Gå til innhold
Hundesonen.no

Klumsete hund


idastef
 Share

Recommended Posts

Min snart 9 år gamle terrier er ganske klumsete. Sklir i trapper (oppover) feilberegner på avstand mellom steiner, er overmodig på sine egne klatreevner (og flyveevner :hmm:), vurderer gjørme som hard bakke og setter seg fast, eller plumper skikkelig. Jeg har han stort sett løs i sånt terreng, så han får gå i sitt tempo, men jeg er redd han kanskje kan skade seg.

Jeg tror jeg kan hjelpe han ved å lære han mer kroppskontroll. Her står jeg litt på bar bakke, og trenger tips til hvordan å gå fram (er kjent med klikker, men jeg har dårlig fantasi :ike:). Er det noen andre der ute med klumsete hunder? Lar du den gå løs og tryne på egenhånd, eller holder du den i bånd?

Vi er mye på tur, gikk Vidden (1,8 mil) i dag og han elsker å løpe selv om han kan stemple bein og hake i bløt myr og bli seende ut som dette:

post-12196-0-96601400-1380751301_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke har blitt mer forsiktig på 9 år så kan han ikke ta det så voldsomt tungt da :P , jeg hadde nok bare latt han holde på, evt tatt han i bånd på spesiellt ekle steder eller om han viser tegn på at det er noe som er ekkelt. Dessverre ingen tips til hvordan lære kroppskontroll.. Har du testet synet hans forresten? Kanskje han ser dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanseøvelser er bra for kroppskontrollen.

Du ser jo ut til å ha nært til naturen :) så la ham balansere på ulike ting du finner der ute, enkelt og greit. Det kan være ujevne steiner eller stubber som han får hoppe opp på og der han kan gjøre ulike triks; gi labb, sitte bamse, gå i sirkel rundt seg selv, osv. Balansere på trestammer som falt ned og deretter snu å gå tilbake, krype under "halvliggende" trestammer. Strø ut godbiter i litt ulendt terreng slik at han må balansere mens han søker.

Det finnes sikkert masse annet man kan gjøre, men det her er det vi gjør, mer eller mindre hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du også kjøpe en balanseball for hund og jobbe med balansetrening på det. Du kan bruke target/klikkertrening for å lære inn kontroll på hvor bakbeina er. Tom isboks eller noe og lære inn å få bakbeina oppi der. Etterhvert opp på noe, bare det ene beinet oppi, osv. Ville fått sjekket øynene hans også hvis du ikke har gjort det alt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke har blitt mer forsiktig på 9 år så kan han ikke ta det så voldsomt tungt da :P

Jeg har bare hatt han i ett år, så jeg vet ikke hvordan han har vært før! Men er jo det jeg i utgangspunktet har tenkt selv :) Og han har ikke skadet seg skikkelig enda, heh.

Du kan bruke target/klikkertrening for å lære inn kontroll på hvor bakbeina er. Tom isboks eller noe og lære inn å få bakbeina oppi der. Etterhvert opp på noe, bare det ene beinet oppi, osv. :ahappy:

Hvordan skal jeg gå fram for å shape inn bakbein i isboks? Jeg skjønner ikke når jeg skal klikke, hvordan skal jeg få han til å tilby det i utgangspunktet? :hmm::)

Kanskje klippe bort pelsen foran øynene?

Lurt tenkt. Bildet er ikke helt ferskt, nå er han nyfrisert og har et åpent blikk! Han har pleid å gå med hårspenner også, så det har heldigvis ikke sett så ille ut som her alltid :ahappy:

post-12196-0-80882000-1380806118_thumb.j

Hvordan går man frem for å sjekke synet? Er det andre symptomer jeg kan se etter? Hva kan dyrlegen egentlig gjøre med saken om han ser dårlig? Øynene er klare og veldig pene ( :icon_redface:), ser i allefall ingen tegn til stær, men dette kan man kanskje ikke se med det blotte øyet?

