Gå til innhold
Hundesonen.no

Middager som ikke inneholder melk?


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Jeg må prøve å finne ut av hva som feiler magen min. Både legen og jeg tror at det er irritabel tarm-syndrom, men siden det er en utelukkelsesdiagnose, må vi begynne å utelukke.

Derfor har jeg blitt enig med legen om at jeg skal kutte ut ALL melk i kosten i tre uker, så skal vi se hva som skjer da. Etter det skal jeg kutte all gluten i tre uker. Og så sukker, osv...

Så, er det noen som har tips til middager som ikke inneholder NOE melk? Det bør helst være enkelt å lage også, siden jeg er alene med 3 mnd gamle tvillinger mye av tida. Har ikke tid til å dille for mye på kjøkkenet...

Finnes det noen fiskesauser som ikke inneholder melk?

Maten må være sunn også, for jeg har visst dobbelt så høyt kolesterol som jeg burde :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift jeg har brukt i mat og helse de siste ukene. Den er både laktose og glutenfri, da :) Har funnet på den helt selv og det er veldig godt :)

Glutenfri kylling i karri Villa style

2 løk

4 fedd hvitløk

3 gulrøtter

4 vårløk eller 2 purre

4 kyllingfilèter

3 ss karrisaus

1 boks kokosmelk

Olje

Ris

---------------------------

  • Gulrøtter deles i små terninger og kokes med risen (has oppi sånn midtveis i koketiden).
  • Purre, løk og hvitløk deles i smått og stekes i olje på middels varme.
  • Kyllingen deles i småbiter og stekes gyldne. Krydres med salt og pepper.
  • Kylling, løkblanding, karrisaus og kokosmelk, surres sammen mens vi venter på risen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en stor gryte lapskaus og frys i posjoner:

5 store poteter

5 gulrøtter

1 stor sellerirot (sånn rund, knudrete som lukter godt)

1 purre

1 løk

300 gram oksekjøtt av noe slag

1 firkant buljong

Salt og pepper etter smak og behag

Del opp alle grønnsakene i ca 1 cm store biter

kok opp buljongvann, i underkant av 1/2 liter

Hiv oppi alle grønnsakene

Stek kjøttet i bitte småbiter (husk å bruk olje, ikke smør pga melk). Salt og pepre litt.

Hiv kjøttet i gryta. La det putre en tre kvarters tid.

Smak til med salt og pepper

Laks, pottit og agurksalat er godt og gjerne laktosefritt og glutenfritt

Taco er faktisk også laktose og glutenfritt. Bruk skjell, ikke lomper.

Sånn går det når man har familie og elever med cøliaki :)

Min erfaring er at glutenfri mat er veldig god, for du lager den jo fra bunnen av :) Nå er jo du på laktosen, men jeg kjører gjerne fritt for begge deler, jeg da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville googlet "quick and easy vegan" eller noe i den duren. Du kan tilsette kjøtt som det passer deg, evt ost (hvit ost lagret i mer enn 3 måneder er vel laktosefri?), eller gjøre om slik det passer deg. Men du vil iallfall få mange baser å bygge repetoaret på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wok er kjempelurt! Tusen takk :) Kan sikkert bruke fisk også?

Ja,bare å bruke fisk. Veldig godt og enkelt.

JEg har selv fått irritabel tarm som diagnose etter flere år. Men har selv funnet ut at gluten tåler jeg ikke, så jeglever helt glutenfritt nå. Er fortsatt litt av og på dårlig pga egg. Men klarer liksom ikke sette helt håndfast hva jeg tåler/ikke tåler av det :P

En annen curry som er drit god er

Ta så mye kylling/biff du vil ha, stek så det får stekeskorpe bare, kast oppi sopp (NAM), løk, paprika. Kan fint bruke aubergine osv også. Så tar du og tar oppi kokosmelk (den som er sånn tykk flytende, fåes på innvandrer sjapper, f.ex er rema1000 sin helt rar i konsistens), så flere gode t-skjeer med rød curry paste. Bland ut og la det putre en stund, smak til med mer curry paste og la det putre til du føler det er ferdig. Kan drysse over nøtter om man liker det.

Jeg bruker også fersk koriander oppi det hele om jeg har. NAMMIS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soyamelk i mat pleier ikke smake så veldig rart, tilogmed jeg har spist det!

Min erfaring er at soymalk fungerer best i middager. Rismelk har en søt smak som jeg synes krasjer med varmretter. Men derimot er jo rismelk da ypperlig til desserter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville googlet "quick and easy vegan" eller noe i den duren. Du kan tilsette kjøtt som det passer deg, evt ost (hvit ost lagret i mer enn 3 måneder er vel laktosefri?), eller gjøre om slik det passer deg. Men du vil iallfall få mange baser å bygge repetoaret på. :)

Jo, men hun skal holde seg unna all melk og jeg vil tro det er fordi hun kan reagere på melkeprotein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ut melkeprodukter helt, og ikke bruktlaktosefrie/reduserte produkter. Ved melkeallergi så reagerer man på melkeproteiner, ikke bare laktose, og det finnes det masse av i f.eks. ost.

Mange asiatiske middagsretter inneholder ikke melkeprodukter.

Disse f.eks:

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/10759/superfast-prawn-noodles

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5826/fivespice-beef-with-black-bean-sauce-and-bok-choi

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1113/wokfried-duck-and-oyster-sauce

Er bare å google i vei. :)

Ellers så kan du kanskje sjekke ut allergikokken.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke selve sausposen (?) inneholder melk så går det stort sett alltid fint å erstatte melk med vann. Som sagt på chatten og av andre over - er flere ting i melka enn laktose man kan reagerer på - så styr unna alt sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kjøtt kan du vel bruke? Og pasta, ris, potet, grønnsaker, grønnsaksblandinger. Kyllingsalat, gryteretter, spaghetti med kjøttboller, supper, wok er nevnt ser jeg...

En god del pose gryteretter inneholder melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt kan du vel bruke? Og pasta, ris, potet, grønnsaker, grønnsaksblandinger. Kyllingsalat, gryteretter, spaghetti med kjøttboller, supper, wok er nevnt ser jeg...

Ville styrt unna alle halvfabrikata, jeg. Det er enklere å lage selv, så vet man hva man putter i seg.

Og flere gjør det ikke. Pluss at man kan fint lage selv, uten melk. Men ja, man må lese på posen. Det er den enkle delen. ;)

Nei, den enkle delen er ikkealltid å lese på posen.Man må lese på alt! Dessuten er posemat dritt. Unnskyld.

Tilogmed sånn kakepyntgreier har melkeproteiner i seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna alle halvfabrikata, jeg. Det er enklere å lage selv, så vet man hva man putter i seg.

Nei, den enkle delen er ikkealltid å lese på posen.Man må lese på alt! Dessuten er posemat dritt. Unnskyld.

Tilogmed sånn kakepyntgreier har melkeproteiner i seg.

Er det noe av det jeg nevnte man ikke kan lage selv? Selv ville jeg kanskje droppet å bake pastaen selv, men med unntak av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe av det jeg nevnte man ikke kan lage selv? Selv ville jeg kanskje droppet å bake pastaen selv, men med unntak av det...

Når du skriver gryteretter og supper, tenker jeg automatisk på Toroutgaver, men det er kanskje bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver gryteretter og supper, tenker jeg automatisk på Toroutgaver, men det er kanskje bare meg.

Neppe bare deg, heldigvis begynner folk å få øynene litt mer opp for å lage mat selv. Uten at jeg skal nekte for at jeg gjerne spiser toro-grytene, jeg synes de er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...