Gå til innhold
Hundesonen.no

Min første valp - Råd


CharlotteP
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen, i starten av november henter jeg hjem vår første valp! Å nå er jeg akkurat som en stolt mamma som går rundt viser bilde av babyen min!

Har dere noen gode råd å komme med? Do trening? vi skal trene han på og sove i gangen? Noen tips når det kommer til dette? Alle tips blir tatt i mot med STOR takk!! Om dere har noe "historier" om ting ikke funker så bra så vi ikke går i noe feller, blir vi også kjempe glad :)

Takk for alle råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å være klar over at det ikke er sikkert at alt du har tenkt igjennom og planlagt på forhånd kommer til å bli slik, når du faktisk får valpen i hus :ahappy: Min plan var også at min valp skulle sove på gangen, nå sover hun i senga si ved siden av vår seng på soverommet. Det er fordi det er enklest slik, da har jeg kontroll hvis hun må ut på natten osv. Min plan var også at hun skulle være på et eget rom(gjesterommet) når hun skulle være hjemme alene. Der inne fikk hun helt panikk og prøvde å grave seg ut av rommet.... Når jeg endelig forstod at hun ville være i gangen ved utgangsdøra eller i sofaen med sikt til utgangsdøra, så løsnet en del og vi fikk endelig til hjemmealenetreningen(i kombinasjon med andre ting).

Så vær klar for å finne nye løsninger på ting, når du finner ut at ikke alt funker like bra i praksis som det du har tenkt på forhånd :D

Gratulerer med valp! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å være klar over at det ikke er sikkert at alt du har tenkt igjennom og planlagt på forhånd kommer til å bli slik, når du faktisk får valpen i hus :ahappy: Min plan var også at min valp skulle sove på gangen, nå sover hun i senga si ved siden av vår seng på soverommet. Det er fordi det er enklest slik, da har jeg kontroll hvis hun må ut på natten osv. Min plan var også at hun skulle være på et eget rom(gjesterommet) når hun skulle være hjemme alene. Der inne fikk hun helt panikk og prøvde å grave seg ut av rommet.... Når jeg endelig forstod at hun ville være i gangen ved utgangsdøra eller i sofaen med sikt til utgangsdøra, så løsnet en del og vi fikk endelig til hjemmealenetreningen(i kombinasjon med andre ting).

Så vær klar for å finne nye løsninger på ting, når du finner ut at ikke alt funker like bra i praksis som det du har tenkt på forhånd :D

Gratulerer med valp! :)

Takk for fint svar :) Jeg vil jo helst ha han i sengen, men samboeren min er ikke så keen på det :P 6 november kan ikke komme fort nok!!! Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar :) Jeg vil jo helst ha han i sengen, men samboeren min er ikke så keen på det :P 6 november kan ikke komme fort nok!! Gleder meg!

Hehe, kjenner til problemet med samboeren ;) Det skjønner jeg veldig godt at du gjør! Bare til å telle ned dagene nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hentet valp på fredag selv, og hadde mine tanker om hvordan det kom til å bli, jeg gledet meg veldi, men innstilte meg på at det kom til å bli tungt, og at jeg kom til å bli sliten, men slik ble det ikke! når det er kveld og vi skal legge oss, så gleder jeg meg bare til å stå opp igjen :ahappy: trodde ikke det gikk an å bli så glad i et dyr! :wub:

Hadde og planer om å ha han i sengen, men endte opp med å legge et teppe nedfor senga, og det har fungert kjempebra, han sier ikke ifra om han må tisse om natta heller, så då slipper vi å vaske overmadrass hvis det blir uhell :)

Heldige du som har en samboer hjemme! min er på båt, og bare det å gå på butikken er vanskelig nå! min kar skal bare ut å tisse så vil han inn, med mindre vi er ute og herjer :)

Man må se det litt an når du får valpen din, du blir kjent med den og då finner man vel fort ut hva som er det beste for akkurat din hund! :)

ikke lenge igjen nå! Du har såå mye å se frem til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har min første valp, lese masse under valpeprat har hjulpet, er en del fine youtube videoer man kan se på også.

