Gå til innhold
Hundesonen.no

Bæremeis eller alternativ til voksen hund?


Recommended Posts

Ja, du leste riktig. Jeg er ute etter ulike forslag til hvordan frakte Aiko med meg på transportetapper til og fra skogen, mens Imouto løper foran sykkelen. :P

Innimellom funker hun veldig bra, andre dager må jeg regelrett heie henne fram eller nærmest slepe henne etter sykkelen. Det sier seg sjøl at det ikke er helt optimalt. Når det er mørkt er det ikke noe problem å ha henne med på sykkeltur, for hun blir så vill i mørket at hun nesten løper forbi knertis.

Men ja. Jeg har tenkt på et sånt bæresjal å ha henne hengende på ryggen i, da det virker mest ergonomisk og trygt, for da får jeg surra henne inni der så hun ikke i fart kan bestemme seg for å sprette ut, noe jeg kan se for meg at hun vil forsøke om jeg tvinger henne oppi en sekk. Problemet med et sånt sjal er jo det å få festa en sprellende shibadronning som føler at verdigheten står på spill, fast på ryggen aleine.

Jeg har også vurdert å montere en liten kasse på sykkelen som hun kan sitte oppi, og det kan nok kanskje tenkes at kan funke.

Noen med erfaringer fra lignende problematikk? :D

PS: For de av dere som ikke kjenner bikkja: Hun har en medfødt skjelettdefekt som gjør at hun går som hun har bleie og ruller på bakbeina som en hjulvisp, så hun er litt unnskyldt hva gjelder trimming på hardt underlag. I tillegg er hun ganske vrang... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo tilhenger til sykkel rimelig på jula. Men de koster nok mer enn både bæremeis og kasse. Terho er "tjora" fast i hengern sin så han ikke får hoppa ut!

Jeg ville kjøpt en sykkelhenger.

Haha, jeg kjenner jeg blir ille berørt på Aikos vegne! :D Hun er jo så liten, det blir ikke litt overkill, da? :teehe: Jeg skal sjekke det ut. Mulig jeg må dekorere den med "Trollbolla" og flammeklistremerker også. :lol:

Edit: De har en på salg nå, med varselflagg og regnbeskyttelse og greier. Mulig jeg må slå til før den går ut av salg, sjøl om sesongen er på hell. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg trente med for mange år siden, hadde en kasse bakpå bagasjebrettet sitt, og der satt buhunden oppi. Og så syklet hun til treningene gjennom byen med den. :) Den satt alltid løs, og hoppet aldri ut heller.

Men en kasse eller kurv, og så en bilsele som gjør at hun sitter fast i den?

Edit: Fordelen med henger i stede for kasse eller å ha henne på rygg, er jo også om uhellet er ute og du velter...

Edit 2:

Noe sånt her hadde nok passet henne litt bedre? Med et par undersåtter som bar henne avgårde til skogen... :aww:

005535.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg syklet med valp og tror han ikke var så tung som dronninga men han var nok et sted rundt 5 til 8 kg. Da brukte jeg de gode gamle meis sekkene med en ullgenser i bunnen og hunden oppi og snørte igjen. Den ene valpekjperen som kjøpte valp samtidig med meg puttet bare hunden oppi sekken med hodet opp og syklet i veg. Det fungerte kjempefint. Han ble rolig sittende å se og la hodet på skuldra. Da veiden den ca 8 - 10 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elastisk bæresjal da? Kjenner flere som har brukt det til sine små barn (menneskebarn) i hverttfall til de er 2 år. Hun veier vel ikke mer enn en 2 åring sikkert? :)

Edit: men kanskje litt risky om uhellet skulle være ute å du velter/krasjer at hun sitter fast i deg da som Nirm skrev.

Ville nok hatt vogn,eller kurv/boks til hun bakpå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert vogn.Synes kasse virker litt mer risky. Bæremeis går jo, men er jo litt stort og voldsomt hvis du skal sykle i tilegg. Det som er minus med vogn, er at det kan bli tungt, og den er jo litt størrelse både i bredde og lengde, vær varsom i trafikken. Og hvordan setene er lagt opp(mulig å fjerne) vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg finne et bilde av Terho i sykkelvogna si, men nei da, såklart finner jeg det ikke!

Men er den du linka til som vi har, jeg har dyttet stoff o.l. i bunnen der føttene til barna skal være så det blir flatt å litt på, også har jeg byttet litt om på setebeltene så det blir kun en stropp som festes i selen hans. Da kommer han seg ikke ut med mindre jeg slipper han løs, han knota en del første gange for å stikke av, men la seg til slutt ned og nøyt turen ;)


Jeg fant, jeg fant :D

487926_4299383682456_447423367_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn her og en kurv?

http://www.jula.no/bagasjebrett-639149

Må bare legge til at grunnen for at jeg slår et slag for en evt henger er fordi at om noe skjer, og du går på trynet så vil i de fleste tilfeller en henger stå like støtt! Jeg gikk på grisetrynet over en dump engang, slo meg som bare det med skrubbsår her og der, sykkelen bøyde forhjulet og bakenfor sykkelen satt Terho, totalt urørt, men litt irritert over at det ene hjulet ikke var helt i bakken (sykkelen lå helt vridd da) :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjementet, folkens! :flowers:

Noe sånt her hadde nok passet henne litt bedre? Med et par undersåtter som bar henne avgårde til skogen... :aww:

