Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattetråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet: Mener du at man må/burde ha selskap av en annen katt, altså at den ikke har det optimalt om den bor sammen med kun hunder? Eller vil en hund gjøre samme nytten?:) Drømmer om en maine coon om mange mange år, men det kommer ikke mer enn en katt i hus(tror jeg) :P

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

En hund KAN gjøre nytten, men oddsen for det er vesentlig dårligere enn en annen katt. Kattene har et eget språk, og det er ikke det samme som hundens. Litt som at to sosiale hunder får mer ut av hverandre enn hva den ene hunden kan få ut av en katt.

Men det er jo ikke noe i veien for å starte med en katt og se det an. Må ikke ha to stk fra samme dag av :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk  Bjørgen var hos fotograf på forrige utstilling som nybakt champion, veldig fornøyd med resultatet

Arwen er blitt en veldig pen dame  

Da har vi fått hjem snøprinsen NO*Aquaria Lion Fang Til daglig blir han å hete Melvin   Glemte å skrive at han er en Maine coon   Far: White Fang of Camusky Coon og Mor: Spellbound's Zaratus

Posted Images

Blandingskatter som er oppvokst inne med en familie er da også både sosialisert og renslige når man henter dem.

Familien har 3 blandingskatter, helt nydelig alle 3. Han ene ble ordentlig husrein hos de vi fikk han i fra. Der var han vandt med kattedo. De to andre kommer fra en gård og definitivt ikke vandt med kattedo, noe som har resultert i at han ene tisser og bæsjer i alle bagger, vesker, skittentøyskurver osv. Alle 3 kattene er kastrert og har alltid hatt masse tilgang på kattedo.

Har ikke så veldig lyst på en sånn katt igjen som bare går på do der det passer han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har 3 blandingskatter, helt nydelig alle 3. Han ene ble ordentlig husrein hos de vi fikk han i fra. Der var han vandt med kattedo. De to andre kommer fra en gård og definitivt ikke vandt med kattedo, noe som har resultert i at han ene tisser og bæsjer i alle bagger, vesker, skittentøyskurver osv. Alle 3 kattene er kastrert og har alltid hatt masse tilgang på kattedo.

Har ikke så veldig lyst på en sånn katt igjen som bare går på do der det passer han.

Forskjell på gårdskatte og katt som har bodd i hus. ;) En gårdskatt har jo ikke kattedo og blir ikke lært å bruke slikt av eier eller mor. Tar man til seg gårdskatte krever det en god del trening/tilvenning før den lærer seg hva som er akseptabelt.

Har hatt begge deler selv. :) Samt en forlatt kattunge som hadde bodd på gata en del, likt arbeid med den ift dotrening som med kattungen som kom fra gård. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på gårdskatte og katt som har bodd i hus. ;) En gårdskatt har jo ikke kattedo og blir ikke lært å bruke slikt av eier eller mor. Tar man til seg gårdskatte krever det en god del trening/tilvenning før den lærer seg hva som er akseptabelt.

Har hatt begge deler selv. :) Samt en forlatt kattunge som hadde bodd på gata en del, likt arbeid med den ift dotrening som med kattungen som kom fra gård. :)

Vet :P Han som ikke er gårdskatt er helt hundre prosent husrein og har alltid vært det :)

Får uansett se litt, syntes det er litt dyrt med rase katt. Så må noen gå noen runder med meg selv. Har fryktelig lyst på da :ahappy:

Bare fortsett å legg ut bilder av kattene deres :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

IMG_6297.jpg

Mine katter er vel nesten mer sosiale med ene bikkja enn med hverandre :P Men jeg tror de har godt av å ha hverandre når de er alene hjemme. Bikkjene er veldig mye med meg, og det blir mye alene for en katt. Selv om katter selvfølgelig ikke er like bundet til folka. Så nå er de ihvertfall to som kan leke med hverandre når bikkjene ikke er der :) Og det er mindre jobb å ha to som iker hverandre, enn en siden de aktiviserer hverandre (men mye mer røyting da... hvordan kan to små katter røyte mer enn to svære terver?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Takk for fine svar :D

Jeg kommer i utgangspunktet til å bare kjøpe en katt, men den vil være veldig lite alene hjemme i tillegg til at jeg har hund.

