Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mat får hunden?


Enits
 Share

Recommended Posts

Jeg fører etter hold og kunn det. Varga får ca 6 dl høyenergi for eller 8 dl vanlig for pr dag små justeringer fra dag til dag, myeaktivitet ( mer enn vanlig) så gir jeg en desj ekstra og rolig dag en desj mindre. Hun er en malle på 25 kg.

Edit: ser det er snakk om og kjenne ryggraden, du bør iallefall kjenne den. Om du synes den stikker for mye ut så er det ingen indikasjon på at hunden er for tynn, ryggraden er omgitt av muskel, så om den mangler korrekt muskulatur så er det ikke måten det står på. En hund er rimelig feit om den har fett til og fylle ut ryggen. Det vil også være litt individuelt, noen har bare mer utstikkende rygg enn andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne kjenne ryggraden også, men det kommer nok også litt an på hvilken type hund dette er, og hvordan de er konstruert... jeg vet ikke helt hvordan lapphundene "bør" kjennes ut der :).
Ryggraden hans kjennes ekstremt godt. Det er en av grunnene til at jeg føler han kunne lagt på seg litt.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ble ikke Mezzi kjemisk kastrert for en stund siden? Kan ikke det ha noe å gjøre med den økte apetitten?

Den ene hunden vår har veldig utstikkende ryggrad og det spiller ingen rolle om hun er tykk eller tynn. Er nok mer manglende muskulatur som gjør det. (På min hund altså)

Jeg er ikke så stor fan av utstikkende hofteben, men synes de bør kjennes når man stryker over hunden. Ribbenene bør lett kjennes, ikke slik at man må stryke hard for å kjenne de ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ble ikke Mezzi kjemisk kastrert for en stund siden? Kan ikke det ha noe å gjøre med den økte apetitten? 

 

Den ene hunden vår har veldig utstikkende ryggrad og det spiller ingen rolle om hun er tykk eller tynn. Er nok mer manglende muskulatur som gjør det. (På min hund altså)

Jeg er ikke så stor fan av utstikkende hofteben, men synes de bør kjennes når man stryker over hunden. Ribbenene bør lett kjennes, ikke slik at man må stryke hard for å kjenne de ;)

Jo der sier du noe! Det kan være derfor ja. Er vel 1,5 mnd siden nå. Skal undersøke det.

Hoftebeina kjennes godt de også. Ellers har han lite muskler så da er vel det hvorfor vi kjenner ryggraden så godt

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slo meg var kjemisk kastrering pluss kortison, begge deler øker matlyst.

Ellers, det jeg kjenner på når jeg kjenner holdet til Thorvald er at jeg skal enkelt kunne kjenne ribbein, hofter og ryggrad, men det skal ikke stikke ut på noe vis. På vinterpelsen må jeg dog grave litt mer under ulla (den hunden er TJUKK ull altså :P ), men sånn basically sånn ja :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som får spise så mye hun vil, og da får jeg i henne ca 1,3 kg v&h til dagen og hun veier vel 28 kg. Så har man lille Kiwi, kronisk sulten, matvrak og mattyv uten like, hun får LITE mat (i mitt hode), men hun legger fort på seg og må begrenses i matveien. Vurderer å gå over til tørrfôr (slankemat) bare sånn at hun kan få litt mer mat uten å legge på seg så veldig mye. :P

Er vanskelig dette med å fôre bikkjene, man vil så gjerne gi de litt mer mat når de holde på å dø av sult. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tørrfôr går han på?

Kanskje du kunne byttet til et med litt mindre fett, da kan du gi han litt mer mat.

Chicka får enten light mat eller 10% fett fôr, begge med lam (en med ris, den andre med potet), jeg hun får mat 3 ganger om dagen, en litt større porsjon på kvelden, minst i den midt på dagen (en liten neve bare), den er bare for at hun skal føle at hun får litt mat, så det ikke går så lenge mellom hvert måltid.

Hun kunne fortsatt spist mye mer, hadde man spurt hun, men hun maser heldigvis ikke på mat hele tiden.

Jeg gir hun også bitebein (fri tilgang, har dem i en kurv på gulvet), da får hun brukt munnen litt og tygd, vet ikke om det hjelper så mye, men jeg innbilder meg at det gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tørrfôr går han på?

Kanskje du kunne byttet til et med litt mindre fett, da kan du gi han litt mer mat.

Chicka får enten light mat eller 10% fett fôr, begge med lam (en med ris, den andre med potet), jeg hun får mat 3 ganger om dagen, en litt større porsjon på kvelden, minst i den midt på dagen (en liten neve bare), den er bare for at hun skal føle at hun får litt mat, så det ikke går så lenge mellom hvert måltid.

Hun kunne fortsatt spist mye mer, hadde man spurt hun, men hun maser heldigvis ikke på mat hele tiden.

Jeg gir hun også bitebein (fri tilgang, har dem i en kurv på gulvet), da får hun brukt munnen litt og tygd, vet ikke om det hjelper så mye, men jeg innbilder meg at det gjør det ;)

han går på eukanuba veterinary diary - for magen. Så vi kan dessverre ikke bytte for :/

Men han virker hittil mye roligere idag. Så får vi se utviklingen utover dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han går på eukanuba veterinary diary - for magen. Så vi kan dessverre ikke bytte for :/

Men han virker hittil mye roligere idag. Så får vi se utviklingen utover dagen :)

Du kan prøve å dele opp rasjonene til 3 ganger daglig og se hvordan det går? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gi ham "unødvendig vomfyll" så han spiser uten at "maten" gjør ham feit (om du er redd han skal bli det altså)? F.eks gulrøtter el.l? Rå, hele altså. Disse kommer ut igjen som oransje biter i avføringen, svært lite fordøyd. Nå er det snart innhøsting av gulrøtter og man kan få svært billige "vrakgulrøtter". Kan fryses og gis frosne!

Hilsen hun som kjøpte gulrøtter til kaninene og fant ut at hundene stjal gulrøtter som tidsfordriv og leker, både rå og frosne var stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gi ham "unødvendig vomfyll" så han spiser uten at "maten" gjør ham feit (om du er redd han skal bli det altså)? F.eks gulrøtter el.l? Rå, hele altså. Disse kommer ut igjen som oransje biter i avføringen, svært lite fordøyd. Nå er det snart innhøsting av gulrøtter og man kan få svært billige "vrakgulrøtter". Kan fryses og gis frosne!

 

Hilsen hun som kjøpte gulrøtter til kaninene og fant ut at hundene stjal gulrøtter som tidsfordriv og leker, både rå og frosne var stas.

Hadde han bare spist sånt så :P

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han bare spist sånt så :P

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Ah :P Men om ikke gulrot er fristende for ham er han ikke veldig sulten, så da kanskje han egentlig ikke har det så ille ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder blir ikke mette, iallefall ikke i den grad at du ser det på dem, min kodak hadde nok spist seg rett ihjel om han hadde fått mulighet, hadde to forsøk hvor han i et ubevoktet øyeblikk på 10-15 minutter spiste en plass mellom 5 og 8 kg tørrfor fra sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...