Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattetråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk  Bjørgen var hos fotograf på forrige utstilling som nybakt champion, veldig fornøyd med resultatet

Arwen er blitt en veldig pen dame  

Da har vi fått hjem snøprinsen NO*Aquaria Lion Fang Til daglig blir han å hete Melvin   Glemte å skrive at han er en Maine coon   Far: White Fang of Camusky Coon og Mor: Spellbound's Zaratus

Posted Images

Har brukt Everclean og liker Multiple Cats typen veldig godt, dog har jeg gått over til EasyClean (Unscented and clumping) da den er billigere og fungere ca like godt, samt jeg har lokal forhandler som selger den. Støver litt da, men ikke mer enn Everclean gjorde syns jeg.

Vet også det er folk som er fornøyde med Tidy Cats som bl.a Plantasjen selger. :) Har ikke erfaring med den selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva slags type kattesand andre bruker? Selv bruker jeg Everclean(som jeg er sånn passe fornøyd med), men kom over noe som het Carnia Lynx Cat Litter Forest. Noen som har erfaring med den? Synes den så veldig naturlig ut, og med en duft av gran.

Bruker bare everclean. Stort sett extra strength, da de er best :) Har ikke funnet noen annen sand som jeg liker like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva slags type kattesand andre bruker? Selv bruker jeg Everclean(som jeg er sånn passe fornøyd med), men kom over noe som het Carnia Lynx Cat Litter Forest. Noen som har erfaring med den? Synes den så veldig naturlig ut, og med en duft av gran.

Jeg bruker Litter Pearls, og jeg kunne virkelig ikke vært mer fornøyd. Den er noe dyr, men den er DRØY. På en katt varer en pose i en mnd. Man bare fyller posen oppi doen, og vender den med jevne mellomrom. Og tar bort bæsjen. Men den varer som sagt minst en mnd. Her har vi 6 katter (hvorav 4 bruker doene) og to doer varer nesten 4 uker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Maane satt ute på jordet og jaktet i dag, så jeg tenke å prøve å få tatt noen bilder. Hun ble litt sur fordi jeg forstyrret henne, men hun poserte litt allikevel wink.png Etter to minutter var det glemt og hun skravlet og kom mot meg, hehe smile.png

Maane er en tiger

13171258494_4ccc8cff65.jpg

13171212184_72f73abced.jpg

13171018293_93a1ce8042.jpg

13171124054_c198f8070a.jpg

13170931593_0450912c40.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermine har hatt sin andre tur utendørs noensinne, og begynner å bli trygg i hagen. I starten var det veeldig skummelt og hun var veldig flat og ropte mye, men etter en stund lekte hun med blader som fløy og skygger, hehe.

DSC01694_zps1bfada61.jpg

DSC01709_zpsbf14fea7.jpg

DSC01691_zps1117d19d.jpg

DSC01702_zps34a3e6f1.jpg

DSC01688_zpsb2475f14.jpg

Hun er snart 6 måneder og veier 3 kg alt :) Blir stor frøken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags seler bruker folket på kattene sine? Kjøpte en sånn billigsak fra coop, men virker ikke som om kattene syns den er særlig behagelig. Tror ikke jeg har den for stram heller.

Den Hermine har er kjøpt hos Hööks. Den er egentlig til små hunder, men passer fint til katt også. Når hun blir kastrat blir det nok en annen sele, for da tror jeg denne blir for liten. En helt grei sele.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så fryktelig lyst på en rase katt, men jeg lurer på et par ting.

Familien har fra før 3 katter som vi har fått gratis via avisannonse og venner. Og vi tenkte ikke mer igjennom å få katt annet enn at vi viste at de kom til å leve lenge og at de måtte kastreres. Kattene er blitt 10 år (herlighet som tiden flyr!) og har et kjempe godt liv, der de blir tatt godt vare på med tanke på alt.

Så til mine spørsmål.

*Er det på samme måte med rasekatt som med hund, at man må bruke lang tid på å bestemme seg over hvilken rase man vil ha?

*Jeg har også forstått det sånn at ved å kjøpe rasekatt fra oppdretter så er det mer sannsynlig å få en katt som er ordentlig husrein og som er blitt mer preget de første ukene. Er det rett?

*De rasene jeg, sånn uten å ha lest noe om dem, men bare sett på unseende, syntes er finest er Norsk Skogkatt og Main Coon. Er dette raser som krever mye?

