Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Recommended Posts

Skrevet

Drammensbadet? Hvor gammel er A? Jeg ser du skriver 3-5 år. Trenger ikke voksen (forelder) være med uti, altså? Det hadde vært supert om vi kunne kommet med på (forskjellige) kurs for både 3-åringen og 6-åringen samtidig :D (mens jeg kan sitte og svette på kafeen med en god bok :D :D

Bassenget de bruker på Drammensbadet er justerbart, så de bestemmer dybden selv. Har ikke vært med på kurs selv, men hun jeg er støttekontakt for og jeg brukte en del mens de hadde kurs, da justerte de bassenget mellom kursene så det passet til aldersgruppen :)

• Like 1
  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Skrevet

Bassenget de bruker på Drammensbadet er justerbart, så de bestemmer dybden selv. Har ikke vært med på kurs selv, men hun jeg er støttekontakt for og jeg brukte en del mens de hadde kurs, da justerte de bassenget mellom kursene så det passet til aldersgruppen :)

Det var 80 cm under kurset. Perfekt for A. Akkurat dypt nok til at han ble litt utfordret :lol:

Skrevet

EHm. Egentlig må de være minst 4 år, men jeg latet som jeg la merke til det siden A fyller 4 i slutten av september.

Foreldrene får sitte ved bassengkanten første kursdag, senere er vi henvist til kafeteriaen.

Det er "litt" klønete å dusje ungen før og etter kurs når man selv er fult påkledd, ellers var det uproblematisk.

Drammemsbadet ja. Det gikk ca 5 kurs samtidig i ett basseng kun avstengt med sånne bånd siden hver instruktør kun har 4 barn.

Hehe.. ok, da venter jeg til etter jul, så fyller hun iallfall fire i løpet av kurset. Og ja, jeg har lagt merke til at det kjøres ulike kurs samtidig, og det er såpass mye pes med de svømmekursene at det hadde vært supert å slå to fluer i ett smekk. Storesøster skal på pingvinkurset.

Skrevet

Hehe.. ok, da venter jeg til etter jul, så fyller hun iallfall fire i løpet av kurset. Og ja, jeg har lagt merke til at det kjøres ulike kurs samtidig, og det er såpass mye pes med de svømmekursene at det hadde vært supert å slå to fluer i ett smekk. Storesøster skal på pingvinkurset.

Jeg regner med A skal på nytt kurs etter jul med mindre han blir nektet pga alder. Det er jo fryktelig gøy visstnok, så hvis han vil tar vi alle i tur og orden :P

Da blir han godt rustet på svømming vil jeg tro og de blir jo veldig slitne!

Skrevet

Jeg regner med A skal på nytt kurs etter jul med mindre han blir nektet pga alder. Det er jo fryktelig gøy visstnok, så hvis han vil tar vi alle i tur og orden :P

Da blir han godt rustet på svømming vil jeg tro og de blir jo veldig slitne!

Ja, storesøster startet med vanntilvenning i fjor. Hun og venninnen gikk samme kurset og var egentlig skikkelige vannpyser. Det gikk over all forventning! De digget det, og den ene ble tøffere enn den andre :D Instruktørene er rett og slett kjempeflinke! Og det pedagogiske opplegget virker veldig bra. Jentene fikk hoppe over det neste kurset og gå rett på skilpaddemerket. Det var like morsomt, og hun har vært ustoppelig i vannet i sommer. Nesten litt for mye av det gode ;-)

Det er van(n)vittig dyrt med svømmekurs, men absolutt verdt det!

Skrevet

Ja, storesøster startet med vanntilvenning i fjor. Hun og venninnen gikk samme kurset og var egentlig skikkelige vannpyser. Det gikk over all forventning! De digget det, og den ene ble tøffere enn den andre :D Instruktørene er rett og slett kjempeflinke! Og det pedagogiske opplegget virker veldig bra. Jentene fikk hoppe over det neste kurset og gå rett på skilpaddemerket. Det var like morsomt, og hun har vært ustoppelig i vannet i sommer. Nesten litt for mye av det gode ;-)

Det er van(n)vittig dyrt med svømmekurs, men absolutt verdt det!

Det er perverst dyrt. Men med denne turboen her har jeg ikke nerver til å vente til 2 klasse eller noe før han begynner å få skikkelig flytetrening.

Det hadde vært deilig å kunne ta med ungen til et vann uten å ha hjertet konstant i halsen.

Etter sommeren har han _ ingen _ hemninger og null kontroll.

