Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste jobbsøker-/intervju-tips


Raya
 Share

Recommended Posts

- Vær proaktiv og positiv.

- Gjør research før intervju, slik at du kjenner til bedriften du er på interjvu hos

- Tenk gjennom positive og negative sider ved deg selv, dine mål, ambisjoner og ønsker. Så stiller du mer forberedt til intervjuet

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vær positiv og imøtekommende
  • Undersøk gjerne litt om bedriften på forhånd. Vær nysgjerrig og spør gjerne litt om selve bedriften
  • Vær ålreit kledd. Man går ikke på i intervju i joggebukse.
  • Skriv ned dine dårlige og gode sider og øv på dem før du går på intervjuet
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk bare på jobber du vil ha.

Løp gjerne et par runder rundt lokalet du skal entre mens du hører på en låt som gir deg masse energi.

Tenk på at de har bedt deg komme fordi de er oppriktig interessert i å bli bedre kjent med deg, så ta det som et stort kompliment og en flott mulighet til å være litt narsissistisk. ;)

Se folk inn i øynene, pust godt inn før du svarer og fokusér på det hyggelige i situasjonen, ikke det stressende.

Vit at idet du går inn i rommet intervjuet skal finne sted, så vil du blæste dem fullstendig med tilstedeværelsen din så de bare MÅ velge deg.

(Det siste må en ofte øve litt på, hehe).

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring før du sender søknaden, ha noen spørsmål notert ned slik at du ikke glemmer hva du skal spørre om, noter ned svarene og bruk disse når du skriver søknaden.

Ring gjerne en ukes tid etter søknadsfristen og hør om hvor langt prosessen er kommet og når de har tenkt å begynne intervjurunder.

Kort sagt, vis at du er interessert i jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik tråd trengte jeg også nå! Er midt i jobbsøkingen selv her! :)

Håper det er greit Susselussa, at jeg spør et spørsmål her i tråden også :)

Noen som har gode skrive søknad tips også?

Ikke noe problem, jeg tar absolutt alle tips jeg kan få!

Takk for svar folkens! Notert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha et selvsikkert kroppsspråk under intervjuet, selv om det ikke "er helt deg". Det har mye å si for inntrykket de får av deg. Det går an å fake ganske mye, men det krever kanskje litt øvelse :) . Etter en stund kan mye av det blir en naturlig del av kroppsspråket også.

Tenker på type ting som hvordan du sitter/står (sitte trygt og godt og være "stor", ikke synke sammen og gjøre seg selv liten), hva du gjør med hendene osv (ikke fikle nervøst rundt for eksempel).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær deg selv, både i søknaden og på intervjuet. Ikke utgi deg for å være bedre (eller verre) enn det du er, du må kunne stå for alt det som er sagt/skrevet. Still gjerne spørsmål underveis i intervjuet, da viser du at du er interessert og engasjert.

Husk at om du er veldig nervøs, så er det lov å si det. Det er ganske vanlig, og de lar ikke være å ansette deg fordi du er nervøs og stotrer litt innimellom - som regel har de litt andre krav enn det ;)

Øyekontakt er viktig, - og et fast håndtrykk! Du trenger ikke skvise hånda til den/de som intervjuer deg, men seriøst, sånne vasne håndtrykk.. Nei, et skikkelig håndtrykk er viktig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en veldig god tilbakemelding på en jobbsøkerdag for litt siden, på det at jeg vet 100% hva jeg ønsker. Jeg sa ærlig rett ut at jeg hadde fått jobbtilbud fra oljebransjen (på spørsmål om jeg ikke ville dit med den utdanningen jeg har), men at jeg ikke ønsket å jobbe offshore eller i en slik type bedrift (som Statoil). Også forklarte jeg rimelig rett ut hva jeg ønsket fra en arbeidsplass (uten å bli urealistisk og høytkrevende da :lol: ), men mer hvilket arbeidsmiljø jeg ønsket, forutsigbarhet, forskningsgruppe, utfordringer etc.... Det falt visstnok meget godt i smak, fordi det er mange som bare svever rundt der vinden tar dem :)

Det er sikkert de bedrifter som vil ha "drifters" som bare følger strømmen hit og dit, men jeg ville ikke trivdes i en slik bedrift - like greit å "si i fra" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær positiv, smil og se på alle personer som er på intervjuet selv om de ikke spør deg om spørsmål. Vær ærlig. Ha på deg pent tøy, men ikke for stivpyntet (spørs kanskje litt på hva slags jobb du søker på)

Fast håndtrykk når du møter dem, førsteinntrykket har mye å si.

Ta med deg alt av papirer slik som referanser, autorisasjoner, kursbeviser osv.

Var selv på intervju forrige uke, fikk jobben og hadde kjempe lyst på den, men det hadde ført til at jeg hadde gått drastisk ned i lønn så jeg måtte si nei :(

Lykke til!:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å lagre utlysningsteksten! (Den forsvinner ofte automatisk etter fristen) Les gjennom den nøye, samt din søknad før intervju. Tenk gjennom hva de ønsker og hva du kan tilby.

Forbered deg godt før intervju! Les deg opp på bedriften, og øv deg på vanlige spørsmål som positive og negative sider. Noter gjerne også ting du lurer på.

Vis at du vil ha jobben! Vær åpen, positiv og ærlig.

Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ung og uerfaren og arbeidsgiver spør deg om hvorfor de burde ansette akkurat DEG så bør trekke det frem som en positiv egenskap "da har jeg ikke innarbeidet andre rutiner og dere kan forme meg akkurat slik dere vil" :) Det svaret fikk jeg ihvertfall veldig bra tilbakemeldinger på!

Ellers er det alltid lurt å ha reflektert over gode og dårlige egenskaper der de dårlige helst også bør være litt gode!

Folk liker forresten andre folk som smiler og er glad! Vær så positiv du bare klarer!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dukk opp noen dager etter hodeoperasjon med utrolig pågangsmot og et gigasmil, fungerte supert! :P

Var faktisk på intervju (sist jeg søkte jobb) bare en uke etter hofteoperasjonen, med krykker og alt. Det funket ikke :P

Takk for mange gode tips!

Jeg syntes spesielt dette med positive og negative sider er vanskelig, jeg klarer jo fint å tenke mye negativt om meg selv når jeg sitter hjemme, ikke depping, men når jeg tenker på intervju. Meeen.. når jeg sitter på intervju sliter jeg skikkelig med å huske de negative sidene jeg har "pugget" på..

Edit: jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke vet hvorfor jeg ikke "kommer gjennom" via intervju. Jeg er positiv, smiler og viser at jeg vil. De to gangene når jeg har spurt hvorfor jeg ikke fikk den var det fordi de fikk inn noen med mer erfaring, og det hjelper jo ikke meg så veldig mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...