Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan oppfører du deg på utstilling, prøver osv?


Meg
 Share

Recommended Posts

Jeg blir ikke fornærmet på vegne av hunden så det plager meg ikke om noen synes hun er svairygga og beveger seg som en hjulvisp, men å snakke høyt nok til at det høres i ringen mener jeg er like uhøflig som å sitte og kritisere på teater etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Folk gratulerer, folk baksnakker, folk jubler, folk tenker høyt og funderer, folk smiler, folk kommer med spontane utbrudd, folk skryter, folk diskuterer, folk gir ros, folk er selvopptatte, folk er g

For meg har det å gjøre med forskjell på ytringsfrihet og folkeskikk. Jeg kan gjerne starte en tråd her på sonen om hvor fælt og stygt jeg synes det er med schäfere med bananrygg, fordi det går un

Jeg har også stort sett positive opplevelser i utstillingsringen. Norske utstillere that is på rasen min. En svensk oppdretter sådde et rykte om Amigo om at han var ekstremt aggressiv etter at han gjø

Vet det ikke var til meg, og ikke har jeg så mye negativt å si om min opplevelse av utstilling. Men - jeg har sett vold mot en utstiller, og det var ikke spesielt trivelig tør jeg påstå. Har også blitt truet av utstillingsfolk, da om vold. Så...

Det var jo rimelig spesielt, og ikke akkurat vanlig vel? Selv har jeg vært rimelig aktiv på utstilling bare i 7 år, men har aldri opplevd noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling betyr litt ulikt alt ettersom hvem man spør. JEG for min del, drar stort sett på utstilling for å være "moralsk støtte" for venner, ev fordi en av ungene mine vil at vi skal stille. Så da stiller vi. Og ofte er det en av de unge håpefulle som er fører. SÅ for meg og min familie er utstilling en sosial greie, som vi drar på for å ha det hyggelig.

Jeg HAR opplevd en gang at min datter stillte, og etterpå var der en person som var veldig på meg for å komme med surmaga kritikk av hunden. Den personen forstod overhodet ikke at for meg var det BARNETS opplevelse som var viktig, ikke hva hvem-som-helst syntes om hunden som sådan.

Og datteren hadde da en flott opplevelse med en dommer som var veldig hyggelig og som evnet å gi konstruktiv kritikk på en slik måte at ungen følte hun hadde verdens beste hund, selv om hunden ikke fikk beste premiering.
Og hadde noen ringside ødelagt hennes opplevelse av egen hund der og da, hadde jeg nok blitt fly forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ikke bare skrevet det til å begynne med?

Vel, jeg spurte vel om hva forskjellen på å stå utenfor en ring å prate shit om andres hunder og å prate skjit om random hunder her på sonen var. At dere tolker det som at jeg syns det er greit at man prater shit, får dere jo ta på egen kappe. Jeg pleier ikke å heie i "fy fader så schtøgg de bikkjene er"-tråder, så jeg føler jeg har vært ganske tydelig på hva jeg syns om sånt hele veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg spurte vel om hva forskjellen på å stå utenfor en ring å prate shit om andres hunder og å prate skjit om random hunder her på sonen var. At dere tolker det som at jeg syns det er greit at man prater shit, får dere jo ta på egen kappe. Jeg pleier ikke å heie i "fy fader så schtøgg de bikkjene er"-tråder, så jeg føler jeg har vært ganske tydelig på hva jeg syns om sånt hele veien..

Ja, og det svarte jeg vel på også. Men det var vel mer et retorisk spørsmål du stilte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling betyr litt ulikt alt ettersom hvem man spør. JEG for min del, drar stort sett på utstilling for å være "moralsk støtte" for venner, ev fordi en av ungene mine vil at vi skal stille. Så da stiller vi. Og ofte er det en av de unge håpefulle som er fører. SÅ for meg og min familie er utstilling en sosial greie, som vi drar på for å ha det hyggelig.

Jeg HAR opplevd en gang at min datter stillte, og etterpå var der en person som var veldig på meg for å komme med surmaga kritikk av hunden. Den personen forstod overhodet ikke at for meg var det BARNETS opplevelse som var viktig, ikke hva hvem-som-helst syntes om hunden som sådan.

Og datteren hadde da en flott opplevelse med en dommer som var veldig hyggelig og som evnet å gi konstruktiv kritikk på en slik måte at ungen følte hun hadde verdens beste hund, selv om hunden ikke fikk beste premiering.

