Gå til innhold
Hundesonen.no

Tragisk sak


Guest lijenta
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på om det ikke står i FCI sine regler at tvangsparing ikke er lov, og dermed har man ikke lov som oppdretter innunder NKK heller. Men hvordan skal de kontrollere det da? Hvem skal bestemme hva som er "tvangsparing" og hva som er "bare støtter de litt"? Hva skal sanksjonene være mot folk som tvangsparer hundene sine?

Jeg beklager om jeg er litt næggete, men jeg syns ofte at diskusjoner som denne har et ørlite snev av naivitet når det kommer til NKK og hva de får gjort. De har sanksjoner som å ikke la de registrere valper i NKK og gi de aktivitetsforbud. Man må ikke kunne registrere valper i NKK for å drive avl, man må ikke drive med sporter som hører inn under NKK for å ha hund. Så igjen - hva slags sanksjoner har de egentlig? Folk som gir blanke f... i at hundene bør være villige til å pare, bryr seg neppe all verdens om at valpene ikke får med seg papirer heller, så lenge de får solgt valpene. Det er bare å se på finn.no det, det er nok av hunder og kull der som ikke er registrerte, også renrasede hunder. Send en mail til oppdretteren eller selgeren og spør hvorfor det ikke er papirer, og svaret vil sannsynligvis være at de ikke er så opptatt av utstilling, så de syns ikke hundene trenger å være registrerte.

Vi veit alle om far/datter-paringer, mor/sønn-paringer, bror/søster-paringer. Det var lov før, så vidt jeg husker. Nå i dag må oppdrettere forklare hvorfor de har sånne paringer,paringer på for unge eller gamle tisper, paringer på hunder som ikke har helsesjekkene sine i orden, da gjennomgås det av de som jobber i NKK, og man får godkjent eller ikke godkjent kullet for paring. Det er ingen automatikk i at det blir godkjent, og man kan få avlssperre (både permanent og midlertidig), men hvem oppdretter forteller om sånt da? At NKK ikke ville la de registrere kullet sitt pga innavl, at tispa var for ung eller for gammel - de kullene hører du jo ikke om. Og siden de ikke ligger på Dogweb, så kan du ikke sjekke det opp heller. Og som jeg skreiv i avsnittet over, om du skulle komme over et sånt kull, og du spør oppdretteren om hvorfor det kullet ikke ble registrert, så vil sannsynligvis feilen ligge et sted i NKK, ikke hos oppdretteren - det er NKK som er rigide og bare bryr seg om utseendet og blablabla.

Og når man ser den respektløse omtalen av NKK og deres regler, hvorfor skal oppdrettere respektere NKK mer enn hva vi gjør her på hundesonen? Og har man ikke respekt for den organisasjonen man tilhører, hvorfor skal man følge reglene de setter? Det har noe med holdning å gjøre, ikke sant. Who cares om et gubbevelde som NKK sier at noe ikke er lov? Hva får de gjort med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Merkelig å ikke bryte inn, selv om kenneleieren sa det var normal prosedyre... man skal vel ikke finne seg i at hunden sin blir mishandlet. (Men er ikke så lett når man er 19 år og er i en slik situas

Det er faktisk et velkjent fenomen når man står ovenfor autoriteter. Milgram's Experiment er et kjent og svært interessant eksempel på dette. (Hvis man synes en slik reaksjon er uforståelig, så kan de

Ja...jeg vet Men dama kommer ikke unna med dette altså.. jeg har sendt mail til nkk og pomme klubben, jeg krever rett og slett at dette skal få konsekvenser og at dama ikke får fortsette med sin

Guest Kåre Lise

Jeg lurer på om det ikke står i FCI sine regler at tvangsparing ikke er lov, og dermed har man ikke lov som oppdretter innunder NKK heller. Men hvordan skal de kontrollere det da? Hvem skal bestemme hva som er "tvangsparing" og hva som er "bare støtter de litt"? Hva skal sanksjonene være mot folk som tvangsparer hundene sine?

Rimelig opplagt hva som er tvangsparring syns du ikke? Det virker jo også som at de som bedriver dette er rimelig klar over det selv men normaliserer det med ymse begrunnelser.

NKK burde kanskje være ltt tydeligere på det? Hvorfor står det ikke en halv setning om selve parringen i heftet jeg har linket til?

