Gå til innhold
Hundesonen.no

Økt vokting


Margrete
 Share

Recommended Posts

Asti har hatt kastrasjons chip for å se om stresset dempet seg. Jeg lot den gå ut for å se om det var noen forskjell, hvilket det var. Stor og god forskjell på stresset her ja.

En ting er at hormonnivået hans er skyhøyt, det ble jeg advart mot, men voktingen har tatt fullstendig av! Kommer det folk hit nå, kan han holde på med dyp boffing i front lenge! Ingen kommer til og tar jeg han vekk og legger han ned, så holder han på like ******. Setter jeg han inn på ett annet rom øker bare lyden og han åpner dørene. I går ruslet det en arme polakk inn døren her (var velkommen altså) og han fikk Asti rett i front. Ikke tegn til biting, men sto tre cm foran fyren og bjeffet med hele seg og han mente det. Heldigvis er ikke denne fyren redd hund, så han sto stille å ventet til jeg fjernet han. Det er ikke noe hyggelig dette. Stakkars aupairen vår får så det holder hun å, enda hun er i hvert fall velkommen hit. Dette gjelder forresten ALLE som kommer inn. En ting er fremmede, men han bråker slik når ungene og gubben kommer hjem også. Jeg må innrømme at han fikk to tett og en badehette i går når han var stygg med polakken for andre gang. Da kom han opp i sofaen til meg, la hodet på beina mine og lå å boffet inni seg. Ikke knurring, ikke noe trussel ikke noe annet enn for å si at jeg ligger her. Han fikk gå ned når han var stille for å sjekke ut, og da holdt han kjeft, og hadde ett ørlite truende kroppspråk. Du skal kjenne hund for å se den lille den. Tror ikke A har det i seg å gå videre, han gjør dette for å skremme, det er ikke noe mindre skummelt for det. Jeg kan ta feil og han velger å gå litt lenger siden han ikke får lov å bråke.

Han har alltid vært voktete, men nå har det tatt helt av og han er ikke til å stoppe lenger.

Men hva gjør jeg når han er så blokkert?

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan han var med voktingen m chip? Var han bedre både m den og stresset? Eller har den strengere voktingen kommet for alvor nå?

Ikke at det hjelper deg noe,men kan han stå ute hvis du vet det kommer "fremmede"? Bare for å få folk ut og inn til du finner en måte å løse det på. Eventuelt sitte i bilen?

Nå bor jeg litt forskjellig fra deg,men Gross satte jeg bort sånn hvis det kom ventet besøk som trengte litt tid før han dundret inn :).

Endret av Toril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også en rase som kan vokte litt i tide og utide, og jeg har alltid vært føre vàr når jeg vet at jeg får besøk, kanskje spesielt besøkende hunden(e) ikke har kjent. Såfremt jeg VET at det kommer noen, så har jeg alltid stengt bort hundene sånn at JEG er den som tar meg av hilsing og velkommen hit, og så har hunden(e) fått slippe ut etterpå (neida, ikke helt konsekvent, med folk jeg vet tåler en trøkk - som i å få digre labber plantet i solar plexus, eller få en diger skalle planta godt mellom beina *host* - så har jeg bare latt det stå til, sikkert til litt plage for de besøkende, men til stor underholdning for meg :aww:).

Det KAN handle om at DU må ta alt ansvaret for å ta i mot besøkende, men det kan jo være noe helt annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt han fronte døra, noensinne. Enten tar husets folk imot gjester, eller så får de komme helt inn uten at Asti kan komme bort til de før du sier det er lov. Dvs grind/annet rom.

Dess oftere han får fronte døra, dess kraftigere vil han vokte den, husk at det er enormt selvbelønnende å stå å kjefte sånn, derfor gir han seg ikke helt selv om du korrigerer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får ALDRI lov til å gå frem til døra uten at jeg er foran, noen ganger så blir hun også satt på et eget rom til jeg har fått hilst på besøkende.