005535.jpg

Det her minner meg om i fjor vinter, da min fine mann og jeg var ute og tusla en tur med jentene på Frogner. Ved et gatekryss gikk Imouto og jeg over, og fordi jeg hadde på meg vanntett sko, tenkte jeg ikke videre over at vi plaska gjennom en dyp og diger dam som hadde danna seg. Fine mannen valgte å løfte opp Aiko "fordi hun jo ikke kunne gå gjennom der, stakkars!", noe jeg bare rista på hodet over og også registrerte at hunden heller ikke var så comfy med, hun så litt overrumpla ut. Etter at knertis og jeg hadde kryssa veien snudde jeg meg igjen, og så at scenarioet hadde skifta betraktelig: Mens fine mannen jobba iherdig for å ikke bli våt på beina, satt Aiko som en dronning i armene hans, tørr og fornøyd og nikka skjelmsk for seg sjøl: "Hell yeah, he's carrying me!" :lol:

Nå er det lenge siden jeg syklet med valp og tror han ikke var så tung som dronninga men han var nok et sted rundt 5 til 8 kg. Da brukte jeg de gode gamle meis sekkene med en ullgenser i bunnen og hunden oppi og snørte igjen. Den ene valpekjperen som kjøpte valp samtidig med meg puttet bare hunden oppi sekken med hodet opp og syklet i veg. Det fungerte kjempefint. Han ble rolig sittende å se og la hodet på skuldra. Da veiden den ca 8 - 10 kg

Aiko veier ca 12-13 kg og er ganske stor. Det er mulig jeg får henne til å sitte i en sekk, det gikk jo til min store overraskelse med knertis da hun var valp, men veit sannelig ikke. Det å drasse rundt på en sekk på de turene vi går er jo litt umake for meg også...

Elastisk bæresjal da? Kjenner flere som har brukt det til sine små barn (menneskebarn) i hverttfall til de er 2 år. Hun veier vel ikke mer enn en 2 åring sikkert? :)

Nå skriver jeg litt om utfordringene jeg tenker på med bæresjal i første innlegg, og jeg trur ikke jeg får det til aleine faktisk.

Det fins jo også slike "ryggsekk" bur, skal se om jeg finner bilde, vet jeg har sett det på jobb.

Haha, takk for forslag! Jeg trur nok en sånn sykkeltralle er ei bedre alternativ, for her må jeg jo enten gå med den greia på ryggen mens vi er på tur, eller risikere at den blir stjålet om jeg setter den igjen. Og hvem vil vel ikke ha et ryggsekkbur? :lol:

Litt vanskelig om du skal sykle på skikkelig humpete skogsstier kanskje, men veldig kult da :P

Det er kun på strekker hvor hun bare ikke orker/gidder/mister piffen det er snakk om dette behovet. Hun er svært mobil og aktiv ellers, så på humpete skogsveier liker hun godt å løpe og kose seg med søstra. :)

Hvis du trenger noe for å bære henne utenom sykling også så synes jeg denne ser veldig god ut jeg:

Takk for tips, men jeg heller nok mer mot å la henne slippe den dagen hun ikke lenger klarer å gå på tur, altså. Hun skal leke, være gøyal og erobre skogene, ikke passifiseres og med vemod se på andre hunder leve... :wub:

Få hjertevennen til å snekre en boks?

Hvis du med hjertevennen mener min fine mann, så bør du nok gå en runde mtp utdaterte kjønnsforståelser altså. :P Han er fin til å gi folk magien tilbake i livene deres, inspirere massene, brenne røkelseslys og gjennomføre lyssky ritualer, kline og alltid lukte godt, men å snekre en boks, DEt trur jeg at blir min jobb. :teehe:

Kan evt noe slik være et alternativ? Er jo litt sikrere enn å sitte i en vanlig kurv tenker jeg hvis man velter eller hvis hunden vil hoppe ut :ahappy:

53006-Basil-Pluto-on-bike.jpg

Hun er alt for stor for en sånn, men herregud, så fin!

Om jeg får hanka inn en klient til i løpet av de neste ukene, så skal jeg kjøpe den vogna til henne. Mitt livs lys må jo være med. :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
11 timer siden, Yellow skrev:

Gammel tråd, men klarte å søke meg inn på denne. Fant du noe som fungerte, @SandyEyeCandy? :) 

Jeg endte opp med å kjøpe en sykkelvogn privat i fjor, som jeg fortsatt ikke har brukt. Nå er jo dette snart 3 år siden, og hun har ikke akkurat blitt bedre til beins, nå som hun går på smertestillende fast og må begynne med potesokker, men like blid og god, heldigvis. :heart: Vi har også flytta, så behovet for sykkelvogn og mulighetene for å sykle med hund er vesentlig begrensa her vi bor nå. Var i København i forrige uke, og der har folk mange finurlige måter å frakte hundene sine på, hvor helt vanlige kasser er det vanligste. :) Hadde jeg hatt en mindre hund, så hadde jeg nok bare putta henne i en kurv på styret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
På 15 July 2016 at 9:36 AM, SandyEyeCandy skrev:

Jeg endte opp med å kjøpe en sykkelvogn privat i fjor, som jeg fortsatt ikke har brukt. Nå er jo dette snart 3 år siden, og hun har ikke akkurat blitt bedre til beins, nå som hun går på smertestillende fast og må begynne med potesokker, men like blid og god, heldigvis. :heart: Vi har også flytta, så behovet for sykkelvogn og mulighetene for å sykle med hund er vesentlig begrensa her vi bor nå. Var i København i forrige uke, og der har folk mange finurlige måter å frakte hundene sine på, hvor helt vanlige kasser er det vanligste. :) Hadde jeg hatt en mindre hund, så hadde jeg nok bare putta henne i en kurv på styret. 

Takk for svar! Er så usikker på hva jeg skal kjøpe selv, vinglepetter ? Har mindre hund enn deg, men det meste av kurver til sykkel er fortsatt for lite til min på 6,5 kg, men vet om en som hadde passet, så står mellom den eller sykkelvogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...