Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg 2013


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg har blokkert kommentarfelt så jeg vet ikke hva som beveger seg i de. Som jeg har nevnt er det meg tungt å selv være høyrevelger, fordi jeg er redd for å identifiseres med dette "skumle monsteret" FrP har blitt i Norge. Det er den holdningen jeg mener truer ytringsfriheten i Norge, og nå ble den eksemplifisert til de grader med hva Thon må gjennomgå.

Med tanke på hvordan Høyre og FrP ligger an på meningsmålinger, så er det neppe noen big deal å være Høyre- eller FrP-velger lenger. Jeg antar at det blir en borgerlig regjering etter valget. Hvordan kan det bli det om man blir forfulgt og kneblet om man er Høyre- eller FrP-velger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 541
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er det en selvfølge å ikke stemme borgerlig, men om det blir SV eller AP er jeg usikker på. Tror at det i år faktisk er SV sin tur til å få en stemme fra meg, fordi de har et klinkende klart n

Har bodd et år i England, storebror har bodd et år i USA, og jeg har brukt mye tid i USA selv. Jeg kommer aldri til å stemme på et parti som ønsker samfunnet vårt i den retning. Det er samfunnstruktur

Men altså, det er jo ikke bare i lille privilegerte Norge at vi leker oss med å drømme om en miljømessig bedre verden, miljøpartiet i Tyskland har jo blitt en av de store tunge aktørene, har det ikke?

Posted Images

Ja jeg er enig i det, men jeg er usikker på hvor grensa går i og med at han har på seg en ullgenser med politimerke på. Og om dette profilbildet har vært til stede hele vegen. Det er jo det som blir interessant. Og om det er slik at ens bekledning på profilbilde på facebook heretter gjør deg til en talsmann for den bekledninga. Det være fotballlaget ditt, universitetet ditt (tskjorte med logo) eller vegvesenet om du sitter i en traktor og graver veg. Dette er jo et utbredt fenomen og bør jo informeres om ved ansettelse, i så fall :/

Så lenge han har klær som kan identifiseres som politiets antrekk, så inngår vel det som uniform og han må betraktes som "i tjeneste" på et vis. Men ER jo faktisk talsmann for sin arbeidsplass så lenge man er iført noe som kan identifisere deg som arbeidstaker et sted, og de fleste arbeidsplasser har faktisk et regelverk som sier noe om hva man kan ytre seg om uten at det får konsekvenser.

Den gang jeg ble ansatt der jeg jobber, så fantes ikke Facebook :D. Det gjorde det nok ikke da denne politimannen ble ansatt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvordan Høyre og FrP ligger an på meningsmålinger, så er det neppe noen big deal å være Høyre- eller FrP-velger lenger. Jeg antar at det blir en borgerlig regjering etter valget. Hvordan kan det bli det om man blir forfulgt og kneblet om man er Høyre- eller FrP-velger?

For meg sitter det hardt innprentet at det er "farlig" å ytre sin tilhørlighet, og jeg tror selv med sittende borgerlig regjering så vil ikke holdningene fra en del mennesker som identifiserer seg med den andre siden ikke endres. Og hvis disse sitter i en del høyere stillinger vil det være naturlig å holde sitt politiske ståsted for seg selv, i jobbsammenheng, i kantina, rund kaffemaskina, i gangen...

Så lenge han har klær som kan identifiseres som politiets antrekk, så inngår vel det som uniform og han må betraktes som "i tjeneste" på et vis. Men ER jo faktisk talsmann for sin arbeidsplass så lenge man er iført noe som kan identifisere deg som arbeidstaker et sted, og de fleste arbeidsplasser har faktisk et regelverk som sier noe om hva man kan ytre seg om uten at det får konsekvenser.

Den gang jeg ble ansatt der jeg jobber, så fantes ikke Facebook :D. Det gjorde det nok ikke da denne politimannen ble ansatt heller.