Skrevet

Begge mine barn lærte å svømme på Larkollen i løpet av noen korte sommeruker den sommeren de var fem. Vi var jo på hytta hver sommer og bodde i Sandvika, så sjøen var de fortrolige med. (Eller den eldste er vokst opp i Sandvika. Den yngste på Lillehammer, men hun badet i Badedammen.) Stupe og hoppe og tøyse i vannet, gjorde jeg med dem og det var også litt om å gjøre å få til det de større barna gjorde. Alt gikk liksom av seg selv. Var aldri på noe kurs med noen av dem, men begge var delfiner i vannet innen de skulle lære å svømme i fjerde klasse :) Mener ikke å kritisere, for jeg er helt enig i at vanntilvenning er lurt og gøy. Jeg lurer bare på om det er nødvendig å bruke så mye penger på noe vi kan gjøre selv i løpet av noen sommeruker. Eller er jeg helt på jordet?

Skrevet

Begge mine barn lærte å svømme på Larkollen i løpet av noen korte sommeruker den sommeren de var fem. Vi var jo på hytta hver sommer og bodde i Sandvika, så sjøen var de fortrolige med. (Eller den eldste er vokst opp i Sandvika. Den yngste på Lillehammer, men hun badet i Badedammen.) Stupe og hoppe og tøyse i vannet, gjorde jeg med dem og det var også litt om å gjøre å få til det de større barna gjorde. Alt gikk liksom av seg selv. Var aldri på noe kurs med noen av dem, men begge var delfiner i vannet innen de skulle lære å svømme i fjerde klasse :) Mener ikke å kritisere, for jeg er helt enig i at vanntilvenning er lurt og gøy. Jeg lurer bare på om det er nødvendig å bruke så mye penger på noe vi kan gjøre selv i løpet av noen sommeruker. Eller er jeg helt på jordet?

Jeg er ikke så opptatt av at A skal lære å svømme. Det er flyteteknikk og trygghet hvis noe uforutsett skulle skje jeg er opptatt av. Vi er MYE ved vannkanten hele året..

A svømmer allerede noen få tak, men å kunne svømme litt hjelper ikke alene hvis han får panikk, blir sliten etc.

Lillesøster kunne svømme når hun nesten druknet i vann som rakk henne opp til livet .

Edit : og i tillegg er det sabla morro for ungene og bra for motorikken :)

• Like 3
Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av at A skal lære å svømme. Det er flyteteknikk og trygghet hvis noe uforutsett skulle skje jeg er opptatt av. Vi er MYE ved vannkanten hele året..

A svømmer allerede noen få tak, men å kunne svømme litt hjelper ikke alene hvis han får panikk, blir sliten etc.

Lillesøster kunne svømme når hun nesten druknet i vann som rakk henne opp til livet .

Edit : og i tillegg er det sabla morro for ungene og bra for motorikken :)

Ja. Og vi oppholder oss ikke så mye i vann at ungene egentlig får lært seg å bli trygge på egenhånd. Dessuten har jeg utrolig sta unger med egne meninger .. de hører mye bedre på en instruktør enn på meg ;)

Skrevet

Ja. Og vi oppholder oss ikke så mye i vann at ungene egentlig får lært seg å bli trygge på egenhånd. Dessuten har jeg utrolig sta unger med egne meninger .. de hører mye bedre på en instruktør enn på meg ;)

Høres kjent ut.

Jeg kan ikke lære A noe jeg, for jeg kan visst ingenting. ..

Skrevet

Blir litt glad av å lese om alle badeglade barn :ahappy: Jeg har jo tatt over som leder i baby- og småbarssvømmingen her nå og har ansvaret for en fin instruktørgjeng (inkl meg selv) som skal ta imot masse nye barn plus de gamle i september. Tuva ELSKER jo vann så vi gleder oss til å bade med henne også :ahappy:

Siden sonen er så kreative, kanskje noen har morsomme forslag til leker vi kan ha i bassenget? Gjerne som involverer dykking. Skal ut og kjøpe kaptein sabeltann-skip og lage gullmynter senere så de kan redde skattene hans. :ahappy:

Tuva har vært i barnehagen siden halv ti. Alle er så overrasket over at hun ikke gråter og bare er glad. Når vi kom i dag tror jeg ALLE de nye barna gråt. Tuva var litt forfjamset. Også i dag lurte de på om jeg ville gå. Jeg sa jeg ville bli til det hadde roet seg og hun var trygg og det var helt ok. Ingen som spurte igjen og jeg gikk en halvtime etterpå når jeg følte hun koste seg nok. :) Hente kl to, spent!

• Like 3
Skrevet

Høres kjent ut.

Jeg kan ikke lære A noe jeg, for jeg kan visst ingenting. ..

Nettopp! Du er ikke alene! :D (Det ER et godt tegn at de har stor tro på seg selv da ...)

