Gå til innhold
Hundesonen.no

River Fox Sirocco av Kolfix "Mio"


Gro
 Share

Recommended Posts

Da er endelig min etterlengtede lille valp i hus, etter årevis med planlegging. Og han er selvfølgelig verdens søteste, snilleste, kjekkeste, godeste, smarteste og mest rampete lille valp.

Mio er nå 9,5 uke og har vært hos meg i litt over en uke. Han kommer fra Malmø, fra et lite tolleroppdrett, og hadde 7 søsken å leke med første delen av sitt liv. Jeg fløy ned og hentet han, etter å ha kjørt nedover på besøk når han var litt over 6 uker. Flyturen gikk veldig fint og han sjarmerte selvfølgelig alle på sin vei.

Planen for Mio er at vi skal bli et godt team, som fyller dagene våre med lange turer, lydighetstrening og retrieverjakt-prøver, og evt. andre ting vi finner på som vi begge synes er gøy. Men det aller viktigste for meg er at vi fungerer sammen i hverdagen og at vi koser oss!

Her ligger vi på Arlanda og venter på vårt forsinkede fly til Gardermoen:

da140af0-ddea-4c94-aea6-536d8eddd030_zps

For tiden bruker vi mye tid på dette:

1b5b90c4-5af3-4337-a19b-53a64b8501c4_zps

Men vi er våkne innimellom:

6c4efe80-34a7-44c6-a495-9732db6da53e_zps

6cebf27d-4f4e-4662-83ab-6029b62f5b1d_zps

e5cc7dbb-1043-416c-be44-47129c263eca_zps

Vi har også såvidt prøvd og vært med på jobb, men det synes vi egentlig bare er sånn passe gøy...

948e386a-a1ac-44ed-9dc4-2f65c950ed17_zps

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mio takker for alle komplimenter! Jeg synes jo selvfølgelig også at han er verdens søteste lille, og han sjarmerer alle på sin vei. Det er godt han så langt bare har de verste piraya-faktorene mot meg, for da er han ikke spesielt sjarmerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mio vokser og lærer seg nye rampestreker for hver dag som går :ahappy: I helga hadde vi en langweekend i besteste byen, bartebyen, og koste oss i snøen. Mio synes midt sagt det var stas å komme på besøk til folk, så taktikken hans var å spinne rundt og bite... Er visst ikke så veldig koselig å få besøkt av noe sånt, men med litt time-out i båndet (som vi kjapt lærte oss å gnage av :rolleyes: ), så gikk det seg til etterhvert.

For tiden koser vi oss masse, prøver å få orden på litt husregler, og trener innkalling. Har vært med på noen treninger allerede, men der går det mest på å være i ro mens vi ser på de andre hundene, trene litt kontakt og sosialisere med andre snille hunder til slutt :)

Han har definitivt våknet i løpet av den siste uka, nå begynner han å ligne den jeg så hjemme hos oppdretter. En skikkelig sta liten luring, med bein i nesa! Skal nok få noe å bryne meg på etterhvert :frantics:

IMG_2929_zpsa7886382.jpg

IMG_2862_zpsc2082f55.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mio har vært på sin aller første skitur i dag! Og kjøre bil i to timer for å gå på ski i en halvtime er da helt selvfølgelig :icon_redface: Vi var i hvert fall ikke de eneste som hadde tenkt å utnytte sesongens første snø, så det var mildt sagt litt mye folk... Men Mio var så flink atte! Holdt seg til meg, passa seg for de susende skiløperne i mot og skjønte fort at min skistav foran han betydde at han skulle holde seg bak. Så dette gikk aldeles strålende så lenge jeg kan gå fortere på ski enn han løper. Gi det noen uker så løper han nok glatt i fra, så da er det vel bare et lite byks over staven, forbi meg og :lama:

Så god "ski-skikk" må nok læres først som sist!

Dessverre ble det litt i overkant med staver, skihansker, små godbiter (Hvordan i alle dager får man egentlig gitt dyret godbiter med votter og sånne "hanske-stropper" på stavene? Knooooot! :icon_confused: ) , så det ble ingen bilder. Men dokumentasjonen kommer sterkere tilbake neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke bare bare å ta bilder av en vilter, liten valp... Hvordan dere andre klarer å ta så fine bilder, er meg et under, jeg får ALLTID 10 kg valp i fanget når jeg setter meg ned for å knipse... Men etter en liten million bilder fikk vi da noen :)

IMG_2947_zpsd0381379.jpg

IMG_3023_zps65d95133.jpg

IMG_3183_zpse928aeea.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er endelig min etterlengtede lille valp i hus, etter årevis med planlegging. Og han er selvfølgelig verdens søteste, snilleste, kjekkeste, godeste, smarteste og mest rampete lille valp.

