Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan oppfører du deg på utstilling, prøver osv?


Meg
 Share

Recommended Posts

Jeg kan gjerne diskutere hund med bekjente. Jeg ser som regel på potensielle avlshunder, resultater av linjer osv... Jeg har ingen ting imot å stå for det jeg har sagt eller, om det kommer et "øre til" som kanskje ikke skulle ha hørt det. Jeg prøver å aldri da snakke høyt ringside (man trenger ikke å høre sånt når man er inni ringen..) og jeg slenger ikke kommentarer til folk som kommer gående eller slenger kommentarer generelt, og jeg passer alltid på å si de positive sidene hunden har også så om noen hører etter så skjønner de at jeg ser konstruktivt på det, jeg slenger ikke dritt. For meg så er utstilling en arena jeg kan se diverse hunder, diskutere linjer og avlsdyr osv.

Men jeg vet jeg kan virke veldig overlegen på utstilling, da jeg gjerne er veldig konsentrert med mitt og har mange baller i luften på engang. Den beste tiden for å snakke er alltid når jeg er ferdig med rasene og venter på gruppene, men selv da kan jeg virke veldig opptatt med andre sine hunder, diskutere med med utstillere/oppdrettere eller er rett og slett sliten. MEN jeg er alltid hyggelig, gratulerer (Er nøye på å gratulerer med et håndtrykk.) og drasser aldri med meg hunden ut av ringen bare. Står også ALLTID igjen til BHK/BTK og BIR/BIM og klapper og tar bilde/gratulerer uansett hvem som står igjen der.

Sånt er viktig for rasemiljøer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Folk gratulerer, folk baksnakker, folk jubler, folk tenker høyt og funderer, folk smiler, folk kommer med spontane utbrudd, folk skryter, folk diskuterer, folk gir ros, folk er selvopptatte, folk er g

For meg har det å gjøre med forskjell på ytringsfrihet og folkeskikk. Jeg kan gjerne starte en tråd her på sonen om hvor fælt og stygt jeg synes det er med schäfere med bananrygg, fordi det går un

Jeg har også stort sett positive opplevelser i utstillingsringen. Norske utstillere that is på rasen min. En svensk oppdretter sådde et rykte om Amigo om at han var ekstremt aggressiv etter at han gjø

Svar til TS: Nei aldri! I schæfermiljøet er folk faktisk overraskende hyggelige og hjelpsomme utenfor ringen. Jada, det blir nok hvisket og tisket, men det holdes for en selv. Selv etter at langhårshundene har blitt godkjent har det ikke vært noe oppgulp. Opplever stadig at folk som sitter i hjørner hjelper til med dobbelthandlingen på fremmede hunder helt uten å bli spurt. Ser vi hunder som faller litt sammen, så er vi der stort sett med en gang og får hjulpet til, stygg eller pen, grå eller langhår. Det er alltid noen som pssst'r på hunden din om de ser den har falt litt.

Jeg orker ikke å delta i den schæferdiskusjonsdriten så jeg sier bare: enig med 2ne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke god folkeskikk å gå inn på en spesifikk hjemmeside, hente ut ett spesifikt bilde av en spesifikk hund (eller bilder av hunder fra en spesifikk oppdretter) bare for å diskutere hvor stygg den/de spesifikke hunden/e er på et offentlig forum. Og det gjøres forholdsvis ofte på hundesonen, ikke bare med schäfer. Samme hvor mye dere mener det er ytringsfrihet å oute andres hunder for å få frem et poeng, så er det ikke høflig, det er ikke inviterende, og det er med på å opprettholde holdningene i hundemiljøet at det er greit å disse andres hunder.

Det er en generell hundeeier-greie, ikke spesifikt rundt utstillingsringen i det hele tatt, det er sånn i alle hundemiljø jeg har vært i, samme hva slags hundemiljø det har vært. Vi prater dritt om andres bikkjer, og vi syns det er greit fordi whatever. Det er kun når det er våre hunder vi snakker om, det plutselig blir litt sårt og litt uhøflig.

Skal en hundeeier kunne unngå å lese ting på offentlige forum om at folk ikke liker den og den hunden, eller de og de trekkene, så forutsetter det at de veit at det er det tråden handler om. Om jeg nå skriver at jeg syns hunder med blå øyne er noe av det styggeste jeg veit, så er det ingen eier av en blåøyd hund som er advart om det før de går inn her og leser - og da kan de strengt tatt ikke velge å ikke lese det jeg skriver, ikke sant? Hvis jeg går inn i en tråd som heter "Crufts-vinnere", så kan ikke jeg som eieren av den fleskete BIR-labradoren velge å ikke lese at folk syns den er fleskete? Eller som eieren av den stygge og ubrukelige show-setteren, så kan jeg ikke velge å ikke lese at folk ikke liker hunden min, når tråden heter "Crufts-vinnere", og det ikke står et eneste sted at "her rakker vi ned på alle rasevinnerene vi ikke liker". Begge eksemplene er reelle, selv om jeg hverken har labrador eller show-setter. Vi snakker sjit om andres hunder her på sonen, vi gjør det stadig vekk, og folk kan ikke velge å ikke lese det - akkurat som man ikke kan velge å ikke høre når folk snakker rundt en utstillingsring.

