Gå til innhold
Hundesonen.no

Lar du hunden tisse overtalt?

Renate A
 Share

Recommended Posts

Har akkurat snakket med en fortvilet gammel dame.

Hun har satt opp to potter på hver side av innkjørselen sin og har plantet nydelige lavendler i de.

Innkjørselen ligger ved siden av fortauet og folk lar bikkjene løfte beinet på pottene, så inni granskauen frekt syntes jeg :(

Nå stinker pottene så fælt at hun bare må kaste dem, skikkelig unødvendig!!!

Får din hun lov til å skvette, tisse eller løfte beinet overalt?

Chicka får IKKE lov, er det noe som lukter godt i en innkjørsel eller andre steder som er privat så får hun ikke lov til å gå bort dit.

Har hørt mange si at de oppdaget ikke at hunden tisset, da får man være mer oppmerksome når man går i privat eller by miljø.

Hvor strenge er dere på dette?

Jeg syntes synd på nabodamen som har pyntet opp, også blir det tisset ned, hun var ganske skuffet :(

Edit pga skrive feil på mobilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du nevner åpen port så minner det meg om noe ei venninne fortalte for en stund siden. Hun hadde dratt tilbake til barnehagen hun jobbet i for å ordne noe papirarbeid. I sideblikket ser hun pluts

For noe griseri du holder på med. Pottene stod ved inngangen til tomten hennes og hva får deg til å tro at det er OK at bikkja di skal tisse på det, så utrolig frekt!!! Jeg håper virkelig at du tul

Mine foreldre har en campingvogn stående fast på en campingplass på østlandet. Her er det mange som har hund, og som da selvsagt har hunden med på ferie. Når de da går på tur med hundene, er det mang

Nei.

Ikke tissing i andres hager, på porter, biler, blomsterpotter, hushjørner ol.
Jeg er en sånn en som også kan gå tur og ikke la bikkjene tisse før jeg sier det er greit og vi har kommet et sted hvor de får være løs eller gå "fritt" i båndet. Selvsagt da har de fått gjort nødvendig fra seg, men, jeg har ei tispe som markerer verre enn en hannhund, og en hannhund som gjerne vil markere.

Folk oppdager ikke at bikkjene dems tisser oppetter telt og bur på utstillinger, eller på ting og tang ved salgsbodene. Eller kanskje de ikke bryr seg rett og slett. Selv er jeg påpasselig på slike steder, de har da ingen ting med å tisse på alt mulig bare fordi det lukter godt (for dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Nå har jeg vell og merke tispe som er veldig glad i å markere, men syntes det er udelikat at folk lar hundene tisse midt på fortauet, i oppkjørselen til folk osv. Her har vi trent at det er bare ok å gjøre fra seg på gress hvis jeg slipper henne til det, altså slipper ut båndet eller gir frikommando hvis hun går løs ved fot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mine hunder har aldri fått pisse over alt og markere på ting som har en eier. Som biler, søppelkasser, blomsterpotter etc. De får ikke gå inn i andres gårdsplasser en gang, og selv om det er noe fristende de har lyst å lukte på, så stopper de ved grensa og står og værer i lufta.

Så ergo er mine hunder mer oppdratt enn voksne menn nattestid i Oslo sentrum, som pisser over alt, på biler etc :x

Puddellover: Be naboen din stikke en masse små pinner i blomsterpotta si. Det holder en del katter unna, siden de ikke får gravd da.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mine får ikke tisse på blomsterpotter, planter, trær osv som folk har i, eller ved eiendommene sine. Mine liker heldigvis ikke å tisse på asfalt, så de hopper automatisk ut i kratt/grøftekant og skog når de skal tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nå har jeg ikke store problemer med det enda da. To stk som kun tisser på gress/mykt underlag, og er masse egnede områder her som ikke er folks hager.. :P

Overraskende mange som bare lar hundene sine markere på biler, blomsterpotter, osv. Uhell kan jo selvsagt skje også den beste.

Opplevde en gang at en stakkars gammel dame gang på gang ble tisset ned av en bestemt hund. Eier sa at han visste om problemet, men han kunne jo ikke stå å følge med på hunden hele tiden :| Endte med at jeg måtte stå der og rive hunden vekk hver gang han kom bak damen. :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka går og markerer som en hannhund, løfter beinet og tisser så høyt hun klarer.

Hun får ikke lov til å tisse hvor som helst og jeg er ekstra oppmerksom på det siden hun markerer sånn.

Så flaut om hun skulle tisse et sted og eieren hadde sett det...nytter ikke å si at man var uoppmerksom da, de har fått vond lukt på eiendelene sine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han får ikke tisse overalt som han selv vil. Og det skal ikke mine fremtidige hunder heller få lov til! :) Uhell kan selsvagt skje hvem som helst, og det har jeg selv opplevd, men blir kvalm av enkelte hundeeiere som ikke respekterer såppas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal de tisse/bæsje får de prøve holde seg til områder som ikke er innkjørsler o.l. selv når jeg lufter i nabolaget (noe som er skjeldent) ellers prøver jeg få de ut på turveiene eller i skauen før de får gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun tisper, men ingen av dem får tisse på private plener eller innkjørsler.