Når ikke NKK opplyser om det blir det også desto lettere for disse idiotiene å normalisere det. Som eksempel i saken tråden gjelder så må man i dag stole på oppdretter om hva som er normalt. NKK bryr seg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig opplagt hva som er tvangsparring syns du ikke? Det virker jo også som at de som bedriver dette er rimelig klar over det selv men normaliserer det med ymse begrunnelser.

NKK burde kanskje være ltt tydeligere på det? Hvorfor står det ikke en halv setning om selve parringen i heftet jeg har linket til?

Når ikke NKK opplyser om det blir det også desto lettere for disse idiotiene å normalisere det. Som eksempel i saken tråden gjelder så må man i dag stole på oppdretter om hva som er normalt. NKK bryr seg jo ikke.

Nei, det er jo åpenbart ikke det, for det du og jeg kaller tvangsparing er normalt i noen miljøer. Hvis du spør de, så er det ikke tvangsparing de holder på med, for det er jo uetisk. De bare effektiviserer paringen, tar hensyn til hannen så han ikke blir skremt fra å pare andre tisper, beskytter tispa og/eller hannen fordi det kan oppstå fysiske skader osv osv.

NKK burde være tydeligere på det, det er jeg helt enig i. Men jeg spør deg igjen, hva eksakt mener du NKK skal gjøre med det? Overvære alle paringer for å se at det går rett for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo åpenbart ikke det, for det du og jeg kaller tvangsparing er normalt i noen miljøer. Hvis du spør de, så er det ikke tvangsparing de holder på med, for det er jo uetisk. De bare effektiviserer paringen, tar hensyn til hannen så han ikke blir skremt fra å pare andre tisper, beskytter tispa og/eller hannen fordi det kan oppstå fysiske skader osv osv.

NKK burde være tydeligere på det, det er jeg helt enig i. Men jeg spør deg igjen, hva eksakt mener du NKK skal gjøre med det? Overvære alle paringer for å se at det går rett for seg?

Nja. De kan f.eks gå ut litt hardere og si at de ikke godtar det og gjøre noe med det (ekludere folk) når det kommer opp. Da er det kanskje lettere for andre å si fra når det blir gjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nja. De kan f.eks gå ut litt hardere og si at de ikke godtar det og gjøre noe med det (ekludere folk) når det kommer opp. Da er det kanskje lettere for andre å si fra når det blir gjort.

Nettopp, og dette skrev jeg vel over også. Jeg også skjønner at NKK ikke kan overvære alle parringer. En setning i heftet jeg linket til med den korte og enkle opplysning at tvangsparring ikke skal forekomme, all parring skal skje frivillig på hundenes premisser e.l. hadde også vært på sin plass. En setning på få ord, verre er det ikke. Ingen grunn til at det skal være fritt frem å normalisere tvangsparring. Det er ikke noe forklaring på det, da får man heller vurdere inseminering da eller la vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. De kan f.eks gå ut litt hardere og si at de ikke godtar det og gjøre noe med det (ekludere folk) når det kommer opp. Da er det kanskje lettere for andre å si fra når det blir gjort.

Hvordan beviser man at det har foregått en tvangsparing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får da være måte på hva NKK skal ha ansvaret for. NKK driver ikke oppdrett, det er det medlemmene som gjør. Som i enhver annen klubb fins der et regelverk for etisk og god oppførsel, men skal de ansette kontrollører som reiser rundt og sjekker oppdrettere ? Tror dere at folk er ærlige hvis de skriver under på at parringen er naturlig og frivillig ? Og når saker som denne kommer opp, har NKK ingen mulighet for å sjekke sannhetsgehalten. Vi må nok bare leve med at der fins uetiske og useriøse oppdrettere, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig opplagt hva som er tvangsparring syns du ikke? Det virker jo også som at de som bedriver dette er rimelig klar over det selv men normaliserer det med ymse begrunnelser.

NKK burde kanskje være ltt tydeligere på det? Hvorfor står det ikke en halv setning om selve parringen i heftet jeg har linket til?

Når ikke NKK opplyser om det blir det også desto lettere for disse idiotiene å normalisere det. Som eksempel i saken tråden gjelder så må man i dag stole på oppdretter om hva som er normalt. NKK bryr seg jo ikke.

