Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattetråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk  Bjørgen var hos fotograf på forrige utstilling som nybakt champion, veldig fornøyd med resultatet

Arwen er blitt en veldig pen dame  

Da har vi fått hjem snøprinsen NO*Aquaria Lion Fang Til daglig blir han å hete Melvin   Glemte å skrive at han er en Maine coon   Far: White Fang of Camusky Coon og Mor: Spellbound's Zaratus

Posted Images

Katter! :getlost:

Jeg deler hus med tre stykker(dvs. de er ikke mine).

En av dem kom inn med en gave her for noen dager siden:

smugcat1_zps46cd1946.jpg

Hmpf.

Svigermor hadde en lignende opplevelse her om dagen. Skulle bytte ut sofaen, og når de flyttet den gamle fant de en død, inntørket mus. :P

Mammaen til mine som hadde vært på jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor hadde en lignende opplevelse her om dagen. Skulle bytte ut sofaen, og når de flyttet den gamle fant de en død, inntørket mus. :P

Mammaen til mine som hadde vært på jakt!

Dette var en rotte forøvrig. Som den kom løpende inn med da jeg hadde folk på middagsbesøk. Trivelig. :getlost:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse nyttig info! Katter bare vokser seg lengre og lengre inn i hjerte mitt og jeg er sikker på at det kommer katt her en gang i de kommende årene. :ahappy:

Har noen spm til å begynne med her nå.

- Er det stor forskjell på katter fra DB og rasekatter fra oppdretter? Litt ala hunder? Man vet hva man får osv? Pros/cons med begge sidene?

- Er det noen raser som er mer hundevennlige enn andre?

- Hvordan venner dere hunden til katten, eller omvendt? Jeg kommer antagelig alltid til å ha hund, så det er nok hunden som må bli vendt til en hverdag med katt plutselig (med mindre man skaffer seg en eldre katt)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse nyttig info! Katter bare vokser seg lengre og lengre inn i hjerte mitt og jeg er sikker på at det kommer katt her en gang i de kommende årene. :ahappy:

Har noen spm til å begynne med her nå.

- Er det stor forskjell på katter fra DB og rasekatter fra oppdretter? Litt ala hunder? Man vet hva man får osv? Pros/cons med begge sidene?

- Er det noen raser som er mer hundevennlige enn andre?

- Hvordan venner dere hunden til katten, eller omvendt? Jeg kommer antagelig alltid til å ha hund, så det er nok hunden som må bli vendt til en hverdag med katt plutselig (med mindre man skaffer seg en eldre katt)

Det første du spør om kan jeg ikke stort om. Kattene vi har hatt og har nå er kommet til verden fordi de som eide foreldrene bare slapp de ut uten at de var kastrery, sterilisert eller gikk på p-piller.

Men det siste, med å vende de til hunder eller omvendt kan jeg jo si hvordan var for oss, vi hadde My før vi fikk Leo. Og når vi kom hjem med Leo slapp vi han bare inn i huset, passet på at My hadde steder å komme seg unna om Leo ble for voldsom, og fulgte hele tiden med på om My ble for voldsom med potene sine på Leo. Det tok ikke lang tid før de fant ut av det. Nå er de veldig knyttet til hverandre :) og Leo tror alle andre katter også vil leke med han, og blir veldig fortvilet når de absolutt ikke vil det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse nyttig info! Katter bare vokser seg lengre og lengre inn i hjerte mitt og jeg er sikker på at det kommer katt her en gang i de kommende årene. :ahappy:

Har noen spm til å begynne med her nå.

- Er det stor forskjell på katter fra DB og rasekatter fra oppdretter? Litt ala hunder? Man vet hva man får osv? Pros/cons med begge sidene?

- Er det noen raser som er mer hundevennlige enn andre?

- Hvordan venner dere hunden til katten, eller omvendt? Jeg kommer antagelig alltid til å ha hund, så det er nok hunden som må bli vendt til en hverdag med katt plutselig (med mindre man skaffer seg en eldre katt)

Det er nok enorm forskjell ja. Men samtidig er du ikke nødvendigvis garantert en stødig katt, selv om det er fra oppdretter. men at sjansen øker veldig for at den er trygg, har godt gemytt og er omgjengelig. Sibirfrøkna vår er nervøs så det holder! Hun kommer aldri fram til fremmede omtrent (ja sett bort ifra -Therese- her inne da :huh::ahappy: ) Mens hos db kan du få hva som helst. Allikevel anbefaler jeg alle på det varmeste å ta fra db om det er et alternativ, fordi de trenger det så veldig!

