Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangsstilling


HHC
 Share

Recommended Posts

Kom forresten på at jeg brukte litt ball (Lunas favorittleke) som jeg la foran henne. Da fokuserte hun mer på den, enn det luskende ullteppe som prøvde å stelle seg inntil henne.

Hadde lignende problem med fvf, da brukte vi vegg til å begynne med. Da fikk hun først god plass, så snevret jeg det mer og mer igjen. Belønnet kun når hun var i rett posisjon, ikke litt utafor eller på vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her hadde min valp akkurat løst gåten :-) http://www.youtube.com/watch?v=EySdB6J2gbw

For Isak gikk lyset opp da han skjønte at frambeina måtte være i ro og bakbeina skulle bevege seg i tillegg til at han skulle touche beinet mitt Men det var en del terping på kassen og så uten kasse.

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en g

Ja, det kan jo hende :) Du får gjøre litt som henne og så prøve å gå nærmere og nærmere etterhvert. Eventuelt, ta bort kassa? Og så hold godbiten foran snuta på han (eller bruke hånda som target) og så gå nesten helt inntil og se hva som skjer om du lokker han med godbiten så han må flytte seg? :)

Hvis jeg prøver å lokke ham etter meg med godbit, så setter han seg ikke med rumpa inntil, da sitter han med rumpa minst 40 cm unna meg, om ikke mer. Selv om jeg nettopp har belønnet ham inntil meg helt nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ok damer, her kommer dagens tøffeste påstand og sikkert provokasjon: Kassemetoden er tungvint, tar lang tid og gjør hunden teit..

Utgangsstilling læres ved baklengs kjeding for å skape trygghet. Så ørten ganger går jeg inntil hunden, kaller det kommandoordet og belønner samtidig. Så står jeg nesten 90 grader på hunden, sier kommandoordet og venter ( dette er da poenget) uten å gjøre noe annet til hunden flytter seg, første gangen er det belønning bare for å lette rævva, deretter blir jeg gradvis mer kravstor. Etter ca 10 rep forventes tilnærmet korrekt innsitt. Da flytter jeg meg så jeg har hunden rett i front, gjentar prosedyren til hunden viser forståelse, da først begynner jeg å øke avstanden. Metoden fungerer, det er bevist ved mange tilfeller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du lært inn kassemetoden da? Har du lært han å flytte seg i en retning, altså til hans høyre og så tatt det videre ved å stå like ved han så han bare må flytte seg litt før han er inntil deg (mens han fremdeles er på kassa)? Og så økt avstanden og etter hvert tatt bort kassa? :)

Kommer ikke videre etter han har kommet opp på kassa, rett og slett

Ok damer, her kommer dagens tøffeste påstand og sikkert provokasjon: Kassemetoden er tungvint, tar lang tid og gjør hunden teit..

Utgangsstilling læres ved baklengs kjeding for å skape trygghet. Så ørten ganger går jeg inntil hunden, kaller det kommandoordet og belønner samtidig. Så står jeg nesten 90 grader på hunden, sier kommandoordet og venter ( dette er da poenget) uten å gjøre noe annet til hunden flytter seg, første gangen er det belønning bare for å lette rævva, deretter blir jeg gradvis mer kravstor. Etter ca 10 rep forventes tilnærmet korrekt innsitt. Da flytter jeg meg så jeg har hunden rett i front, gjentar prosedyren til hunden viser forståelse, da først begynner jeg å øke avstanden. Metoden fungerer, det er bevist ved mange tilfeller ;)

Takk! Så detaljert trenger jeg det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok damer, her kommer dagens tøffeste påstand og sikkert provokasjon: Kassemetoden er tungvint, tar lang tid og gjør hunden teit..

Utgangsstilling læres ved baklengs kjeding for å skape trygghet. Så ørten ganger går jeg inntil hunden, kaller det kommandoordet og belønner samtidig. Så står jeg nesten 90 grader på hunden, sier kommandoordet og venter ( dette er da poenget) uten å gjøre noe annet til hunden flytter seg, første gangen er det belønning bare for å lette rævva, deretter blir jeg gradvis mer kravstor. Etter ca 10 rep forventes tilnærmet korrekt innsitt. Da flytter jeg meg så jeg har hunden rett i front, gjentar prosedyren til hunden viser forståelse, da først begynner jeg å øke avstanden. Metoden fungerer, det er bevist ved mange tilfeller ;)

Det tror jeg faktisk veldig på.

