Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur, hva er vitsen? Og spm. om "burdør"


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har vært med i en kollisjon med grind og løs hund i bagasjerommet.. For å si det sånn: mine hunder sitter i bur

En venninne av meg mistet sin 8 mndr beardisvalp pga en bitteliten ulykke hvor også et vindu knuste - valpen løp ut og ble overkjørt.. Så dels skal buret beskytte personene i bilen for at hunden k

Et av poengene med bur er jo og sikre mennesker i bilen ved kolisjon, et annet er og holde hunden på plass i bilen om uhellet er ute og vinduer knuses etc, og det tredje er jo at jo mindre plass hunde

Jeg sikler på trønderburet og det koster 6500 :-/ Har sett på Kela men da må jeg kjøre nedover to turer i tilegg for at han skal måle bilen og en gang for å hente bur. Og da kan du plusse på en del i drivstoff og overnatting... Jeg tørr nemlig ikke satse på at jeg måler bilen riktig selv!

Lyst på variogate meeeen det går jo ikke med lille sorte i hus :P

Men spesialbestilt bur koster som oftest mer enn 3000, spesielt dobbeltbur. Da må man ofte opp i 5000 og oppover :-) Så må man jo regne på reisen for burhenting og måling av bil i prisen også. Trondheim er mye nærmere meg. hehe

mokken fikk det laget uten å dra dit ;) han er ganske god på mål ol om han vet biltypen. Men du skal jo til d4a så er jo bare å svinge nedom da. også sender han burene norge rundt på trailer.

dobbeltbur hos han er 3200-3400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjerom på biler er laget for å klappe sammen under kolisjon, det for å redde mennesker. Hvis du har hunden din løs i bagasjerommet kun med lastegrind så blir bikkja de pannekake uansett. Jeg har sett hvordan bagasjerom ser ut etter kolisjon, både på min egen bil og andres og det var ikke pent :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjerom på biler er laget for å klappe sammen under kolisjon, det for å redde mennesker. Hvis du har hunden din løs i bagasjerommet kun med lastegrind så blir bikkja de pannekake uansett. Jeg har sett hvordan bagasjerom ser ut etter kolisjon, både på min egen bil og andres og det var ikke pent :(

hallo i luka, det kommer jo helt an på hvordan du kolliderer... Jeg har kollidert med bil, fronten var totalvrak med baggasjerommet var helt fint det du :) Høres jo helt ekstreme ut en del av disse eksemplene dere har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo i luka, det kommer jo helt an på hvordan du kolliderer... Jeg har kollidert med bil, fronten var totalvrak med baggasjerommet var helt fint det du :) Høres jo helt ekstreme ut en del av disse eksemplene dere har :P

Her snakker vi ikke vanlige krasj eller andre ulykker Kanger! Her er vi ute etter de verste episodene, du er på sonen! Våkne nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns argumenter som "vi drar bare på korte turer så vi har hunden løs" ikke er holdbare. Da er det ingen vits å sikre seg selv eller barn heller da, for det er bare en kort tur. Og hvis man har en løs hund i bilen så kan man egentlig bare droppe å sikre seg selv, for en liten hund som kommer flyvende blir tung pga farta. Ei løs colaflaske som kommer flyvende fra baksetet kan drepe.

Vi vurderte gitter, fordi vi har liten bil som ikke har plass til variocage, hercules og de der. Men så kom jeg over en test (finner den ikke nå, så klart) om bilgitter som løsnet ved sammenstøt, og da kan man like godt droppe hele gitteret. Så vi fikk spesialtilpasset bur av kela-mannen, det kosta 1800 kr. Det er jo ingenting. Den dagen hunden flakser gjennom bilen og treffer bakhodet til sjåføren er ikke 1800 kroner noen ting.

