Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mat får hunden?


Enits
 Share

Recommended Posts

I starten spiste ikke mezzi what so ever. vi måtte tvinge i han det lille han spiste.

Nå derimot, har det snudd helt!

Ifølge foret han får skal han ha et sånt målebeger for dagen. Men til tross for dette er han helt manisk på leting etter mat, som om han ikke har fått noe og sulter..

Spørsmålet mitt da er, hvor mye mat er riktig? kan vi gi mer for å stille sulten hans? Eller må han bare gå sånn fordi han har fått "nok" mat ifølge produsenten på posen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo se Ann hunden. Er han tynn får han mer, er han tykk mindre.

Han er verken tykk eller tynn ifølge veterinær. Ligger på det han skal ifølge rasestandard og slikt.

Personlig synes jeg nok han kunne lagt på seg et kg til ca, men ikke så mye mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve meg litt frem da, og se hvor mye mat han kan få før han blir tykk?

vi hadde mat ute hele tiden når han kom, men da spiste han ikke så vi måtte slutte med det og gi mat til fast tid hver dag. Etter det begynte han å spise mat i det minste. Men sånn som jeg ser han nå har jeg ikke sett han før, så lurer på om han rett og slett får for lite? han leter etter mat i enhver krok han kan finne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve meg litt frem da, og se hvor mye mat han kan få før han blir tykk?

vi hadde mat ute hele tiden når han kom, men da spiste han ikke så vi måtte slutte med det og gi mat til fast tid hver dag. Etter det begynte han å spise mat i det minste. Men sånn som jeg ser han nå har jeg ikke sett han før, så lurer på om han rett og slett får for lite? han leter etter mat i enhver krok han kan finne..

om han ikke er tynn så får han ikke for lite. Noen er "kronisk" sultne. Kua mi leter alltid etter mat hun, men hun er i fint hold og kan ikke få mer. Hun får mager mat da, så hun kan få mer i mengde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve meg litt frem da, og se hvor mye mat han kan få før han blir tykk?

vi hadde mat ute hele tiden når han kom, men da spiste han ikke så vi måtte slutte med det og gi mat til fast tid hver dag. Etter det begynte han å spise mat i det minste. Men sånn som jeg ser han nå har jeg ikke sett han før, så lurer på om han rett og slett får for lite? han leter etter mat i enhver krok han kan finne..

Hvis du syntes han kan legge på seg en kilo så sleng oppi LITT til tørrfòr. Ville ikke økt så mye. Selv om hunden er sulten betyr det ikke at hun sultes. :)

Sikkert greit å høre med noen som kjenner rasen om hva de tenker om vekta, kan være vrient og se om en pelshund er for tynn eller akkurat passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syntes han kan legge på seg en kilo så sleng oppi LITT til tørrfòr. Ville ikke økt så mye. Selv om hunden er sulten betyr det ikke at hun sultes. :)

Sikkert greit å høre med noen som kjenner rasen om hva de tenker om vekta, kan være vrient og se om en pelshund er for tynn eller akkurat passe.

Men man ser jo ikke det, man kjenner det og det bør ikke være noe vanskeligere enn på korthåra.

Du kan prøve å fordele måltidene mer, eller gi færre måtider og se om det kanskje hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som vi har det nå får han to ganger for dagen. morgen og ettermiddag.

Har kjent på han og jeg synes vi kjenner ribbeina litt godt, men de sier han veier det han skal. Tror kanskje jeg skal øke litt å se hvordan han reagerer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man ser jo ikke det, man kjenner det og det bør ikke være noe vanskeligere enn på korthåra.

Du kan prøve å fordele måltidene mer, eller gi færre måtider og se om det kanskje hjelper.

Jeg syntes det er vanskeligere på langhårshunder jeg, til tross for at jeg har en. :P Såklart kjenner du det om hunden er TYNN men om den veier 17 kg er det vanskelig å kjenne om den burde veid 16 eller 18 kg gjennom all pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer du på Vom & Hundemat? Mine hunder ble supersultne når de bare fikk dette og de fikk "riktig" mengde fôr. Jeg måtte begynne å halvfôre med tørrfôr for at de ikke skulle gå rundt sultne (å gi de nok mat til at de ikke var sultne var jo ikke noe alternativ, da ble de jo feite :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer du på Vom & Hundemat? Mine hunder ble supersultne når de bare fikk dette og de fikk "riktig" mengde fôr. Jeg måtte begynne å halvfôre med tørrfôr for at de ikke skulle gå rundt sultne (å gi de nok mat til at de ikke var sultne var jo ikke noe alternativ, da ble de jo feite :)).

nei, vi bruker tørrfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, vi bruker tørrfor :)

Da er det bare å se bort fra mitt innlegg :lol:.

Men jeg er enig med de andre - prøv deg fram, kjenn på hunden, kjenner du ribbena godt, så er han passe holdt, begynner de å forsvinne, så er han for feit og du må redusere mengden (kjenn også på hoftekulene - jeg foretrekker at det er et lite søkk mellom dem - ikke mye, men litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å se bort fra mitt innlegg :lol:.

Men jeg er enig med de andre - prøv deg fram, kjenn på hunden, kjenner du ribbena godt, så er han passe holdt, begynner de å forsvinne, så er han for feit og du må redusere mengden (kjenn også på hoftekulene - jeg foretrekker at det er et lite søkk mellom dem - ikke mye, men litt).

Hva med ryggraden da?

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er noe negativt med det, men flere jeg kjenner som har slike "alltid sultne" hunder forer med dierfor, for å få gitt hunden mer magefyll. Kanskje det kunne vært noe?

Men igjen, godt mulig det er noe negativt med å fore på det! Kanskje noen her vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på tråden fordi jeg har svar på overskriften, jeg. For mye. Mine hunder får for mye mat, er tjukke og alltid sultne. Sukk. Har du en hund med spisevegring, så send den hit. Etter et par måneder får du hjem en overvektig julegris på evig matjakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på tråden fordi jeg har svar på overskriften, jeg. For mye. Mine hunder får for mye mat, er tjukke og alltid sultne. Sukk. Har du en hund med spisevegring, så send den hit. Etter et par måneder får du hjem en overvektig julegris på evig matjakt.

Hehe. Vi slet veldig en stund så begynte han å spise men en kopp for dagen var nok. Nå derimot er det en skikkelig matjakt uten like!

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man ser jo ikke det, man kjenner det og det bør ikke være noe vanskeligere enn på korthåra.

Det er drøyt mye underull man skal klå igjennom, altså

Spiser han fort? Du kan jo trykke maten inn i en kong eller fryse det ned i vann, så han må bruke lang tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt mye underull man skal klå igjennom, altså 

 

Spiser han fort? Du kan jo trykke maten inn i en kong eller fryse det ned i vann, så han må bruke lang tid på det.

Vil si det er normalt tempo :) men skal teste med kong

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...