Gå til innhold
Hundesonen.no

Ideer til oppmuntring av syk venninne (sterk ME)


borderen
 Share

Recommended Posts

Ei god venninne blir bare sykere og sykere av "utmattelses-syndrom", ME. Naturlig nok har hun også noe depresjon. Nå har hun snart bursdag og jeg funderer hele døgnet på hva jeg kan gjøre for at den dagen kan bli litt mindre dritt enn alle andre dager. Jeg hadde tenkt kjøre til en bålplass, slepe henne frem, la henne ligge på en haug av saueskinn sammen med hundene mens jeg kunne stekt pinnebrød og pølser til oss. Desverre tror jeg det blir vanskelig å gjennomføre uten at hun blir helt utmattet. Vi snakker her om ei som tidligere var svært aktitv innen dans, politisk engasjert, kreativ, morsom, ideelistisk og livsnyter til det fulle.

Alt som innebærer lyd og bilde er uaktuelt (film, bok, musikk) og alt som innebærer fysisk aktivitet (ink gå og sitte) er uaktuelt.

Hva ville dere gjort? Ta med bakst, gi massasje og kose med en hund kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor dårlig hun er så kan spabehandling/aromaterapi e.l. være noe, kanskje? Det er som oftest dempet lyd og lys, og noen som steller og tar vare på kroppen din (og holder den varm!) samtidig som massasje o.l. stimulerer blodsirkulasjonen i hele kroppen.

En av mine favorittaktiviteter når jeg trenger å slappe av, selv om det krever et lite minimum av energi.

Om det blir for slitsomt, kanskje bestille en hjemmemassør som kan gi dere begge en omgang? (en sånn ordentlig massør, altså :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke budsjettet ditt, men jeg hadde laget en goodiebag til henne med ting du vet er vitkige for henne og som i tillegg er personlig. Små gavekort på massasje (slik at hun selv kan velge et øyeblikk når hun har overskudd til å dra), fine kort med minner/historier om opplevelser dere har hatt sammen, det godteriet hun synes er godt, bilder, kanskje lage noe til henne (strikke/hekle/sy om du gjør slikt), skriv til henne hvorfor du er glad i henne og at du setter pris på henne, lys, blomster, ja du kjenner henne best.

Kanskje litt over the top, du legger jo lista selv der, men jeg ser at hun betyr mye for deg og at du ønsker å vise det til henne. Det er en så utrolig fin ting, og ved å fokusere på historien dere har sammen og de tingene du liker ved henne og som gjør henne spesiell, så setter du fokus på den hun er og ikke det hun har mistet. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag! Pledd, noe godt å drikke og lys (men uten duft) var en god ide. Skulle så ønske jeg kunne gitt henne en god bok!

Hvis hun har sterk MH, så kan bål (lys) være veldig slitsomt :)

En aktivitet med minst mulig inntrykk, stress og folk, kanskje? Er det et hundemenneske? :)

Ja, det er godt poeng. Jeg hadde tenkt å ta det midt på dagen i dagslys, men nå som hun ble enda dårligere faller det bort, ja.

Det er så kjipt å skulle gi en gave som ikke gir noen følelse for henne, fordi det vil bli for mye inntrykk og stress! Hun er ikke hundemenneske, men i sommer når hun var bedre gikk hun litt med en hund og ble veldig glad i det og følte at det var veldig beroligende og givende :)

SPA er nok litt mye for både budsjettet mitt og hennes utholdenhet, men jeg kan høre om hun har lyst, så kan vennegjengen spleise! Goodebag var god ide! Likte godt tanken på bilder, slik at hun kan se på bildene og sette seg inn i hvor frisk hun var da (sånne ting er visst veldig viktig for å bli friskere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag! Pledd, noe godt å drikke og lys (men uten duft) var en god ide. Skulle så ønske jeg kunne gitt henne en god bok!

Ja, det er godt poeng. Jeg hadde tenkt å ta det midt på dagen i dagslys, men nå som hun ble enda dårligere faller det bort, ja.

Det er så kjipt å skulle gi en gave som ikke gir noen følelse for henne, fordi det vil bli for mye inntrykk og stress! Hun er ikke hundemenneske, men i sommer når hun var bedre gikk hun litt med en hund og ble veldig glad i det og følte at det var veldig beroligende og givende :)

SPA er nok litt mye for både budsjettet mitt og hennes utholdenhet, men jeg kan høre om hun har lyst, så kan vennegjengen spleise! Goodebag var god ide! Likte godt tanken på bilder, slik at hun kan se på bildene og sette seg inn i hvor frisk hun var da (sånne ting er visst veldig viktig for å bli friskere).

Jeg skrev MH i stede for ME :lol:

Det trenger ikke å være noe "stort". Tenk at du skal gjøre en liten foranding i hennes hverdag en time feks, det kan være utrolig godt. Hvis hennes hverdag er å ligge i sengen, så sier det seg selv at dette blir man lei av.

Lufte hundene en plass nær hjemmet hvor dere kan sette dere ned mens hundene får springe løs? Ta med varm kakao og noe du har bakt?

Lage fruktsalat hjemme hos henne?

I tillegg så hadde jeg skrevet et kort med en fin tekst, og gjerne noen minner som dere har sammen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra hjem til henne og skjem henne bort på hennes premisser :) Lag mat (eller kjøp med noe), tenn lys og lag fin stemning, ta med noe god drikke (enten det er te eller vin), ta gjerne med en hund om hun liker og kose på de, og så kan dere jo utover det bare ta dagen som den kommer. Jeg tenker at det er greit og holde det lite og rolig, blir det for mye ender det i verste fall opp med og bli mer negativt enn positivt. Og tross alt, det beste man kan få når man har det vanskelig er bekreftelse på at man har venner som bryr seg og som vil være med seg, om så man bare skal sitte der sammen :) Rett og slett venner som er der samme hva.

En fin kveld er jo en gave i seg selv, men viss man vil gi mer så tenker jeg at noe personlig som bildeminner etc er kjempe fint og få, både rørende og inspirerende.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange fine forslag her, synes jeg! Det med å gi minner, enten i form av en opplevelse, eller kanskje aller mest i form av å skrive ned ting dere har gjort eller gi henne bilder av det dere har gjort sammen, f.eks en fotobok, tror jeg kan være veldig fint. Eller kanskje ei notatbok hvor hun kan skrive ned drømmene sine, det hun er takknemlig for, eller rett og slett ei "drittbok" hvor hun får tømt seg for det som er kjipt. Kanskje også finne noe som kan være med på å inspirere og holde motet og håpet oppe?

Ellers er pledd og ullklær fint, så får hun hjelp til å holde varmen. Eller et hjemmestrikket skjerf som kan symbolisere vennskapet deres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...