Fordelen med rasekatt er at du har stamtavle, så du vet mer om slekta. Det blir avlet på et gitt gemytt, så du kan safe litt mer på å få en type katt du vil ha (for vår del elsker vi sibir fordi de er så ekstremt menneskekjær og "hundeaktig"). Fra db får du reddet et en pus og støttet et godt formål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fredrik jeg da. Han er supersær og liker bare meg og samboeren. Aner ikke hvorfor, men han er nå slik at mennesker er skumle og det tar tid før han blir trygg på folk. Verdens herligste pus. Han prater ekstremt mye, gjerne hele dagen. Han er bestiss med Ozzy og elsker å få en ørevask av han.

Fredrik ble funnet under en brakke vinteren 2009, når han bare var en bitteliten kattunge. Nå er han blitt en stor og flott hannkatt :)

Fredrik har også egen tråd her inne. :)http://hundesonen.no/forum/topic/62458-katten-fredrik/

DSC_0294493x640.jpg

DSC_0143_zpscc2bf1cd.jpg

DSC_0025_zps5533c9c7.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du spør om kan jeg ikke stort om. Kattene vi har hatt og har nå er kommet til verden fordi de som eide foreldrene bare slapp de ut uten at de var kastrery, sterilisert eller gikk på p-piller.

Men det siste, med å vende de til hunder eller omvendt kan jeg jo si hvordan var for oss, vi hadde My før vi fikk Leo. Og når vi kom hjem med Leo slapp vi han bare inn i huset, passet på at My hadde steder å komme seg unna om Leo ble for voldsom, og fulgte hele tiden med på om My ble for voldsom med potene sine på Leo. Det tok ikke lang tid før de fant ut av det. Nå er de veldig knyttet til hverandre :) og Leo tror alle andre katter også vil leke med han, og blir veldig fortvilet når de absolutt ikke vil det :lol:

Det er nok enorm forskjell ja. Men samtidig er du ikke nødvendigvis garantert en stødig katt, selv om det er fra oppdretter. men at sjansen øker veldig for at den er trygg, har godt gemytt og er omgjengelig. Sibirfrøkna vår er nervøs så det holder! Hun kommer aldri fram til fremmede omtrent (ja sett bort ifra -Therese- her inne da :huh::ahappy: ) Mens hos db kan du få hva som helst. Allikevel anbefaler jeg alle på det varmeste å ta fra db om det er et alternativ, fordi de trenger det så veldig!

Fordelen med rasekatt er at du har stamtavle, så du vet mer om slekta. Det blir avlet på et gitt gemytt, så du kan safe litt mer på å få en type katt du vil ha (for vår del elsker vi sibir fordi de er så ekstremt menneskekjær og "hundeaktig"). Fra db får du reddet et en pus og støttet et godt formål :)

Takk dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en blå britisk korthår jente ved navnet Lykke. Hun er innekatt mesteparten av tiden. Herlig "liten" sær jente. Er ikke så ekstremt glad i kos fra oss menneskene, men hundene derimot. Hun elsker begge to. Eldste hunden ana er vist til for kos og vask, Skadi er til for lek. Da hun kom i hus var jeg veldig spent på hvordan Ana skulle reagere, men gikk noen uker på snusing på labben til ana mens hun sov, til hun lå og sov sammen med henne. Skadi sitt første møte med Lykke var skadi rukket å bli hele 5 mnd, og syns kattene ute var super skumle. Lykke trudde sikkert det var ana, og gikk rett bort for å få kos. Gikk noen dager før disse gikk veldig godt sammen. Eslker denne rasen, og planlegger hvertfall 1 til, om ikke 2 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se en rød hunnkatt, røde katter pleier jo å være hanner. :)

Tone S: Det er som regel alltid mye lettere å vende en voksen hund til en kattunge enn å vende en voksen katt til en valp. Så at hunden er i hus først er bare en fordel. Kattunger er som andre babyer - de vender seg som regel lett til det meste fra de er små. Og de fleste voksne hunder (så sant man ikke har primitive typer hunder med ekstremt jaktinstinkt) vil også enkelt vende seg til at en kattunge blir en del av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er det stor forskjell på katter fra DB og rasekatter fra oppdretter? Litt ala hunder? Man vet hva man får osv? Pros/cons med begge sidene?