Så fra der jeg står, så er unnskyldningen om ytringsfrihet og høflighet ikke noe annet enn nettopp det - unnskyldninger. Vi prater dritt om andres bikkjer. All the time. Det er et holdningsproblem, ikke et utstillingsproblem.

Hvorfor denne utblåsningen? Det du skriver er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne utblåsningen? Det du skriver er ikke noe nytt.

Utblåsning? Jeg forklarer hvorfor jeg ikke syns det er noen forskjell på å prate om en hund utenfor utstillingsringen og å skrive drit om den på nett, det er ingen utblåsning det. Og nei, det er ikke noe nytt. Men det blir diskutert enda en gang for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spørre folk rundt meg om utseendet til diverse hunder i ringen, rett og slett for å lære. Ellers så kan jeg kommentere at feks den og den fargen var fin osv. Jeg har blitt slengt så mye dritt til og vet hvor lite koslig det er for vedkommende, at om jeg skulle komme over en hund jeg appsolutt ikke syns er fin, så holder jeg det for meg sjøl altså.. ingen vits i å åpne kjeften når man ikke har noe pent å si.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi når man står med en hund i ringen, så er man utsatt på en annen måte. Ringside er ikke stedet å ta opp rasediskusjoner. Det hører hjemme andre plasser.

På en måte så er jeg veldig uenig med deg, iom at det er nettopp på utstilling at raser premieres og dermed også videreføres på godt og vondt. Men selvfølgelig så er det også greit og være allrighte med de som er inne i ringen.

Jeg skjønner virkelig ikke disse såre tærne jeg, man har det individet man har og det blir hverken bedre av at folk liker det eller verre av at folk ikke liker det, det er akkurat slik det er, uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg om hundene i ringen til folk jeg kjenner godt som står nære, sånn at det ikke kan oppfattes av de som står inne i ringen. Ikke at jeg ikke står for det jeg sier, men skjønner at noen kan oppfatte det som sårende.

Generelt anstrenger jeg meg for å være hyggelig med folk jeg ikke kjenner på utstilling, spesielt om jeg oppfatter at de er nye sånn at de skal få lyst til å fortsette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte så er jeg veldig uenig med deg, iom at det er nettopp på utstilling at raser premieres og dermed også videreføres på godt og vondt. Men selvfølgelig så er det også greit og være allrighte med de som er inne i ringen.

Jeg skjønner virkelig ikke disse såre tærne jeg, man har det individet man har og det blir hverken bedre av at folk liker det eller verre av at folk ikke liker det, det er akkurat slik det er, uansett...

Det er en viss forskjell på: "Jeg synes blå øyen schtøgge" og "Jeg fortrekker mørke øyne fremfor blå". Eller; "jeg synes de derre fargede froskene er grusomme" og "jeg fortrekker de andre" ikke sant? Det gir en åpning for saklig diskusjon og ikke drittslenging og såre tær

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utstilling for å se på utseende til hunder. At folk uttaler seg om hunder ser jeg på som normalt. Men det er STOR forskjell på "Den hunden var schtøgg" og "Den hunden syns jeg hadde litt lyse øyner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss forskjell på: "Jeg synes blå øyen schtøgge" og "Jeg fortrekker mørke øyne fremfor blå". Eller; "jeg synes de derre fargede froskene er grusomme" og "jeg fortrekker de andre" ikke sant? Det gir en åpning for saklig diskusjon og ikke drittslenging og såre tær

Jeg har ikke sagt noe om drittslenging eller ikke, det er mange som synes det er både stygt, uhøfflig og usmakelig at man diskuterer også, så lenge det ikke er positivt vell og merke... Og jeg skjønner det ikke, viss man ærlig talt liker rasen sin slik den er og kan stå for det så skjønner jeg ikke hvorfor man føler seg truffet.

Jeg synes denne er litt treffende, selve budskapet vertfall. Man deler alt mulig og forventer og kun få positiv tilbakemelding uansett hva man viser frem.

1239890_10151591351291315_404076095_n.jp

Jeg for min del synes det er bra at folk også ser det negative, men jeg liker ikke de som går og slenger dritt bare fordi, fordi det er en konkurranse og man blir sjalu på motstandere og prøver og ødelegge for de som er bedre enn seg. slike ting er bare helt usmakelig.

