Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt sulten hund..


Castella
 Share

Recommended Posts

Tispa mi på 3 år er så vanvittig sulten..

Hun bruker dagene sine på å lete etter mat eller å forsøke å stjele mat. I dag tok jeg henne på fersken på vei opp på spisebordet for å rappe et knekkebrød.

Hun tigger og er nærmest hysterisk etter å få i seg mer mat.

Hun er overhode ikke tynn, hun er er ikke kjempe feit men bør overhode ikke bli noe tykkere. Jeg må passe veldig nøye på eller så er hun tønne på no time...

Hun får to måltider om dagen med V&H laks. Og får som regel en stor gulerot for å fylle magen litt.

Noen tips?

Kan ikke være godt å gå rundt å være så sulten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene min ble aldri mett av v&h (selv med grønnsakefyll).

Hun er en sånn "sulten hund som aldri blir mett", men på bare V&H ble det ekstremt.

Har du föret lenge på V&H? Evt vurdere gå over til en annen type V&H så hun kan få litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene min ble aldri mett av v&h (selv med grønnsakefyll).

Hun er en sånn "sulten hund som aldri blir mett", men på bare V&H ble det ekstremt.

Har du föret lenge på V&H? Evt vurdere gå over til en annen type V&H så hun kan få litt mer?

2 år.

Vet du hvilke type V&H det er minst fett i ?

Hva ble løsningen for din "sulte hund" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min må definitivt få mindre VogH enn han kan få av større stykker med kjøtt/bein, og han virker også til å bli mer mett av det (selvom han konstant er klar for mer).

Min ble slik etter at han ble godt voksen, som yngre hund måtte vi lure i han mat husker jeg og var på nippet til å være tynn.

Min skal få så lite mat før han legger på seg, så her fungerer det helt klart best med ett måltid om dagen så han faktisk kan få littegrann.

Fett er jo viktig, men det er Sprint som inneholder minst.

Siden du gir 2 måltider om dagen og om du ønsker å fortsette med det, ville jeg anbefalt deg å bytte ut det første måltidet med et stykke benritt kjøtt i samme mengde og se om det hjelper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år.

Vet du hvilke type V&H det er minst fett i ?

Hva ble løsningen for din "sulte hund" ?

Har ikke oversikten her, men bla den uten laks, sprint, valp, med ris o.l. er mindre i. Du gir vel nå den som er mest feitene om jeg husker rett :)

50/50 törför, eller som nå omtrent bare tørför.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også samme erfaring med mine hunder - de ble ekstremt sultne om jeg bare skulle fôre på V&H. Jeg gikk også over til å fôre halvt om halvt med tørrfôr og V&H og da var det straks enklere å regulere matmengde og vekt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så tull at det engang finnes typer med ris, så ville ikke anbefalt en av de, første kutt burde garantert være karbo til en som legger lett på seg og som alt får det. Fordi det er helt unødvendig og får blodsukkeret til å svinge. :)

Og det er helt normalt med sultfølese den første perioden man går bort fra tørt, men det går raskt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er helt normalt med sultfølese den første perioden man går bort fra tørt, men det går raskt over.

Det er 2 år siden hun sluttet med tørt.

Selv föret jeg flere mnd før jeg kastet håndkle inn. Så nei, for alle går det ikke raskt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er helt normalt med sultfølese den første perioden man går bort fra tørt, men det går raskt over.

Nei, det går ikke raskt over, har prøvd det lenge og jeg lot det ikke gå lenger siden jeg ikke vil plage hunden min.

Jeg syntes ikke man skal se så svart/hvitt på ting, noen tåler råfôring bedre, andre tåler tørrfôr, tenk om jeg skulle snakket til dere som råförer sånn som dere noen ganger prater til oss som tørr fôrer, noen ganger er det ganske så nedlatende altså :yes::gaah::blink:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes ikke hun blir noe mindre sulten de sjeldne gangene hun får Orijen. De siste 3 dagene har hun fått Orijen fish fordi jeg var på besøk hos min bestemor. Hun er like sulten...ihvertfall nesten.