Jeg har truffet flere hundeeiere som har tenkt sjokkerende lite på sikkerheten til hundene sine. Refleks og sikkerhetssele til barna, men ikke noe til hunden. Jeg syns man skylder hunden såpass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi ikke vanlige krasj eller andre ulykker Kanger! Her er vi ute etter de verste episodene, du er på sonen! Våkne nå!

Ja vi alle blir vel kjørt i ræva av en semitrailer i 80km/t hver gang vi krasjer. Crap. Forøvrig tror jeg ikke et bur utgjør stort mye i forskjell i en slik krasj.

Neida, jeg skjønner jo argumentene - og om man har plass og penger er nok bur den absolutt beste løsninga for å dekke alle risikofaktorer. Det være sagt føler jeg ingen dårlig samvittighet for å ikke ha bur på bakgrunn av enkelte av argumentene. Man kjenner sin egen hund, sin egen bil og egen kjøring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vitsen med bilbur fordi vi tilbringer mye tid på treninger og kurs, og der ser jeg ofte behovet (særlig om sommeren) for å ha bakdøra åpen når hunden er i bilen og slapper av. Med bare et lastegitter ville jeg ikke hatt den muligheten.

Hampus sin løsning ser jo bare helt genial ut! Kommer jo selvfølgelig litt an på hvordan det er festet i forhold til krasj, men som oppholdssted så utytter det jo virkelig hele plassen slik man aldri vil få til med et bur. Lager de slike løsninger som ikke tar hele bagasjerommet også? F.eks bare halve? Noen ganger synes jeg det er ok å ha plass til litt bagasje baki der også ;)

Jeg bruker sikring av hund i bilen først og fremst for oss menneskene sin del. Selvfølgelig vil jeg beskytte hunden også, men vi har ikke en like optimal måte å sikre hund på som mennesker (klint inntil et sete) og det vil derfor gå en grense der hunden faktisk ikke overlever kræsjen uansett pga for stor påkjenning for de indre organene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte gitter, fordi vi har liten bil som ikke har plass til variocage, hercules og de der. Men så kom jeg over en test (finner den ikke nå, så klart) om bilgitter som løsnet ved sammenstøt, og da kan man like godt droppe hele gitteret. Så vi fikk spesialtilpasset bur av kela-mannen, det kosta 1800 kr. Det er jo ingenting. Den dagen hunden flakser gjennom bilen og treffer bakhodet til sjåføren er ikke 1800 kroner noen ting.

Det kommer vel an på gitteret vil jeg tro? Sånne som sitter i spenn fra Biltema er jeg enig i at er tull, men et godkjent gitter fra bilprodusenten har jeg troen på.

Den skal jo sikre mot all annen last i bagasjerommet, så da bør den fungere for hund også.

Nå har jeg Kela-bur i tillegg da som er området til hunden, men det området som blir igjen er veldig kjekt dersom jeg skal ha med en ekstra hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ordning slik at de ikke smeller ned baksetene under en kraftig støyt? Og holder de skru-ut-festene under en kollisjon? :huh:

Ellers så de jo supert ut til oppstalling og venting!

Ja de er som vanlig bur festet i bilens festepunkter.

Så der er det ingen forskjell på denne løsninga og bur når det gjelder å slå ned bakseteryggen i en smell, for den festes på samme måte.

Vi fikk opplyst at Dogateasy er sikkerhetsgodkjent, og at hele buret skal tåle en smell.

Men alt med måte.

I en skikkelig smell bakfra, så er det ingenting som holder...

Folk må ikke være så naive at de tror at et skikkelig bur holder alt.

Å ha med hund, barn osv i bil er vel en kalkulert risiko.

Man får gjøre sitt beste og finne en god løsning, og ikke minst kjøre forsiktig.

Men man har ingen garanti, for man er jo sjelden alene på veien.

Og skal man bli helt hysterisk, så kan man jo dra det enda lengre å se på hva slags biltype folk kjører.

For det er vel større forskjell i sikkerhet på dyre og billige biler, enn det er på de forskjellige burene som er i salg.