Jeg syntes ikke det. Nå har vi hatt flere rasekatter innom her og jeg syntes gemyttet er like individuelt som de fra db. Fra db får man også en god beskrivelse av gemyttet dems, og det kan jo "veie opp" for det at man vet hvordan foreldredyra er. Hvis man var i tvil om gemyttet så ville jeg faktisk fått en pus fra db, fordi da vet man hva man får. Det går også an å være fosterhjem for pusen først for å se om den vil trives, også senere adoptere den. Fosterhjem er jo greit i tilfelle det viser seg at pusen ikke trives, at den ikke er på langt nær det de beskrev, redd for hunden osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse nyttig info! Katter bare vokser seg lengre og lengre inn i hjerte mitt og jeg er sikker på at det kommer katt her en gang i de kommende årene. :ahappy:

Har noen spm til å begynne med her nå.

- Er det stor forskjell på katter fra DB og rasekatter fra oppdretter? Litt ala hunder? Man vet hva man får osv? Pros/cons med begge sidene?

- Er det noen raser som er mer hundevennlige enn andre?

- Hvordan venner dere hunden til katten, eller omvendt? Jeg kommer antagelig alltid til å ha hund, så det er nok hunden som må bli vendt til en hverdag med katt plutselig (med mindre man skaffer seg en eldre katt)

Har aldri hatt rasekatt så forskjell der kan jeg ikke bistå så mye med, men er jo med hund som med katt. En kattunge fra rasekatt kull vet du noen lunde hva du kan forvente å få fra, men en kattunge fra DB/ukjent opprinnelse/kjenner bare 1 av foreldrene er et mye større mysterium på en måte.

Har du sterke ønsker om en pratsom/ikke pratsom katt f.eks kan en rasekatt være lurt da du i større grad kan finne en stille eller mer pratsom rase f.eks. Mens med blandingskatter aner du ikke. Har selv 2 kattunger fra samme kull, mora er pratsom, far ukjent. Hunkatten er rimelig pratsom av seg, hannkatten er derimot ganske stille.

Vi hadde 2 katter før vi fikk hund, kattene var ikke spesielt happy i begynnelsen kan du si. Hun elste ble relativt raskt venn med valpekreket på tross av skarpe tenner, mens den andre egentlig aldri 100% aksepterte ham. Hun kunne ligge i nærheten få kos samtidig osv, men oppsøkte aldri selve hunden.

Så nå har jeg fremdeles samme hunden som da altså er oppvokst med katt, men en smule skeptisk til labbene deres da han ble "tatt" av gamlekattene en del ganger som valp. Han gjør ikke kattene noe som helst, ganske nysgjerrig på dem egentlig, lukter på dem osv, men vet at de har skarpe klør så best å være førevar. Kattene derimot er oppvokst med hund(min og en annen) selv så de finnes ikke redde for hunden og vil gjerne leke og ligge inntill ham, spesielt hunkatten.

Så etter min erfaring er det lettere å ha voksen hund og få kattunger enn omvendt, og om den voksne parten er vandt med den andre arten går overgangen mye lettere.

Tilvenning må egentlig skje litt i dyrenes fart, men å sitte på gulvet med dem og gi godbiter pleier å være en fin måte å venne dem til hverandre på. Samt å skjerme dem fra hverandre når du ikke er der til du er 100% trygg på at det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone S: Det er som regel alltid mye lettere å vende en voksen hund til en kattunge enn å vende en voksen katt til en valp. Så at hunden er i hus først er bare en fordel. Kattunger er som andre babyer - de vender seg som regel lett til det meste fra de er små. Og de fleste voksne hunder (så sant man ikke har primitive typer hunder med ekstremt jaktinstinkt) vil også enkelt vende seg til at en kattunge blir en del av huset.

