Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase. Liten turhund


V.H
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på om det er noen som har forslag på små raser som kan egne seg som turhunder. Ønsker en liten hund fordi jeg vil ha mulighet til å ta den i sekken om noe skulle skje/hvis den blir sliten, og at den tar lite plass i teltet. Det virker mer praktisk rett og slett.

Jeg går mye i skog/fjell, både til fots og på ski. Har overnattingsturer så ofte jeg kan, enten i telt, eller på turistforeningens hytter. Jeg går somregel mellom en og to mil om dagen på disse turene. Sånn til hverdags går/jogger jeg, ser for meg halvannen times hovedtur her. Spor syns jeg er gøy, så av hjernetrim blir det nok det jeg kan tilby. Er vokst opp med hunder (buhund, labrador), og hadde det daglige ansvaret for den siste hunden familien hadde, men har aldri hatt noen helt egen hund.

Ønsker en omgjengelig hund, med lite lyd. Ellers er ikke utseende/pels så viktig for meg, men jeg tenker at det kanskje er mer praktisk med en hund som kan kles på, istedenfor en med mer pels som kanskje får kladder i snøen/drar med seg masse kvist og kvast som må plukkes ut? Det er endel sau der jeg pleier gå, kommer selvfølgelig til å ha hunden i bånd da, men det er jo greit om den ikke blir spinnvill bare av synet av en sau (Har gått tur med husky i sauelandskap- sånn vil jeg ikke ha det:)).

Tar gjerne imot innspill/forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan bli med på langtur. Har møtt på chihuahuaer langt til skogs, jeg. Tøffe små rakkere og superhyggelige var de :) Nå er det vel ikke lov å ha med hund på turistforeningens hytter, tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Shiba så veldig fin ut, minnet litt om buhund:) Men tror kanskje de blir litt for store? Schipperke likte jeg:) Litt lyd gjør ingenting, men vil ikke ha noen "gneldrebikkje".

Ang chihuahua så har jeg sett for meg at de blir for små/skjøre? Men blir glad om jeg tar feil for da har jeg mer å velge i.

Noen av turistforeningens hytter tillater hund, de har egne rom for hund og eier, og noen har egen hytte ved siden av hovedhytta. Men dette varierer veldig utifra hvilken landsdel du er i virker det som:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan bli med på langtur. Har møtt på chihuahuaer langt til skogs, jeg. Tøffe små rakkere og superhyggelige var de :) Nå er det vel ikke lov å ha med hund på turistforeningens hytter, tror jeg.

De fleste hytter har ordning i forn av et bur hunden kan ligge i i en gang el. eller egne hunderom, så.det er stort sett ikke noe problem :)

Jeg har brukt DNThytter med hund i snart 10 år, og det er få der jeg har møtt på problemer altså.

Inn i fellesrommene får de selvfølgelig ingen tilgang.

EDIT:

V.H: Det varierer veldig med hvilken forening som eier hyttene. Noen er veldig fleksible med hund og tillater hund pån hyttene, mens noen er vanskeligere.

Jeg jobber i Drammen Turistforening, og vi er veldig greie på det :) Oslo er en liten historie for seg selv noen ganger...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Shiba så veldig fin ut, minnet litt om buhund:) Men tror kanskje de blir litt for store? Schipperke likte jeg:) Litt lyd gjør ingenting, men vil ikke ha noen "gneldrebikkje".

Ang chihuahua så har jeg sett for meg at de blir for små/skjøre? Men blir glad om jeg tar feil for da har jeg mer å velge i.

Noen av turistforeningens hytter tillater hund, de har egne rom for hund og eier, og noen har egen hytte ved siden av hovedhytta. Men dette varierer veldig utifra hvilken landsdel du er i virker det som:)

Shibaen er nok litt stor til å putte i sekken om det skjer noe, men hvor ofte skjer det noe da? De er stillere enn de fleste som er nevnt her og 1-2 mils turer er bare stas, elsker å være ute, lettstelt pels osv. Men de er litt større enn du tenkte.

Pomme eller kleinspitz? Sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen er nok litt stor til å putte i sekken om det skjer noe, men hvor ofte skjer det noe da? De er stillere enn de fleste som er nevnt her og 1-2 mils turer er bare stas, elsker å være ute, lettstelt pels osv. Men de er litt større enn du tenkte.

Pomme eller kleinspitz? Sheltie?