Takk folkens :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antagelig lite som kan gjøres om det er synet som er dårlig, men da vet du jo iallefall hva det er og kan begynne og ta hensyn til det etterhvert vertfall, om ikke helt enda. Og med hensyn så mener jeg da selvfølgelig at du må gå inn og kontrollere da om han ikke lærer seg og roe ned på egenhånd, men så lenge han ikke skader seg og ser happy ut så hadde jeg bare latt han fortsette, blir det merkbart værre så ville jeg hatt han mer i bånd, spesiellt der det er ulendt i terrenget og prøvd og hjulpet han opp og ned trappen rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en ide å sjekke synet uansett..

Men kan jo være han bare er uforsiktig også.. Staffen min er også sånn, men der er synet perfekt.. Allikevel tryner han ned trapper, krasjer i bilen når han skal hoppe inn, ramler ut av sofaen, stuper ut fra høyder og alt annet man kan tenke seg.. Han har skadet seg ganske stygt en gang da han hoppet ut fra en høyde på 3 meter fordi ballen hans rullet ned der, så nå leker vi ikke med ball steder ballen kan trille eller treffe ting, og jeg slipper han aldri på hogstflater, for da hadde han garantert blitt spidda.. Ellers så får han lov til å være hun og herje rundt.. Går det gæærnt så går det gæærnt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ok, sett bort i fra syn - jeg ønsker meg flere tips til hvordan å trene bakpartskontroll! Jeg tror ikke han helt registrerer bakbeina sine i utgangspunktet, så jeg vet ikke når/hvordan jeg skal klikke. Når han løfter beina er det jo for å gå eller for å tisse, er vanskelig å isolere det ene bakbeinet, liksom? Han kan target på musematte, post-it osv, men det er jo med forbeina.

Det er derfor jeg har postet i treningsforumet.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne evt med en klut eller et håndkle du teiper fast på gulvet(så det ikke sklir, og da kjenner han en annen følelse under føttene). Bare sett deg foran kluten med godbit i hånda, og belønn når bakbeina havner på kluten/håndkleet. Du behøver ikke bruke en klikker, bare si "bra" eller "flink" og belønn med godis. Godt mulig han ikke skjønner det med en gang, altså, at han ikke skjønner hvorfor han får belønning.

Flytt kluten (eller deg selv) så det blir en annen vinkel, etter han har klart det et par ganger, og belønn igjen når han tråkker på kluten.

Så, neste steg, kanskje neste treningsøkt, tar du et litt stort plastlokk e.l. og legger oppå håndkleet. Belønn når beina treffer det.

Neste steg er da en isboks, oppå håndkleet så ikke boksen sklir så lett. Det kan være litt vanskeligere for dem å forstå at beina skal oppi noe. Du kan evt bruke en lavere boks, eller klippe av isboksen så den ikke er så høy.

Så kan du evt lære ham å få beina oppå ting. Sett boksen opp ned, eller bruk noe annet han kan stå på.

Du kan også lære inn forskjell på høyre og venstre, det er litt mer jobb.

De blir iallefall mye mer oppmerksomme på hvor bakparten er og hva den gjør, når de trener sånn. Jeg er ikke superflink til å forklare, men. :P håper dere får til! Og øyelysing kan nok være lurt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette var lettere sagt enn gjort. Jeg tok et kjøkkenhåndkle og la det på gulvet - TARGET!! Med forbeina. Ingen respons, hva om med munnen? Ingen respons, tygge? Da gikk jeg vekk. Alt dette skjedde ila. 10 sek, så arbeidslyst er det ingenting i veien med! Jeg tenkte at jeg kunne guide/lokke han rundt og klikke når han kun hadde bakbeina på håndkleet. Det virka ikke som han skjønte greia over hodet, noen ganger funka det for han, andre ganger ville han heller rulle seg og tygge. Jeg har avbrutt øvelsen enten ved å snu meg vekk/gå eller ved å bare ta hendene med godsaker og klikker på ryggen. Da setter han seg istedenfor.

