Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergifôring igjen - tankemyldring


Nirm
 Share

Recommended Posts

SPOT testen til Noomi kom i går. Og hun har selvfølgelig slått ut på kylling og ris, i tillegg til gulrot og melk. Så V&H mat sine fullfôrprodukter blir jo da uaktuelt, siden de enten inneholder kylling, eller ris. Så jeg må tenke litt nytt nå.

Hun ble også testet for lam, storfe, vilt, kalkun, vilt, egg, enkelte fiskesorter, svin, og det tåler hun. Så jeg har jo flere gode proteinkilder å kunne gi henne.

Jeg har tatt kontakt med V&H for å høre om de kan produsere noe uten kylling og ris i til meg, men ikke fått svar enda om det er mulig, hvilke mengder jeg må evt bestille og pris. Jeg har også sendt mail til en forandler av Kjøtt Nils for å få tak i innholdsfortegnelse og prislister, samt et hundefôr i Sverige, for å se om jeg får tak i det langs grensa et sted. Men jeg regner med å måtte lage mer av maten hennes selv nå.

Tankene mine akkurat nå går på at jeg kan kjøpe inn 100% storfevom vitaminisert fra V&H neste gang jeg skal opp dit, samt kalkunnakker. De har også snackpølser av rent lam som jeg tenkte å kjøpe (sesongbasert, så den vil jeg nok kun få tak i vinterhalvåret, men jeg kan evt kjøpe opp en del og ha i fryseren tenker jeg?). Samt at hun kan få egg (bør det kokes eller gies rått?) Og da har jeg vel en ikke alt for verst "base" som jeg kan suplere med ellers? Eller er jeg på jordet? I og med at jeg jobber en uke på og av, så er det greit at frokostmåltiden den uka jeg jobber er enkelt, siden det gies når jeg kommer hjem fra jobb.

Så er det å starte å leite etter gode tilbud av kjøtt ellers. Nå kommer vel ribbe utover jeg kan jakte litt på også, og håpe at de dumper priser litt. Så finner man vel margbein året rundt til rimelige priser? Andre beintyper jeg bør være på jakt etter?

Hvor mye nyttegjør hunder seg av vegetariske proteinkilder egentlig? Som linser, bønner etc, eller blir det bare magefyll?

Så kommer godbitspørsmålet inn. Jeg har vært lat og brukt kylling/kalkunpølser til de. Raskt og lett å kutte opp og gi. Siden hun innhalerer godis, så er det litt viktig at det er noe som er mykt også, ellers bare setter hun de fast i halsen og må hoste de opp igjen. :P Nå er det vel melk i de aller fleste pølsetypene, i tillegg til at jeg er fult klar over at det er litt for mye av andre ting som hunder ikke burde ha. Noen tips til hvordan jeg kan lage godiser lett til henne?

Jeg skal sette meg ned og lese den beintråden etter gode tips, samt noen FB grupper.

Men håper det er noen som kan dele litt tips, tanker og idér her med meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodil fikk utslag på det meste av matvarer, funket ikke å lage egen mat til henne. Fordi de blodprøvene ikke stemmer overens med virkeligheten, spør dr Baddaky eller en av de andre kjente hudekspertene :) Det har absolutt ikke noe å si hva slags ufall man får på den blodprøven når det kommer til mat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode forslag å komme meg, men ville bare si at Noomi er heldig som har deg som eier, og at jeg synes det er kjempespennende (om det er lov å si det) å lese det du skriver om allergien hennes og hva du gjør for at hun skal ha det best mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins jo masse billig lammekjøtt nå i kg pris. Hva med å gjøre endel innkjøp der?

Jeg har en vennine som bor i Sverige som har drevet med RAW foring av hunder så lenge jeg har kjent henne og virkelig satt seg inn i det. Kanskje kontakte henne? Kan sende deg navn på PM. Hun trente i Stovner for mange år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mat - kan du bruke slakteavfall som base? Og så tilsette det som eventuelt må til for at det skal bli et fullverdig fôr?

Angående godbiter, finnes det pølser uten melk? De på treningene jeg går med bruker noe de kaller leverpølse, og jeg skal selv nå gå og kjøpe en "hundepølse" som lages hos den lokale slakteren. Vet ikke hva den inneholder, men den er billig og falt veldig i smak her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrspørsmålene lar jeg være til noen med kompetanse til å gi deg et godt svar ;)

Godbiter. Hvis det ikke er for mye jobb (noe det ikke ser ut til å være, slik du passer på og undersøker for flotte jenta), så kan du jo lage leverbiter hjemme? Tørket eller stekt, storfe eller får. Myke, fantastisk gode og billig! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det fungerer for Noomi. :) Så da er det for meg verdt å prøve. Alle monner drar, og plutselig finner man løsningen som gjør at hun blir omtrent kløfri.

