Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke dvergschnauzer...men?


Hundeglad
 Share

Recommended Posts

Jeg håper på å få en ny hund inn i livet mitt om ikke så altfor lenge. Men er usikker på rase. Min kjære dvergschnauzer døde for ikke lenge siden, og jeg skulle gjerne hatt samme rasen igjen...hadde det bare ikke vært for alt pelsstellet. Jeg fant dette for krevende. ...kanskje også fordi jeg hadde en hund som mislikte det så sterkt...

Når jeg nå skal gå til anskaffelse av en ny hund ønsker jeg en mellomstor eller liten rase. Men den må være robust, og tåle lange turer i skogen, på fjellet og i skiløypa. Ellers liker jeg hunder som er litt sta - har sin egen vilje, og mye personlighet (...men det vil vel alle si at sin hund har ;)). Det er for øvrig viktig for meg å velge en generelt frisk rase (...noen garanti har man naturligvis aldri..). Det trenger ikke være noen utpreget familiehund.

Har tenkt litt på dvergpinscher, men usikker på hvor robust denne rasen er... Har jo hørt at de gjerne fryser lett, og ofte ikke vil gå ut på regnværsdager. Noen med erfaringer? Og hvordan er den generelle helsetilstanden til denne rasen?

Ellers tenker jeg terrier av noe slag?

Blir veldig takknemlig for svar og tips :) Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje ingen overraskelse men - jepp, jeg kommer til å snakke varmt for dvergschnauzeren likevel :lol:

Her er jenta mi på trimmebordet, halvveis ned i full nednapping:

p3160009.jpg?w=500

Det har jeg gjort kun to ganger i hennes snart 3-årige liv, for hun har superpels som jeg bare trenger å plukke litt på en gang i uka så er hun i utstillingskondisjon. Hvis DS er en rase du har i hjertet så ville jeg prøvd å finne en med så god pels som dette, for da er ikke pelsstellet så uoverkommelig. Jeg har ei i motsatt ende av skalaen også, så skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier! Australsk terrier, faktisk. Liten (plass inne på flyet, gratis på toget), hardfør type, blir lett med på fjelltur/skitur - noen kan fryse, vær klar over det (men hvem kan vel ikke det). Stort sett en sunn og frisk rase, glad og morsom, elsker å lære - går for å være en av de mest lettlærte, kan brukes til alt! Min bærer kløv, går spor, elsker klikkertrening, er lydhør og fin. Kan også lett ligge på sofaen hele dagen i blant.. :) Pelsstell: napping 2-4 ganger i året. Dette varierer på linjene, selv om rasen "bør" nappes klarte den forrige vår seg et helt liv uten omfattende napping! Rasen er kjent for å gå godt overens med barn. Mine har tolerert katter, rotter og kaniner, selv om rasen i utgangspunktet er avlet for å ta nettopp rotter og kaniner.

Vet om noen som har leveringsklare valper nå, hvis du er interessert :)

Edit: røyter ikke heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var dvergpinscher. Mye likheter til DS der, men du slipper pelsstell. Det er en frisk rase, men pass på at oppdretter har øyelyst (fri) og PL sjekket (fri) avlshundene. Ville ikke bekymret meg for helse på DP, men bruk god tid på å finne en oppdretter som har slike hunder du ønkser. Ikke kjøp fra "første og beste", det er flere useriøse oppdrettere som avler på hunder med dårlig gemytt.

DPen kan være pysete i regnvær (det blir også litt hva man gjør det til. Min vil gjerne ikke være med ut i regn, men så snart vi er ute så glemmer hun at det regner). De behøver dekken om det blir veldig kaldt.

Det er en robust rase, de elsker tur og er særdeles spreke. Min far er friluftsmann med 2 DPer, der er det toppturer og langturer sommer og vinter. Om vinteren går de gjerne 1-3 mils skiturer flere ganger i uka. Har vært med på brevandring i ikke supert vær, og de stor-trives.

