Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangsstilling


HHC
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen idiotsikre tips for innlæring?

Har forsøkt med kassemetoden (stoppet opp etter han kom opp på kassa) og den tradisjonelle lokkemetoden, men han skjønner rett og slett ikke greia. Begynner å bli ganske frustrert. Noen med gode tips til innlæring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her hadde min valp akkurat løst gåten :-) http://www.youtube.com/watch?v=EySdB6J2gbw

For Isak gikk lyset opp da han skjønte at frambeina måtte være i ro og bakbeina skulle bevege seg i tillegg til at han skulle touche beinet mitt Men det var en del terping på kassen og så uten kasse.

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en g

Noen som har noen idiotsikre tips for innlæring?

Har forsøkt med kassemetoden (stoppet opp etter han kom opp på kassa) og den tradisjonelle lokkemetoden, men han skjønner rett og slett ikke greia. Begynner å bli ganske frustrert. Noen med gode tips til innlæring? :)

Jeg skal følge med i denne tråden her... Dustbikkja skjønner jo ingenting. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Isak gikk lyset opp da han skjønte at frambeina måtte være i ro og bakbeina skulle bevege seg i tillegg til at han skulle touche beinet mitt :) Men det var en del terping på kassen og så uten kasse. Trente mange korte økter og så plutselig løste det seg :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte kassemetoden men det tok en GOD stund før han skjønte at han skulle være inntil beinet mitt. Han gikk rundt kassa ja, men hele tiden så han var på motsatt side av meg :lol: Men plutselig en dag gikk lyset opp, gitt :D Har du prøvd kassemetoden lenge? Hvis ikke ville jeg bare fortsatt litt til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte kassemetoden men det tok en GOD stund før han skjønte at han skulle være inntil beinet mitt. Han gikk rundt kassa ja, men hele tiden så han var på motsatt side av meg :lol: Men plutselig en dag gikk lyset opp, gitt :D Har du prøvd kassemetoden lenge? Hvis ikke ville jeg bare fortsatt litt til ;)

Kupper litt, jeg...

Når Kuro kommer halvveis rundt, sånn at han står mellom rett foran meg og min venstre side, så hopper han ned fra kassa og begynner å bjeffe, eller legger seg ned med forbeina på kassa. Hver gang. HVER gang. Og vi har holdt på en stund. :lol: Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du lært inn kassemetoden da? Har du lært han å flytte seg i en retning, altså til hans høyre og så tatt det videre ved å stå like ved han så han bare må flytte seg litt før han er inntil deg (mens han fremdeles er på kassa)? Og så økt avstanden og etter hvert tatt bort kassa? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper litt, jeg...

Når Kuro kommer halvveis rundt, sånn at han står mellom rett foran meg og min venstre side, så hopper han ned fra kassa og begynner å bjeffe. Hver gang. HVER gang. Og vi har holdt på en stund. :lol: Tips?

Hvorfor ha så stor avstand? :) Jeg lærer de først å bevege seg til høyre (venstre også om jeg vil bruke det i triks, men lærer inn høyre først) hvor de står rett foran meg på kassa. Belønner for hver lille bevegelse. Når de har begynt å forstå det (at de flytter bakbeina noen skritt) har jeg fått hunden opp på kassa (med framlabbene altså :P) og stilt meg nesten i utgangsstilling, så hunden bare må flytte seg ett skritt i min retning før den har gjort riktig. Da får den belønning når den toucher beinet mitt, ikke bare for å flytte seg :) Når de har forstått det har jeg økt avstanden så de må flytte seg lengre før de er på plass ved siden av meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha så stor avstand? :) Jeg lærer de først å bevege seg til høyre (venstre også om jeg vil bruke det i triks, men lærer inn høyre først) hvor de står rett foran meg på kassa. Belønner for hver lille bevegelse. Når de har begynt å forstå det (at de flytter bakbeina noen skritt) har jeg fått hunden opp på kassa (med framlabbene altså :P) og stilt meg nesten i utgangsstilling, så hunden bare må flytte seg ett skritt i min retning før den har gjort riktig. Da får den belønning når den toucher beinet mitt, ikke bare for å flytte seg :) Når de har forstått det har jeg økt avstanden så de må flytte seg lengre før de er på plass ved siden av meg :)