@JeanetteH Takk! Skal gå på jakt etter det nå. :) Og tar gjerne i mot navnet hennes på PM!

@Nemi Tusen takk. :) Og ja, det er lov å si det er spennende. Jeg synes det er det selv. Man lærer så utrolig mye på veien selv også.

@Tabris Takk. Kanskje se om det er noen slaktere som selger litt sånt (selv om det meste av det går vel i pølser uansett. :P ). Vet ikke om noen slaktere i nærheten av der jeg bor, men det burde da finnes noen som selger slikt. Bokser i massevis for å fryse ned i har jeg jo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode forslag å komme meg, men ville bare si at Noomi er heldig som har deg som eier, og at jeg synes det er kjempespennende (om det er lov å si det) å lese det du skriver om allergien hennes og hva du gjør for at hun skal ha det best mulig. :)

Skriver under på denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noomi klør og har sopputbrudd under labbene. Og skal du se at hun har allergi når hun er i full pels, så må du se under labbene. Hun er utrolig flott i pels og hud, klør seg aldri slik at hun får røde striper en gang i huden, piper aldri når hun klør seg. Og vi har enda ikke hatt behov for kortison.

Nå slo hun ut på allergi ovenfor denne sopptypen også, så nå skal vi gå til innkjøp av soppdrepende midler for å se om vi får tatt knekken på den også. Det var den tingen som scora høyest akkurat.

Hun er allergisk mot midd og sopp (fungi, ikke kantareller og slikt. :P ). Vi har tatt blodprøve hos Dr Baddaky før, og hun går på vaksine mot sopp og midd. SPOT testen er en annen test i samme kategori, men fra et annet labratorie. Den påstås å skal være mer sensitiv og testes mot flere ting (lista over hva hun er testet for på SPOT testen er i hvert fall lengre).

Oppsummert hittil hva som er gjort

- Dr Baddaky's blodprøver x 2
- Vaksine mot midd og soppallergien
- Fôr og snacks oppbevares fryser

- MiteBlock lakentrekk (nå skal jeg kjøpe til dyne og sofa også)
- BiaBeder uten noen slags stoff i
- Vaskerutiner (akkurat den har jeg vært litt sløv på i det siste, siden hun reagerer mindre av å bo her enn der jeg bodde før, så der skal jeg skerpe meg)

- Vasking av hund (som dessverre har bare blitt en gang i månden etter jeg flytta, siden dusjen er knøttliten)

- I morgen får jeg en sånn dings til å putte i stikkontakt for å hindre oppblomstring av midd

- Enkelte kosttilskudd (MSM pulver og eplecidereddik i maten, + omega 3 olje).

Her jeg bor nå er det varmepumpe til oppvarming, og ikke kun varmekabler i gulv. Og det er lettere å holde en jamn temperatur da uten at det blir for varmt i perioder som temperaturen ute skifter.

Så nå vil jeg da teste ut fôret, for å se om jeg får noen "svar" på det. :) Fikk akkurat svar fra Tolletaten om at hundefôr fra Sverige går på 3000 / 6000 kr grensa, og ikke kjøttkvota, så da er Bravo vilt fôret et mulig alternativ dersom jeg får tak i det rett over grensa (jeg kjører ikke til Skåne eller Stockholm for å kjøpe hundemat, trur jeg i hvert fall. :lol: Men om jeg fikk det bekreftet at hun overhode ikke klødde av et merke jeg kun fikk kjøpt der, så hadde jeg nok gjort det. :icon_redface: )

Jeg håper og trur at jeg gjør en innsats for Noomi. :) Og målet er jo at hun skal ha et langt og fint liv uten store plager eller kortisonbruk. Hittil har vi lykkes i over ett år nå, uten at noe har blitt verre på noen områder (bare bedre, så noe gjør jeg riktig). Men så er det som Nemi sier, ganske spennende oppi det hele her. Man lærer så mye av det på veien selv. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i råforing etter prey-modellen, er det er veldig aktiv norsk facebook-gruppe:

https://www.facebook.com/groups/raforing.preynorge/

Der ligger det også ute en del dokumenter som forklarer hva denne modellen går ut på.

