Gå til innhold
Hundesonen.no

Turhund til bror


Puttiva
 Share

Recommended Posts

Jeg skal prøve å hjelpe broren min med å finne "den perfekte rasen" for han, og tenkte naturlig nok på dere ;) Det er hans første hund, og rasevalget bør jo være tilpasset det. Han er veldig interessert i å lære og gjøre de riktige valgene, han skal på kurs ++, men han har altså ikke noe særlig erfaring enda.

Jeg har prøvd å samle inn hvilke kriterier for hva som er viktig for han og vi har kommet fram til følgende

Viktige kriterier:

- God turkompis. Skal tåle lange turer vinter som sommer (prioritet nr 1)

- ikke mye pelsstell

- selvsikker, trygg på seg selv, stabil psyke.

- god helse

- stor

Mindre viktige kriterier:

- grei å ha løs uten for mye trening

- kan brukes til jakt, men ikke losende

- relativt førerorientert

- kunne tåle rolige dager nå og da

Såh.. Hvilke raser er de umiddelbare dere tenker på? Hva bør sjekkes ut nøyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern å. Jeg var på ridgeback helt til du nevnte "løs" og "førerorienter". :P

Men de står jo under mindre viktige kriterier, så det går vell og foreslå ridgeback :) Eneste jeg ser for meg er at helt korthåret hund er litt komplisert om man er mye ute på vinter. Det går jo, men en del ekstra styr med dekken, underlag, tørt skifte etc, alt ettersom hvilke turer man skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de står jo under mindre viktige kriterier, så det går vell og foreslå ridgeback :) Eneste jeg ser for meg er at helt korthåret hund er litt komplisert om man er mye ute på vinter. Det går jo, men en del ekstra styr med dekken, underlag, tørt skifte etc, alt ettersom hvilke turer man skal på.

Kjenner en RR som ble for kortpelset til vinterturer, selv med klær på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vorsteh jeg :) Perfekte turhunder, og bærer gjerne kløv, drar pulk, eller eier på ski. Kan også jaktes rypa, skogsfugl, ender osv med. Vi har våre med på hjortejakt i bånd også.

Finnes jo tre varianter. Vi har korthår. Strihår er generelt litt "hardere og striere" i gemytt enn kort og lang, men veldig greie bikkjer. Langhår er det ikke så mange av, og brukes ikke så mye på jakt som kort og stri. De er ikke like gode der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vorsteh jeg :) Perfekte turhunder, og bærer gjerne kløv, drar pulk, eller eier på ski. Kan også jaktes rypa, skogsfugl, ender osv med. Vi har våre med på hjortejakt i bånd også.

Finnes jo tre varianter. Vi har korthår. Strihår er generelt litt "hardere og striere" i gemytt enn kort og lang, men veldig greie bikkjer. Langhår er det ikke så mange av, og brukes ikke så mye på jakt som kort og stri. De er ikke like gode der.

Hvordan tåler korthårene vinteren? Ser jo de brukes i nordisk, så de er vel ikke SÅ kalde av seg? Har de underull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tåler korthårene vinteren? Ser jo de brukes i nordisk, så de er vel ikke SÅ kalde av seg? Har de underull?

Vi har hatt våre med på snørekjøringsturer i -15, og de har vært på tur i vel -20, men da med varmedekken. Det er robuste hunder som takler kulde, dog ikke huskykulde. På telttur om vinteren ville jeg hatt en jervenduk til dem, eller en barnesovepose. Det er hunder som elsker varme(hvertfall våres) og er det ovn eller peis et sted, så kan du være sikker på at de ligger alle fire i en haug forran den. Eller på fanget til et menneske.

Veldig folkekjære hunder og skikkelig gode familiehunder. Har aldri hørt om en vorsteh som ikke har likt mennesker. Veldig glade i alt og alle. Hannhunder kan ha litt problemer med andre hanner, men vet om flere som er veldig greie der også. Vi fikk første vår da jeg var syv, min søster 5. Sa jeg perfekt familiehund? Men selvsagt, de bør brukes :) Man må ikke jakte med de, men man kan trekke, kløve, osv. Kanskje man kjenner noen som jakter som vil låne med og prøve den?

Jeg vurderer faktisk selv vorsteh som neste hund. Til trekk og apport, også får pappa ha den med på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvordan tåler korthårene vinteren? Ser jo de brukes i nordisk, så de er vel ikke SÅ kalde av seg? Har de underull?

De jeg kjenner til t[ler vinteren bra. Men s[ klart blir det storm styrke i vinde og sterkere s[ trives dem best i soveposen. De som konkuerere i nordisk hender det at dem barberer hundene. Men tror strih[rsvarianten t[ler kulde bedre. De to strih[rene jeg hadde var i hvertfall san at dem nikoste seg n[r det var kaldt. Oppdretter mente at det var en forskjell p[ strih[r og korth[r der. At strih[ren trivdes bedre i kulde enn korth[r. HAr ikke underull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de står jo under mindre viktige kriterier, så det går vell og foreslå ridgeback :) Eneste jeg ser for meg er at helt korthåret hund er litt komplisert om man er mye ute på vinter. Det går jo, men en del ekstra styr med dekken, underlag, tørt skifte etc, alt ettersom hvilke turer man skal på.

Kovu er den hos oss som går i -10 uten dekken. Det varierer nok litt, og om man skal på langtur om vinteren må man selvfølgelig kle på.