Er det? Er det tvangsparing å holde tispa i halsbåndet? Å ha hundene i bånd i det hele tatt? I så fall må du regne med at de fleste som jobber innen NKK har drevet med "tvangsparing" selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt mennesker klarer å unnskylde seg for, når det står om økonomien... Er det rart at andre verdenskrig med sitt innhold kunne skje (som man i dag tenker "hvordan kunne det skje?!") - når man selv i dag klarer å finne på gode unnskyldninger for å tillate lidelser. Får mer og mer avsmak til hundeverdenen, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva som skal defineres som tvangsparing eller ikke - blir jo nesten som å be hundefolk definere hva dyremisshandling er. For eieren av chihuahuaen borti gata så vil antagelig en hund som aldri får ligge i seng, eller sofa eller være på soverommet være en vanskjøttet hund. For andre må det gå litt lenger.

Jeg er også forundret over at man mener NKK skal løse etthvert verdensproblem når det kommer til hunder - si slik og sånn - sant - vel, de gjorde vel det i denne saken - NKK uttalte seg og sa at sånn skal det ikke gjøres. Og jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha med spesifikt at tvangsparing ikke skal finne sted - det står da for pokker tydelig i NKK sine regler, retningslinjer eller wherever at man skal behandle hunder pent slik at de ikke lider overlast (eller noe sånt). Og da sier det seg selv at å kverke ei bikkje under paring neppe kommer innunder noe NKK på noen som helst måte bifaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det får da være måte på hva NKK skal ha ansvaret for. NKK driver ikke oppdrett, det er det medlemmene som gjør. Som i enhver annen klubb fins der et regelverk for etisk og god oppførsel, men skal de ansette kontrollører som reiser rundt og sjekker oppdrettere ? Tror dere at folk er ærlige hvis de skriver under på at parringen er naturlig og frivillig ? Og når saker som denne kommer opp, har NKK ingen mulighet for å sjekke sannhetsgehalten. Vi må nok bare leve med at der fins uetiske og useriøse oppdrettere, dessverre.

Herregud for ett "jeg lukker øya" svar. Kjenner det begynner å koke her.. **** meg helt utrolig at man i "etisk korrekte" 2013 skal bli stemplet som dyremsihanddler for å si "nei" til hunden mens tvangsparring er noe som er nødvendig fordi oppdretterne er kyniske drittsekker.

Det får da være måte på hva NKK skal ha ansvaret for

Vel, nå er vel hovedformålet til NKK akkurat avl og opprett.

Ser man historisk tilbake på klubbens formål: ( finner ikke dagens )

«§ 1. Klubbens formaal er forædling av vore hunde og forøvrig varetagelse av kynologiske interesser.»

For å oppfylle sitt formål iverksatte klubben bl.a.:

- Avholdelse av utstillinger og prøver.

- Utgivelse av norsk hundestambok.

- Anskaffelse og utleie av raserene stamdyr.

- Anskaffelse av kynologisk utdanning.

Så burde dette være være prioritet at avlen foregår etter gitte etiske normer og regler. Så for AG og dansing med hund komme sekundært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det? Er det tvangsparing å holde tispa i halsbåndet? Å ha hundene i bånd i det hele tatt? I så fall må du regne med at de fleste som jobber innen NKK har drevet med "tvangsparing" selv...

Vel da har de fleste i NKK ett problem da? Det er vel opplagt.

Om du blir holdt mot din vilje mens kameraten har sex med deg, er det voldtekt? Eller holdt han bare "litt" så da er det greit at begge går fri? Det var din egen skyld at du var så eitane dum og tjukk i hue at du lot dem holde deg fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva som skal defineres som tvangsparing eller ikke - blir jo nesten som å be hundefolk definere hva dyremisshandling er. For eieren av chihuahuaen borti gata så vil antagelig en hund som aldri får ligge i seng, eller sofa eller være på soverommet være en vanskjøttet hund. For andre må det gå litt lenger.

Jeg er også forundret over at man mener NKK skal løse etthvert verdensproblem når det kommer til hunder - si slik og sånn - sant - vel, de gjorde vel det i denne saken - NKK uttalte seg og sa at sånn skal det ikke gjøres. Og jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha med spesifikt at tvangsparing ikke skal finne sted - det står da for pokker tydelig i NKK sine regler, retningslinjer eller wherever at man skal behandle hunder pent slik at de ikke lider overlast (eller noe sånt). Og da sier det seg selv at å kverke ei bikkje under paring neppe kommer innunder noe NKK på noen som helst måte bifaller.

som over, NKK's hovedformål bør kanskje komme først eller? At avl og oppdrett blant rashunder foregår på måter som er verdig den vestlige delen av verden er vel ikke ethvert verdensproblem, tvertimot er det NKK's hovedformål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det Nkk kunne blitt flinkere til er å drive med holdningsskapende arbeid. Skrive en artikkel om temaet i hundesport, ha spesifikke lover som gjelder temaet, snakke om temaet på oppdretter seminarer. Sende ut brev til oppdrettere.

