Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet sparker hund under trening


Margrete
 Share

Recommended Posts

Jeg har sett videoen, jeg ble sjokkert over at vedkommende sparket til bikkja si, MEN. Vi kan ikke stille hele det norske politiet til ansvar for hva EN mann gjør. Vi kan ikke stille NKK til ansvar for hva EN mann gjør på et arrangement med flere tusen mennesker. Det blir som at VI har ansvaret for hva enhver idiot med hund måtte finne på å gjøre det. Og da vil det si at det var VÅRT ansvar at denne mannen sparker til hunden sin. Det ansvaret vil ikke jeg ha, vil du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 378
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kunne det vært en idé å kontakte f.eks Sissel Grana slik at hun kan spørre politihunden hva den mener?

Klarer ikke hundefører å trene hund uten å bryte loven så bør han revurdere karrieren sin tenker jeg. Politiet har ikke fritak fra loven. Forøvrig er jeg ikke imponert bare jeg ser en politimann med

Jepp, han treffer den under haka med siden av foten. Lettere å se det i lite vindu, i det store blir det bare pixler.. Det du også kan se er at dette ikke er første gang Om du ser på hunden har den h

Posted Images

Jeg har sett videoen, jeg ble sjokkert over at vedkommende sparket til bikkja si, MEN. Vi kan ikke stille hele det norske politiet til ansvar for hva EN mann gjør. Vi kan ikke stille NKK til ansvar for hva EN mann gjør på et arrangement med flere tusen mennesker. Det blir som at VI har ansvaret for hva enhver idiot med hund måtte finne på å gjøre det. Og da vil det si at det var VÅRT ansvar at denne mannen sparker til hunden sin. Det ansvaret vil ikke jeg ha, vil du?

*signere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han troller nok litt igjen, men det er jo gøy da :P

Nei, jeg gjør ikke det. Det gjør jeg aldri. Jeg synes ikke det er noe å henge seg opp i om en hundefører tupper til hunden med foten. Jeg er helt enig med Snusken, om man korrigerer med hånda, båndet eller foten spiller for så vidt ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om korreksjonen kommer fra handa, foten eller halsbåndet spiller vel strengt tatt ingen rolle, det som betyr noe er hvordan hunden reagerer på det.

Nei, der tar du feil. Om jeg lar deg denge løs på meg, er det greit, men om jeg hyler eller tar igjen er det ikke greit? Mishandling er aldri greit. En offentlig tjenestemann er i tillegg i en særstilling og skal ta seg ekstra i akt. Han skal gå foran med et godt eksempel både med og uten uniform.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge komnentarer på FB, så hadde vedkommende sparka hunden i bakhodet først. Og derfor ble det startet å filmet. Og dette er tross alt mens det er folk til stede. Lurer på hva den hunden får gjennomgå når det ikke er folk tilstede...

Veldig bra av både NKK og Politiet å nekte vedkommende å stille til oppvisning.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere andre se videoen på Facebook? Jeg får bare beskjed om at det ikke er mulig

Sent from my iPhone using Tapatalk

NKK valgte å slette den, da de var gjort oppmerksomme på dette før, og de har tatt affære. Det har blitt limt inn i tråden hva de har gjort og sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere andre se videoen på Facebook? Jeg får bare beskjed om at det ikke er mulig

NKK valgte å slette den, da de var gjort oppmerksomme på dette før, og de har tatt affære. Det har blitt limt inn i tråden hva de har gjort og sagt :)

Mener dere fra linken i startinnlegget? Jeg får iallefall sett den fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge komnentarer på FB, så hadde vedkommende sparka hunden i bakhodet først. Og derfor ble det startet å filmet. Og dette er tross alt mens det er folk til stede. Lurer på hva den hunden får gjennomgå når det ikke er folk tilstede...

Veldig bra av både NKK og Politiet å nekte vedkommende å stille til oppvisning.

Fint at det taes grep, men jeg håper politiet vurderer mannens evne til å ha tjenestehund i det hele tatt.

Til Spot og Snusken: Dere kan da ikke mene at dette er greit på noen måte, gjør dere?

@ : Hvilke NKK-tilknyttete klubber, refererer du til? Jeg har aldri hørt eller sett at spark og slag er brukt i som annerkjent metode noe sted, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Til Spot og Snusken: Dere kan da ikke mene at dette er greit på noen måte, gjør dere?

@ : Hvilke NKK-tilknyttete klubber, refererer du til? Jeg har aldri hørt eller sett at spark og slag er brukt i som annerkjent metode noe sted, jeg.

Korreksjon blir da brukt. Er det noe å lure på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon blir da brukt. Er det noe å lure på?