Nei, det er lov og synes at folk skal ha vanlig folkeskikk, det bør man ha. Men jeg synes ikke det er dårlig folkeskikk og ikke kun se det positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par stykker i rasemiljøet jeg har veldig gode, faglige (i mine øyne) diskusjoner med om hundene som stilles ut. Legger trykk på stiller ut, for det er jo litt det du gjør, viser frem bikkja di for dommeren og alle andre nysgjerrige. Men her kan like fullt kommentarer være "å fytti for et kryss" som "dæven for et steg". Alt ettersom hva som først slår oss først ved hunden i ringen. Derfor kan det sikkert oppfattes av enkelte som baksnakking om de står bak oss "når feil hund er i ringen". Men for meg er dette gode diskusjoner for å få andre synspunkter og lære/se nye ting.

Når jeg henvender meg direkte til folk derimot, er jeg litt mer på "har du ikke noe pent å si, ikke si det", men mindre det er erfarne folk som spør rett ut om konkrete ting på bikkja. Men det går fortsatt an å si det med en hyggelig tone :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt noe om drittslenging eller ikke, det er mange som synes det er både stygt, uhøfflig og usmakelig at man diskuterer også, så lenge det ikke er positivt vell og merke... Og jeg skjønner det ikke, viss man ærlig talt liker rasen sin slik den er og kan stå for det så skjønner jeg ikke hvorfor man føler seg truffet.

Jeg synes denne er litt treffende, selve budskapet vertfall. Man deler alt mulig og forventer og kun få positiv tilbakemelding uansett hva man viser frem.

1239890_10151591351291315_404076095_n.jp

Jeg for min del synes det er bra at folk også ser det negative, men jeg liker ikke de som går og slenger dritt bare fordi, fordi det er en konkurranse og man blir sjalu på motstandere og prøver og ødelegge for de som er bedre enn seg. slike ting er bare helt usmakelig.

Nei, det er lov og synes at folk skal ha vanlig folkeskikk, det bør man ha. Men jeg synes ikke det er dårlig folkeskikk og ikke kun se det positive.

men det er det visselig forskjell å å bedømme en hund ut fra standard (steil skulder, for mye krøll på halen) og å mene at den har stygge øyne? Man ER jo på utstilling for å få sin hund bedømt... Jeg synes dette handler om hva slags miljø vi lager rundt ringen. Jaja. nå stenges sonen ned til lørdag, så innen den tid har vi vel glemt diskusjonen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er det visselig forskjell å å bedømme en hund ut fra standard (steil skulder, for mye krøll på halen) og å mene at den har stygge øyne? Man ER jo på utstilling for å få sin hund bedømt... jaja. nå stenges sonen ned til lørdag, så innen den tid har vi vel glemt diskusjonen her :)

Jada, men som jeg sier så er for det første folkeskikk en fin ting og ha, men folk er folk, de ser noe og de har sine personlige meninger om det og det må man nesten bare regne med at de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stort sett positive opplevelser i utstillingsringen. Norske utstillere that is på rasen min.

En svensk oppdretter sådde et rykte om Amigo om at han var ekstremt aggressiv etter at han gjødde på hennes hund før vi skulle inn i ringen. Dette er over 6 år siden og jeg har vært uvitende om ryktebørsen. Helt til jeg dro til Åland for parring i fjor - da fikk jeg vite at ryktene gikk både i Sverige og Finland om min gærne hannhund. Oppdretteren ble advart mot å bruke Amigo rett og slett...

Det sårer veldig for dette bunner i kniving mellom det svenske og norske rasemiljøet og vi ble skyteskive. Og alle som kjenner bikkja mi vet at han ikke er noe monster.

Så bemerkninger ringside kan være veldig ødeleggende.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er det visselig forskjell å å bedømme en hund ut fra standard (steil skulder, for mye krøll på halen) og å mene at den har stygge øyne? Man ER jo på utstilling for å få sin hund bedømt... Jeg synes dette handler om hva slags miljø vi lager rundt ringen. Jaja. nå stenges sonen ned til lørdag, så innen den tid har vi vel glemt diskusjonen her :)

Min groenendael-tispe hadde for lyse øyne i forhold til rasestandarden, og det ble kommentert utenfor ringen. Det er ingen stor forskjell på å si at man ikke liker hunder med "pissgule" øyne, og at man syns at blå øyne er stygt? Jeg mener, pissgule øyne er ikke en positiv beskrivelse av en farge, på en måte.