Så tenkte jeg at han heller kunne rygge på håndkleet, fordi da "vet" han ikke hvordan det kjennes ut for forbeina. Det viste seg også å være vanskelig! Vi måtte dele opp. Hvordan rygge? Jeg har løst det ved å gå litt mot han, sånn at han rygger - klikk+godbit. La godbiten mellom mine egne føtter, så han må gå frem igjen - og så gå tilbake for å se på meg - klikk+godbit. Har prøvd å slutte med hjelperne (gå mot han og å lokke han rundt) veldig kjapt, men han har serr gullfiskhukommelse (jaja lett å skylde på hunden :P ). Men til slutt har jeg "fanget" ryggingen såpass at han klarer å tilby det frivillig! Sist rygget han gjennom hele stua :) Jeg har ikke prøvd å introdusere håndkleet enda, føler ryggingen må sitte skikkelig først.

Betraktninger, tips, kritikk, kommentarer? Legger til at jeg aldri har gått klikkerkurs, og kan nada om lydighet (hva står P'en for?), men bare prøver oss frem gjennom klikkerkurset til Canis og tråder på forumet her. Jeg kan også legge til at vi selvsagt har gjort dette over tid i dag, og han har fått mange pauser mellom øktene - og har bare avsluttet på en god rep! Eks: rygge fem skritt + klikkgodbit x 5 = pause i 5 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke nødvendigvis avbrutt, men heller ventet ut til han lyktes? Hvis han targeter med forbein, og prøver å tygge, så virker han veldig fokusert foran. Kanskje bare rygget litt lenger bak fra håndkleet?

Men rygging er også en VELDIG bra øvelse for å lære bakbenskontroll! Da blir det lett å få ham til å rygge opp på håndkleet, selv om han kanskje ikke cathcer at det er DET han får belønning for med en gang. Når du da legger på plastlokk/boks blir det kanskje lettere. Eventuelt kan du få ham til å rygge oppå ting først, som en bok, eller en oppned-boks. Muligens lettere den veien så han kjenner at det skjer noe der bak og forhåpentligvis da kobler belønningen mot det! Synes du er superflink, og han også, som har lært inn rygging bare i dag! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

! Synes du er superflink, og han også, som har lært inn rygging bare i dag! :ahappy:

Nuvel. Han har vel ikke akkurat lært inn rygging, for i dag var jaggu alt glemt! Haha. Han vil heller sitte istedenfor (er jo det jeg pleier å vente på at han tilbyr når jeg bare står og ser på han, så det er jo helt riktig), så da snur jeg meg bare unna. Jeg har foreløpig valg å legge bort alle rekvisitter, for å bare fokusere på ryggingen. I går var vi ute i skogen, der fant vi en liten trehytte med en stige/rampe opp, og den fikk han rygge på. Rygga jo helt skjevt, så han holdt på å tråkke utenfor, men da kjente han det og tråkka seg inn igjen!

Du kan jo kanskje prøve litt med kassametoden for å forbedre bakpartskontrollen? :)

Link til video m instruksjon:

Takk for tips! Ja dette er også et kult mål, har sett på den videoen før, absolutt noe å trikse med! Men jeg tror ikke jeg burde forsterke forbeina akkurat nå, som vi jobber med bakbeina? Altså opp på kassa? Eller hva tror du?

Et nytt spørsmål:

Hvordan kan man lære hunden til å rygge rett? Altså ikke i en bue og til siden, som han driver mest med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt lære ham å rygge "med" deg? F.eks mellom beina dine, med hodet i samme retning som deg, så rygger dere bakover sammen? Langs en vegg går an for å få støtte på en side. Eller på planke, som du gjorde, men gjerne bare litt bakken over til å begynne med så han holder beina innenfor, ikke så høyt at han kan dette ned og skade seg, det er fin bakbeinskontroll, absolutt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...