Samt slå hardt ned på saker som kommer frem. Utestengelse! Anmeldelser til mattilsyn.

Det er mye som kunne vært gjort, nå føler jeg det er strutseoppførsel

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være medlem av NKK er jo en helt frivillig sak. De som føler NKK er overflødige kan jo bare stå utenfor. Ønsker man imidlertid en stamtavle så må man forholde seg til NKK - stamtavler forutsetter jo nødvendigvis en organisasjon/et apparat som tar seg av nettopp det. Om man ønsker å rette på ting i NKK så må man nødvendigvis engasjere seg.

At man kan ønske seg at de tar tydeligere standpunkt i endel saker er jo nettopp en slik ting man må engasjere seg for å gjøre noe med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK burde kanskje være ltt tydeligere på det? Hvorfor står det ikke en halv setning om selve parringen i heftet jeg har linket til?

Har du kontaktet NKK og tipset dem om dette?

Det er for meg første bud dersom man ønsker en endring. Dersom du har gjort det så hadde det vært interessant å høre deres svar på ditt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontaktet NKK og tipset dem om dette?

Det er for meg første bud dersom man ønsker en endring. Dersom du har gjort det så hadde det vært interessant å høre deres svar på ditt forslag.

Jeg har mailet dem om det

jeg har spurt om hva de mener om tvangsparring og hvilke tiltak som skal settes i gang for å unngå det.

fikk et svada svar.

Men jeg har ikke noe i mot NKK, men jeg synes de kunne vært tydeligere rundt dette temaet. Fordi det er så utrolig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har mailet dem om det

jeg har spurt om hva de mener om tvangsparring og hvilke tiltak som skal settes i gang for å unngå det.

fikk et svada svar.

Men jeg har ikke noe i mot NKK, men jeg synes de kunne vært tydeligere rundt dette temaet. Fordi det er så utrolig viktig.

Ja jeg så du hadde gjort det så det er også mitt svar til Siri Eveline. Bra noen bryr seg, og jeg er veldig enig i at det er utrolig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Å være medlem av NKK er jo en helt frivillig sak. De som føler NKK er overflødige kan jo bare stå utenfor. Ønsker man imidlertid en stamtavle så må man forholde seg til NKK - stamtavler forutsetter jo nødvendigvis en organisasjon/et apparat som tar seg av nettopp det. Om man ønsker å rette på ting i NKK så må man nødvendigvis engasjere seg.

At man kan ønske seg at de tar tydeligere standpunkt i endel saker er jo nettopp en slik ting man må engasjere seg for å gjøre noe med.

Jeg er ikke medlem av NKK men forventer likevel at de forholder seg til norsk lov. Opplever jeg, hører om eller på noen måte blir kjent med konkrete tilfeller av tvangsparring blir det anmeldt til politi og matttilsyn som all annen mishandling av dyr i henhold til lov om dyrevelferd. Det er jeg faktisk forpliktet til. Dernest ev. NKK hvis det er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være medlem av NKK er jo en helt frivillig sak. De som føler NKK er overflødige kan jo bare stå utenfor. Ønsker man imidlertid en stamtavle så må man forholde seg til NKK - stamtavler forutsetter jo nødvendigvis en organisasjon/et apparat som tar seg av nettopp det. Om man ønsker å rette på ting i NKK så må man nødvendigvis engasjere seg.

At man kan ønske seg at de tar tydeligere standpunkt i endel saker er jo nettopp en slik ting man må engasjere seg for å gjøre noe med.

Norges Hunders Landsforbund skriver ut stamtavler svjv.

I alle fall i føge det som står på deres hjemmesider.

Men, denne stamtavlen er jo ikke verd så alt for mye da, dersom man ønsker stile hunden for andre klubber enn NHL og samarbeidende klubber.