Når det gjelder godbiter kan man jo lage mye av kjøtt eller innmat selv. Jeg bruker å kjøpe det som er billig i butikken (denne uken var det kyllingkjøttdeig til 10 kr på Spar, men akkurat det er vel ikke så aktuelt for deg), og lage godbiter ved å steke/koke/tørke det. Godbiter laget ved å steke reinskav er en superhit her, og det er egentlig ikke så dyrt hvis man kjøper finnbiff på tilbud.

Legges i små poser/bokser og fryses ned, så kan man ta opp nok til noen dager i slengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink med hun, virkelig imponerende :)

Jeg kan ikke komme med så mye forslag, vet ikke så alt for mye om allergi, men jeg vet om en pølsetype du kanskje kan bruke.

Den heter Dennis pølse, barne pølser som du får kjøpt i Sverige og jeg mener at det ikke er melk og andre ting som allergiske barn fort reagerer på i dem.

Kanskje verdt å ta en kikk på innholdet i pakken neste gang du er i Sverige?

Jeg har brukt de pølsene noen ganger da vi trente med en klubb som holdt til her oppe før, og der var den pølsen en skikkelig hit, nesten alle brukte den ;)

Ellers så kan du kanskje sjekke kjøttbollene de har der borte, kanskje det finnes noen uten melk?

-Eller lage kjøtt/karbonadedeig "klumper" og steke dem selv?

Lykke til med letingen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. :)

Takker for tips! Skal sjekke ut de pølsene når jeg er i Sverige neste gang. :) Er jo bare å ta jobben med å kutte og fryse når jeg kommer hjem. Det er veldig greit å ha noe som er så lett å belønne med.

Har funnet nærmeste forhandler for det viltbaserte fôret jeg kunne tenke meg å bruke også, så da må jeg en tur til Karlstad en dag. :lol: Maile de og se om jeg kan få lagt av stort nok parti, for det er tåpelig å kjøre så langt for 12 kg liksom.

Jeg har fått tips ang soppen under beina hennes også som vi skal teste ut, bare vi får tingene.

I dag får jeg den tingen til å ha i stikkontakten som skal hindre oppblomstring av midd. Spennende å se om den har noen effekt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tørrfor er aktuelt, hva med Orijen? De har et for kalt regional red dog. Det inneholder etter det jeg kan se ikke fjærkre eller ris.

Tørrfor er vel uaktuelt med tanke på at Noomi reagerer på midd (en del lagermidd i tørrfor). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tørrfor er aktuelt, hva med Orijen? De har et for kalt regional red dog. Det inneholder etter det jeg kan se ikke fjærkre eller ris.

Som Nemi skriver, så er Noomi allergisk mot midd også. Og lagermidd er den verste av fiendene henne. At hun var allergisk mot det visste vi før blodprøvene kom, siden det skal lite lagermidd til før hun øker kløa.

Fryse det er jo alltid en mulighet, men hun vil jo fortsatt få i seg døde lagermidd på den måten tenker jeg.

Nå har jeg mailet forhandler i Sverige ang hundemat der, så får jeg se hva jeg får av svar fra de. Så håper jeg det blir hundemathenting til uka. :)

Helt ærlig, så trur jeg ikke Noomi kommer til å bli så veldig lei seg nå. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provit har jo rått oksekjøtt kun tilsatt vitaminer/mineraler, fyrst i små terninger. Her spiser de for det meste det. Men varierer litt med kylling og vom. Det som er av reine grønnsaker etter middag får de også. Men for det meste blir det kjøtt og de er godt fornøyde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv er jeg glad i strimlet svinekjøtt som godbiter. Bare gi et oppkok, evt la dem trekke litt, for så å skylle bort skum og småtterier gjennom en sil. Er hunden liten kan du skjære i enda mindre biter. Noe av det minst arbeidskrevende jeg har funnet, og du slipper alle de snodige ingrediensene pølser typisk har.

Du må forøvrig ha lykke til videre med hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gresshoppa hundepølse kan jo være et alternativ til godbiter. Hundene her er i hvertfall helt ville etter den.

Laget av:

50% storfekjøtt, 25% svinekjøtt, 20% mais, 4 % malt


Energi:

289 kcal. pr. 100 g.


Innhold pr. 100g:


Protein 16%
Fett 25%
Råaske 1.7%
Vann 47%
Fosfor 0.7 g
Kalsium 1.0 g
Glukose 7,9 g
Grønnleppet muslingekstrakt 100 mg

Edit: Og her er den på tilbud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...