Har prøvd å finne litt info på nettet om Norsk Skogkatt og Main Coon, og klarer ikke bli helt klok på dette med størrelse. Syntes det var veldig store forskjeller innad i rasen, ut i fra det jeg fant ut. Og hvor stor blir egentlig en Main Coon?

Litt usikker på størrelsen på Maine Coon, men vet at de er lengre i kroppen en Skogkatten. Både Norsk Skogkatt og Maine Coon er ganske store. Jeg kjenner en Norsk Skogkatt hannkastrat på 12 kg.. tipper at MC kan veie like mye som kastrat. Det kommer jo ann på linjer også, noen avler på mindre katter enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine sonenkatter :wub: Hvordan er katter når det gjelder å få besøk av andre katter hjemme hos seg selv? Mamma og pappa har en kastrert hannkatt på 6-7 år, og hvis (når...) vi får oss pusekatter ser jeg for meg å ta de med om jeg skal hjem på besøk som varer i over et døgn. Er det stor sjans for at hannkatten hjemme ikke vil akseptere at det kommer to katter (også kastrerte uansett kjønn) på besøk i huset hans av og til? Eller er det så individuelt at det er vanskelig å si noe om? Det er jo ikke værre enn å skille de av i hver sin del av huset, men hadde jo vært koselig om de ble venner :P Og hvilke kjønn er det best å ha sammen? Har alltid sett for meg to hunnkatter men ser på div katteforum og andre steder at det ofte heller anbefales to hanner eller en av hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kan hvem som helst komme med kattene sine. Vi har hatt en del katter innom i løpet av de fire årene vi har hatt katt. Alt fra sinte hannkatter til små pusebebiser på 2 uker. Til sammen har vi vel hatt rundt 30 kattunger i varierende alder innom og 4-5 voksne som har bodd hos oss i lengre eller kortere perioder. Går alltid bra. Våre legger aldri opp til bråk med katter som kommer inn her, men vi er nok ganske heldig som har fire katter som er såpass imøtekommende! Aske kan finne på å frese en dag eller tre, men tar det aldri lengre enn det.

Vi passer jo også kattene til Snusmumrikk med ujevne mellomrom og det er ikkeno stress :) De sklir rett inn i flokken vår og det er bare kos å ha dem her!

Men jeg tror absolutt ikke dette er normalen nødvendigvis, katter er relativt territoriale dyr! Så om han ikke er vandt til andre katter, så vil jeg vel ikke automatisk anta at det går bra nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp besøk av kullsøster til min katt. Hun bor sammen med andre katter, min gjør ikke det. Så min var veldig skeptisk, freste og knurret i starten. I løpet av ett døgn var de venner :) Det er helt klart enklere å sette sammen katter som er vandt med andre katter ;)

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 katter vi kan sette sammen med hvem som helst, være seg katter eller hunder.

Også har vi ei som ser ut til å foretrekke hunder fremfor katter, men har lært seg å akseptere at det er andre katter i huset "hennes" ;p

Så er nok ekstremt individuelt. Katter er sære dyr, hvertfall våre ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen er interessert i kattunger må dere skrike ut. Mammaen til mine er drektig igjen (uhell, går egentlig på p piller) og termin er nok i slutten av april denne gang også om jeg skal tippe utifra holdet hennes nå.

Far er ukjent.

Mor er hvit m flekker. Ukjent mønster, men skilpadde av farge.

Hennes to unger fra forrige kull er skilpadde tabby med litt hvitt og spotted med brun grunnfarge og sorte markeringer. Også med hvitt.