Mio er nå 9,5 uke og har vært hos meg i litt over en uke. Han kommer fra Malmø, fra et lite tolleroppdrett, og hadde 7 søsken å leke med første delen av sitt liv. Jeg fløy ned og hentet han, etter å ha kjørt nedover på besøk når han var litt over 6 uker. Flyturen gikk veldig fint og han sjarmerte selvfølgelig alle på sin vei.

Planen for Mio er at vi skal bli et godt team, som fyller dagene våre med lange turer, lydighetstrening og retrieverjakt-prøver, og evt. andre ting vi finner på som vi begge synes er gøy. Men det aller viktigste for meg er at vi fungerer sammen i hverdagen og at vi koser oss!

Her ligger vi på Arlanda og venter på vårt forsinkede fly til Gardermoen:

da140af0-ddea-4c94-aea6-536d8eddd030_zps

For tiden bruker vi mye tid på dette:

1b5b90c4-5af3-4337-a19b-53a64b8501c4_zps

Men vi er våkne innimellom:

6c4efe80-34a7-44c6-a495-9732db6da53e_zps

6cebf27d-4f4e-4662-83ab-6029b62f5b1d_zps

e5cc7dbb-1043-416c-be44-47129c263eca_zps

Vi har også såvidt prøvd og vært med på jobb, men det synes vi egentlig bare er sånn passe gøy...

948e386a-a1ac-44ed-9dc4-2f65c950ed17_zps

Gratulerer for et sjarmtroll :wub: Så utrolig herlig :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Av en eller annen merkelig grunn så vokser da den lille valpen min, og er i ferd med å bli en liten slamp :) En veldig snill og god slamp da, selv om det merkes innimellom at han også vokser psykisk. Men stort sett er han bare verdens beste, hører på mamsen sin, har en god av-knapp inne, elsker å trene og takler verden på strak labb (minn meg på at jeg skrev dette om noen måneder....).

Og forresten, nyttårsaften gikk veldig fint, være med ski går helt supert og selv om det er masse mer vi skulle ha lært oss og familien min hjemme synes innimellom han er en hyper tulling som bare biter, så gjør det ingenting, for mot meg er han bare verdens beste :wub:

1525356_10153723739565724_1331228105_n.j

1535491_10153723739635724_1752493327_n.j

1513978_10153723739710724_292958026_n.jp

1014392_10153723739820724_1465926655_n.j

1512324_10153723740060724_1747598615_n.j

Og selv om vi nå egentlig har lært oss sitt og bli er det ikke blitt så himla mye enklere å ta bilde av virvelvinden... Men det ble da noen greie :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Mio vokser (kanskje ikke så overraskende) og selv om det nå merkes at han er på vei inn i puberteten synes jeg han er overraskende enkel så langt *bank i bordet*.

Han har vært med på ukentlige skiturer gjennom vinteren, ikke så lange, men nok til å få lufta oss og lære gode skimanerer. Og jeg må si jeg er veldig fornøyd, han er en fryd å ha med seg på ski! Han skjønner greia med å holde seg på min høyre side lettest når jeg går klassisk, men det kommer seg når jeg skøyter også. Så da er han stort sett løs hele turen, så slipper jeg bånd som snurrer seg inn overalt og fare for å lage snubletråd for møtende skiløpere :icon_redface:

Vi er også med på et bronsemerkekurs om dagen, med eksamen om et par-tre uker nå. Til å egentlig være superinteressert i andre hunder, har han et veldig fint fokus og jobber veldig bra! Rent teknisk kan vi så godt som alt, bortsett fra denne **** stå under marsj. Det er tydelig at Mio leser kroppspråket mitt mye mer enn han hører på selve kommandoen, uansett hva jeg ber han om, så det må vi trene på.

I tillegg er han ganske høyt og lavt om dagen, og med da tilhørende upassende piping, etter å ha vært på ferie/aktivitetsleir hos sine besteforeldre som er gode på å hause han opp. Så vi trener nå mye ro om dagen, særlig rundt andre hunder. For den pipinga MÅ vekk på sikt.

Ja, også har vi jo vært på vårt første valpeshow. Det gikk aldeles strålende, til tross for litt "uhøflige" konkurrenter, men kritikken ble som følger: Meget god type og størrelse. Godt hode og uttrykk. God overlinje, benstamme og vinkler. Beveger seg bra fra siden. Godt temperament.

Så vi ble BIR go BIG4! Jej for oss! Så da meldte vi oss likesågodt på et nytt valpeshow, og skal i ilden igjen i Drammen på lørdag. Krysser fingrene for å gjenta suksessen :ahappy:

Også er han jo verdens beste og fineste hund, uansett hvordan det går både med LP, jakta og utstilling! :wub:

1097979_10153938117555724_491512117_n.jp

1982048_10153938117670724_1769388085_n.j

1382297_10153938118030724_469619907_n.jp

1926701_10153938118150724_319977897_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...