Så bra! Har jo to hunder nå, jacken er vandt til katt fra før. Hvis det kommer katt i hus før gamlehunden er borte så er det henne jeg må jobbe mest med. Hun har aldri gjort katter noe, men liker å jage de. Ei venninde av meg som har katt har passet begge hundene mine og det hadde vistnok gått ok. Det er jo et godt tegn :)

Jeg syntes ikke det. Nå har vi hatt flere rasekatter innom her og jeg syntes gemyttet er like individuelt som de fra db. Fra db får man også en god beskrivelse av gemyttet dems, og det kan jo "veie opp" for det at man vet hvordan foreldredyra er. Hvis man var i tvil om gemyttet så ville jeg faktisk fått en pus fra db, fordi da vet man hva man får. Det går også an å være fosterhjem for pusen først for å se om den vil trives, også senere adoptere den. Fosterhjem er jo greit i tilfelle det viser seg at pusen ikke trives, at den ikke er på langt nær det de beskrev, redd for hunden osv.

Takk for svar, når det kommer katt her i huset så blir det etterhvert to stk. Hadde tenkt ei rasekatt (er så mange rasekatter som jeg er så forelska i :wub: ) og ei fra db. Spiller kanskje ikke så stor rolle i hvilken rekkefølge man tar de to, men tenkte kanskje rasekatten først..?

Har aldri hatt rasekatt så forskjell der kan jeg ikke bistå så mye med, men er jo med hund som med katt. En kattunge fra rasekatt kull vet du noen lunde hva du kan forvente å få fra, men en kattunge fra DB/ukjent opprinnelse/kjenner bare 1 av foreldrene er et mye større mysterium på en måte.

Har du sterke ønsker om en pratsom/ikke pratsom katt f.eks kan en rasekatt være lurt da du i større grad kan finne en stille eller mer pratsom rase f.eks. Mens med blandingskatter aner du ikke. Har selv 2 kattunger fra samme kull, mora er pratsom, far ukjent. Hunkatten er rimelig pratsom av seg, hannkatten er derimot ganske stille.

Vi hadde 2 katter før vi fikk hund, kattene var ikke spesielt happy i begynnelsen kan du si. Hun elste ble relativt raskt venn med valpekreket på tross av skarpe tenner, mens den andre egentlig aldri 100% aksepterte ham. Hun kunne ligge i nærheten få kos samtidig osv, men oppsøkte aldri selve hunden.

Så nå har jeg fremdeles samme hunden som da altså er oppvokst med katt, men en smule skeptisk til labbene deres da han ble "tatt" av gamlekattene en del ganger som valp. Han gjør ikke kattene noe som helst, ganske nysgjerrig på dem egentlig, lukter på dem osv, men vet at de har skarpe klør så best å være førevar. Kattene derimot er oppvokst med hund(min og en annen) selv så de finnes ikke redde for hunden og vil gjerne leke og ligge inntill ham, spesielt hunkatten.

Så etter min erfaring er det lettere å ha voksen hund og få kattunger enn omvendt, og om den voksne parten er vandt med den andre arten går overgangen mye lettere.

Tilvenning må egentlig skje litt i dyrenes fart, men å sitte på gulvet med dem og gi godbiter pleier å være en fin måte å venne dem til hverandre på. Samt å skjerme dem fra hverandre når du ikke er der til du er 100% trygg på at det går fint.

Takk for godt svar og gode tips! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da et veterinærtime bestilt, her blir det kastrering på selveste allhelgensaften! :P:cat: Forresten noen her inne som har erfaring med Cato på dyredoktoren? Er han vi skal til. Utifra hva jeg kan finne om han på nett og hva noen jeg kjenner sier så er han veldig dyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt den fra DB først egentlig. Da har dere mulighet til å "prøve" litt før kattungen kommer i hus, og den pusen fra DB trenger nok litt tid til å bli vant til dere (spørs jo såklart på hvordan pusen har hatt det tidligere). En kattunge er normalt mye mer fleksibel sånn, den kommer gjerne ikke livredd og/eller aggressiv.

Hvis du liker en aktiv pus som skal være med på alt og kan være allergivennlig vil jeg forøvrig absolutt anbefale bengalkatter. De er helskjønne og det har blitt den rasen vi skal holde oss til.

