Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Skjønner godt det er et sårt punkt - gruer meg allerede til lillemor må i barnehage - håper egentlig vi klarer å utsette det noen år... Men samtidig så tenker jeg at det er lettere å gi han ordentlig kvalitetstid med dere når dere er hjemme begge to, fremfor bare en av dere. Det er liksom "alltid" andre ting også som må ordnes, middag som skal lages - hus skal holdes osv. Er man to kan en være med han og en gå tilogfra og gjøre andre ting.

Bare min tanke. Tror ikke det finnes en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Det er nok mange som har gode grunner til å ikke bli hjemme med barna, for eksempel foreldre som er mye alene med de. Men jeg tror nok dessverre også at veldig mange er av den andre gruppen, de veldig karrierebevisste som har jobber som er viktigere enn barna i hverdagsprioriteringene, og jeg tror også at mange av disse barna er de samme som blir levert først og hentet sist hver dag. Men det er mine fordommer og antakelser! Og jeg vet jo at mange av disse foreldrene mener at de gjør det de gjør for det beste for barna sine.

Det er jo vår tids form for omsorgssvikt ifølge forskning (har ikke kilder, men var på et foredrag om det), så bare fordommer er det nok ikke dessverre.

Jeg har isåfall de samme fordommene etter å ha jobbe i bhg. Ungen blir levert 07.30 og hentet 16.30 av au pair som ikke kan samme språk som barna en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah. Nowayjose. Sophia ble laget 1,5 mnd etter jeg tok en p sprøyte. Apparently så har jeg en super fruktbarkropp kropp som ler av hormoner og har eggløsning for det om :aww:

Da må du nok bare lage ferdig de du mangler og så klippe strengen til mannen :aww:

Jeg er en jævel på problemløsning i dag synes jeg :aww:

Ellers så må jeg si at jeg allerede begynner å kjenne på at jeg gruer meg litt til gubben reiser på jobb igjen.. Det er veldig godt å være to om ting må jeg innrømme..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok bare lage ferdig de du mangler og så klippe strengen til mannen :aww:

Jeg er en jævel på problemløsning i dag synes jeg :aww:

Ellers så må jeg si at jeg allerede begynner å kjenne på at jeg gruer meg litt til gubben reiser på jobb igjen.. Det er veldig godt å være to om ting må jeg innrømme..

Sent from my iPhone using Tapatalk

:lol: Ja, jeg må ha en til kjenner jeg, så skal han få klippe seg :aww: Æsj altså. Nei får bare krysse fingrene og håpe på det beste i to-tre år :lol: ?

Det skjønner jeg innmari godt. Når reiser han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Ja, jeg må ha en til kjenner jeg, så skal han få klippe seg :aww: Æsj altså. Nei får bare krysse fingrene og håpe på det beste i to-tre år :lol: ?

 

Det skjønner jeg innmari godt. Når reiser han ? 

Teoretisk beregnet så skal man vel ha sex hver dag i 3 mnd for å være sikker på at man skal bli gravid.. Så egentlig er sjansen for å ikke bli gravid ganske stor hvis man ikke har sex hver dag..

Men igjen: statistikk og beregning er for pyser og det er fort gjort med et atbeidsuhell *host*

Kanskje regnfrakk er noe å bruke? :P

Mannen skal egentlig dra om 5 uker med pga endring i turnus, pga han sto lengre sist og må følge et annet skift, så skal han dra om 4 antar jeg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet i bærum var det flere barn på 10 mnd som var i barnehage fra 07-17. Og det var gjerne de som alltid ble hentet for sent.

Nå er faktisk A en av de som er lengst i barnehagen( 08-16) selv om han nå går i en "rik" barnehage.

Det er en del au pairer som henter, og noen hjemmeværende rikmannsfruer , men det er stort sett bare et par barn igjen når han blir hentet kl 16.

Kanskje er det geografisk, eller kanskje er "Tårnfrid" en døende art, jeg synes i hvertfall at det virker som det er mer bevissthet på det nå.

Nå når A er blitt såpass stor har jeg ingen klump i magen av 8 timer barnehage. Han vil jo ikke hjem.

Mamma kan ikke gi han alt han trenger lengre.

Nå har vi heller dårlig samvittighet fordi han ofte bare har 3 dagers barnehageuke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere til 3 dagers barnehageuke?