Hvor godt må bilen skåre på tester av sikkerhet før man kan ha med hund liksom?

Nei det blir for hysterisk synes jeg...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ei jeg kjenner fikk en bunke med aviser i ryggen ved kollisjon. Bunken knakk setet hennes midt på, og hun lå lenge på sykehuset med indre blødninger. Et under at det gikk bra!

Selv bruker jeg en billig grind bak, men er langt fra trygg og fornøyd. Midlertidig løsning til jeg får kjøpt med bur, men hindrer meg ihvertfall fra å bli ukonsentrert pga vimsehund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo begrensa hvor mye en hund tåler også i en kollisjon. Siden indre organer får litt fart på seg da også. Vi mennesker tåler 70 km/t, men jeg aner ikke hva hundene gjør. I tillegg er ikke de feset på samme måte som oss. Ergo sier det seg selv at er hastigheten høy nok når man kolliderer, eller man får en semitrailer inn baken, så er hunden død (og antakelig fler i bilen hardt skadet).

Men som alt annet velger man hva man gjør, også med tanke på sikkerhet til evt barn man har i baksetet. Er ikke buret festet, eller hundene kan smelle i seteryggene i en kollisjon, så vil passasjerer bak skades. Det gjelder forøvrig med all annen bagasje også. Seteryggene er ikke konsruert til å ta i mot flere hundre kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som alt annet velger man hva man gjør, også med tanke på sikkerhet til evt barn man har i baksetet. Er ikke buret festet, eller hundene kan smelle i seteryggene i en kollisjon, så vil passasjerer bak skades. Det gjelder forøvrig med all annen bagasje også. Seteryggene er ikke konsruert til å ta i mot flere hundre kilo.

Nei seteryggen tåler som du sier ikke all verden.

I 1990 kræsja pappa med en trailer som kom over i motgående kjørebane.

Han ble drept momentant.

I bagasjerommet hadde han en del papp, og det veier jo ingenting i utgangspunktet.

Hele bakseteryggen var knekt, og pappen lå helt framme når vi var å så bilen...

Blir innimellom skremt når jeg ser hva folk får seg til å gjøre med tanke på å sikre barn og hund i bil.

Sist jeg var å handla, ble jeg stående i kø ved siden av en liten bil der det satt et lite barn i forsetet med et bakovervendt barnesete.

Mellom setene, altså i baksetet, stod det en stor hund.

Denne vandret fram og tilbake, så den var ikke fast.

Potensielt livsfarlig for både mor og barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei seteryggen tåler som du sier ikke all verden.

I 1990 kræsja pappa med en trailer som kom over i motgående kjørebane.

Han ble drept momentant.

I bagasjerommet hadde han en del papp, og det veier jo ingenting i utgangspunktet.

Hele bakseteryggen var knekt, og pappen lå helt framme når vi var å så bilen...

Blir innimellom skremt når jeg ser hva folk får seg til å gjøre med tanke på å sikre barn og hund i bil.

Sist jeg var å handla, ble jeg stående i kø ved siden av en liten bil der det satt et lite barn i forsetet med et bakovervendt barnesete.

Mellom setene, altså i baksetet, stod det en stor hund.

Denne vandret fram og tilbake, så den var ikke fast.

Potensielt livsfarlig for både mor og barn...

Bil vs trailer er rått parti. Man har ikke sjanse rett og slett så lenge man sitter i bilen. Og jeg irriterer meg grenseløst over trailere som gambler med andres liv og helse ved å henge seg på støtfangeren bak for å presse til de å kjøre fortere, selv om man ligger i fartsgrensa + litt til. Blir det bråstopp, så står personbilen stille før bremsene hans starter å ta tak. Så litt fantasi vet jo hva som skjer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat noe slikt jeg ser for meg! Hvordan er det festet? Er det trygt å gå fra hundene mtp. at de ikke kan presse ut gitteret, eller at folk utenifra lett kan ødelegge?