Og hadde noen ringside ødelagt hennes opplevelse av egen hund der og da, hadde jeg nok blitt fly forbanna.

Helt enig. Og det trenger ikke en gang være ett barn som får den negative opplevelsen. Jeg hadde selv blitt kjempelei meg av en slik kjip opplevelse, og jeg er 23. Så å slenge om seg meg stygge kommentarer om hundens øyne eller kryss eller whatever synes jeg man skal holde seg for god til. Heller la dommeren bedømme hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det svarte jeg vel på også. Men det var vel mer et retorisk spørsmål du stilte.

Nei, hva var retorisk ved det? Jeg syns ikke det er noen større forskjell på å kommentere en hund som er i ringen og å kommentere en hund her på sonen. Du veit ikke hvem som hører deg utenfor ringen, du veit ikke hvem som leser her på sonen.

Helt enig. Og det trenger ikke en gang være ett barn som får den negative opplevelsen. Jeg hadde selv blitt kjempelei meg av en slik kjip opplevelse, og jeg er 23. Så å slenge om seg meg stygge kommentarer om hundens øyne eller kryss eller whatever synes jeg man skal holde seg for god til. Heller la dommeren bedømme hunden!

Vel, jeg syns ikke det er en stygg kommentar om noen sier at terven her har et fallende kryss, det er et faktum. Det var ikke en stygg kommentar å si at groenendaelen jeg hadde hadde lyse øyne, det var et faktum. Det er ingen stygg kommentar å si at krøllebølla her er lang i lengden, det er et faktum. De er allikevel pene hunder. Saklige kommentarer om hvordan en hund ser ut, er ikke stygge kommentarer, det er konstatering av hva man ser. Hvis det er sårt, så burde man strengt tatt ikke melde på på utstilling, for da er det stor sannsynlighet for at det er sårt om hunden får en blå eller verre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva var retorisk ved det? Jeg syns ikke det er noen større forskjell på å kommentere en hund som er i ringen og å kommentere en hund her på sonen. Du veit ikke hvem som hører deg utenfor ringen, du veit ikke hvem som leser her på sonen.

Vel, jeg syns ikke det er en stygg kommentar om noen sier at terven her har et fallende kryss, det er et faktum. Det var ikke en stygg kommentar å si at groenendaelen jeg hadde hadde lyse øyne, det var et faktum. Det er ingen stygg kommentar å si at krøllebølla her er lang i lengden, det er et faktum. De er allikevel pene hunder. Saklige kommentarer om hvordan en hund ser ut, er ikke stygge kommentarer, det er konstatering av hva man ser. Hvis det er sårt, så burde man strengt tatt ikke melde på på utstilling, for da er det stor sannsynlighet for at det er sårt om hunden får en blå eller verre også.

Nei da, men nå tenkte jeg mer i de baner av "Gud så stygge øyne på den bikkkja..." osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende kommer det ann på formuleringen.

Jeg har bare stilt en hund og jeg var veldig klar over svakhetene hans, så jeg trengte strengt tatt ikke bli minnet på det, men det gjorde meg ikke en dritt så lenge det var saklig formulert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ikke var til meg, og ikke har jeg så mye negativt å si om min opplevelse av utstilling. Men - jeg har sett vold mot en utstiller, og det var ikke spesielt trivelig tør jeg påstå. Har også blitt truet av utstillingsfolk, da om vold. Så...

Om jeg hadde opplevd noe slikt, ville jeg kanskje gått i meg selv for å se hva det var JEG gjorde som kunne utløse en slik reaksjon...

Jeg liker å følge med på de andre hundene i ringen i min rase - mye for å se hvordan avlen har vært, hvordan avkommene av de eller de hundene har blitt - og da er det jo også naturlig at man kanskje diskuterer enkelte ting med andre med samme interesse, MEN - det verste jeg vet er stå sammen med folk som bare slenger ut av seg litt sleivete kommentarer som bare går på "stygg" eller "grusom" - helt uten å kunne begrunne HVORFOR de mener hunden var si eller så. Jeg kan godt si at jeg kunne ønsket at hunden tok steget bedre ut bak, evt hadde bedre front, lengre hals eller bedre overlinje, men jeg kunne aldri finne på å si at jeg syntes en hund var schtøgg liksom. Det synes jeg ikke hører hjemme på verken utstilling eller på nettet, enkelt og greit.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer ikke hunder ringsides, med mindre det er noe positivt. Kan godt si "han har en utrolig flott overlinje" men jeg ville aldri sagt "han har en veldig dårlig overlinje". Jeg hadde ikke syntes det var noe hyggelig om folk kommenterte min hund i negativ retning. Greit nok at den hunden faktisk har en dårlig overlinje, men synes likevel ikke man trenger "skrike" slik ut.