Men i Orijen er det jo lite karbo... er det karbo hun savner? Er ikke det litt merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, var ikke meningen å virke nedlatende fordi jeg minnet på at det er helt normalt etter overgangen.

Men så skal det jo mindre mat til på et fôr med høyere opptakelighet også, det sier seg jo litt selv, så det kan jo såklart være grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, men dere som sier de er mer sultne på v&h. Kan det henge sammen med at det smaker bedre og at de derfor vil ha mer og er mer giret også? Ikke nødvendigvis sultfølelse? Eller hvordan er hundene når dere tolker de som sultne?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, men dere som sier de er mer sultne på v&h. Kan det henge sammen med at det smaker bedre og at de derfor vil ha mer og er mer giret også? Ikke nødvendigvis sultfølelse? Eller hvordan er hundene når dere tolker de som sultne?

Min er alltid sulten og mener feks at ormekur er snacks :P

Men det var en konstant søken etter mat, sikling, hvileløs snik på kjøkkenet, hysterisk anfall når jeg gjor noe som lignet på at det var sjangs på mat.

Med tanke på at jeg også forer 50/50 så burde det ha fortsatt om det var pga smaklighet :)

Det er stor forskjell på den sulten hun viste der o den normale "jeg er bare bunnløs, kan jeg få smake" sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du bytter ut et av måltidene med noe rent magert kjøtt(kylling/kalkun)? Da kan du gi større mengde. Evt gi litt mindre v&h i de fastsatte måltidene og gi et mellommåltid bestående av ren kylling/kalkun. Ellers så vet jeg ikke, men varga har ikke spist serlig mye på et par mnd nå, det er likevell ingenting som hindrer henne i og ligge og sikle når jeg spiser mat, uansett hva det er.. tror neppe hun er sulten for hun spiser ikke kveldsmaten sin heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var en konstant søken etter mat, sikling, hvileløs snik på kjøkkenet, hysterisk anfall når jeg gjor noe som lignet på at det var sjangs på mat.

Unnskyld, men: :lol::heart: Synes jeg ser det!

Laksevarianten er jo den med mest fett som flere her nevner, mens feks sprint er den magreste sorten og anbefales ikke brukt som fullfôr over lengre tid. Har du i lakseolje eller lignende, er det derimot ikke noe problem. Iogm at du bruker henne til agility, så kan jo sprint være ganske passende? Ville uansett blanda i tørrfôr og delt opp måltidene til noe som minner mer om hyppigheten til en valp. Kanskje gjør det at hun forventer mat hele tida, eller så vil hun kanskje slappe av litt mer fordi magen alltid har bittelitt i seg?

Vel verdt å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi på 3 år er så vanvittig sulten..

Hun bruker dagene sine på å lete etter mat eller å forsøke å stjele mat. I dag tok jeg henne på fersken på vei opp på spisebordet for å rappe et knekkebrød.

Hun tigger og er nærmest hysterisk etter å få i seg mer mat.

Hun er overhode ikke tynn, hun er er ikke kjempe feit men bør overhode ikke bli noe tykkere. Jeg må passe veldig nøye på eller så er hun tønne på no time...

Hun får to måltider om dagen med V&H laks. Og får som regel en stor gulerot for å fylle magen litt.

Noen tips?

Kan ikke være godt å gå rundt å være så sulten

Sjekk thyroxinnivået hennes, mange får ulvehunger med lavt nivå samt at de legger på seg av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir veldig snokete og masete om de bare spiser V&H en dag. Får de et stort bein å ordne med eller et stort stykke kjøtt i steden (som ikke veier noe mere,er bare litt mere jobb å spise) så er det noe helt annet selv om mengden mat er den samme. Stor forskjell på om maten er borte i et jafs eller om de kan holde på med den en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir veldig snokete og masete om de bare spiser V&H en dag. Får de et stort bein å ordne med eller et stort stykke kjøtt i steden (som ikke veier noe mere,er bare litt mere jobb å spise) så er det noe helt annet selv om mengden mat er den samme. Stor forskjell på om maten er borte i et jafs eller om de kan holde på med den en stund.

Har samme erfaringen på whippeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...