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en gang!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kassemetoden og lokking på Aro. Med Linus har jeg rett og slett ikke hatt tålmodighet til å prøve kassemetoden, han har labber over alt hele tiden :P nå har ikke vi noen fin og sikker utgstilling enda, men han har skjønt at jeg vil ha han sittende på venstre side. Jeg har variert med å bruke lokking og rygging. Jeg har hatt han foran meg, rygger mens han følger meg ganske tett på venstre side, så tar jeg to-tre steg frem og stopper (med godbit i hånda for at han skal stoppe og sitte på riktig side). Det har fungert ganske fint egentlig :) da må han fokusere (og holder da labbene på bakken), pluss at jeg får han tett inntil meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuma syntes kassemetoden var ubehagelig. Hun nektet å gå nærme meg, så i stagnerte. Lokkingen gadd hun ikke. Vi trente det inn med rygging først på egenhånd og så mellom meg og en vegg. Da fikk hun større forståelse for at fokuset skulle være på rumpa. Nå smekker hun rumpa inn uansett hvordan jeg flytter meg. Har blitt kjempeflink! Men det er den øvelsen vi helt klart har slitt mest med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort akkurat som deg, bortsett fra at jeg ikke har prøvd å stille opp meg selv i nesten utgangsstilling! DET lurer jeg jammen på om jeg skal prøve og se om det funker altså! (Type nå med en gang!)

Hehe :) Ja, da gjør man det litt letter for de å forstå at det er ikke at de skal rundt kassa, men de skal inntil deg :) Er ikke sikkert det virker på alle, men det virka her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som har slitt litt med det å komme helt inntil, og som plutselig begynte å forsvinne foran meg (type fortsette sirkelen uten å touche benet mitt).

Dette viste seg at bunnet og grunnet i hennes usikkerhet i utgangsposisjonen. Jeg har jobbet endel med å få henne i sitt hvor jeg nærmer meg henne og belønner for at hun blir i posisjon. Nå kan jeg gå inntil og da er det skikkelig belønning, og jeg blir stående litt lengre enn før.

Når jeg jobbet litt med det så løsnet plutselig lokkemetoden. Dermed er vi igang med å finpusse på den, hun kan finne på å ta litt piruetter og slikt.

Jeg startet altså med kassemetoden, og til å begynne med så nektet hun å ta labbene opp på kassen i det hele tatt. Det tok også en liten stund før hun begynte å flytte labbene, og ende lenger tid før hun skjønte at hun skulle helt inntil meg.

Skulle nok gjort som Frida, gått inntil mye tidligere og belønnet touching av benet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Ja, da gjør man det litt letter for de å forstå at det er ikke at de skal rundt kassa, men de skal inntil deg :) Er ikke sikkert det virker på alle, men det virka her :)

Virka overhodet ikke, gikk rett ut og prøvde, han flyttet seg bare vekk. Nå kom jeg på hvorfor jeg nesten har sluttet å trene, jeg blir gal av at vi ikke får det til. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virka overhodet ikke, gikk rett ut og prøvde, han flyttet seg bare vekk. Nå kom jeg på hvorfor jeg nesten har sluttet å trene, jeg blir gal av at vi ikke får det til. :lol:

Hehe :) Du får bare prøve :) Hva skjer om du lokker og vrir godbiten til venstre så han må snu kroppen litt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde forøvrig også å gjøre det inntil en vegg for å "tvinge" ham til å ikke flytte seg, da bare gikk han vekk, for det var ekkelt.

Edit: Han sitter bare på rumpa hvis jeg prøver å lokke. Hvis jeg snur på godbiten, så vrir han nakken så langt han kommer, og hvis den går for langt, reiser han seg og flytter seg gjerne en halv runde rundt, ikke bare littegrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med dette. Han går pent "på plass", og er med meg på vendinger, og setter seg også når jeg stopper. Men jeg har fortsatt ikke fått ham til å komme og sette seg i utgangsstilling ved innkalling. Jeg forsøkte kassametoden, men Ozu forsto ikke hva jeg ville. Han forflyttet seg nærmest ved å hoppe sidelengs, ikke bevege bakparten. Og hvis han ikke forstår hva jeg vil, så mister han fort interessen. Så jeg ga opp kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde forøvrig også å gjøre det inntil en vegg for å "tvinge" ham til å ikke flytte seg, da bare gikk han vekk, for det var ekkelt.