Min erfaring er også at kassemetoden er tungvin. Men ikke prøvde denne fremgangen her. Jeg skal følge dette og komme med tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg har brukt kommandoen "på plass" når han skal gå fot. Men har ikke lært ham å sette seg i utgangsstilling ved innkalling. Kan jeg bruke din metode, gråtass, og da bruke et annet kommando-ord for dette? Så får jeg ett kommando-ord for å komme og sette seg i utgangsstilling og et annet for å gå fot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hm.. jeg har brukt kommandoen "på plass" når han skal gå fot. Men har ikke lært ham å sette seg i utgangsstilling ved innkalling. Kan jeg bruke din metode, gråtass, og da bruke et annet kommando-ord for dette? Så får jeg ett kommando-ord for å komme og sette seg i utgangsstilling og et annet for å gå fot?

Ikke gjør det så komplisert, det er to sider av samme sak, bruk samme kommandoordet du ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du tror ikke det vil være forvirrende for hunden?

På plass er en kommando som betyr vær på min venstre side i korrekt posisjon med kontakt. Om du står stille, er i bevegelse eller hunden beveger seg, så betyr ordet det samme. Det blir tvert i mot mer frustrerende for hunden å forholde seg til flere ord som betyr det samme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok damer, her kommer dagens tøffeste påstand og sikkert provokasjon: Kassemetoden er tungvint, tar lang tid og gjør hunden teit..

Utgangsstilling læres ved baklengs kjeding for å skape trygghet. Så ørten ganger går jeg inntil hunden, kaller det kommandoordet og belønner samtidig. Så står jeg nesten 90 grader på hunden, sier kommandoordet og venter ( dette er da poenget) uten å gjøre noe annet til hunden flytter seg, første gangen er det belønning bare for å lette rævva, deretter blir jeg gradvis mer kravstor. Etter ca 10 rep forventes tilnærmet korrekt innsitt. Da flytter jeg meg så jeg har hunden rett i front, gjentar prosedyren til hunden viser forståelse, da først begynner jeg å øke avstanden. Metoden fungerer, det er bevist ved mange tilfeller ;)

Åh, herlig altså. I will seriously do this. Jeg er så LEI av å ikke få til dette her at jeg holder på å dø på meg. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På plass er en kommando som betyr vær på min venstre side i korrekt posisjon med kontakt. Om du står stille, er i bevegelse eller hunden beveger seg, så betyr ordet det samme. Det blir tvert i mot mer frustrerende for hunden å forholde seg til flere ord som betyr det samme.

Da skal jeg prøve det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det funker, men instruktøren på ridgebackkurset mente bestemt at det fungerte om du hadde hunden i sitt, gikk inntil i riktig posisjon og gir kommando, for så å belønne. Jeg må innrømme at jeg er rimelig skeptisk til fremgangsmåten, men du kan jo prøve. :P

Dette var metoden jeg brukte på Bonnie, funket som en drøm på henne! Etterhvert som hun satt i ro i den posisjonen, og skjønte at det var der hun skulle være, så begynte vi å ta bittesmå skritt forover og belønnet for forflytning og sitt igjen. Etterhvert som hun konstant satte seg i den posisjonen (vi måtte dog bruke litt lokking for å ikke havne for langt bak), begynte vi å vri litt forsiktig på oss. Hun klarte fine 90 grader begge veier innenfor et par dager, og er det momentet hun kan aller best av hele lydighetsprogrammet nå! Var med en utvidelse av dette lærte vi også oss fvf. :ahappy:

Man må selvfølgelig passe på å ha en aktiv stomp på hunden, derfor kan venstrevendinger være noe man må terpe litt ekstra på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg foretrekker en kombinasjon av kassemetoden og lokking pluss at jeg belønner for å være i rett posisjon (ikke bare beveg seg til rett posisjon). Mest lokking, litt kassemetode for å lære den å vende bakparten bedre. Men jeg står ikke alltid stille og beveger en godbit med hånda. Beveg deg selv i starten så du hjelper hunden inn samtidig som du lokker med godbiten. Mange som sliter med å lære inn øvelsene har hunder som ikke er supergira på godbit/lek, og da tror jeg man må tørre å bevege seg litt mer for å vise hva man vil. Om du samtidig som du lokker tar et lite svingende skritt mot høyre (egentlig en halvveisvending) blir det lettere for hunden å komme inn i posisjon. Ingen grunn til å gi mer hjelp enn nødvendig, alle hjelpere må jo gradvis tas bort, men om hunden ikke forstår, hvorfor ikke hjelpe den? Å låse seg til en metode er tungvindt uansett metode, men jeg syns veldig mange som har bestemt seg for å bruke kassemetoden låser seg litt på at "dette er den beste metoden, da skal jeg gjøre det sånn":