Jeg tror nok springer spaniel er et bedre forslag. Vorstehen er vel ikke kjent for å være de enkleste å ha løse, ei heller være veldig førerorienterte? (sa ridgebackeieren :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine tilbakemeldinger og tips! :D Tar gjerne imot mer og, og videreformidler alt! Takk skal dere ha! :)

Labrador!

Det er et av alternativene jeg har tenkt på. De er liksom "greie" på alt, de, uten at jeg føler de er utpreget awesome i dette tilfellet.

Hvilken jakt?

Schæfer? (jakt) Labrador/golden? Husky? Collie?

Ang jakt er det nok fugl og småvilt tror jeg.

Schæfer er nok litt utelukket mtp helse. Bruksen er vel kanskje litt vel "mye" for en newbi?

Husky og korthåret collie er under vurdering :)

Fillern å. Jeg var på ridgeback helt til du nevnte "løs" og "førerorienter". :P

Løs og førerorientert er bonuser, ikke krav. Stiller meg mer skeptisk til pelsen og kulde på lengre vinterturer.

Vorsteh?

Jeg tenkte vorsteh jeg

Vorsteh har vi ikke vurdert enda, men den er absolutt et alternativ. Hvertfall den strihårede, den virker mer robust?

Springer spaniel, hvis ikke de faller under "for mye pelsstell".

De blir nok både for små og for mye pelsstell.

Skulle til å foreslå dalmatiner, men de har jo ikke så mye å vise til på jaktbiten. Men er da noen som bruker dem til fluejakt blant annet.

Frysepinner på vinterturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dekken (når det er pause) og potesokker (hvis det er veldig kaldt) går det greit. '

edit: men her er det nok andre raser som passer ham bedre altså, selv om det hadde vært kult om han fikk seg dalmatiner og dro på jakt med den (det er folk som gjør det og altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok springer spaniel er et bedre forslag. Vorstehen er vel ikke kjent for å være de enkleste å ha løse, ei heller være veldig førerorienterte? (sa ridgebackeieren :P )

Er null problem å ha god innkalling på vorsteh :) ikke særlig vanskelig. De MÅ ha en god innkalling for å løpe løse på jakt, jaktprøver og apportprøver. Og merker ikke noe til at de skal være så lite førerorienterte og surrete. BCen er selvfølgelig bedre, men sibben er en helt annen liga. Det er første gang jeg har opplevd nada førerorientering :P

Ut ifra hva som er viktig, så passer polarhund også, men skal man se på mindre viktig også, som og er noe han ønsker, ville jeg utelukka all polarhund!

Edit: ørevarmer på vorsteh? Her er det mye tull ute å går :P

Edit: strihår er mest robust av de tre ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktige kriterier:

- God turkompis. Skal tåle lange turer vinter som sommer (prioritet nr 1)

- ikke mye pelsstell

- selvsikker, trygg på seg selv, stabil psyke.

- god helse

- stor

Mindre viktige kriterier:

- grei å ha løs uten for mye trening

- kan brukes til jakt, men ikke losende

- relativt førerorientert

- kunne tåle rolige dager nå og da

Jeg vil foreslå drentsche patrijshond :)

Robuste hunder som tåler (og trives med) vinter og kulde. De går som regel godt overens med alt av andre hunder, mennesker og andre dyr. Drenten har jaktinnstikt i form av fugleinteresse (brukes hovedsakelig på skogsfugl), men har kort radius og er førerorienterte, så det er absolutt en rase som er grei å ha løs. Generelt svært lite sykdommer på rasen. HD og epilepsi har dukket opp på et fåtall hunder, men det er ikke vanlig. Angående pelsstell er pelsen ganske så selvrensende, og det eneste som kreves er at man børster en gang i blant så det ikke floker seg bak ører og slikt, og naturligvis børster mer i røyteperioder. Klipping er ikke nødvendig, hverken til hverdags eller utstilling, men hvis hunden skal stilles ut er det en fordel å nappe vekk død, lys pels fra ørene.

Drenten er ingen stresset hund. Den er rolig inne, og selv min unghund tåler fint dager hvor det ikke skjer noe spennende.

Størrelse på tisper:

55-60cm, ca 22-27kg

Størrelse på hannhunder:

57-63cm, ca 25-33kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er null problem å ha god innkalling på vorsteh :) ikke særlig vanskelig. De MÅ ha en god innkalling for å løpe løse på jakt, jaktprøver og apportprøver. Og merker ikke noe til at de skal være så lite førerorienterte og surrete. BCen er selvfølgelig bedre, men sibben er en helt annen liga. Det er første gang jeg har opplevd nada førerorientering :P

Ut ifra hva som er viktig, så passer polarhund også, men skal man se på mindre viktig også, som og er noe han ønsker, ville jeg utelukka all polarhund!

Edit: ørevarmer på vorsteh? Her er det mye tull ute å går :P

Edit: strihår er mest robust av de tre ja :)

Ot: Du må gjerne le, men det er faktisk i bruk. Jeg har selv sett det jeg, på løp :) Er det veldig kaldt (kaldee enn -15) , er det faktisk i bruk på vorstehe og pointermix! (og ManMat og andre sledehundutstyrbutikker selger det)

en versjon: http://howlingdogalaska.com/index.php?main_page=product_info&products_id=121

Er jo ikke bikkja sin feil at den ikke har tykk pels, og da må eieren "kle på den" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kompis som er litt i samme gata som broren din hentet seg et glimrende eksemplar av en golden retriever. Makan til awesome match har jeg nesten ikke sett :) Burde funke utmerket for broren din, det. Dvs, kommer jo litt an på hvor opptatt han er av det med jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...