Har vært fin stemning rundt ringen de gangene jeg har stilt min rase. Ikke noe drittslenging om hundene i ringen. Ikke høylydt iallefall, for jeg har ikke fått med meg noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde opplevd noe slikt, ville jeg kanskje gått i meg selv for å se hva det var JEG gjorde som kunne utløse en slik reaksjon...

What?! Javel. Søren meg ikke rart folk mener utstillingsmiljøet er rævva. Når man faktisk insinuerer at trusler om VOLD er MIN egen feil. Jeg vet hva jeg gjorde som trigget reaksjonen. Og jeg har det på film, så TAKK - jeg vet hva som skjedde! Men jeg håper virkelig jeg misforsto deg nå!
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man burde tenke litt mer over hva man sier i offentlighet helt generelt sett. At man selv tåler mye betyr ikke at andre gjør det, og man aner ikke hva som foregår i livet til eier av hunden. Du ser det ikke utenpå hvis en person går igjennom noe helt uutholdelig på hjemmefronten, enten det er dødsfall, psykisk eller fysisk sykdom, rusmisbruk, mishandling, ufrivillig barnløshet, eller om folk rett og slett bare er litt sarte. Det koster oss ingenting å holde de negative tingene for oss selv (her mener jeg ikke saklige kommentar om at hunden er litt stor i forhold til rasestandard), så hvorfor ta sjangsen på å si noe som kan skade andre? Vi her på sonen vet hvor knyttet folk blir til hundene sine. Jeg liker i allefall ikke at noen sier noe stygt om min beste venn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man burde tenke litt mer over hva man sier i offentlighet helt generelt sett. At man selv tåler mye betyr ikke at andre gjør det, og man aner ikke hva som foregår i livet til eier av hunden. Du ser det ikke utenpå hvis en person går igjennom noe helt uutholdelig på hjemmefronten, enten det er dødsfall, psykisk eller fysisk sykdom, rusmisbruk, mishandling, ufrivillig barnløshet, eller om folk rett og slett bare er litt sarte. Det koster oss ingenting å holde de negative tingene for oss selv (her mener jeg ikke saklige kommentar om at hunden er litt stor i forhold til rasestandard), så hvorfor ta sjangsen på å si noe som kan skade andre? Vi her på sonen vet hvor knyttet folk blir til hundene sine. Jeg liker i allefall ikke at noen sier noe stygt om min beste venn.

Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempelei meg jeg hvis noen sa at Ozzy var stygg og ekkel. En ting er en dommer som gir konstruktiv kritikk om hundens utseende, men folk som snakker "dritt" om hunder på sidelinjen syntes jeg ingenting om. Og da mener jeg ikke "Den hunden hadde rar gange", men mer usaklige kommentarer.

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er så voldsomt aktiv i utstillingsmiljøet annet enn når jeg titter, men jeg har hørt folk si ganske stygge ting om konkurrenter og deres hunder. Og jeg syntes det er dårlig gjort jeg, man sier jo ikke at "Den drakta der var gyselig" og "Fy søren for en drittbikkje" for å være hyggelig, eller fordi man bryr seg om rasen sin.

Man skal ikke plage andre, man skal være snill og grei, og for øvrig kan man gjøre som man vil :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Folk er ikke nødvendigvis hyggelige ringside, og det er lett å la seg suge inn i det negative. En ting er at man på utstilling må regne med at hunden din blir diskutert på sidelinjen (sånn er det bare), og så lenge det går på konstatering av fakta ala "ja, den har litt hellende kryss", eller "den har litt lyse øyne" - så er det greit mener jeg, det er innenfor normalen. Men at man HØYT og TYDELIG ringside utbasunerer "fy f.... så schtøgg den hunden er" - eller "fy søren den har jævlige ører" - ja, så har man krysset linjen for normal folkeskikk.