Jeg blir så eitrende provosert på folk som lar hundene sine pisse oppetter postkasser, søppelkasser, biler, blomsterpotter og prydbusker. Det er faktisk lov å følge med på hva bikkja gjør når man går i bebygde områder. Jeg har observert folk som bevisst stopper ved blomsterkasser og biler for å la bikkja pisse der.

Hvor ble folkeskikken av? En ting er at det stinker, men man ødelegger faktisk plantene ved gjentatt tissing på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke tissing ved andres inngangspartier/Potter/postkassestativ/hushjørner o.l, til nøds på "pryd"busker langs veien hvis det er et langt strekke som ikke er typisk hundetissested som hjørner o.l. Skjønner veldig godt folk som er lei av at busker og Potter ved inngangspartier blir tisset ned, for det fører til lukt og misfarging av enkelte planter. Linux sin tissing og Snusing må generelt styres på tur, ellers får vi gått ca ti meter til sammen, så da er det jo greit å unngå private plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hanne får ikke lov til å tisse eller markere overalt og spesielt ikke på gjenstander slik som for eksempel blomsterpotter.

Men innrømmer at noen uhell har skjedd av og til når jeg ikke har fulgt godt nok med dessverre.

Tispen min har så langt ikke forsøkt å tisse/markere på gjenstander, hun er ganske nøye med hvor hun gjør slikt heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen av hundene har noengang fått lov til å tisse på andres eiendom. Ei heller på asfalt e.l. Hannhunden jeg hadde sist var veldig rask til å spyle ut da han trodde han hadde sjansen, så selvfølgelig har det hendt uhell, men heldigvis sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ingen bilder i dag, hvilket er et tegn på en god dag Vi har øvd korte økter av utgangsstilling og lineføring, fiklet med labber og klør, tatt på potesokker og gått litt både inne og ute med dem. Vi har hatt besøk og unintentionally øvd på å sove som en stein under kaffeslabberas, etter at det forsmådde besøket som kom ens ærend for å hilse på valp bare ble tilsett usle 20 minutter med lek og kos før han la seg til en software update, Windows style, hvorpå de ble sittende i to timer og vente på restart og få med seg en tissetur før de måtte dra.  Tissetur er en begivenhet. Baby Einstein forstod allerede på dag 2 her at å tisse er det mest lønnsomme han kan gjøre. Litt prøving og feiling med å tisse inne måtte til for å oppdage at det ikke var lønnsomt sånn som ute. Han var assertive vokal og høylytt om å bli snytt for lønn da jeg ikke betalte han for det de første gangene han tisset inne etter mange vellykkede turer ute, men så skjønte han at å begynne skvette noen dråper foran meg inne var nøkkelen til å komme ut i full fart, uten noen sommel med teit påkledning, for å innkassere deilige kjøttboller(*), og ikke bare en gang. Lille Ede på 10 uker, som tydelig har conscious kontroll på knipemuskulaturen, han fant ut helt av seg selv at om han skvettet bare litt inne og knep igjen for å spare det flytende gullet, så kom vi oss skikkelig fort ut. Ute var det god forretning å tisse LITT, stoppe strålen for å innkassere, tisse en ny minidam på samme sted for å innkassere igjen - og etter flere vellykkede forsøk med den strategien der, med dobbel jackpot på fôrautomaten, så rasjonerte han de neste gangene ut skvetten i tre omganger og forsøkte fortvilet også en fjerde, men da var det tomt, og det var han tydelig skuffet og frustrert av.  Fôrautomaten hans luktet lunta allerede etter noen få turer med to tett påfølgende skvetter, men da han la på de tredje forduftet all tvil og svindelforsøkene hans ble sanksjonert med økt betaling for den første skvetten og ingen ekstra betaling for mer enn en skvett. Tok heldigvis bare noen få repetisjoner av den for å få tømt hele blæra i en skvett igjen. *Puh* Han der kommer så til å ta innersvingen på meg igjen og igjen gjennom trening og utvikling. Ikke dum. Uncanny intelligent til så liten å være.  Han er forøvrig typen som synes det er teit med repetisjoner av samme øvelse. 3-5 ganger og så setter han seg ned og ser på meg med DET blikket, som om han lurer på om jeg er helt nedsnødd, og jeg må finne på nye oppgaver til ham, som han er rett med på med ny iver. Få repetisjoner og variasjon er virkelig nøkkelen til treningsglede med han her, noe som er utfordrende for meg fordi alle steg for steg oppskrifter jeg har basert meg på tidligere er lagt på mange flere repetisjoner av hver, og færre øvelser av gangen før en får cue på dem og går videre. Her må jeg gjøre masse forskjellige øvelser med få repetisjoner av hver, og jeg er veldig usikker på når jeg tør begynne sette cues på noen.  