Jepp, jeg er enig i en del av det! Men er allikevel spent på hvordan utfallet av saken blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg sitter det hardt innprentet at det er "farlig" å ytre sin tilhørlighet, og jeg tror selv med sittende borgerlig regjering så vil ikke holdningene fra en del mennesker som identifiserer seg med den andre siden ikke endres. Og hvis disse sitter i en del høyere stillinger vil det være naturlig å holde sitt politiske ståsted for seg selv, i jobbsammenheng, i kantina, rund kaffemaskina, i gangen...

For meg som bor i FrP-land, omgitt av FrP- og Høyre-folk, så har ikke jeg lagt veldig merke til at det får noen konsekvenser å flagge politisk parti. Mens jeg, derimot, som er ganske rød, får en del pes for det. Ikke av arbeidsgiver, naturlig nok *bitter&inneslutta* men når hele familien og ganske stor del av vennekretsen er blå, så er ikke politikk det jeg har mest lyst til å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgiftene i seg selv sier ikke noe om det er ulønnsomt. Norsk økonomi går, enn så lenge, veldig bra. Det er flere spørsmålstegn for fremtiden, men vi skyter oss selv i foten hvis vi kutter ned på sosiale stønader. Dette mantraet, det skal lønne seg å jobbe, kommer fra Høyre, men selv ikke Høyre vil kutte i stønadene. Det er Thorbjørn Røe Isaksen helt klar på, og han bli helt sikkert vår neste arbeidsminister.

Forøvrig har Karin Andersen fra SV sagt det best i dette spørsmålet. Når selv Ap ved Anniken Huitfeldt klarer å lire av seg at det skal lønne seg å jobbe, så har høyresidens retorikk gått for langt, og jeg er redd venstresiden er veldig svekket i disse spørsmålene. Forskere og NAV sier det, folk kommer seg ikke ut i arbeid hvis de har lite å leve på, så å kutte i stønadene er helt feil vei å gå.

http://www.nrk.no/valg2013/sv_-_-annikken-huitfeldt-tar-feil-1.11216635

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, siden det skal lønne seg å jobbe, bør det gjøres noe med eiendomsspekulasjon her i landet, så vi får færre bolighaier som lever på andres inntekt :P

Bare for å ta logikken helt ut... er ikke alle rikinger som har fast inntekt her i landet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Siden det skal lønne seg å jobbe, så håper jeg alle potensielle arbeidsgivere begynner å ansette de av oss med begrenset arbeidskapasitet slik at vi slipper å være en kvise på samfunnets rumpe i framtida. Det er ikke lønnsomt sier dere? Hvor ble det av tankegangen om et varmt og inkluderende samfunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det skal lønne seg å jobbe, så håper jeg alle potensielle arbeidsgivere begynner å ansette de av oss med begrenset arbeidskapasitet slik at vi slipper å være en kvise på samfunnets rumpe i framtida. Det er ikke lønnsomt sier dere? Hvor ble det av tankegangen om et varmt og inkluderende samfunn??

Jeg ser nok en annen side enn den dere befinner dere på,og begge sider eksisterer faktisk. Når såpass mange kan tjene såpass mye svart ved siden av å heve trygda si så er det ikke arbeidskapasiteten det går på hos alle de nesten (ifølge professoren) 20 prosentene av oss i arbeidsfør alder. Jeg ser den siden hver dag,så at det ikke gjelder dere betyr ikke at den siden ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nok en annen side enn den dere befinner dere på,og begge sider eksisterer faktisk. Når såpass mange kan tjene såpass mye svart ved siden av å heve trygda si så er det ikke arbeidskapasiteten det går på hos alle de nesten (ifølge professoren) 20 prosentene av oss i arbeidsfør alder. Jeg ser den siden hver dag,så at det ikke gjelder dere betyr ikke at den siden ikke finnes.

Jeg syns også for mange personer er på trygd i Norge, men jeg er uenig i Høyre (og tildels Ap) sine virkemidler for å snu dette. Jeg er i stedet enig med SV og Venstre (se min link ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ser nok en annen side enn den dere befinner dere på,og begge sider eksisterer faktisk. Når såpass mange kan tjene såpass mye svart ved siden av å heve trygda si så er det ikke arbeidskapasiteten det går på hos alle de nesten (ifølge professoren) 20 prosentene av oss i arbeidsfør alder. Jeg ser den siden hver dag,så at det ikke gjelder dere betyr ikke at den siden ikke finnes.