Personlig så har jeg en opplevelse med akkurat den slags fra en Norsk Vinner utstilling på Hamar. Og vedkommende som kom med kommentaren var helt bevisst på at jeg skulle HØRE HVA HUN SA (gidder ikke å kamuflere at det var en hun engang).
Min gamle (da 9,5 år gammel) hadde akkurat blitt beste hannhund når damen kom trampende ut av ringen og høyt og tydelig utbasunerte at hun ikke kunne fatte og begripe at den schtøgge bikkja kunne vinne......... Heldig tenker jeg at jeg allerede hadde laaaang erfaring fra utstilling og ei heller er spesielt bekymret over hva enkelte måtte mene om mine hunder - men jeg kjente allikevel at det ikke var en spesielt hyggelig opplevelse. Og det var nettopp fordi vedkommende ikke hadde noen intensjon om å bare formidle sin mening til sitt reisefølge, tvert imot - det var hennes mening at det skulle oppfattes av flest mulig.
Og bare for å ha sagt det - jeg fikk overhodet ikke samme reaksjon da dommeren selv kom med følgende kommentar da hun gratulerte meg med seieren: "Han har ett fruktansvärt huvud, men man kan inte få allt" ............ DET var bare morsomt, fordi samtidig som hun sa at hun ikke likte hodet hans så sa hun indirekte at resten var så bra at det oppveide for det han manglet.

Nei, jeg er ikke hårsår - men jeg mener det er visse grenser - og jeg skal innrømme at jeg bare er menneske og jeg har nok mer enn en gang hengt meg på i sånn negativitets hets - men jeg prøver å la være, jeg prøver å holde kommentarene mellom meg og de jeg står med OG jeg forsøker alltid å si det jeg mener på en saklig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ikke nødvendigvis hyggelige ringside, og det er lett å la seg suge inn i det negative. En ting er at man på utstilling må regne med at hunden din blir diskutert på sidelinjen (sånn er det bare), og så lenge det går på konstatering av fakta ala "ja, den har litt hellende kryss", eller "den har litt lyse øyne" - så er det greit mener jeg, det er innenfor normalen. Men at man HØYT og TYDELIG ringside utbasunerer "fy f.... så schtøgg den hunden er" - eller "fy søren den har jævlige ører" - ja, så har man krysset linjen for normal folkeskikk.

Veldig enig i dette.

Man går jo på utstilling for å få hunden bedømt, og andre som er interessert i utstilling har lett for å "bedømme" hundene. Det er jo spennende å prøve å gjette hvem som vinner, og gjerne notere seg hvilke hunder man selv liker. Utstilling er jo til for at hundene skal bli sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, i mine øyne er faktisk det manglende folkeskikk... Nå har ikke jeg stilt ut hund noe særlig, men hadde jeg opplevd at du hadde stått uten for ringen og kommet med stygge kommentarer om min hund hadde jeg blitt lei meg og neppe kommet tilbake. Ikke rart utstillinger får ett dårlig rykte når folk tror de kan si det som faller de inn. Man er vel på utstilling for å få en bedømmelse av dommeren, ikke for at noen skal stå og slenge stygge kommentarer utenfor ringen.

Virkelig? Hvis man ikke skal kunne diskutere hundene som vises frem, hvordan skal man da finne passende avlshunder f.eks? Kun belage seg på egne observasjoner og meninger? Fint når alle sitter på hver sin tue...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

1. Er det noen her som mener normal folkeskikk ikke gjelder?

2. Er det noen her som aldri har vært uenige med dommeren?

Det er vel ingen her som sier at de alltid er enige med dommeren, men det er forskjell å si "fy søren, den dommeren må jo være blind eller ikke ha lest standarden som lar den schtøgge bikkja der vinne, den ser jo ut som ett *******" - så hele ringen hører det, og å si "tja, det er ikke helt den type hund jeg foretrekker" diskret til sidemannen som du gjerne er på utstillingen sammen med.

Og det er ganske mange av kategori en faktisk, så ja - jeg mener at det finnes folk her som synes folkeskikk er skikkelig oppskrytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her som sier at de alltid er enige med dommeren, men det er forskjell å si "fy søren, den dommeren må jo være blind eller ikke ha lest standarden som lar den schtøgge bikkja der vinne, den ser jo ut som ett *******" - så hele ringen hører det, og å si "tja, det er ikke helt den type hund jeg foretrekker" diskret til sidemannen som du gjerne er på utstillingen sammen med.

Og det er ganske mange av kategori en faktisk, så ja - jeg mener at det finnes folk her som synes folkeskikk er skikkelig oppskrytt :)

Jeg spurte om det var noen HER som syntes folkeskikk var oppskrytt.

At folk kommer med kommentarer er helt normalt, men igjen, det er hva og hvordan det gjøres som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...