Blir litt glad av å lese om alle badeglade barn :ahappy: Jeg har jo tatt over som leder i baby- og småbarssvømmingen her nå og har ansvaret for en fin instruktørgjeng (inkl meg selv) som skal ta imot masse nye barn plus de gamle i september. Tuva ELSKER jo vann så vi gleder oss til å bade med henne også :ahappy:

Siden sonen er så kreative, kanskje noen har morsomme forslag til leker vi kan ha i bassenget? Gjerne som involverer dykking. Skal ut og kjøpe kaptein sabeltann-skip og lage gullmynter senere så de kan redde skattene hans. :ahappy:

Tuva har vært i barnehagen siden halv ti. Alle er så overrasket over at hun ikke gråter og bare er glad. Når vi kom i dag tror jeg ALLE de nye barna gråt. Tuva var litt forfjamset. Også i dag lurte de på om jeg ville gå. Jeg sa jeg ville bli til det hadde roet seg og hun var trygg og det var helt ok. Ingen som spurte igjen og jeg gikk en halvtime etterpå når jeg følte hun koste seg nok. :) Hente kl to, spent!

Godt å høre at Tuva trives og et trygg i bhg :) Uff, jeg synes det er så fælt med unger som savner mammaen og/eller pappaen sin. Vi har nettopp hatt tilvenning på tre-åringen vår som har byttet bhg, og der var det ei jente som gråt trøstesløst mange ganger i løpet av den korte tiden vi var der. Jeg ga de klar beskjed om å ringe oss med en gang R viste lignende tendenser, men hun har sklidd rett inn. Det hjelper at bestevenninnen også har startet i samme barnehage.

Ang vannaktiviteter .. hva med ballspill eller ringspill under vann? Eller delfinringer? Noe av det samme som de bruker på fisker som lærer triks :P Halen på grisen med borrelås :D Sjørøverskip med mynter er lurt da. De bruker mye pipedyr med noe slags lodd på i Drammensbadet, har jeg sett.

Skrevet

Så gøy at det var så mye snakk om svømming siden vi begynner på babysvømming i dag. Jeg er veldig spent, men regner med at Tyr syns at det er like greit og spennende som alt annet vi har utsatt han for :D

Skrevet

Hadde lyst til å melde oss på babysvømming jeg. Men må jo være to voksne pr barn! :lol: Da gikk jo det i vasken, for å si det sånn.

To voksne pr. barn? Der jeg skal gå får kun en voksen følge :(

Skrevet

Varierer sikkert fra sted til sted!

Det gjør det selvsagt, men for tvilling- og aleneforeldre det jo så godt som umulig å delta da. Du har ikke hørt med dem om det er mulig å delta uansett?

Skrevet

Det gjør det selvsagt, men for tvilling- og aleneforeldre det jo så godt som umulig å delta da. Du har ikke hørt med dem om det er mulig å delta uansett?

Nei, jeg bare slo det fra meg med en gang jeg leste det jeg. Men det er jo selvsagt mulig å høre med dem! :D

Skrevet

Har aldri hørt om to voksne per barn, det høres jo nesten ikke rett ut. Hos oss er det en voksen per barn. Så for de som kun kan gå en av foreldrene kan de altså bare ha med seg et barn. Men to voksne per barn høres jo helt unødvendig ut.

@Wednesday Jeg ville sjekka om det bare er en dårlig formulering eller noe (at de antar man bare har ett barn i alderstrinnet eller noe?) Men de fleste svømmeklubber jeg kjenner til har krav om en voksen per foreldre. Det er det Norsk svømmeforbund også driller oss i.

• Like 1
Skrevet

Puh, det er ganske intenst med nyfødte :sweat: Veldig koselig, men utrolig intenst, føler jeg ikke har gjort annet enn å vifte med puppene siden han ble født :lol:

Men nå er lillegutt en uke, og vi har funnet navn :ahappy:

Hils på Alexander :wub:

10561716_712134602175026_301718101593841

• Like 15
Skrevet

Har aldri hørt om to voksne per barn, det høres jo nesten ikke rett ut. Hos oss er det en voksen per barn. Så for de som kun kan gå en av foreldrene kan de altså bare ha med seg et barn. Men to voksne per barn høres jo helt unødvendig ut.

Godt å høre. Har bare sjekka på ett sted da. Det kan jo hende det er flere i området som arrangerer.

Skrevet

Puh, det er ganske intenst med nyfødte :sweat: Veldig koselig, men utrolig intenst, føler jeg ikke har gjort annet enn å vifte med puppene siden han ble født :lol:

Men nå er lillegutt en uke, og vi har funnet navn :ahappy:

Hils på Alexander :wub:

10561716_712134602175026_301718101593841

Hvilket fint navn!

Og for en søt nyfødting.... Ikke alle er like søte så tett oppmot fødsel, han her gikk rett inn i hjerterota allerede :wub: Gratulerer!

Skrevet

Åh, jeg savner babysvømming! Tror jeg må finne et slags viderekommende kurs her. 4åringen hadde elsket det!

Tryggivann.no har kurs for 4 år og oppover :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...