Det skjer nok ikke noe så ofte, men jeg tenkte i tilfelle klatrepartier på turen, evt såre poter, hoggormbitt osv osv. Har vært på tur med venner som hadde med en berner sennen, og ett par mil inne på vidda begynte den å blø fra alle fire labber pga skare. De greide jo ikke løfte den, så den måtte halte seg hele veien hjem igjen. Sånne situasjoner vil jeg helst unngå. Jeg tror ikke det er så sannsynlig at sånne ting skjer, men bare i tilfelle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleinspitz og papilon..

Kleinspitz er fra 23 til 29 cm og 3-5 kg

Papillon 2,5 til 4 kg

Selv har jeg begge disser rasene samtidig som jeg har samojed... altså er de med på turer i skog og mark og fungerer fint til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleinspitz og papilon..

Kleinspitz er fra 23 til 29 cm og 3-5 kg

Papillon 2,5 til 4 kg

Selv har jeg begge disser rasene samtidig som jeg har samojed... altså er de med på turer i skog og mark og fungerer fint til dette.

Betydelig mer lyd enn f.eks. Shiba, da? Eller, alt avhenger jo i grunn av hva man mener er mye lyd. Min papillon varsler på alt som kan minne om folk som kommer, men er ellers stille omtrent resten av tiden med mindre jeg fikser mat til henne eller egler opp til lek. Så jeg syns jo ikke det er mye bråk fra papillon, selv om jeg gjerne kunne minska varslinga litt. Men jeg vet om flere papilloner med mye mer lyd i hverdagslige situasjoner, og noen som har enda mindre lyd enn min. De shibaene jeg kjenner har jeg vel knapt hørt et knyst fra.

Sånn ellers passer papillon ypperlig. Min har ikke veldig utprega med pels, så det er sjelden jeg må fjerne snø, kvist og kvast fra henne, og hun tåler fint noen minusgrader før genseren må på. Potesokker er veldig greit da, hun fryser fort på potene. Pelsstell er veldig lite i forhold til hva man skulle tro, bare man passer på så ørefrynsene og buksene ikke floker.

Khela reagerer ikke på sau, men er spinnvill etter gnagere :P

De tåler kjempelange turer og liker å jobbe med hodet, så det TS kan tilby av aktivitet og sportrening høres jo veldig bra ut :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at shibaen er den ultimate turkompis, seriøst. Jeg klatrer med mine (og de ryker rett opp glatte fjellvegger, tilogmed hun med skjelettdefekt) og de finner lure steder og ta tak med de små potene sine. Jeg rappelerer også den eldste ned veldig bratte partier, mens den yngste hopper som ei fjellgeit. Meget god kvalitet på poter, og løper oppå skare. ;) Uansett hvor langt du går, vil de alltid være med. Kan fint gå løse der det er oversiktlig om du har lært dem det, men må holdes i bånd der det finnes dyr. Ved tilvenning fra valpestadiet vil de ikke gå bananas ved synet av sau, men de fleste HAR sterke drifter og masse jaktinstinkt. Kan være ganske territoriale og ha en del meninger om andre hunder, men dersom en er obs på dette og forteller hunden hvordan den bør oppføre seg, er dette helt håndterbart. De aller fleste jeg kjenner har minst to shibaer. ;)

Rasen er avla fram for å jobbe selvstendig i krevende fjellterreng i Japan, og har en fremragende fysikk, i tillegg til et sett med instinkter som ofte gir turene en ekstra dimensjon. Å være i skogen med mine hunder er som å være med på en livesending på National Geographic Channel, hvor jeg gjennom deres øyne ser, hører og tar inn skogen på en helt ny måte. De får med seg ALT. :) Pelsen kladder aldri og holder dem varme. De tåler en hel del vær, disse bikkjene. Noen shibaer prater ganske mye, noen varsler, og noen er veldig, veldig tyste. Mine lager ikke en lyd annet noen gøyale grynt når de leker, og entusiastiske bjeff fra den eldste for å invitere til lek. Den yngste kan kjefte gjennom gjerdet. Dette er derimot svært kontrollerbart om en fra starten av ikke ønsker lyd. De bør også vendes til mye håndtering, da rasen har stor integritet og kan ha en del egne meninger om hvordan de skal leve med sine mennesker.