Det er forskjell på korreksjon og vold. Jeg løfter bikkja mi på plass etter selen dersom han drar ut uten å høre på "vær her", men jeg tar ikke knyttneven og slår han i trynet fordi han ikke gjør som jeg ber om.

Jeg får forresten sett videoen. Synes NKK har taklet dette bra, og fatter ikke at det for noen skal være ok å sparke hunder med mindre det er i "nødverge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon blir da brukt. Er det noe å lure på?

Usaklig argument.

Jeg korrigerer ungen min også jeg, noen ganger tar jeg faktisk fysisk tak i han og er streng. Det betyr ikke at det er greit å tuppe til han liksom.

Jeg er også veldig spent på hva man legger i at en hund "tåler" det jeg... Er det greit så lenge den ikke hyler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er forskjell på korreksjon og vold.

Nettopp, og i dette tilfelle er det ikke opp til meg å bedømme hva som er hva. Det eneste jeg ser er en fot i bevegelse og en hund som tar en korrigering.

Usaklig argument.

He he , ja jøss. og takk for saklig innlegg fra deg..

Selvfølgelig mener heller ikke jeg det er greit med vold. Men som over, det er jo ikke alltid like tydelige grenser mellom og ikke noe som er opp til meg å dømme.

Det jeg reagerer på er hvordan sosiale medier igjen misbrukes til å hetse en hel yrkesgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør ikke det. Det gjør jeg aldri. Jeg synes ikke det er noe å henge seg opp i om en hundefører tupper til hunden med foten. Jeg er helt enig med Snusken, om man korrigerer med hånda, båndet eller foten spiller for så vidt ingen rolle.

Dette er vel ingen korrigering. Det er et spark og jeg kan ikke forstå hverken Snusken eller deg som forsvarer slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her som synes det er greit at en hel yrkesgruppe blir hetset på denne måten. Men uten dette fokuset på denne videoen ute på sosiale medier så hadde kanskje aldri hundeførern blitt oppdaget, og dermed utestengt. Det er tydelig at politiet, varemessen og D4A alle er enige om at dette er uetisk behandling av dyr. Jeg ser ikke det store problemet. Om dette er et enkelttilfelle eller ganske vanlig i hundedressur innen politi/forsvaret så burde det uansett settes søkelys på.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette er vel ingen korrigering. Det er et spark og jeg kan ikke forstå hverken Snusken eller deg som forsvarer slikt.

Så bare fordi jeg ikke kaster meg på bølgen med røkla og utrykker mitt vrede mot "de ***** svina" på FB så forsvarer jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare fordi jeg ikke kaster meg på bølgen med røkla og utrykker mitt vrede mot "de ***** svina" på FB så forsvarer jeg det?

For å sitere deg i et innlegg ovenfor: "Nei, så sier det vel bare en hel del om meg og da, for jeg syns virkelig ikke nyheten i dette henger på greip med bruken av sosiale medier her. Ironisk nok involverer det NKK, korreksjon skjer vel i samtlige landets NKK-tilknyttede klubber over en lav sko de burde kanskje begynne i egne rekker. Om korreksjonen kommer fra handa, foten eller halsbåndet spiller vel strengt tatt ingen rolle, det som betyr noe er hvordan hunden reagerer på det. "

Men dette er vel ingen korreksjon, det er et spark og jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke skal kunne la være å reagere på det. At spot mener at det åpenbart kan unnskyldes fordi hunden er en malle er jo bare - unnskyld uttrykket - helt bak mål. Dette er heller en hund og/eller eier som ikke er trent godt nok og som kanskje aldri skulle vist sine manglende ferdigheter på D4A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

For å sitere deg i et innlegg ovenfor: "Nei, så sier det vel bare en hel del om meg og da, for jeg syns virkelig ikke nyheten i dette henger på greip med bruken av sosiale medier her. Ironisk nok involverer det NKK, korreksjon skjer vel i samtlige landets NKK-tilknyttede klubber over en lav sko de burde kanskje begynne i egne rekker. Om korreksjonen kommer fra handa, foten eller halsbåndet spiller vel strengt tatt ingen rolle, det som betyr noe er hvordan hunden reagerer på det. "

Ja og det står jeg vel enda for, hva er feil med det som er uthevet der? Alle de eksemplene kan brukes passivt, som korreksjon eller som vold. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra videoen så ser det mer ut som et lite tupp enn et spark, stor forskjell, men det er en dårlig video og vanskelig og vite hva som faktisk skjer. Det som derimot er sikkert er at denne hunden har blitt trent hardt, for hardt, og det er ikke greit(altså er det heller ikke et engangstilfelle). Det blir også feil og snakke om en persons oppførsel når det er både figuranter og tilskuere der, da er det tydelig ganske allment akseptert i den treningsgruppen som antagelig består av mer enn en politimann, uten at det betyr at alle politiets hundeførere trener slik, selvfølgelig.

