Renate A Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Stille og rolig inne, innkalling og oppføre seg pent i bånd. Jeg har hunden med meg mye rundt, så den bør være miljøsterk for å bo hos meg, kan ikke ha en hund som pisser på seg av å kjøre buss feks, så det må vennes til fra den er bitteliten. Den bør heller ikke være oversosial, jeg må kunne ha slakt bånd rundt mennesker og vite at hunden ikke hopper opp eller hilser på alle mennesker som går forbi. Jeg er super imponert av Chicka når det gjelder å takle forskjellig miljø, hun tar det meste på strak labb, skal være super heldig dersom jeg klarer å få en så flink hund som hun igjen Nå skal det sies at jeg utfordrer ikke Chicka mye, altså, men siden jeg er alene med hun, så har jeg hun mye med meg rundt og hun elsker det Siter
Gåsa Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Innkalling synes jeg er viktig, siden den sitter spikret går hun ikke så mye i i bånd Jeg plysterer stort sett på hun så om jeg roper navnet og en sjelden gang litt strengt blir det reaksjon gitt! Har fått stoppet hun på duer med det ( blokkerings fugel nr 1) og det samme med sitt på avstand. Rolig inne og grei ha med overalt har hun alltid vært om ikke har det nok havnet på lista også. Siter
Bellare Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Å vere roleg inne, eller i vert fall kunne avbryte for voldsom leik inne utan trøbbel. Og innkalling. Med ei fartsbølle som elskar å kunne herje rundt laus, så er det greit å ha det inne Siter
tywin Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Huskyene: Gee, Haw (høyre, venstre), stopp og stå. Ellers er det viktig at de er stille og rolige når vi ikke trener. 'Innehundene': Innkalling slik at de kan være løse, og å være rolige inne. Ellers synes vi også det er veldig viktig at alle hundene tåler folk i alle aldre og andre hunder Siter
Fillerya Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Det viktigste for meg er at hunden kan være hjemme alene. Det hadde vært umulig for oss å ha hund med seperasjonsangst i blokk. Også er det viktig at hun går godt overens med barn. Da får vi heller gå med langline på tur når inkallingen ikke er tipp topp bestandig 1 Siter
Annik Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Jeg har egentlig ingenting det er viktig for meg at Milo "kan". Det eneste kravet jeg har til han, det er at han ikke viser aggressiv oppførsel Siter
SFX Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Hvis jeg skal velge kun én ting, tror jeg kanskje at jeg velger stueren. Det er mye som jeg ser for meg at jeg kunne løst på et vis og inngått kompromiss med, men jeg ville blitt sprø om bikkjene pisset og dreit inne daglig etter forgodtfinnende, og ikke ventet til de ble luftet. Men så er det mye jentene mine gjør og ikke gjør som jeg ikke føler vi har trent på, det har bare blitt sånn, og er en del av hvordan jeg vil ha hverdagen. Siter
SandyEyeCandy Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Når spørsmålet er hva som er det viktigste at de KAN, så tenker jeg først på kommandoer. Innkalling er litt sånn fata morgana her i huset, så jeg er fornøyd med at de stopper om jeg ber dem vente, sånn at JEG evt kan oppsøke dem. Med shiba er ikke ureinslighet noe utbredt problem, så heller ikke det er noe jeg tenker mye på. Ei heller separasjonsangst, da mine liker å være i fred. De er også så og si umerkelige inne. For meg er det vel to ting som er viktigst: At de er håndterbare, miljøsterke og at de kan gå på tur med andre hunder uansett kjønn og størrelse. 1 Siter
Mardina Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Innkalling først og fremst. Men også at han kan være alene hjemme og generelt er sosial Siter
Raksha Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Akkurat nå? Være i gangen/badet uten å mase om å få komme inn til oss. Ellers er jeg veeeldig glad i "vent" "legg deg" og inkalling. At de kan være alene hjemme er genialt. Siter
Pringlen Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 GÅ og LEGG DEG At de jager, er sosiale, håndterbare, stuerene osv. er bare selvfølger for å få bo her..... Siter
lucy Skrevet 27. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 27. Oktober 2013 Innkalling, gå normalt i bånd og impulskontroll. Har man det på plass, og hunden ellers er noenlunde normalt skrudd sammen, så har man for min del mye av det man trenger for et trivelig hundehold, selv om hunden ikke nødvendigvis kan så mange kommandoer. Da tar jeg det litt som en selvfølge at hunden er stueren og ikke har seperasjonsangst. Siter
Gjest Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 Tja.... mye? Eller, det aller viktigste at hunden kan av kommandoer: innkalling, vent, "vær der jeg sier at du skal være". Av oppførsel: rolig inne, husrein, sosial, selvstendig, trygg, gå pent i bånd, nysgjerrig. Med valpisen her er de to første kommandoene innarbeidet nok til at det som regel sitter, sistnevnte not so much. Oppførselen endrer seg fra dag til dag, valp er valp (Minus trygg og nysgjerrig-biten. Der er han ganske kjekk.) Siter
Mud Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 Innkalling og "vent". "Vent" betyr bli akkurat der du er . Det er vel den kommandoen jeg bruker mest. Spesielt i forbindelse med ut av døren situasjoner. Den har også reddet livet til hundene mine noen ganger, du vil ikke at de kommer til deg når dere står på hver deres side av veien og det kommer bil. Siter
Lola Pagola Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 At han kan lage mat. Gaawd I hate cooking! 7 Siter
Tabris Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 Hvis jeg skal nevne bare èn ting, så må det bli å gå pent i bånd. Det er noe som ellers ville gjort de daglige turene til en pest og en plage og dermed forsuret hundeholdet betraktelig. Siter
SusanneL Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 Innkalling (så de kan få friheten til å løpe løse og leke) er absolutt nr 1. Men jeg hadde ikke beholdt en hund som ikke også var ekstremt håndterbar (dels pga stell + utstilling - ALT skal tolereres), reinslighet, grei med andre hunder og grei å ha hjemme "alene" (med de andre hundene). De fire tingene er omplasseringsgrunner for meg... Alt annet er mer eller mindre "luksusproblemer" som de kan lære seg ved behov. (Så håndteringsgreia inngår egentlig her - ennå ikke hatt en hund som ikke kan lære seg det, liksom). :-) Susanne Siter
Guest Belgerpia Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 I prioritert rekkefølge: 1. Innkalling 2. Gå pent i bånd ...og that's it egentlig Siter
Debbie Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 Innkalling, renslig, kan være hjemme alene. Siter
Guest Michellus Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 En bunnsolid innkalling. Siter
Djervekvinnen Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 At de ikke bjeffer. Og går noenlunde fint i bånd. Det er viktig for meg. Og at de kan være rolig inne. Siter
SandyEyeCandy Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 At de ikke bjeffer er viktig for meg også, helt ekstremt viktig, men åpenbart så selvfølgelig at jeg glemte det! Siter
Krelise Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 Innkalling. Den har blitt myye bedre i det siste, og du verden så befriende for oss begge to! Å være alene hjemme. Uten det hadde ikke hverdagen fungert. Og håndtering. Mye annet jeg gjerne ønsker at han kan, som å gå pent i bånd, passere andre hunder greit, slappe av inne og ute (in progress..), tie stille når han får beskjed (vakthund sjø) legg deg, bli og slike ting. Siter
Renate A Skrevet 28. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 28. Oktober 2013 Ja, bjeffing glemte jeg også, her er det null toleranse for bjeffing. Det verste jeg vet er hunder som bjeffer og bjeffer og bjeffer, og eier gjør nada med det Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.