Er som dere kanskje forstår helt nybegynner på dette med rasekatter, men er samtidig vandt med katt. Har lyst på en herlig venn, og tenker at jeg kanskje bør velge rasekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* individuelt hvor lang tid man trenger på å bestemme seg for rasen man passer best. Hunder krever generelt sett mer av eierne sine og brukes i en helt annen grad enn kattene, så konsekvensene av å få "feil rase" i hus, er nok større hos hund enn katt. Men litt bør man jo sette seg inn i rasene, slik at du f.eks ikke ender opp med en skravlete rase om du er allergisk mot lyder :)

* Ved kjøp av rasekatt fra en seriøs oppdretter, får man mye bedre sosialiserte kattunger som er husrene. Som på hund finnes det dessverre useriøse oppdrettere og, så kontakt flere og hør hva de forskjellige har å si.

* Norsk skogkatt og maine coon er forholdsvis like å ha i hus. Sosiale raser som trives med at det skjer litt rundt dem. Ikke utpregede alene-katter, de har stort utbytte av å bo med andre katter. Dersom de bor alene, krever de vesentlig mye mer av eierne sine fordi de er så sosiale. Jeg syns personlig ikke noe om å bare ha én katt når de er så sosiale som det disse kan være :) ellers kjenner jeg uten tvil maine coon best, så bare å spørre om du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Skogkatt, og de er fantastiske! Er sosiale katter som liker å være der det skjer. Har bare en nå, og ser at hun kunne fått nytte av en kattevenn. Så har allerede planer om nr. 2. Ellers trives de godt med hund også. Beste hun vet er å erte hunden. Slå ham litt på snuta og løpe vilt rundt for å prøve å få ham med på leken.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper rasekatt skal de være renslige når du får dem. De lærer fort, og når de først skjønner tegninga så er det gjort ;)

Er litt pelsstell med Skogkatt. Først og fremst når de blir kastrater.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar :D

Jeg kommer i utgangspunktet til å bare kjøpe en katt, men den vil være veldig lite alene hjemme i tillegg til at jeg har hund.

Har prøvd å finne litt info på nettet om Norsk Skogkatt og Main Coon, og klarer ikke bli helt klok på dette med størrelse. Syntes det var veldig store forskjeller innad i rasen, ut i fra det jeg fant ut. Og hvor stor blir egentlig en Main Coon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* individuelt hvor lang tid man trenger på å bestemme seg for rasen man passer best. Hunder krever generelt sett mer av eierne sine og brukes i en helt annen grad enn kattene, så konsekvensene av å få "feil rase" i hus, er nok større hos hund enn katt. Men litt bør man jo sette seg inn i rasene, slik at du f.eks ikke ender opp med en skravlete rase om du er allergisk mot lyder :)

* Ved kjøp av rasekatt fra en seriøs oppdretter, får man mye bedre sosialiserte kattunger som er husrene. Som på hund finnes det dessverre useriøse oppdrettere og, så kontakt flere og hør hva de forskjellige har å si.

* Norsk skogkatt og maine coon er forholdsvis like å ha i hus. Sosiale raser som trives med at det skjer litt rundt dem. Ikke utpregede alene-katter, de har stort utbytte av å bo med andre katter. Dersom de bor alene, krever de vesentlig mye mer av eierne sine fordi de er så sosiale. Jeg syns personlig ikke noe om å bare ha én katt når de er så sosiale som det disse kan være :) ellers kjenner jeg uten tvil maine coon best, så bare å spørre om du lurer på noe mer.

Av ren nysgjerrighet: Mener du at sosiale rasekatter må/burde ha selskap av en annen katt, altså at den ikke har det optimalt om den bor sammen med kun hunder? Eller vil en hund gjøre samme nytten?:) Drømmer om en maine coon om mange mange år, men det kommer ikke mer enn en katt i hus(tror jeg) :P

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingskatter som er oppvokst inne med en familie er da også både sosialisert og renslige når man henter dem.

Skriver under på dette. Trenger ikke være særlig sosialiserte en gang. Så lenge mor har kasse og bruker den så lærer kattungene seg å være renslige. Våre har aldri blitt trent på å gå i kasse, de har lært av mora og foretrekker absolutt en ren kasse med godt med sand i, over noe annet. Blir kassen for skitten derimot leter hunkatten etter andre plasser. (f.eks hundesenga, dyner, vesker etc) Heldigvis kun hatt uhell med henne ifm kastrering og dop innabords etter at vi tok over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...