Dersom Chicka hadde gjort det som Asti gjorde mot Polakken, så hadde hun aldri fått lov til å ligge i sofaen sammen meg og bjeffe inni seg, den situasjonene dyrker bare enda mer vokt, han må jo ligge i sofaen og passe på mammaen sin ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, Margrete. Jeg ville ikke latt Asti bli med ned i gangen i det hele tatt, men satt han bort dersom du veit det kommer noen, eller sperra han inne på et rom om det plutselig ringer på døra.

At det er HAN som kommer farende ut døra først er jo et rimelig åpenbart signal til han om at han skal ta ansvar for deg, Nix og hjemmet deres, og det er her jeg ville brutt det først og fremst. Om han ikke får treffe noen av dem han vokter for, så blir det i alle fall ikke selvforsterkende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan han var med voktingen m chip? Var han bedre både m den og stresset? Eller har den strengere voktingen kommet for alvor nå?

Han voktet da også, men det har tatt seg opp og blitt mer alvorlig nå.

Jeg har jo også en rase som kan vokte litt i tide og utide, og jeg har alltid vært føre vàr når jeg vet at jeg får besøk, kanskje spesielt besøkende hunden(e) ikke har kjent. Såfremt jeg VET at det kommer noen, så har jeg alltid stengt bort hundene sånn at JEG er den som tar meg av hilsing og velkommen hit, og så har hunden(e) fått slippe ut etterpå (neida, ikke helt konsekvent, med folk jeg vet tåler en trøkk - som i å få digre labber plantet i solar plexus, eller få en diger skalle planta godt mellom beina *host* - så har jeg bare latt det stå til, sikkert til litt plage for de besøkende, men til stor underholdning for meg :aww:).

Det KAN handle om at DU må ta alt ansvaret for å ta i mot besøkende, men det kan jo være noe helt annet også.

Ja jeg ser den. Det er bare så himla vanskelig når det er nordlendiger i familien og stebarn som kommer rett inn med stort og smått. Kanskje henge opp en lapp å si at de skal sende sms når de står utenfor så jeg får tatt han vekk. Ringeklokken er startsignal..

Jeg ville ikke latt han fronte døra, noensinne. Enten tar husets folk imot gjester, eller så får de komme helt inn uten at Asti kan komme bort til de før du sier det er lov. Dvs grind/annet rom.

Dess oftere han får fronte døra, dess kraftigere vil han vokte den, husk at det er enormt selvbelønnende å stå å kjefte sånn, derfor gir han seg ikke helt selv om du korrigerer.

Joda, han får jo sjeldent fronte folk, men som sagt til Siri. Nordlendinger har en stygg uvane med å gå rett inn til folk. Er ikke inngangsdøren åpen så tråkker man rundt :P

Selv om han står bak grind, så bråker han noe voldsomt da også. Stengte dører er ingen hindring, de åpner han.

Jeg er enig med de andre her, Margrete. Jeg ville ikke latt Asti bli med ned i gangen i det hele tatt, men satt han bort dersom du veit det kommer noen, eller sperra han inne på et rom om det plutselig ringer på døra.

At det er HAN som kommer farende ut døra først er jo et rimelig åpenbart signal til han om at han skal ta ansvar for deg, Nix og hjemmet deres, og det er her jeg ville brutt det først og fremst. Om han ikke får treffe noen av dem han vokter for, så blir det i alle fall ikke selvforsterkende.

HØH! Du har da bare opplevd søte snille Asti som hilser så vakkert atte :P Så skjønner IKKE hva du snakker om *flir* Du faller dessverre innenfor kategorien til Siri, de som tåler en trøkk :P Det hjelper jo ikke overhodet at jeg ikke er konsekvent.

Grøss og gru, jeg får vel ta meg sammen og ta dette ved roten. Mon tro om det hjelper å gi han en fast plass hvor han må ligge til han puster bittelitt lenger ned enn drøvelen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser den. Det er bare så himla vanskelig når det er nordlendiger i familien og stebarn som kommer rett inn med stort og smått. Kanskje henge opp en lapp å si at de skal sende sms når de står utenfor så jeg får tatt han vekk. Ringeklokken er startsignal..

*klippe*

Grøss og gru, jeg får vel ta meg sammen og ta dette ved roten. Mon tro om det hjelper å gi han en fast plass hvor han må ligge til han puster bittelitt lenger ned enn drøvelen.

