Gå til innhold
Hundesonen.no

Kullnavn, når man ikke har kennel?


marjea
 Share

Recommended Posts

Hvordan fungerer dette med å gi navn til kull, når man ikke har registrert seg som kennel? Altså ikke har et kennelnavn.
Min mor har nemlig bestemt seg for å ha et kull på sin bichon havanaise dersom knær og øyne blir godkjente, og har allerede bestemt seg for at kullet skal hete noe spesielt. Er dette vanlig, når man bare driver et "kjøkkenoppdrett"? Hvordan fungerer det mtp. registrering av valpene osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke SÅ dyrt å registrere kennelnavn, men guri så mye mer seriøst man fremstår med en gang. Sier ikke at kennelnavn er noe kvalitetsstempel, men skulle jeg hatt ett kull engang ville jeg tatt meg bryet iallefall.

De kan ha samme bokstaver først, tre stk. tror jeg. Hvis moren din heter Tårnfrid Wenche Rudstå så kan valpene hete TWR Ares, TWR Ariel osv. Eller er kommer bokstavene etter... og kanskje det bare er to. Husker ikke jeg. Men noe felles kan de iallefall ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah okei. Tror hun tenker å søke om kennelnavn, men hun trodde ikke hun skulle rekke det før valpene kommer forstod jeg (og hun er litt utålmodig). Hvor lang tid tar det normalt å få det godkjent?

Du finner mye informasjon og mange svar på Norsk Kennel Klubs sider - her er for eksempel informasjon kennelnavn. Jeg mener en skal beregne en fire-fem måneder på å få godkjent kennelnavn - NKK skal behandle søknaden, så sendes den til FCI i Belgia for behandling der, deretter skal navet publiseres i Hundesport, med en viss frist for folk til å protestere i fall kennelnavnet er for likt et annet, og dernest er det ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye informasjon og mange svar på Norsk Kennel Klubs sider - her er for eksempel informasjon kennelnavn. Jeg mener en skal beregne en fire-fem måneder på å få godkjent kennelnavn - NKK skal behandle søknaden, så sendes den til FCI i Belgia for behandling der, deretter skal navet publiseres i Hundesport, med en viss frist for folk til å protestere i fall kennelnavnet er for likt et annet, og dernest er det ditt.

Takk. Da skjønner jeg hva hun mente med at det ikke var tid nok for dette kullet.

Går det an å "etterregistrere" kull med kennelnavn dersom kennelnavnet kommer senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Zelda hadde valper hadde vi ikke noe kennelnavn (og har ikke skaffet det i ettertid heller), men vi brukte mors navn og fars stamtavlenavn (Silverdust) i tillegg til inspirasjon fra "besteforeldrenes" stamtavlenavn hovedsaklig for å kunne "kjenne igjen" kullet.

Zelda's Alliance with Silverdust (Zeldas far)

Zelda's Supreme Silverdust (Zeldas mor)

Silverdust's Angel from Zelda (Figos mor)

Silverdust's to be returned to Zelda (Figos pappa)

I am Silverdust of Zelda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? Så Smula sin oppdretter kunne plutselig endret navnet nå?

Har hørt at dersom man får valper og får kennelnavn i ettertid kan man etterregistrere det. Men det kostet like mye som førstegangsregistrering og så var det vel noen vilkår, som at det må være søkt før første kull er født osv.

Men altså dette har jeg bare hørt, jeg har ingen kilder på at det er sant eller noe altså.

Det andre er jo at man kan vente med å registrere kullet, så kanskje man rekker å få kennelnavnet i tide? Nå vet jeg ikke hvor lenge man kan vente da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tara hadde sitt kull ante vi ikke noe om en slik regel. og siden vi ikke skulle ha flere kull hadde vi ikke planer om å registrere kennelnavn heller. (helt ærlig så trodde vi at det var strenge regler for hvem som kunne ha kennelnavn, ikke at "vanlige dødelige" som oss kunne registrere kennelnavn :icon_redface: )