Problemet er ikke arbeidskapasiteten i det hele tatt, de fleste uføre er i stand til å jobbe noe om enn bare en time eller to i uka med tilrettelagt arbeid. Problemet er at det ikke finnes disse arbeidsplassene som gir muligheter for små stillinger. Særlig i bygdenorge hvor det er lite arbeidsplasser fra før, så er ikke uføre de som står først i køen for ledige stillinger. Jeg er delvis ufør, student og i jobb, jeg finner meg faktisk ikke i å bli stigmatisert som hverken snylter, skattesnyter, lat eller dum. Jeg er bare syk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Loe får sagt det! Han skal stemme MDG fordi:

Naturligvis syns jeg, som alle andre, at det fins mange viktige tema, skoler, helse, innovasjon og mye annet, men hvis man, som jeg, tror at vårt forhold til den jorden vi bor på er nødt til å prege alle våre valg, fra dag til dag og fra time til time, følger som en naturlighet at jeg vil ha mer radikale klimavalg, jeg trenger å se at noen lar miljøtankegang få sitte i førersetet og styre og gire og bestemme farten, og ikke i et barnesete i baksetet, bakovervendt mot et speil omkranset av artige, bedøvende farger.

:wub:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, han får jo sagt det for det er jo nettopp så "forfattersk" denne troa om at miljøhensyn kan legges til grunne for hvordan verden skal utvikle seg i framtiden :P

Jeg vil anbefale å se dokumentaren som gikk på NRK2 her om dagen; http://tv.nrk.no/program/koid23008113/farlige-forfalskninger "Counterfeit" - for å forstå litt av problematikken med særlig KINA og verdenssamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Joa, han får jo sagt det for det er jo nettopp så "forfattersk" denne troa om at miljøhensyn kan legges til grunne for hvordan verden skal utvikle seg i framtiden :P

Deg om det..

Jeg vil anbefale å se dokumentaren som gikk på NRK2 her om dagen; http://tv.nrk.no/program/koid23008113/farlige-forfalskninger "Counterfeit" - for å forstå litt av problematikken med særlig KINA og verdenssamfunnet.

Men dette er da ingen nyhet.. Dessuten er det styringen av Norge vi går til valg for på mandag. Ikke Kina som du virker være genuint opptatt av. Det lyser veldig gjennom en "alle andre er så mye verre" holdning. Det forandrer ikke det faktum at Norge er blitt en miljøversting også internasjonalt og fortsetter klatre opp på den lista når man tar med alt selvom det er andre som er verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10142952

Edit:

"Høyres mål er å overlate naturen i minst like god stand til neste generasjon, herunder å sikre leveområdene for truede dyrearter." - kilde

Så altså løftebrudd før de i det hele tatt har kommet i regjering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er da ingen nyhet.. Dessuten er det styringen av Norge vi går til valg for på mandag. Ikke Kina som du virker være genuint opptatt av. Det lyser veldig gjennom en "alle andre er så mye verre" holdning. Det forandrer ikke det faktum at Norge er blitt en miljøversting også internasjonalt og fortsetter klatre opp på den lista når man tar med alt selvom det er andre som er verre..

Det er politikk å gneldre om at norge er en miljøversting.

Det er realisme å innse at å "ta vare på jorda" er å ta problemet ved rota.

Man får velge selv; om man skal faktisk gjøre en forskjell for jorda, eller "gjøre en forskjell" for sin egen selvfølelse mer enn jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt på "mitt" parti, SV. MDG sjarmerte, men SV er alt i alt, og det handler om mer enn miljø og klima, det som ligger mine verdier og tanker nærmest.

Jeg slites fortsatt mellom SV og MDG. Har så lyst til å ha MDG på tinget, men venstresida i norsk politikk har så inderlig behov for et sterkt SV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...