Jeg er forresten enig, når jeg henter kvart på fire så er barnehagen godt i gang med å tømmes. Da er kanskje halvparten igjen.

Jeg tenker at vi må regne med at 07.30 - 16.30 er normen for de fleste? Er det ikke vanlig for begge foreldre å jobbe fullt? For et barn som trives i barnehagen så er ikke dette omsorgssvikt vel..? Om det er omsorgssvikt så er vi bortskjemte i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte ikke på det @Mari (07:30-16:30), det er faktisk helt nødvendig dersom begge foreldrene jobber fullt uten mulighet til å flexe eller bare hos en forelder som jobber fullt. Men, vi hadde stadig noen barn (og det tror jeg er ganske vanlig i de fleste barnehager) som begynte ni-ti mnd gamle, ble levert kvart på syv og hentet klokken fem og som i tillegg var der i alle ferier - altså, så mye de bare hadde lov til. Det er litt sårt som ansatt i barnehagen når ungene blir større og begynner å spørre om hvorfor de alltid kommer først og blir hentet sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tante!! Og L har fått en liten fetter som hun kan leke med (da slipper hun å være eneste barnet blant en haug av voksne i juleselskapet)! Wohooo! Gleder meg til å holde baby igjen, jeg har nesten glemt hvordan det var...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere til 3 dagers barnehageuke?

Jeg er forresten enig, når jeg henter kvart på fire så er barnehagen godt i gang med å tømmes. Da er kanskje halvparten igjen.

Jeg tenker at vi må regne med at 07.30 - 16.30 er normen for de fleste? Er det ikke vanlig for begge foreldre å jobbe fullt? For et barn som trives i barnehagen så er ikke dette omsorgssvikt vel..? Om det er omsorgssvikt så er vi bortskjemte i Norge.

Pappaen jobber skift og har derfor ukes samværet sitt på formiddagen. Når han har A helg så har han han gjerne fra fredags kveld/lørdags morgen til kl 14 mandag og ukessamværet er gjerne fra kveld til kl 2 dagen etter.

Jeg har mulighet til å jobbe fra 06-14 slik at de får mest mulig samvær og han slipper levere i barnehage.

Det er begrenset hva de får gjort sammen hvis han henter 17-18 og må levere i barnehagen dagen etter, så jeg dropper gladelig å kunne sove litt lengre mot at de får bedre tid. Så får jo også jeg mer tid med A når jeg slutter 14.

Heldigvis har jeg verdens beste arbeidsplass, så alle de ukentlige møtene jeg MÅ være med på har blitt lagt slik at jeg kan gå kl 14 i tilfelle jeg får han da. Skjærer det seg får jeg ha han med på møtene.

Fiiine jobben :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble alltid hentet sist i barnehagen da jeg var liten...noen ganger ble jeg hentet så sent at en av barnehagetantene måtte gå overtid. Mine foreldre er selvstendig næringsdrivende og har jobbet/jobber ekstremt mye.

Jeg opplevde aldri dette som noe stort problem, når pappa først hentet meg så fikk jeg masse oppmerksomhet resten av kvelden.. frem til jeg la meg og de fortsatte å jobbe til langt på natt.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte mener det er så tortur å være lenge i barnehage og at det store målet er minst mulig i barnehage. Man må også forstå at ikke alle foreldre har mulighet til å jobbe deltid eller gå 1 time før fra jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble alltid hentet sist i barnehagen da jeg var liten...noen ganger ble jeg hentet så sent at en av barnehagetantene måtte gå overtid. Mine foreldre er selvstendig næringsdrivende og har jobbet/jobber ekstremt mye.

Jeg opplevde aldri dette som noe stort problem, når pappa først hentet meg så fikk jeg masse oppmerksomhet resten av kvelden.. frem til jeg la meg og de fortsatte å jobbe til langt på natt.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte mener det er så tortur å være lenge i barnehage og at det store målet er minst mulig i barnehage. Man må også forstå at ikke alle foreldre har mulighet til å jobbe deltid eller gå 1 time før fra jobb

Det er ikke alle barn som trives like godt i barnehage. Og med store avdelinger og lite personale kan det bli stressende for mange barn, spesielt de yngste. Dette har de jo også påvist med målinger av stressnivået på små barnehagebarn.