Jeg tenkte også for mye i begynnelsen og det går ikke, hehe :D Husker at ventetiden på min lille var såååå lang, gled deg til valpen kommer hjem! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg som en liten unge på julaften til tassen kommer hjem til oss! Tatt fri 2 dager fra skolen for og kunne være hjemme med han helt i starten! Jeg kan ikke ta mer fri fra skolen og min samboer har ikke mer ferie å ta fra jobben. Problem? Neida, jeg har verdens beste, bestevenninne som skal passe han på dag tid de dagene jeg er på skolen! Så 3 dager i uken er han hos ekstra mammaen sin. Jeg tror bare jeg må ta alt på strak arm nå det kommer! Har heldigvis bestevenninna jeg vet jeg kan vekke kl 3 om natten når jeg tror jeg ikke får noe til :P

Hadde dere hundeseng fra starten av? eller går dyne/pledd på gulvet bra til og begynne med?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere hundeseng fra starten av? eller går dyne/pledd på gulvet bra til og begynne med?

Pledd går helt fint. Er ikke noe sjakktrekk å kjøpe en dyr fin hundeseng som valpen tygger i stykker. :P Bruk gjerne noe som det ikke er krise hvis valpen ødelegger.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pledd går helt fint. Er ikke noe sjakktrekk å kjøpe en dyr fin hundeseng som valpen tygger i stykker. :P Bruk gjerne noe som det ikke er krise hvis valpen ødelegger.

:)

Det var ikke så dumt :P Har tenkt på en gammel dyne/pledd, men føler jeg må gi han en seng! jaja, dumt for samboeren min, hunden må sove i sengen vår!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp til åpning i bunnen av en banankasse, sånn at han kommer seg inn/ut, og putt dyne oppi. Kjempegreit for en liten valp som tygger på ting.

Ikke "oversosialiser" valpen med andre hunder. Finn noen få (4-7?) hunder som valpen skal bli kjent med, og som du fra før av er trygg på at er snille. Ikke la den hilse på andre, spesielt ikke når dere går tur. Det er kjempeviktig å lære seg å gå forbi andre hunder, og at de ikke lærer seg å forbinde andre hunder med stress (pga lek, teit hilsing, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de som sier at du kan bruke noe enkelt og billig i starten. Vi kjøpte en dyr og fin seng til vår valp når han kom i hus - den ble først ignorert og deretter brukt som leke og tygget i stykker. Så vi ventet til han hadde vokst av seg valpefaktene før vi kjøpte ny seng til ham. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet mitt for å ha hunden i sengen er at sjansen for at de tisser der er mye mindre og da kan man passe bedre å (jeg sover lett).

Vel valpen er nå så godt som 100% husren om natta (14 uker) og sover fortsatt i senga. Og samboer har ingen innvendinger lenger.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp til åpning i bunnen av en banankasse, sånn at han kommer seg inn/ut, og putt dyne oppi. Kjempegreit for en liten valp som tygger på ting.

Ikke "oversosialiser" valpen med andre hunder. Finn noen få (4-7?) hunder som valpen skal bli kjent med, og som du fra før av er trygg på at er snille. Ikke la den hilse på andre, spesielt ikke når dere går tur. Det er kjempeviktig å lære seg å gå forbi andre hunder, og at de ikke lærer seg å forbinde andre hunder med stress (pga lek, teit hilsing, osv).

Tusen takk :D Det med banan kassen hadde jeg aldri tenkt på! Jeg føler det er viktig og sosialisere han, men det blir med våre nærmeste sine hunder :) gleder meg noe helt sykt! Bare 6 dager igjen!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så dumt :P Har tenkt på en gammel dyne/pledd, men føler jeg må gi han en seng! jaja, dumt for samboeren min, hunden må sove i sengen vår!

Chicka, straks 12år, fikk dyner til å sove på da vi fikk hun, hun likte det så godt at hun fortsatt har dyner som seng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...