Holder til i Sandnes, jeg kan formidle kontakt. Kattungene blir gitt bort.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi debuterte på utstilling under Trønderkatten forrige helg. En flott helg med mye moro. Jeg var med oppdretter til Hermine, og hun hadde med kullsøster Henny og farmor Hedda.

Hermine fikk 2xExcellent 1 i løpet av helgen, Henny 1xExcellent 2, 1xExcellent 1, BIV og NOM. Mens Hedda ble 2xBIS kastrat hunn, fikk to cert og 1xBIS senior.

Veldig fornøyd med tilbakemeldingene vi fikk, og at Hermine tok alt på strak labb. Ikke noe problem å ha med henne på tur :)

10269498_10152102661232861_7197497459190

10259867_10152102661477861_6532370717802

10167951_10152102662832861_7693562797648Henny i panel

1925309_10152102663077861_76806925914653
Farmor til de to H-søstrene - Hedda Josefine. Hun er fantastisk! :wub:

Og et av søstrene som koser seg på hotellet :):heart:
1661179_10151961916947471_85125403993988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge holder dere katten inne etter flytting/på ny plass?

Fluffy opp til oss på mandag. Tirsdag og onsdag luftet jeg han i bånd, men følte han ikke fikk utforsket særlig da. Så idag gikk jeg ut med han løs, da får han utforske mer som han vil. Samtidig har jeg litt kontroll. Merker jo at han gjerne vil ut. Spesielt når han må på do, da elter han veldig. Vil nok helst slippe å gå i kassen om han kan.

Så hva tenker dere, hvor lenge bør vi holde han inne før han kan ut uten tilsyn hele tiden? Han har alltid holdt seg i nærheten av hjemmet, men nå er det jo ny plass og nye naboer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge holder dere katten inne etter flytting/på ny plass?

Fluffy opp til oss på mandag. Tirsdag og onsdag luftet jeg han i bånd, men følte han ikke fikk utforsket særlig da. Så idag gikk jeg ut med han løs, da får han utforske mer som han vil. Samtidig har jeg litt kontroll. Merker jo at han gjerne vil ut. Spesielt når han må på do, da elter han veldig. Vil nok helst slippe å gå i kassen om han kan.

Så hva tenker dere, hvor lenge bør vi holde han inne før han kan ut uten tilsyn hele tiden? Han har alltid holdt seg i nærheten av hjemmet, men nå er det jo ny plass og nye naboer :P

Helst rundt 3-4 uker, slik at de blir vandt til det nye hjemmet sitt. Katter har en tendens til å finne ut at de skal prøve å finne hjem til det gamle hjemmet sitt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge holder dere katten inne etter flytting/på ny plass?

Fluffy opp til oss på mandag. Tirsdag og onsdag luftet jeg han i bånd, men følte han ikke fikk utforsket særlig da. Så idag gikk jeg ut med han løs, da får han utforske mer som han vil. Samtidig har jeg litt kontroll. Merker jo at han gjerne vil ut. Spesielt når han må på do, da elter han veldig. Vil nok helst slippe å gå i kassen om han kan.

Så hva tenker dere, hvor lenge bør vi holde han inne før han kan ut uten tilsyn hele tiden? Han har alltid holdt seg i nærheten av hjemmet, men nå er det jo ny plass og nye naboer :P

Noen sier to uker, andre sider to måneder. Det er ikke noe fasit på det der. Det eneste som er viktig er at du er sammen med han ute til å begynne med, og lar han gå inn selv, altså ikke bær han inn. Han må lære seg veien selv, men vis gjerne vei, lokk han osv.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier to uker, andre sider to måneder. Det er ikke noe fasit på det der. Det eneste som er viktig er at du er sammen med han ute til å begynne med, og lar han gå inn selv, altså ikke bær han inn. Han må lære seg veien selv, men vis gjerne vei, lokk han osv.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Da fortsetter vi som nå da, er ute sammen med han. Så får vi heller se an når vi føler han er trygg nok til at han kan være litt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...