Erfaringsmessig så virker det som hellig birma er en ganske syk rase, vi har hatt 7 eller 8 her hjemme, og i tillegg har vi sett etter et par på finn. ALLE har hatt enten nyreproblemer eller fòrallergi. Det kan jo hende vi bare har vært utrolig uheldige med de vi har hatt og sett på, men jeg syntes det var veldig mange. Nesten alle kom fra forskjellige oppdrettere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at alle(?) tricolor katter er hunnkatter og nesten alle røde er hannkatter? :icon_confused:

Grunnen er at det genet som styrer om katten er svart eller rød ligger kun på X kromosomet. Kjønnssammensetninger til hunnkjønn er XX, mens hannkjønn har XY. Hannene har altså bare én X, og kan dermed bare enten være svart, eller rød. Mens en hunnkatt, som har to X'er, kan BÅDE være svart og rød samtidig. Dersom du får hvite flekker i tillegg, som er helt uavhengig av kjønn, så vil de svarte og røde flekkene på katten bli tydeligere adskilt. Jo mer hvitt, jo mer adskilte farger. Uten hvite flekker, blir fargen mer grumsete.

Grunnen til at det er flere hanner som blir røde enn hunner, er fordi hunnkatten må arve røde-genet fra BÅDE mor og far. Far MÅ være rød, og mor må ENTEN være skilpaddefarget (såfall blir 50% av døtrene røde), eller rød selv. Hannkatten trenger kun å arve genet fra mor. En rød hunnkatt vil bare gi røde sønner, en skilpaddefarget hunnkatt vil gi 50% røde sønner.

Denne katten her er et eksempel på skilpadde uten hvitt, og uten mønster

538403_492184750806915_952006325_n.jpg

Denne her er et eksempel på med mønster, men uten hvitt

IMG_8844.JPG

Den her er et eksempel på uten mønster, men med hvitt (se hvordan fargene blir "renere")

maria01.jpg

Og til slutt en med mønster, og med hvitt.

DSC_8062.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre katter og en kattunge som egentlig er til salgs, men så har hun liksom bare blitt her :P

Min første katt er (N) Vargskogens Maane NFO ns 03 22, født 30.10.10

Maane er like snill og vennlig som hun er vakker. Hun er ikke kjempekosete, men kan godt ligge en stund på fanget. Hun har akkurat lært seg å fange mus, så hun må sikkerhetsklareres før hun kommer inn :P Hun tok til seg Hydra som sin egen kattunge og har alltid hatt en morsrolle ovenfor henne. Hydra lå og pattet på henne lenge etter hun kom til meg, og Maane koste seg med det :) Maane skulle egentlig få et skogkattkull nå i år, men hun tok saken i egne poter, sneik seg ut og fant en kjekkas av en huskatt. Maane kommer når jeg roper på henne og er min lille øyensten, hun kommer alltid til å være spesiell for meg :) En av mine beste venner er oppdretter av henne og Hydra.

20121214-IMG_2388_zps61155334.jpg

e041c83ef9_zpsd3dbff00.jpg

(N) Vargskogens Hydra NFO n 09, født 16.04.11

Jeg hadde snakket med oppdretteren til Maane om å ta over en av hennes voksne katter og reiste bort for å hilse på de. Den ene katten hadde et kull med kattunger, og da vi satt der og snakket så sovnet Hydra i armene mine. Lille, vakre Hydra :wub: Oppdretter sa jo selvfølgelig at det hadde ikke Hydra gjort hos henne, så det virket nesten litt som hun valgte meg. Slik tolket jeg det ;)

Hydra og Maane har et nært og fint forhold, og da Maane begynte å få tegn på fødsel lå Hydra i kassen med henne og holdt rundt henne. Veldig fint å se samspillet mellom de to :heart:

Hydra er en rar katt. Hun liker å være for seg selv, og hadde hun vært et menneske hadde hun nok vært litt emo, og en person som gikk mot strømmen uten å bruke veldig mange ord :P Hun vil helst være inne og sove, om jeg slipper henne ut utgangsdøra løper hun rundt huset og inn soveromsvinduet :P

20130106-IMG_2622_zps550ba40d.jpg

20121217-IMG_2480_zps9f217b92.jpg

Åskar, født 2012

Åskar fant jeg på togstasjonen i Ås, seint en lørdagskveld i oktober/november og det var kaldt og regnet. Skikkelig møkkavær. Han kom på fanget mit, og da kjente jeg alle bein i hele kroppen til tross for den lange pelsen. Lang historie kort, jeg tok han med på toget hjem, tok taxi fra stasjonen og dit jeg bodde og fikk hjelp av SPCA. På tre uker la han på seg en kg, og da var han også full av mark. Nå har han doblet kroppsvekten sin og burde ikke bli noe større :P Han er en skikkelig bamse brakar, brei mellom beina når han går, og en stille og rolig type.