Det er festet med stropper festet i gulvet både foran og bak. De klarer ikke å presse seg ut bak med mindre de på død og liv vil. Det er låser i dørene forresten. Det er like trygt å gå fra den anordningen som å gå fra hund i bur

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene når man har varebil med skikkelig lastegitter? Får man bot om man har hundene i lasterommet så lenge de ikke er i bur?

Jeg har for øyeblikket en slik ordning:

IMG_3510_zps2ce85a81.jpg

IMG_3504_zps413e3b3a.jpg

Den bakre skilleveggen er en MIMsafe vegg som fulgte med bilen når jeg kjøpte den. Veggen er kollisjonstestet og enkel å ta ut/inn. Om sidedøra skulle sprette opp ved en kollisjon kan hundene komme seg ut, så det er jo ikke ideelt sånn sett, men ellers ser jeg ingen ulemper. Fordelen er at det er plass til mange hunder, er veldig enkelt å holde rent (jeg bare tar ut plastmatta som dekker oppover veggene), relativt sikkert og ikke minst veldig lett for hundene å hoppe inn/ut (noe som er et poeng med gammel hund som ikke klarer å hoppe inn bak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela mannen fikset mitt bur uten måling. Har du enn kjent bilmodell så fikser han det.

Han hadde faktisk målene til min bil i hodet.

Tror også han kan sende dem, det koster jo sikkert litt, men det er jo bare veie opp mot reiseutgifter.

Det er det som er problemet :P han har prøvd det, men han finner ikke min bil hos noen forhandlere... Såh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med burene jeg fikk laga av Aluconsult.

Her ser vi en 30-kg bassethann på veg inn for å undersøke buret...

9971014995_bdaec6e1ea.jpg

Her sitter Setter Sara i samme bur:

9884831565_7e6edda910.jpg

Nettingen er solid, samtidig som den er litt ettergivelig. Det går ikke an å tygge seg gjennom dette materialet, og hvis kollisjon, så begrenses skadene, ifølge produsent, av at veggene har en viss elastikk, samtidig som de er solide.

Jeg har ett dobbeltbur og ett enkeltbur, med plass da til tre store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene når man har varebil med skikkelig lastegitter? Får man bot om man har hundene i lasterommet så lenge de ikke er i bur?

Jeg har for øyeblikket en slik ordning:

IMG_3510_zps2ce85a81.jpg

IMG_3504_zps413e3b3a.jpg

Den bakre skilleveggen er en MIMsafe vegg som fulgte med bilen når jeg kjøpte den. Veggen er kollisjonstestet og enkel å ta ut/inn. Om sidedøra skulle sprette opp ved en kollisjon kan hundene komme seg ut, så det er jo ikke ideelt sånn sett, men ellers ser jeg ingen ulemper. Fordelen er at det er plass til mange hunder, er veldig enkelt å holde rent (jeg bare tar ut plastmatta som dekker oppover veggene), relativt sikkert og ikke minst veldig lett for hundene å hoppe inn/ut (noe som er et poeng med gammel hund som ikke klarer å hoppe inn bak).

Nei,man får ikke bot. Det heter at lasten skal sikres og det holder med gitteret. Ikke krav om bur i tillegg. Du har jo lov å legge ting løst bak der uten å spenne det fast også. Legge inn sykkel feks. Jeg har blitt stoppet flere ganger med 3 50kiloser bak gitter uten bur i varebil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man tatt med "løs" hund i bagasjerom (dvs bagasjerom eller hund som ikke er sikret) så ligger bota på over 3 lapper.

I tillegg er man jo vesentlig mye tryggere (både hund og eier) dersom man bruker et godt bur. Da tenker jeg type Variocage, Trønderburet, Hercules, eller slike gitterløsninger som er presentert. Det viktigste er vel at opplegget er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...