Er helt enig i at dersom man ønsker endring, så får man engasjere seg.

Leser mange som klager på det ene og andre med NKK, men medlemmer skal de være okke som, og å sende klagen til NKK, det gjør de ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK forholder seg til norsk lov, side 3 :

Avl og oppdrett må foregå på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte, i overensstemmelse med NKKs avlsstrategi og etiske grunnregler.

Forutinntatt sa du?

Jeg skulle ønske at de - som SKK - spesifiserte at tvangsholding ikke er tillat. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere savner et tydelig svar fra NKK om dette, de har jo sagt hva de mener om tvangsparing i artikkelen hele denne tråden er om.

– Tvang skal ikke forekomme

Kristin Aukrust, som er veterinær og avlskonsulent i Norsk kennelklubb, sier til NRK at hun aldri har hørt om en lignende episode. Hun vil ikke uttale seg direkte om denne saken, men sier på generelt grunnlag at det finnes regler for hvordan hunder skal håndteres. Tvang under paring skal ikke forekomme.

– Det blir som en voldtekt. Det er ikke lov, og det er absolutt ikke vanlig prosedyre. Hundene skal pare frivillig. Det er vanlig å være til stede eller kanskje hjelpe til og støtte under prosessen, men tvang og holding skal ikke skje, sier hun.

Hun sier at paring med halvsøsken heller ikke bør forekomme.

– Nei, det gir en for høy innavlsgrad, sier hun.

Hunder, og særlig mindre hunder, er en populær vare. Aukrust forteller at de stadig ser eksempler på hundeeiere som ikke holder seg innenfor regelverket.

– Hunder blir solgt uten kjøpsavtale eller uten stamtavle. Det blir sagt at en hund er av ren rase, men så viser det seg at den ikke er det likevel. Heldigvis så er de aller fleste flinke og ordentlige oppdrettere som driver seriøst, sier hun.

Men det er kanskje ikke tydelig nok? Tvangsparing skal ikke skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

NKK forholder seg til norsk lov, side 3 :

Avl og oppdrett må foregå på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte, i overensstemmelse med NKKs avlsstrategi og etiske grunnregler.

Forutinntatt sa du?

Jeg skulle ønske at de - som SKK - spesifiserte at tvangsholding ikke er tillat. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere savner et tydelig svar fra NKK om dette, de har jo sagt hva de mener om tvangsparing i artikkelen hele denne tråden er om.

– Tvang skal ikke forekomme

Kristin Aukrust, som er veterinær og avlskonsulent i Norsk kennelklubb, sier til NRK at hun aldri har hørt om en lignende episode. Hun vil ikke uttale seg direkte om denne saken, men sier på generelt grunnlag at det finnes regler for hvordan hunder skal håndteres. Tvang under paring skal ikke forekomme.

– Det blir som en voldtekt. Det er ikke lov, og det er absolutt ikke vanlig prosedyre. Hundene skal pare frivillig. Det er vanlig å være til stede eller kanskje hjelpe til og støtte under prosessen, men tvang og holding skal ikke skje, sier hun.

Hun sier at paring med halvsøsken heller ikke bør forekomme.

– Nei, det gir en for høy innavlsgrad, sier hun.

Hunder, og særlig mindre hunder, er en populær vare. Aukrust forteller at de stadig ser eksempler på hundeeiere som ikke holder seg innenfor regelverket.

– Hunder blir solgt uten kjøpsavtale eller uten stamtavle. Det blir sagt at en hund er av ren rase, men så viser det seg at den ikke er det likevel. Heldigvis så er de aller fleste flinke og ordentlige oppdrettere som driver seriøst, sier hun.

Men det er kanskje ikke tydelig nok? Tvangsparing skal ikke skje..

Det er jo åpenbart ikke tydelignok nok, hvertfall ikke for flere i denne tråden, da tviler jeg på resten av hundenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo åpenbart ikke tydelignok nok, hvertfall ikke for flere i denne tråden, da tviler jeg på resten av hundenorge.

Jeg veit ikke helt om vi leser samme tråd, men jeg har ikke sett noen her være for tvangsparing? Snarere tvert i mot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg veit ikke helt om vi leser samme tråd, men jeg har ikke sett noen her være for tvangsparing? Snarere tvert i mot..

Har heller ikke sagt at noen har vært for, hvor leser du det?. Men at jeg får inntrykk av likegyldighet derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...