Han roper alltid på meg om han ser meg når jeg er ute og lufter hundene, og kommer løpende for litt kos. Inne skal han ikke kose noe særlig, de få gangene han er inne :P Han bruker å sove inne på natta, og da ligger han enten oppå meg eller ved siden av med i senga og koser seg. Så går han ut på morgenen og kommer inn på kvelden igjen. Han er veldig spesiell, for det virker som han viser så godt at han setter pris på at jeg hjalp han og at han fikk et hjem. Det virker som han nyter å få sove i senga, da maler han og er så ydmyk og lett å komme innpå, men ellers er han liksom så tøff, var og litt utilgjengelig :P Der jeg bodde før brukte han alltid å komme opp rett etter jeg la meg, og da skrapet han på døra til jeg åpnet opp :P Om jeg måtte opp på do på natta ble han med meg ned, og da jeg akkurat hadde lagt meg i senga igjen skrapet han på døra og skulle inn og legge seg sammen med meg :heart:

Første dagen hos meg, her ser han mye rundere ut enn han var, var bare skinn og bein :/

IMG_1719_zps6536bd11.jpg

Her er han ca tre måneder etter jeg fant han :)

IMG_3541_zps5e449a20.jpg

IMG_3557_zpsba4bbca4.jpg

Kattungen "MiniMaane", født 03.06.13

Ett av to kjærlighetsbarn Maane fikk ;) Verdens kuleste pus, fra hun var liten var hun min favoritt, og den katten jeg følte jeg fikk kontakt med i kullet. Om jeg snakket til henne mjauet hun tilbake og hadde bare konsentrasjonen sin på meg, men slik var ikke den andre kattungen. Hun kunne se på meg, men hun var liksom ikke opptatt av meg. Lille MiniMaane kom løpende mot meg da hun så meg, og smeltet hjertet mitt. Hun var egentlig solgt, men kjøper ombestemte seg, så hun har bare blitt her. Om noen er interessert får dere si i fra, skal ha det id chip og vaksinering kostet, det er ca 1000 kr.

Hun er så kosete og klengete, og jeg elsker det :) Hun er med meg overalt om jeg vasker opp, lager mat eller gjør annet husarbeid, og hun kan ligge på ryggen i armkroken min og halvsove for så å mjaue litt for å be om mer kos og sovne tungt. Da kan jeg gjøre hva jeg vil med henne uten at hun våkner/flytte seg fra meg :P Hun kan sove på meg i flere timer og skal helst ligge i fanget så mye hun kan. Hun snakker litt når hun vil ha kos og oppmerksomhet, hun er nok en katt som knytter seg veldig til mennesket sitt :)

Her er hun ca åtte uker

IMG_5412_zps50bf8641.jpg

Hun ligger som regel alltid sånn :wub:

DSC_9270_zps20a057e4.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på hannkatter og hunnkatter, mtp adferd osv osv? Hva foretrekker dere å ha?

edit: OG et spm til. Noen som har gode sider der det står bra om de forskjellige katterasene? Er vanskelig å finne seriøse rasesider syns jeg. Ser i hovedsak etter ei side med alle rasene der det står om alle sammen + evnt. bilder av de. Og siden jeg ikke vet mye om de forskjellige rasene er det vanskelig for meg å vite om det er seriøst eller bare bs som står der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hunnkatter. Syns de er kulere, hannene er ofte så "enkle", og mangler litt den twisten som hunnkatter ofte har. Jeg syns det ofte er mer personlighet i hunnkattene, om man kan si det sånn. Og katter skal være litt sære, det er en del av sjarmen (sier hun som bare har maine coon som vel er under gjennomsnitt sære :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...