Frem til A var ca 2 1/2 hadde lange dager og stor avdeling vært fryktelig for han. Heldigvis var jeg forberedt på at ikke alle barn er like glade i barnehage og hadde tilpasset hverdagen deretter. Jeg tror de fleste som har jobbet i barnehage faktisk er mer obs på slike ting, for vi har jo sett disse barna som tilpasser seg på et vis, men som ikke akkurat blomstrer så mange ganger. Og følt på at vi aldri helt får gitt de den ekstra tryggheten de faktisk behøver. De fleste trives godt, men noen trives enda bedre i tryggere og roligere omgivelser.

Alle barn er forskjellige. I en perfekt verden var det barnets behov som avgjorde hvor mye barnehagetid de får, men virkeligheten er at det er foreldrenes karrierevalg som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barnehage så tenker jeg at ikke alle foreldre har så mye valg heller. Man må jobbe for å få mat på bordet

Her fremstilles det som at alle foreldre kun tenker på karriere, det er sikkert mange av de også, men en del har sikkert ikke så mye valg enn å måtte jobbe fulltid. Og da blir jo dagene lange om man vil eller ei.

Hvor lange/mange trilleturer har dere med små barn?

Er det kaotisk å ha med en hund på trilletur (i bånd)?

Er det noen av dere som takket ja til abn på BAM? Er det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange/mange trilleturer har dere med små barn?

Er det kaotisk å ha med en hund på trilletur (i bånd)?

Jeg prøver å få til ca to trilleturer om dagen. Fordi jeg må lufte hundene :P Hvis været er bra, kan den ene være på ca en time og den andre på ca 20 minutter. I skitvær blir det en eller to turer på 20 minutter. Men nå som det er mye snø blir det veldig lite altså :(

Jeg går med tvillingvogn og to hunder i bånd og synes det går veldig greit :) Har fått høre av andre at det ser veldig slitsomt og kaotisk ut, men jeg synes ikke det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke sett barnet sitt veldig mye om msn henter det kl 17. Så er man hjemme 17.30 avhengig av avstand, trafikk osv. Da er det å slenge sammen middag, spise før barnet skal sove. Jeg håper aldri min hverdag blir sånn.

Dersom jeg fortsetter med turnusarbeid vil det være lettere å få mer kvalitetstid på enkelte dager. Men jeg må jobbe helger, ferier og helligdager. Ønsker meg fn jobb med turnus i ukedagene og fri som alle andre ellers!

@MonicaT Det er lettere med trilleturer om man har en lydig hund.

Jeg hadde baby på sommeren og da var det ikke noen begrensning på lengden av turen. Jeg ammet, så maten hadde jeg jo med meg og hadde med utstyr til bleieskift. Nå på vinteren består vel utfordringen mer på hvor kaldt det er. Jeg har med termos med varmt vann og kan lage ei flaske ved behov. Prøver å time turene med tidspunkter hun skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få til ca to trilleturer om dagen. Fordi jeg må lufte hundene :P Hvis været er bra, kan den ene være på ca en time og den andre på ca 20 minutter. I skitvær blir det en eller to turer på 20 minutter. Men nå som det er mye snø blir det veldig lite altså :(

Jeg går med tvillingvogn og to hunder i bånd og synes det går veldig greit :) Har fått høre av andre at det ser veldig slitsomt og kaotisk ut, men jeg synes ikke det selv.

Tusen takk

Venter barn til sommeren og lurte på om det var realistisk av meg å tro at jeg kan lufte en hund mens jeg triller og så får gubben lufte de tre andre når han kommer hjem. Så kan jeg bytte på hvem som blir med på trilletur.

Vi er i den situasjonen at to av hundene ikke går sammen, så om jeg kan ta med en, slipper gubben å gå to turer når han kommer hjem fra jobb. Det vil gjøre ting mye lettere for oss.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen. Fine legen min, hun er så snill og grei, kunnskapsrik, ærlig og beroligende. Sånne liker man.

Alt står bra til med lillemann. Han har lagt seg i hodeleie, vokser som han skal og følger egentlig boka etter punkt og prikke. Og da må man jo bare være fornøyd :) Moren derimot må bli flinkere til å spare på kreftene for de kommer hun visstnok til å få bruk for senere :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...