Aner ikke om det funker, men instruktøren på ridgebackkurset mente bestemt at det fungerte om du hadde hunden i sitt, gikk inntil i riktig posisjon og gir kommando, for så å belønne. Jeg må innrømme at jeg er rimelig skeptisk til fremgangsmåten, men du kan jo prøve. :P

Joda, det funker det. Jeg kjenner flere som konkurrerer i elite/A som sverger til den måten å lære inn utgangsstilling på.

Hm.. jeg har brukt kommandoen "på plass" når han skal gå fot. Men har ikke lært ham å sette seg i utgangsstilling ved innkalling. Kan jeg bruke din metode, gråtass, og da bruke et annet kommando-ord for dette? Så får jeg ett kommando-ord for å komme og sette seg i utgangsstilling og et annet for å gå fot?

Bruk samme ord eller to forskjellige ord. Det spiller ingen rolle, hunden gjør det du lærer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok damer, her kommer dagens tøffeste påstand og sikkert provokasjon: Kassemetoden er tungvint, tar lang tid og gjør hunden teit..

Utgangsstilling læres ved baklengs kjeding for å skape trygghet. Så ørten ganger går jeg inntil hunden, kaller det kommandoordet og belønner samtidig. Så står jeg nesten 90 grader på hunden, sier kommandoordet og venter ( dette er da poenget) uten å gjøre noe annet til hunden flytter seg, første gangen er det belønning bare for å lette rævva, deretter blir jeg gradvis mer kravstor. Etter ca 10 rep forventes tilnærmet korrekt innsitt. Da flytter jeg meg så jeg har hunden rett i front, gjentar prosedyren til hunden viser forståelse, da først begynner jeg å øke avstanden. Metoden fungerer, det er bevist ved mange tilfeller ;)

Hvordan gjør det hunden teit? Spørr fordi jeg lurer og fordi helt til nå hadde jeg tenkt å bruke kassemetoden på valpis men nå ble jeg brått usikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg kassemetoden gir veldig fine innsitt, har sett mye skjevt med innlæring vha lokking (men det forekommer sikkert om man slurver, uansett metode). Noe av poenget der er jo shapingen, så om man ikke bruker klikkertrening og shaping ellers, så kan det nok være litt tungvint. At det gjør hunden teit lurte jeg også på... meningen med shaping er jo at hunden skal tenke selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hvor mange som faktisk har problemer med å bruke denne kassemetoden, så lurer jeg nå på hvor genial den egentlig er? For meg må en metode der man må gå en lang omvei til målet være sinnsykt mye bedre enn den enkle metoden som man vet fungerer for de aller fleste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Må poengtere at "min" metode ikke et basert på lokking, men kun shaping. Grunnen til at jeg syns det gjør hunden teit er at min erfaring er at hunden passiviserer seg når den ikke forstår oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både lokking og kassemetoden. "Dro" han på plass inn med godbiten og belønnet da han satte seg riktig. Belønnet kun rette og tette sitter. Så har vi brukt kassemetoden for å lære å smelle rompa inn på plass og samtidig holde frambeina i ro, for jeg ville pirke på fine venstrevendinger. Dette har vi gjort på kurs, så jeg har ikke planlagt metodene så mye selv, men det gikk raskt og enkelt med begge mine, ikke følt det har vært tungvindt :)

Har aldri prøvd metoden til Gråtass, men så lenge hunden får tenke litt selv ved å se hva som skjer når man gir kommando og står et stykke unna, så er nok det en veldig fin variant for mange :) Skal så absolutt prøve den på neste hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg først begynte å trene utgangstilling, så brukte jeg lokking frem til hun skjønte at hun skulle sitte ved min venstre side. Men ikke alle sittene er perfekt eller inntil foten, og hun har problemer med å komme i utgangstilling dersom hun sitter forran meg. Kommandoen er heller ikke på plass.