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke bryr meg om folk korrigerer med foten, stemmen, hånden eller båndet så lenge det er en korrigering og ikke vold, hva som er forskjellen på de to er for meg styrke og virkning.

Edit: Ellers må jeg si at jeg ikke er videre imponert over politiets hundeførere, det begynner og bli mye tabber både hva gjelder trening, kontroll og evne til og forstå hund.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man sliter litt med definisjoner:

Vold: er et begrep som beskriver aggressive handlinger som har til hensikt å forårsake skade, smerte eller ydmykelse. Til vanlig benyttes begrepet først og fremst om fysisk vold, som slag og spark, men også psykisk vold eksisterer.

Psykisk vold: er alle måter å skade, skremme eller krenke på som ikke er direkte fysiske i sin natur, eller måter å styre eller dominere andre på ved hjelp av en bakenforliggende makt eller trussel. (Per Isdal, psykolog og leder for stiftelsen Alternativ til vold)

Korreksjon: Finner ikke noen fullgod definisjon som passer inn i hundeverden i dag. Slik jeg ser det så handler det om å fortelle hunden at nei nei, dette var jo riktig galt, uten å påføre smerte enten fysisk/psykisk, med den hensikt å kunne belønne rett atferd. Eks: Nix reiser seg på dekken hun har fått beskjed om å bli på. Jeg blir irritert i ansiktet og vender hodet bort, mens jeg beveger meg tilbake mot henne. Hun har da lært på forhånd at jeg alltid smiler direkte mot henne når hun har gjort det rett og jeg er strålende fornøyd. Så når hun da opplever meg sur og med bortvent ansikt så vil det oppleves som en korreksjon. Eller når hun biter i armen uten å ha fått lov først. Da ramler bare armen ned uten å røre på seg. Det for henne blir en korreksjon, armen er jo drit-morsom og "levende" når hun får lov.

Tidligere kan jeg se at det var en sammenheng mellom vold og korreksjon, pr i dag synes jeg de to faller litt fra hverandre. Vold er for meg alltid så det gjør vondt enten i sjela eller i kroppen. Korreksjon gjør litt vondt i sjela, men en blir ikke skremt og mister tillit av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man sliter litt med definisjoner:

Vold: er et begrep som beskriver aggressive handlinger som har til hensikt å forårsake skade, smerte eller ydmykelse. Til vanlig benyttes begrepet først og fremst om fysisk vold, som slag og spark, men også psykisk vold eksisterer.

Definisjoner er morsomt. Hva om denne politimannen ikke mente å "skade, smerte eller ydmyke" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg leser Snusken med andre briller enn de fleste jeg, for jeg oppfatter at han overhodet ikke forsvarer vold/spark/dette tilfellet i det hele tatt. Men rett og slett kritiserer/er lei av bruken i sosiale medier, som fx FB, til å kaste seg på fy f a e n bølgen før de ansvarlige i det hele tatt har rukket se/oppfatte/gjøre noe med saken. I dagens nettsamfunn er det blitt slik at de man mener er ansvarlige, og der er det mange meninger om hvem som er det, skal reagere med en eneste gang, ett sec etter hendelsen, og ta grep NÅ! Ikke alle er på nett 24/7 og innimellom må man gi tid til reaksjon før man setter i gang "hat-kampanjer".

Og jeg ser heller ikke den store forskjellen mellom fot/hånd/kobbel om hensikten er å utøve vold, det kan smelle like vondt og skade like mye fra hånd/kobbel som fot.

Jeg syntes at NKK og politiet pr nå har håndtert dette bra, de har tatt "haste"grep. Men det er en tidslimit for dem også, hvor mye de rekker annet enn å gjøre det de har gjort, det kommer nok et etterspill tenker jeg.

Generelt er jeg drittlei "hat-kampanjer" på nett, i mange tilfeller er hendelsen en helt annen enn den som ble postet, men da er skaden allerede skjedd. Generelt har jeg tro på å ta ting rette tjenestevei, ikke hause opp et helt folk på synsing.

Finnes haugevis av eks: NKK er dritt, politiet er dritt, MT er dritt for ingen av dem gjør noe som helst med noen ting og ser en annen vei *ironi*

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjoner er morsomt. Hva om denne politimannen ikke mente å "skade, smerte eller ydmyke" da?

Jeg pleide alltid sparke mine bikkjer når de gjorde det bra. Når de ikke gjorde det kvælte jeg dem bare :P

Men hva tror du denne politimannen mente med sparket sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...