Så valpene ble registrert som Taras Golden Ganzie, og Taras Amigo. NKK sa ingenting, og jeg var helt uvitende om at dette egentlig ikke var lov frem til for noen år siden :icon_redface::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden jeg må ha det inn med teskje.. Min mor har lyst til å kalle dette kullet (og forhåpentligvis ha dette navnet som kennelnavn senere) Delightful Havana. Hun har altså ikke lov til å kalle disse valpene for Delightful Havanas Alfa, Delightful Havanas Anton osv. nå, uten å ha søkt om kennelnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så valpene ble registrert som Taras Golden Ganzie, og Taras Amigo. NKK sa ingenting, og jeg var helt uvitende om at dette egentlig ikke var lov frem til for noen år siden :icon_redface::P

Men nå må du huske at Ganzie er en veldig gammel dame, og på den tida trur jeg ikke det var noen restriksjoner på registeringer utenfor kennelordninga. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden jeg må ha det inn med teskje.. Min mor har lyst til å kalle dette kullet (og forhåpentligvis ha dette navnet som kennelnavn senere) Delightful Havana. Hun har altså ikke lov til å kalle disse valpene for Delightful Havanas Alfa, Delightful Havanas Anton osv. nå, uten å ha søkt om kennelnavn?

Nei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må du huske at Ganzie er en veldig gammel dame, og på den tida trur jeg ikke det var noen restriksjoner på registeringer utenfor kennelordninga. :D

"Veldig gammel dame" *hrmf* :getlost:

Er du frekk, eller? Hmm?Hmm? Ska'ru ha deng, eller? :fish:

Men ja, det kan hende det ikke var noen restriksjoner da, det forklarer i allefall hvorfor vi fikk det igjennom uten protester :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye informasjon og mange svar på Norsk Kennel Klubs sider - her er for eksempel informasjon kennelnavn. Jeg mener en skal beregne en fire-fem måneder på å få godkjent kennelnavn - NKK skal behandle søknaden, så sendes den til FCI i Belgia for behandling der, deretter skal navet publiseres i Hundesport, med en viss frist for folk til å protestere i fall kennelnavnet er for likt et annet, og dernest er det ditt.

Og dette har jeg også alltid gått ut ifra.

Men nå ganske nylig kom det et kull med miniatyrhunder som oppdretter ville kalle for et kennelnavn som er opptatt. Noen påpekte dette og vips! så ble alle valpene registrert med en variasjon av navnet bare få uker etterpå. Litt snedig synes nå jeg :blink: Navnet ble jo faktisk aldri søkt om og nå har alle det samme navnet, akkurat som et kennelnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da skjønner jeg hva hun mente med at det ikke var tid nok for dette kullet.

Går det an å "etterregistrere" kull med kennelnavn dersom kennelnavnet kommer senere?

Hvis du leser all informasjonen på lenken jeg ga deg, så står svaret på dette der også ;)

Når Zelda hadde valper hadde vi ikke noe kennelnavn (og har ikke skaffet det i ettertid heller), men vi brukte mors navn og fars stamtavlenavn (Silverdust) i tillegg til inspirasjon fra "besteforeldrenes" stamtavlenavn hovedsaklig for å kunne "kjenne igjen" kullet.

Zelda's Alliance with Silverdust (Zeldas far)

Zelda's Supreme Silverdust (Zeldas mor)

Silverdust's Angel from Zelda (Figos mor)

Silverdust's to be returned to Zelda (Figos pappa)

I am Silverdust of Zelda

Det der er ikke lov slik navnereglene til NKK er, men det kan jo være saksbehandler glapp.

Det er for det første ikke lov til å bruke apostrof på den måten, fordi det ikke skal få se ut som et kennelnavn.

Det er for det andre ikke lov at valpene i et kull deler mer enn to bokstaver, om oppdretter ikke har kennelnavn. Altså kunne dere for eksempel kalt alle valpene ZS Etellerannet, ZS Noe annet, ZS Det Tredje Alternativet, også videre. Eller plassere Zelda eller Silverdust på forskjellige steder i navnet, men en kan også få nektet OF-navn, da de kan forveksles med kennelnavn som kobles til hundens navn med AV.

Hadde jeg registrert ditt kull da jeg jobbet på reg'en, hadde jeg returnert den kullregistreringen med beskjed om å finne nye navn ;)

Ok, siden jeg må ha det inn med teskje.. Min mor har lyst til å kalle dette kullet (og forhåpentligvis ha dette navnet som kennelnavn senere) Delightful Havana. Hun har altså ikke lov til å kalle disse valpene for Delightful Havanas Alfa, Delightful Havanas Anton osv. nå, uten å ha søkt om kennelnavn?