1094974_10153057449150109_1268054515_n.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har full forståelse for at du ikke ønsker en pelstellrase som neste hund. Jeg blir snart sprø av de bittesmå frøene som er overalt i min hunds pels fortiden og jeg skulle noen ganger gjerne hatt en nakenpuddel om det fantes. :P

Ut i fra ønskene dine tenkte jeg umiddelbart på Schipperke - en tøff robust liten sak. Nå skal det sies at jeg kjenner ikke rasen så godt og har bare møtt et par individer, men snakk om sjarmtroll! Dette er en frisk rase med som har minimalt med pelsstell og er veldig robust og artig. Så lukt litt på Schipperke da vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelstell er kanskje et realt dill, men jeg skal love deg at korthåret pels skaper mye frustrasjon det også! Stikkhår som borrer seg inn i ALT, gruer meg til å vaske utav bilden vi arvet som snart skal selges for å si det sånn. Selv om du bruker pinsett så sitter hårene godt fast i interiøret i bagasjerommet.

Bare sånn at du er klar over det også ;) (Regner dog du har erfaring med det iom det står du har labrador i beskrivelsen under bildet ditt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelstell er kanskje et realt dill, men jeg skal love deg at korthåret pels skaper mye frustrasjon det også! Stikkhår som borrer seg inn i ALT, gruer meg til å vaske utav bilden vi arvet som snart skal selges for å si det sånn. Selv om du bruker pinsett så sitter hårene godt fast i interiøret i bagasjerommet.

Bare sånn at du er klar over det også ;) (Regner dog du har erfaring med det iom det står du har labrador i beskrivelsen under bildet ditt)

Heldigvis ikke all korthårspels som er sånn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes japaner hørtes ut som noe som kan passe for deg. Lite pelsstell selv om de er langhårete, fast gjennombørsting holder. Eneste er at snøen fort klebrer seg til pelsen, men det kan løses med å bruke et dekken som går under buken. Ellers er de robuste og selvstendige individer med mye personlighet og mer utholdenhet enn man skulle tro i lille pelsdotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overraskelse, men jeg syns du burde ta en titt på de små/mellomstore spisshundene. :) Jeg foreslår pelsede hunder, da jeg selv aldri kunne tenke meg å ha en hund som jeg må kle på. :P

Shiba

Japansk spisshund

Mittelspitz

De norske; Norsk lundehund eller buhund

Det er mange kule terriere også, men de aller fleste er vel meget kortpelset eller skal nappes. Om du kunne tenke deg å klippe er bedlingtonterrieren MYE kulere enn du forestiller deg ved første øyekast. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver mellomstor til liten, så hva med pinscher? Jeg anbefaler egentlig aldri rasen slik på forum, men du har erfaring med terrier, vurderer DP og liker hunder med personlighet og egne meninger :)

Pinscheren er atletisk og vil ikke ha noe problemer med noen av aktivitetene du lister opp. Tvert imot vil den nok stortrives med det :) Det eneste er at de ikke har underull og vil trenge dekken når det er veldig kaldt og i sur vind/regn. Men dette varierer med pelskvalitet, noen har tettere pels mens andre f.eks kan være nesten nakne under buken. Det har nok også litt med tilvenning å gjøre, at en ikke lar de få lov til å dyrke primadonnafakter. Min har blitt mye mer tolerant ovenfor regn nå når han er voksen enn han var i sin "dramaqueen" tenåringsperiode :P Men høljer det skikkelig trives han ikke uten dekken.

Rasen er generelt frisk, men sjekk at oppdretter øyelyser og HD - røndtger hundene. Det er noen tilfeller med allergi/hudproblemer så det kan være lurt å forhøre seg om dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på å få en ny hund inn i livet mitt om ikke så altfor lenge. Men er usikker på rase. Min kjære dvergschnauzer døde for ikke lenge siden, og jeg skulle gjerne hatt samme rasen igjen...hadde det bare ikke vært for alt pelsstellet. Jeg fant dette for krevende. ...kanskje også fordi jeg hadde en hund som mislikte det så sterkt...