Tispene veier mellom 7-11 kg og er ca 38 cm høye, og hannhundene noe større. Jeg pleier normalt aldri å anbefale rasen, men en som liker å tutle litt med triks og litt hobbylydighet, liker personlighet og egenart og som konkret ønsker seg en fantastisk turhund burde sjekke ut shiba. :)

DSC_5762.jpg

522415_515843511779132_815701087_n.jpg

DSC_1085.jpg

DSC_0610.jpg

DSC_6540.jpg

DSC_4843.jpg

DSC_3110.jpg

178910_10152233077520301_1423919456_n.jp

14291_10152233079150301_942823585_n.jpg

480839_10152471632045301_583263303_n.jpg

Ja, dette kalles shiba-spam. :P

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dvergpinscher? De er ikke lydløse, og vær veldig nøye med valg av oppdretter (er mye ymse).

Kopierer et innlegg jeg har skrevet i en annen tråd:

Min erfaring er at dvergpinscherne er langt sprekere enn andre store hunder vi har hatt.


Mine foreldre har to dvergpinschere. De er friluftslivsfolk, og hundene er med på alle turer. Blir det for bratt sitter de i sekken.
De går dagsturer, med overnatting, videre neste dag, osv. De er med på breturer, på klatreturer, toppturer...
Hele vinteren er det skiturer, der hundene trekker. Turer på alt fra 1 til 4 mil.

Jeg hadde ikke slengt en utrent hund med på disse turene (uansett størrelse på hunden), akkurat som at det ikke er turer som er tiltenkt utrente personer, men så sant hunden er godt trent så er størrelse ingen hindring. :)

Legger ved noen bilder, (fra fb, så gi beskjed dersom de ikke kommer opp).
Her har de vært en uke i sunnmøre nå, og dvergpinscherne har de vært med på bretur, og flere toppturer. Blant annet Slogen (1564 moh), Brekketind (1578 moh) og Geithornet (1460 moh).

1094974_10153057449150109_1268054515_n.j


På tur med min bror. Måtte klatre et lite stykke, da er hundene godt vant med å sitte i sekken.
554909_10153057449695109_1633357883_n.jp

12335_10153057450370109_23326349_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det snakkes jo om helsen på dem. Ei dame som har en snerten, fin lundehund her i nabolaget har bare fine ting å si om rasen og har aldri nevnt helsen. Men klart - med en liten genpool er helse alltid et viktig aspekt ved rasen. Min grandtante hadde en tispe som ble 13-14 år i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dvergpinscher kan passe, de er virkelig utholdne- så fremt de er trent opp såklart :) De kan jo være ganske pinglete i dårlig vær, det ser jeg med min, men dersom han får noe bekledning på seg så koser han seg selv i -25 :) Klart det er lyd i dem, men jeg har ikke møtt så mange som bjeffer plagsomt mye egentlig. Dog hender det folk vi møter på kommenterer at han er så stille, noe som tyder på at det kanskje er vanlig at det er lyd i dem. Folk kaller dem ofte gneldrebikkjer liksom. Er du intr i rasen så er det lurt å forhøre seg med noen som kjenner rasen mye bedre enn meg, og har møtt flere. Disse har sikkert et litt mer virkelig bilde av rasen og lyd.

Min varsler når det ringer/banker på, og hvis han blir veldig skremt av noe ute. Han stopper å bjeffe med en gang jeg sier i fra, er han fortsatt i "modus" da, så hender det han slenger fra seg noen "murringer" :P jeg synes iallefall ikke at han har noe mer lyd enn så veldig mange andre hunder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag:)

Tja, dvergpinscher? De er ikke lydløse, og vær veldig nøye med valg av oppdretter (er mye ymse).

Kopierer et innlegg jeg har skrevet i en annen tråd:

Så kult! Jeg så for meg at de omtrent ikke ville ut når det var kaldt, men det ser jo ikke sånn ut på disse bildene:) I tillegg til dvergpinscher så har jeg falt litt for papillon og lundehund, så blir glad for ekstra info om disse. Shiba var virkelig nydelige, men jeg tror det blir for mye jaktinnstingt for meg etter å ha lest litt om de.

Cavalier har jeg egentlig veldig sansen for, men de har vel endel sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiba var virkelig nydelige, men jeg tror det blir for mye jaktinnstingt for meg etter å ha lest litt om de.

Åh, nå går du virkelig glipp av noe, men om du synes papillon og dvergpincher er greia, så er nok ikke shiba helt passende, nei. ;)

Både papillon og cavalier har vel forresten pels som både kladder og drar med seg ting inn, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...