort med Aiko. På det tidspunktet var han den eneste i sitt slag i Norge. Jeg husker jeg syntes han så ut som et uhell med den puslete terrierpelsen og de øra. :lol:

Sånn, tipper du føler du kan alt om rasen(e) nå. :aww:

Jeg er i hvert fall enda mer nysgjerrig!! Noe så SØØØØØØT! :):) SØT(-mitt ord) KJØTER (FB-venns ord)! :lol:

Skrevet

Dette stemmer nok ganske bra ja. Det finnes så vidt jeg vet en Bouvier de Ardennes her i Norge, og den var påmeldt på Dogs4All og heter Jardy La Cense Du Balmelok :)

Den så jeg. Jeg trodde det var em picard jeg.

Skrevet

Jeg så gjennom katalogen for Dogs4all i dag, og en Bouvier des Ardenne og 5 picard var oppført. To raser ja. Den med påfallende forskjellen jeg "finner" ved å skulmlese franske hundesider, er dette med stumphale.

Skrevet

Kanskje det var en Picard jeg så? Jeg så en brun Picard som så mindre ut og noe udefinerbart var annerledes. Jeg tenkte at det kanskje var en ung hund...

Skrevet

Har vi oppdretter av picard i norge?

Line Merete Hansen fra Sandefjord/Kodal har hatt ett kull med Picard, og det er enten det første eller andre kullet som er født i Norge. Veldig usikker på om hun har Picard lenger, men kennelnavnet hennes er i alle fall Lofterødbukta :)

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...