Kanskje du kan koble ut ringeklokka ei stund? Og si klart i fra at OM noen skal komme på besøk, så si fra på forhånd, for ALLE DØRER VIL VÆRE LÅST :D.

Og ja, en fast plass er sikkert bra - om han da ikke begynner å vokte den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han chippes igjen da?

Tro du meg! Det stresset her orker jeg ikke lenge. Er jo ikke bare voktingen som har tatt av, men jeg vil vente til testosteronet har lagt seg for å se om han roer seg pga alder.

Han åpner dører, isåfall må du vel bare låse dem da? Hjelper det å snu dørhåndtakene på høykant?

Håndtak på høykant, pøsj, null problem. Låse dørene kjenner jeg at jeg ikke vil, siden han da ødelegger dørene. Han skraper opp dørkarmer og dører. Grind er verdt ett forsøk

Kanskje du kan koble ut ringeklokka ei stund? Og si klart i fra at OM noen skal komme på besøk, så si fra på forhånd, for ALLE DØRER VIL VÆRE LÅST :D.

Og ja, en fast plass er sikkert bra - om han da ikke begynner å vokte den også?

Jah, låse alt av dører skal gjøres! I hvert fall sette på hengelås på porten (det holder dustenaboer ute å). Koble fra ringeklokken skal også gjøres.

Nei, tror ikke han vil vokte den å, han vokter hele huset. Det er ikke ressursforsvar vi snakker om, det er rett og slett ett rigid vakthold av huset. Det er hans jobb her i verden og jeg må finne en måte å gi han sparken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg må finne en måte å gi han sparken på.

Det er vel 3 mnd varsel på sånn oppsigelse, også må han vel få det skriftlig.... Han er ikke medlem av fagforeningen vel? For da må du jo ha en veldig god grunn til å si opp slampen... Drikker han? Kommer han alltid for seint? :aww:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 3 mnd varsel på sånn oppsigelse, også må han vel få det skriftlig.... Han er ikke medlem av fagforeningen vel? For da må du jo ha en veldig god grunn til å si opp slampen... Drikker han? Kommer han alltid for seint? :aww:

Han er alt for effektiv? Trot ingen fagforening som orker han, så nei han er nok ikke medlem

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er alt for effektiv? Trot ingen fagforening som orker han, så nei han er nok ikke medlem

Godt, godt - da er det ingen som kan ta deg for usaklig oppsigelse. Og arbeidstakere som er alt for effektive er jo håpløst - det ødelegger jo alt for oss som er litt mer laidback in business :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en plass hvor han MÅ ligge og bli når det kommer folk. Og han får ikke lov til å gå derfra før han er rolig? Krever en del trening og grensesetting men. Da har iallefall du kontrollen.

Jepp, vi er igang :) Tre ganger i dag, og den siste runden var ikke like lang, men jeg må inn med ganske harde virkemidler for å nå inn :( Det er ikke noe moro, men det blir bedre med tid og stunder. Når jeg har fått litt tilgang til ørene hans, så er det lettere å gjøre dette hyggeligere igjen. Siden bjeffing er såpass selvforsterkende vil jeg ikke la han holde på til han er stille heller. Blokkering er noe herk!

WEEE!!!! Gubben kom inn nå, og Asti sa bare "off" to ganger, og det er greit. Litt må han få si i fra at det er folk her. :D :D

Endret av Margrete
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WEEE!! Gubben kom inn nå, og Asti sa bare "off" to ganger, og det er greit. Litt må han få si i fra at det er folk her. :D :D

Egentlig er ikke det heller greit, vel? Det er vel også noe som må jobbes bort, tenker jeg, det handler litt om helheten i hundeholdet og da tillater man ikke litt, noen ganger, i noen situasjoner. Tenker jeg, da :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er ikke det heller greit, vel? Det er vel også noe som må jobbes bort, tenker jeg, det handler litt om helheten i hundeholdet og da tillater man ikke litt, noen ganger, i noen situasjoner. Tenker jeg, da :)

Tenker jeg også, og iallefall ikke på far i huset (de som bor i huset) ;)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...