Korrekt - og om du vil sjekke om et kennelnavn er opptatt eller det finnes mange lignende (veldig mange havanaise-oppdrettere bruker noe med Havana), kan du sjekke her.

Og dette har jeg også alltid gått ut ifra.

Men nå ganske nylig kom det et kull med miniatyrhunder som oppdretter ville kalle for et kennelnavn som er opptatt. Noen påpekte dette og vips! så ble alle valpene registrert med en variasjon av navnet bare få uker etterpå. Litt snedig synes nå jeg :blink: Navnet ble jo faktisk aldri søkt om og nå har alle det samme navnet, akkurat som et kennelnavn.

Og det er ikke et andre-alternativ på søknaden som er kicket inn i stedet for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden jeg må ha det inn med teskje.. Min mor har lyst til å kalle dette kullet (og forhåpentligvis ha dette navnet som kennelnavn senere) Delightful Havana. Hun har altså ikke lov til å kalle disse valpene for Delightful Havanas Alfa, Delightful Havanas Anton osv. nå, uten å ha søkt om kennelnavn?

Hun kan jo eventuelt bruke ordnene Delighful og Havana i ulike sammenhenger og rekkefølger på valpene da? Så får hun halvveis det hun vil ha uten å ha kennelnavn?

Vet forøvrig flere som ikke har kennelnavn velger et "tema", f.eks farger (Yellow Little Fellow, Green Monster, Golden Fudge ovs), eller et ord (Embrace you, As you like it, Anything you say, Between you and me) ovs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser all informasjonen på lenken jeg ga deg, så står svaret på dette der også ;)

Korrekt - og om du vil sjekke om et kennelnavn er opptatt eller det finnes mange lignende (veldig mange havanaise-oppdrettere bruker noe med Havana), kan du sjekke her.

Jeg gadd rett og slett ikke gå inn på søknadsdokumentet, nettopp fordi jeg trodde det bare var søknaden. NKK burde virkelig legge ut de reglene som et eget dokument spør du meg.. Men lover å lese alt til en annen gang ;)

Takk for link til FCI!

Hun kan jo eventuelt bruke ordnene Delighful og Havana i ulike sammenhenger og rekkefølger på valpene da? Så får hun halvveis det hun vil ha uten å ha kennelnavn?

Vet forøvrig flere som ikke har kennelnavn velger et "tema", f.eks farger (Yellow Little Fellow, Green Monster, Golden Fudge ovs), eller et ord (Embrace you, As you like it, Anything you say, Between you and me) ovs. :)

Aha, ja det er jo en idé. Skal nevne det for henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd rett og slett ikke gå inn på søknadsdokumentet, nettopp fordi jeg trodde det bare var søknaden. NKK burde virkelig legge ut de reglene som et eget dokument spør du meg.. Men lover å lese alt til en annen gang ;)

Takk for link til FCI!

Jeg synes det er logisk å ha regelverket sammen med søknaden - det er jo gjerne mens en fyller ut den at det oppstår spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke logikken i at kennelnavn gir noe mer seriøsitet som det ble skrevet tidlig i tråden. Det eneste et kennelnavn viser er at du har et par tusen å betale for å få et navn og at di klarer å komme på tre alternativer hvor minst ett av dem ikke eksisterer fra før og så fylle ut skjemaet. Oppdrettern til Ekko hadde ikke kennelnavn da han ble født og gav dem alle sammen navn på A. Om hun skulle vise seg å ikke være en god oppdretter er det i såfall ikke pga manglende kennelnavn. Det er hva du gjør som oppdretter og hva du avler på som gjør deg seriøs eller ikke og det er vel valpen man kjøper som er viktig, ikke hva den heter?

Moren din kan fint gi valpene kule og gjennomtenkte navn, men de må ikke gi inntrykk av å være et kennelnavn. Reglene har du jo fått presentert tidligere i tråden :) Jeg ser ikke noe poeng i å skaffe seg kennelnavn om man bare har tenkt å ha dette ene kullet. Har hun derimot tenkt å få flere kull etterhvert kan det jo være verdt å få seg et kennelnavn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke hva hun tenker ift. flere kull @ . Men om hun har lyst til å "kaste bort" pengene ved å søke om kennelnavn for dette ene kullet så får hun jo bare gjøre det. Hele kullgreia er noe jeg i utgangspunktet ikke støtter fullt ut uansett, kennelnavn eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...