Gå til innhold
Hundesonen.no

Min første valp - Råd


CharlotteP
 Share

Recommended Posts

Jeg gleder meg som en liten unge på julaften til tassen kommer hjem til oss! Tatt fri 2 dager fra skolen for og kunne være hjemme med han helt i starten! Jeg kan ikke ta mer fri fra skolen og min samboer har ikke mer ferie å ta fra jobben. Problem? Neida, jeg har verdens beste, bestevenninne som skal passe han på dag tid de dagene jeg er på skolen! Så 3 dager i uken er han hos ekstra mammaen sin. Jeg tror bare jeg må ta alt på strak arm nå det kommer! Har heldigvis bestevenninna jeg vet jeg kan vekke kl 3 om natten når jeg tror jeg ikke får noe til :P

Hadde dere hundeseng fra starten av? eller går dyne/pledd på gulvet bra til og begynne med?

Helt i starten har valper inni bur om natten. Oppi sengen, legger et par fingre inni. Det er stor overgang, å komme hvor alt er nytt. Uten tryggheten fra mamma og valpekull-varmen. Bur bruker jeg, for at valpen ikke skal falle ned om natten.

Du har god kontroll på når den skal tisse, den tisser ugjerne i buret sitt/soveplassen. Og piper.

Når han er vant til å være i huset, trygg, ca en ukes tid eller noen dager, setter jeg buret ved siden av senga, stikker et par fingre inni, som den vant til.

Spørs hva samboeren sier da :ChristmasTree: ………. Men ærlig. De første nettene, er viktig, for en trygg valp i framtida.

Eventuelt sett buret på en stol, rett ved der du sover.

Pleier ta med ei t-skjorte ved henting, med lukt fra vårt hus (gulvtepper, senger :Grin: etc), andre dyrene, og oss. Gnir skjorta godt i buken på valpe-søsken, og mamman. Og har den i buret. Med litt mat (motvirker at den gjør fra seg).

Om dagen tar jeg buret inn hvor den er, lar døren stå åpen. Strør godbiter inni, når vi leker. Om kvelden også. Anbefaler bur på det varmeste jeg. Hvis du skal dra et sted, den har en trygg plass, den opplever som sin. Og for å få stueren treningen fortest mulig overstått. Når jeg ikke kan følge med, eller trenger pause, setter jeg buret oppå kjøkkenbenken. Eller ved siden av meg i sofaen. Slik at den alltid ser oss.

Lar aldri valpen stå alene å pipe. Det verste for en valp, er å være alene, bli forlatt. Sier bare "det går fint", hiver inni litt mat, legger meg foran buret. Leker mye med den på gulvet, foran buret. Det verste for en valp, er å være alene, bli forlatt. Å venne valpen til å være alene, fra dag 1, har jeg null tro på.

T-skjorta brukes også ved nye opplevelser, eks besøk hos andre. Legger t-skjorta et sted, den snuser rundt, og blir kjempeglad for kjente lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første uken var han ikke alene i det hele tatt (Sett vekk fra når han tok valget å sitte i sengen mens jeg gikk på toalettet). etter en ukes tide begynte treningen litt smått på å være alene. Jeg gikk fra han mens han sov for og hente posten (dette hadde jeg blitt anbefalt) å når jeg kom tilbake lå han på akkurat samme plass, lettet så vidt på hode når jeg kom tilbake. Så jeg anså dette som vellykket. Har også en app på iPaden som tar opp lyd, ingen lyder ble laget mens jeg var vekk i to minutter å hentet posten.

Vi hadde ikke bur de første dagene, så da fikk han sove i sengen med oss. Fant seg fort til ro der! Så litt piping ble det jo når buret ble tatt i bruk. Men buret står inni stuen på dag tid med dørene åpen så han kan gå inn og ut som han vil. Er faktisk blitt ganske glad i buret sitt nå.

Jeg føler at vi har gjort en ganske bra jobb, for og være "første gangs foreldre". Han får kanskje litt for mye oppmerksomhet til tider, å jeg bruker store deler av dagen på gulvet sammen med han. Jeg er så utrolig glad for at vi har han, det skulle faktisk ikke vært lov! :D Nå kan jeg rett og slett ikke se for meg et liv uten han :heart: :heart: :heart: :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...