Heldigvis har det løsnet litt med klikkertreningen, da. Han var så passiv med meg i starten, etter å ha fått klekkelig godt betalt for kontakt i begynnelsen, han bare satt der og så på meg og ga meg ingenting å begynne shape fra i to dager. Ble utålmodig og begynte lokke han gjennom øvelser, for så å innse at jeg kan jo ikke den metoden. Helt nytt for meg som er flasket opp på Canis Forlag. Tidligere hunder var mer aktive og kunne klikkes til alt, så jeg har ikke tatt meg bryet med å følge godt med og ta mentale notater om hvordan progresjonen bør gå gjennom lokking, for jeg trengte jo ikke det 🙄 Det å innse hvor hjelpesløs og blank jeg var når klikkertrening ikke var en åpen vei å gå fratok meg selvtillit, som vibbet over på Ede, og vi hadde et par katastrofale økter hvor INGENTING fungerte, før jeg prøvde spille musikk for ham.  DET var magisk. Han initielle reaksjon ved første musikkopplevelse her var å løfte hele kroppen og ørene mens han stirret mot lydkilden i noen sekunder, og løp så logrende mot høytaleren. Skulle ha filma, men glemmer som regel det fordi jeg har bare to hender og er opptatt med hunden.  Ved neste diskokveld valgte jeg danse selv, for å forsterke inntrykket av rytmen for ham, og belønnet ham ivrig og entusiastisk med en godbiter for hver minste lille bevegelse han gjorde. Resultatet var en super happy valp som kom ut av passiv modus og vi hadde the time of our life so far sammen.    Over helgen nå har vi booket oss inn på treningsrom med balanseputer og diverse, hvor planen med det er økt kroppsbevissthet og motorisk utvikling.  Frem til da har vi utover håndtering og miljøtrening på tapetet: •Gå sideveis, forhåpentligvis med litt mer kreative justeringer etterhvert som vi mestrer •Sitt-stå repetisjoner (begge for utvikling og styrking av hoftemuskulatur, forebyggende) •Få cue på utgangsstilling fordi jeg bestemte meg for å høre på Leslie McDevitt om å ha en default behavior på cue før vi begynner med *leave it*. Hun klasker seg sikkert på panna av meg, fordi det er en teit låst posisjon å trene leave it fra ifht en langt mer fleksibel *sitt*, men jeg har et resonnement bak å velge gjøre det sånn med utgangsstilling først, og heller vente med å få *sitt der du er nå* på cue senere. Innvendiger og innspill er hjertelig velkomne, det er derfor jeg skriver her og ikke bare for meg selv     *)kjøttboller av fullfor med riktig balanse av næringsstoffer, ja. Tar ingen sjanser når det kommer til næringsinntaket gjennom vekstfase. Zero "treats" før han fyller 18 mnd, hvorpå han kan få litt "øl", type reinskav, sardiner og ostebiter. Ingen "sprit" (f.eks. grillpølse) før han er 21. Skjønner ikke hvordan det kan være lovlig å selge junkfood "treats" uten riktig balanse av næringsstoffer til valper. 
    • Haha! Ingen trening nødvendig før problematferd melder seg, for det er bra butikk for trenere?  Vær glad, Simira, du ikke er så mye på sosiale medier. Det kom en mottrend mot positiv trening. Yngre betamales med behov for et utløp for ubevisste mindreverdighetskomplekser har gjenopplivet den gamle skolen av dominansmyter og har skremmende stor suksess med struping og banking og tvang. Ikoner med store fanskarer, som DogDaddy (elller noe i den duren) med horder av unge menn som digger og forsvarer. Du hadde fått så mark og spader og fnatt og ikke klart holde deg fra å gå i dialog med dem, og du hadde bare gått i stykker innvendig etterhvert av hvordan de er fullstendig uimottakelige, ikke bare for etiske prinsipper og dyrevelferd, men beinharde vitenskapelige FÆKTS om treningsmetoder og relasjonsbygging og motivasjon. Den såkalte femininiseringen av samfunnet har trigget en stygg motkultur, og det går utover hunder.    Edit: Vi TRENGER maskuline machomenn som promoterer positive metoder med barske og bøse raser. All verdens kvinnelige trenere når ikke inn til det miljøet der, og det er stort. 
    • Vel, jeg regner med de får motbør i kommentarfeltet. Det er ikke alt jeg er enig med Maren eller Hun om hund med, men de har mye sunn påvirkning på hundemiljøer rundt om. Jeg er ikke mye på sosiale media, og som relativt ny bruker av snapchat er jeg veldig skeptisk til mangelen på åpent kommentarfelt der. På instagram kommer jo kommentarfeltkrigerene fram for hva som helst, og man får ihvertfall flere synsvinkler på ting (på godt og vondt), men på snap er det ingen som kan motsi et innlegg. Er det slik på Tiktok også?
    • Veldig fasinerende med den instagrammen som går rundt, med de fra en hundeskole som sier at det er ikke noe vits å lære eller gå på kurs med valpen før den er 9 mnd.  Det er så trist at slikt figurerer, og folk tror jo på det... sukk Ellers så er valpen drittvalp i dag, hjelper ikke at jeg jobber full dag i tilleggg. Blir gøy å komme hjem
    • Beklager så det nå  Var dårlig bilde på mobilen. Kos deg videre
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...