Så nå har jeg startet å trene kassemetoden, slik at hun får trent å bevege bakparten inn på riktig plass. Det var lett å få henne med forlabbene på kassa (lokka henne dit de første gangene), men så var det stopp. Fikk henne ikke til å bevege bakparten. Det viste seg at jeg krevde for mye. Så jeg startet med å belønne hver gang hun bevegde en muskel i bakbena, og belønte masse dersom hun faktisk tok et skritt. Derfra bevegde jeg meg mot høyre hver gang hun bevegde seg, så det ble naturlig for henne å bevege seg mot høyre for å kunne fortsette å stå rett over meg. Og da løsnet det hele, hun forsto at hun skulle bevege seg mot høyre. Så sluttet jeg å røre meg og stilte krav til at hun skulle flytte seg uansett. Nå kommer hun fint inntil meg, så nå er det vel påtide å fjerne kassa.. har prøvd to ganger nå, men det ser ikke ut til at hun forstår at hun skal gjøre det samme som hun gjor på kassa.. hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Frøken lærte jeg henne å "snurre" inn på plass, dvs, lærte først snurr, også fikk jeg henne til å snurre ved siden av meg, som ble til en halvsnurr og sitt, så vips, er hunden på plass. :) Med de andre har jeg lært kassemetoden for å få de til å skjønne at de har bakben (GUD, det irriterer meg med hunder som ikke kan bruke bakbeina sine, inkludert lille valpen her :P ) kombinert med å gå bakover å belønne hunden for å gå dypt inntil min venstre side, etter hvert snur jeg. Kombinerer også med å stå stille og belønne hunden når den søker mot venstre siden min, belønner da ofte litt bak benet mitt slik at hunden kommer frem igjen og får en natyrlig utgangsstilling. Synes kun kassemetoden gir litt for tidlig svingning. Liker å kombinere metoder jeg, tror det gir best forståelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kassemetoden er supert for hunder som sliter med bakpartskontroll - det å lære seg å flytte stumpen er noen en del hunder sliter med, og i så måte er kassemetoden (OM MAN SKJØNNER HVORDAN OG IKKE GJØR DET SOM MAN TROR DET SKAL VÆRE) nyttlig.

Går på kurs nå, og en av deltagerne har fått schving på rottisrompa til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt av diverse metoder, ikke så nøye bare det fungerer. På Mia brukte jeg kassemetoden (først gang jeg forsøkte) for å få litt mer aktiv bruk at bakenden, og skal si det virket, hun kan faktisk finne på å fortsette rundt benet mitt, til hun sitter bak meg :P Og hun har mens vi har gått fvf nesten snurret kroppen rundt benet mitt. Og på innsittene slenger hun gjerne en framlabb rundt leggen min for å "holde seg fast" mens hun kommer rundt i full fart. :ahappy:

Men med lille Taco har jeg begynt med kassemetoden. mest for å få henne til å bruke bakenden mer bevisst. Så blir det nok litt lokking for å få henne inn på plass. Så ser vi hva som fungerer best etterhvert. Vi har kun hatt to små økter, så er ikke kommet så langt ennå.

http://youtu.be/OwNaCSWcwtM

En liten film av andre treningen vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Ok damer, her kommer dagens tøffeste påstand og sikkert provokasjon: Kassemetoden er tungvint, tar lang tid og gjør hunden teit..

Utgangsstilling læres ved baklengs kjeding for å skape trygghet. Så ørten ganger går jeg inntil hunden, kaller det kommandoordet og belønner samtidig. Så står jeg nesten 90 grader på hunden, sier kommandoordet og venter ( dette er da poenget) uten å gjøre noe annet til hunden flytter seg, første gangen er det belønning bare for å lette rævva, deretter blir jeg gradvis mer kravstor. Etter ca 10 rep forventes tilnærmet korrekt innsitt. Da flytter jeg meg så jeg har hunden rett i front, gjentar prosedyren til hunden viser forståelse, da først begynner jeg å øke avstanden. Metoden fungerer, det er bevist ved mange tilfeller ;)

Har et spm til ang utgansgstillinga jeg!! :) Har så smått begynt å prøve slik som Gråtass her beskriver, men problemet er st når jeg går inntil valpen så spretter han unna og setter seg en meter vekk. Så tar jeg et skritt sidelengs så jeg blir ved siden av han igjen og da spretter han unna igjen - og slik fortsetter det. Jeg blir helt svimmel :P Skal jeg bare fortsette å gå inntil helt til han blir sittende/stående eller gjør jeg noe veldig feil? Blir jeg svimmel av det blir jo sikkert han også det tenker jeg :P

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...