Edit: Han sitter bare på rumpa hvis jeg prøver å lokke. Hvis jeg snur på godbiten, så vrir han nakken så langt han kommer, og hvis den går for langt, reiser han seg og flytter seg gjerne en halv runde rundt, ikke bare littegrann.

Hørtes litt ut som det jeg sleit med, prøv å snike deg inntil når han er i sitt, og belønn. Start veldig enkelt, f.eks. at du bare nærmer deg, og så strekker du strikken mer og mer.

Ellers så kjenner jeg til slik frustrasjon ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det funker, men instruktøren på ridgebackkurset mente bestemt at det fungerte om du hadde hunden i sitt, gikk inntil i riktig posisjon og gir kommando, for så å belønne. Jeg må innrømme at jeg er rimelig skeptisk til fremgangsmåten, men du kan jo prøve. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det funker, men instruktøren på ridgebackkurset mente bestemt at det fungerte om du hadde hunden i sitt, gikk inntil i riktig posisjon og gir kommando, for så å belønne. Jeg må innrømme at jeg er rimelig skeptisk til fremgangsmåten, men du kan jo prøve. :P

Denne er jeg også skeptisk til. Jeg har alltid hørt at poenget er å få hunden til å flytte seg dit du vil, ikke at du flytter deg etter hunden. Sistnevnte vil den ikke lære noe av.

Men for all del - hadde jo vært interessant om noen fikk det til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jeg også skeptisk til. Jeg har alltid hørt at poenget er å få hunden til å flytte seg dit du vil, ikke at du flytter deg etter hunden. Sistnevnte vil den ikke lære noe av.

Men for all del - hadde jo vært interessant om noen fikk det til å fungere.

Nevnte instruktør sa at hun hadde brukt det på sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det funker, men instruktøren på ridgebackkurset mente bestemt at det fungerte om du hadde hunden i sitt, gikk inntil i riktig posisjon og gir kommando, for så å belønne. Jeg må innrømme at jeg er rimelig skeptisk til fremgangsmåten, men du kan jo prøve. :P

...jeg må innrømme at dette har jeg også prøvd... :lol: :lol: Det at jeg henger i denne tråden her sier vel sitt om effektiviteten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det funker, men instruktøren på ridgebackkurset mente bestemt at det fungerte om du hadde hunden i sitt, gikk inntil i riktig posisjon og gir kommando, for så å belønne. Jeg må innrømme at jeg er rimelig skeptisk til fremgangsmåten, men du kan jo prøve. :P

Det har fungert bra her altså, for å skape en forståelse for hvilken posisjon jeg ønsker. Men utgangspunktet var en hund som var ukomfortabel der.

Og jeg må spe på med lokkemetoden for å få til inngangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om dere har hundene foran dere på kassa og dere flytter dere til høyre? Hva skjer om dere går litt nærmere de, så dere ikke står rett ovenfor eller ikke står helt inntil? Jeg tenker at om hundene ikke flytter seg da så har de ikke forstått hva de skal og man må ett skritt tilbake og belønne alle bevegelse på bakbeina, uansett retning og så heller generalisere riktig retning etter hvert :) Kan hende det er noen her med litt mer erfaring som har noen bedre tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om dere har hundene foran dere på kassa og dere flytter dere til høyre? Hva skjer om dere går litt nærmere de, så dere ikke står rett ovenfor eller ikke står helt inntil? Jeg tenker at om hundene ikke flytter seg da så har de ikke forstått hva de skal og man må ett skritt tilbake og belønne alle bevegelse på bakbeina, uansett retning og så heller generalisere riktig retning etter hvert :) Kan hende det er noen her med litt mer erfaring som har noen bedre tips :)

Hvis jeg flytter meg mot høyre, beveger han seg også mot høyre. Hvis jeg står rett ovenfor ham og ikke beveger meg, går han til høyre. Hvis jeg går nærmere ham, så går han fortsatt til høyre, helt til vi nærmer oss sånn at vi sammen lager en 90 graders vinkel. Deretter blir det bare tull.

Jeg lurer på om jeg har samme problem som SiriE, at han rett og slett misliker selve posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo hende :) Du får gjøre litt som henne og så prøve å gå nærmere og nærmere etterhvert. Eventuelt, ta bort kassa? Og så hold godbiten foran snuta på han (eller bruke hånda som target) og så gå nesten helt inntil og se hva som skjer om du lokker han med godbiten så han må flytte seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...