Nei, diskusjonen er ikke glemt. Ikke før neste Westminister-tråd eller Crufts-tråd, eller "alle flatnesehunder burde utryddes"-tråd, eller "alle utstillingsschäfere har bananrygg"-tråd, eller "hvilken rase kunne du absolutt ikke tenkt deg"-tråd.. Osv.. Si hva dere vil om miljøet rundt en utstillingsring, vi på sonen er - fortsatt - ikke det spøtt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det liksom ikke lov til å la være å si noe, på utstilling, hvis man mener en hund ikke ser bra ut? Med mindre man aldri kommer med en kritisk vinkling rundt en rase på nettet? Og så lenge man snakker "sjit" om en rase i en eller annen kanal, så skal man puttes i bås med dem som utbryter "så du fjesene dems?!" om konkurrentene sine, når man vinner? Når jeg viser hundene mine på utstilling, så er jeg der for å vise dem for en dommer. Når jeg legger bilder ut av dem på nett, så er det for hele resten av verden. Jeg antar at det gjelder noen andre også. Jeg forventer ikke at folk skal synes hundene mine er pene, men jeg forventer at man ikke står og snakker høyt om hvor "stygg" de er mens jeg går med dem i ringen. Mulig du synes det er helt greit, eller hyklerisk å la være om man virkelig ytrer det andre steder, eller hva du prøver å poengtere. Men jeg synes i hvert fall slik oppførsel er pinlig, respektløs og barnslig. Om noen sier at de synes bikkjene mine ser usunne ut, så er det en helt annen sak, men jeg oppfattet ikke at det var noe a la det, TS beskriver i startinnlegget sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville jeg egentlig med innlegget? at vi tenker igjennom hva vi sier og hvordan vi oppfører oss :) (uten å være noe moralpoliti her, haha)

og - ja JEg synes det er vesentlig forskjell på å si at "brune øyne er penere enn blå" enn "blå øyne er stygt". ;) og - en kommentar på eksteriøret til hunden ut fra standard, det er noe annet enn "stygg farge" :)

Og når det er sagt- jeg har vært på noen utstillinger, og kanksje jeg har vært heldig, for dette var første gang jeg hørte bemerkninger av denne typen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe dårlig samvittighet når jeg kommenterer ihjelavla usunne raser, uansett om det er på forum eller internett. Kommenterer like mye her som der, men jeg gidder ikke stå å rope det på utstillinger iom at jeg ikke har lyst å bli banka opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe dårlig samvittighet når jeg kommenterer ihjelavla usunne raser, uansett om det er på forum eller internett. Kommenterer like mye her som der, men jeg gidder ikke stå å rope det på utstillinger iom at jeg ikke har lyst å bli banka opp :P

Jeg vet at du har et horn i siden til utstilling, men har du noen gang sett slosskamp der?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du har et horn i siden til utstilling, men har du noen gang sett slosskamp der?..

Vet det ikke var til meg, og ikke har jeg så mye negativt å si om min opplevelse av utstilling. Men - jeg har sett vold mot en utstiller, og det var ikke spesielt trivelig tør jeg påstå. Har også blitt truet av utstillingsfolk, da om vold. Så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par stykker i rasemiljøet jeg har veldig gode, faglige (i mine øyne) diskusjoner med om hundene som stilles ut. Legger trykk på stiller ut, for det er jo litt det du gjør, viser frem bikkja di for dommeren og alle andre nysgjerrige. Men her kan like fullt kommentarer være "å fytti for et kryss" som "dæven for et steg". Alt ettersom hva som først slår oss først ved hunden i ringen. Derfor kan det sikkert oppfattes av enkelte som baksnakking om de står bak oss "når feil hund er i ringen". Men for meg er dette gode diskusjoner for å få andre synspunkter og lære/se nye ting.

Når jeg henvender meg direkte til folk derimot, er jeg litt mer på "har du ikke noe pent å si, ikke si det", men mindre det er erfarne folk som spør rett ut om konkrete ting på bikkja. Men det går fortsatt an å si det med en hyggelig tone :)

Jøss, i mine øyne er faktisk det manglende folkeskikk... Nå har ikke jeg stilt ut hund noe særlig, men hadde jeg opplevd at du hadde stått uten for ringen og kommet med stygge kommentarer om min hund hadde jeg blitt lei meg og neppe kommet tilbake. Ikke rart utstillinger får ett dårlig rykte når folk tror de kan si det som faller de inn. Man er vel på utstilling for å få en bedømmelse av dommeren, ikke for at noen skal stå og slenge stygge kommentarer utenfor ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufint å si at en hund er stygg, da det kommer an på øyet som ser. Men jeg synes da det er helt greit at folk peker og prater seg i mellom om hva de synes er fint og hva de ikke liker. Hundene er der for å konkurrere om utseende, da er det naturlig at tilskuere også har noen meninger (selv om disse ikke blir tellende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...