Når jeg nå skal gå til anskaffelse av en ny hund ønsker jeg en mellomstor eller liten rase. Men den må være robust, og tåle lange turer i skogen, på fjellet og i skiløypa. Ellers liker jeg hunder som er litt sta - har sin egen vilje, og mye personlighet (...men det vil vel alle si at sin hund har ;)). Det er for øvrig viktig for meg å velge en generelt frisk rase (...noen garanti har man naturligvis aldri..). Det trenger ikke være noen utpreget familiehund.

Har tenkt litt på dvergpinscher, men usikker på hvor robust denne rasen er... Har jo hørt at de gjerne fryser lett, og ofte ikke vil gå ut på regnværsdager. Noen med erfaringer? Og hvordan er den generelle helsetilstanden til denne rasen?

Ellers tenker jeg terrier av noe slag?

Blir veldig takknemlig for svar og tips :) Tusen takk :)

DSG og DP er gode alternativer :) DSG kan virke mer robust og hardfør sånn av utseende, men av erfaring er de veldig like når det kommer til å tåle vær og vind. De kan trenge et dekken eller noe på vinteren, og hvis det "stri"regner. Men dette er hva du gjør det til selv tror jeg. De blir vant til alt. Min DP er ikke så vant til å bruke dekken, sliter med å finne noen som passer, så når vi er ute på tur og det er kaldere enn -17 så har jeg klipt opp ermet på en gammel fleecegenser som han kan få på seg, men han trenger den ikke så lenge vi er i aktivitet. Der han blir kald er potene, så potesokker er et must når vi skal gå lengre (mer enn 1 time) turer i -17 og kaldere. DPen kan være ganske skarp, de sier i fra, blir de redde/usikre så flykter de gjerne ikke, men "flyr" heller på :P Det er det eneste jeg misliker med min hund, enda han definitivt ikke er av de verste. Bortsett fra dette er han en fantastisk hund som er med på alt, sover på sofaen en dag, går 5 timers fjelltur dagen etter. Løper, trekker, trener og ja, det du vil de skal gjøre :)

DSG er også veldig lik DP, men har vel jevnt over et mildere gemytt. Jeg har møtt veldig mange hyggelige DSGer, flotte hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også foreslå egen rase - basenji! Liker lange turer i skog og mark (tror aldri jeg har sett min sliten. Liten sak med masse personlighet. Ikke så veldig glad i regn og kulde (det er kanskje en bakdel for mange). Noen kan være veldig sta og "katteaktige", men jeg synes ikke mitt individ er spesielt sta. Han er lettlært og egentlig ganske grei å ha med å gjøre, synes jeg. Også er det en relativt frisk rase.

Oppdretteren hans/Yodel her inne har skrevet en rasepresentasjon for Hundesport du kan lese her, om du skulle være interessert: http://www.kingwanas.com/rasepres_basenji

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dvergpinscher og basenji kommer opp, føler jeg jeg kan putte inn etnahund også, for de er vel på lik linje både på pelsstell og kulde/regntoleranse.

Etnahunden er mild og god i gemyttet, samtidig tøff og med på alt. Lettrente, om enn selvstendige. De synes som regel leke og godbit er vel verdt å jobbe for, hvertfall så lenge det ikke regner eller snør. Med på det meste! Eldste tispa vår er ganske frysepinn av seg, mens hannhunden gjerne er med på skitur på vinteren. Ungtispa skal få prøve seg i vinter, hun er også ganske tøff når det kommer til både regn og kulde.

Herlige hunder gemyttmessig, utseendemessig og generelt. :wub: og perfekt størrelse!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for alle tips :) ..etter mye tankevirksomhet, og etter å ha lest meg opp på div. raser, har jeg kommet frem til at det igjen blir dvergschnauzer på meg.. ....Pelsstell til tross..det er rasen i mitt hjerte.... Så da starter jobber med å finne den rette oppdretteren :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for alle tips :) ..etter mye tankevirksomhet, og etter å ha lest meg opp på div. raser, har jeg kommet frem til at det igjen blir dvergschnauzer på meg.. ....Pelsstell til tross..det er rasen i mitt hjerte.... Så da starter jobber med å finne den rette oppdretteren :)

Et svar etter mitt hjerte! :lol:

Hvilken farge skal du ha? Planlegger et kull med sort til sommeren her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...