Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser ville du ikke hatt, og hvorfor?


Huldra
 Share

Recommended Posts

Birnad: liker ikke særlig utsende. har 2 i gaten den ene er ekstem aggressiv. (har angrepet flere hunder i nabolaget) og den andre er skikkelig gneldrehund.

Dvergschnauzer: gneldrebikkjer

Engelsk bulldog: liker ikke utsende, dårlig helse.

ups skrev det feil :icon_redface:

mente briard

:shocked::shocked: Da har du ikke møtt Willy til Siri her inne! :ahappy::wub:

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 258
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis jeg forstod det rett så var det raser du før kunne tenke deg, men så var realiteten en annen på grunn av individene? Da blir jo listen mye enklere! Masebikkjer: Kelpie - Skulle hatt me

Jeg håper du overdriver. Hvis ikke er dette en av tingene som gjør at man misliker folk til tider.

Jeg veit egentlig ikke, jeg blir sjarmert av det meste

:lol: whaat! Retningsløs energi? Sur og sær? Dere har tydeligvis ikke møtt Caspersnusken nei :sorcerer:

(og bare for å ha det sagt så tar jeg meg overhodet ikke nær av at noen ikke liker dalmatinere altså! (selv om jeg ikke helt kjenner igjen beskrivelsene som kommer i denne tråden).

Og det viser vel ennå en gang at hunder er individer mer enn raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonberger: truffet for mye hundeaggressive hunder av den rasen. Som har gjøvet løs på selv valper fullstendig uten grunn.

Ellers er det jo mange raser jeg ikke ønsker, enten pga bruksområde, pels, eksteriør og slikt. Men noen raser har man bare litt for mange negative opplevelser med.

Der minna du meg på det også. Leonberger(e) som ville "spise" opp mine 2, og de hadde de løs også. :|

"Hun hater andre hunder og er veldig aggressiv mot de" sier en av eierne i det de heldigvis klarer å huke tak (innkalling? Hva er det?) den ekstremt overvektige og forbanna tispen når de ser meg gå med mine 2 i bånd.

En rase som jeg egentlig forbinder med bra gemytt.

Jeg syns ikke skotsk hjortehund har forandret seg så mye, men nå var jeg ikke i live for 50 år siden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. Jeg syns det er gøy å lese hvorfor folk ikke liker ulike raser slik tråden startet, synes det er teit å ta på vei og bli såret om rasen sin blir kritisert. Smak og behag!

Men raser jeg aldri vil ha pga dårlige opplevelser:

Akita. De er skumle!! Da jeg var liten var vi på hyttetur med noen som hadde en. Den sto bundet, og jeg gikk bort for å kose med den. Den sto stille før den plutselig begynte å knurre og hoppe på meg. Jeg ble livredd! Fikk skikkelig skrekken for de hundene altså.

Shikoku. Nydelig hund, men den virket ekstremt stri og vanskelig. Den eneste hunden jeg har sett Dixie blotte hele tanngarden for. Den ville bare leke, men var veldig voldsom og nektet å ta beskjedene Dixie ga, gang på gang. Har inntrykk av at shibaer har lignende gemytt, strie og vanskelige.

Småhunder med mye lyd... Jeg passet et pa nydelige chiblandinger for litt siden, ble helt foreslket i dem, helt til jeg var på tur og de klikket mongo på en persom som ville hilse på dem, de lagde et spetakkel uten like. Og vi passet en annen gang en tibetansk spaniel. Hver gang den hørte en lyd begynte den å bjeffe.. Og det tok så lang tid før den ga seg! Ikke sånn voldsom bjeffing i ett sett, men gikk rundt med et bjeff hvert 5. sek i lang tid etter at den hadde hørt lyden... Den våknet også opp flere ganger om natten av lyder og måtte si fra... Nei takke meg til bedagelige hunder med like godt sovehjerte som meg, er glad Dixie er sik altså!

Terriere... Føler de er altfor strie og kamplystne. Dixie ble bitt til blods av en slik en gang. Og de med bart; Bodde med en som kom opp for å slikke meg i ansiktet; kjempeherlig hund, men den hadde nettopp spist makrell i tomat og hele barten var jo innsmurt med det :P Så altså alle hunder med skjegg og bart går ut hos meg.

Border collie. Selvom jeg blir helt fascinert når jeg ser dem i freestyle/HTM, synes jeg de er ekstremt uinteressante. De er kjedelige å se på i LP. Og jeg synes de generelt er lite hyggelige med smygingen sin og mange virker litt nervøse.

Schäfer. Har møtt så utrolig mange gærne schäfere!! Utagerende, ustabile hunder! Ble angrepet av en og for et par siden, helt ut av det blå. Jeg var i en hudnepark, var bare meg og Dixie der og den og eieren. Jeg ga den noen godbiter og plutselig gikk den rett for aniktet mitt, og prøvde å angripe meg gang på gang, enda den var løs og hadde masse plass til å unngå meg på, eieren gikk febrilsk mellom for å stoppe den... Jeg ble skikkelig skremt! Så synes jeg ikke de er noe pene i det hele tatt, utenom bruksschäferne. Kjenner noen nydelige slike, men de blir for masete for meg. Jeg hadde aldri taklet å ha en hund som begynner å pipe, bjeffe eller hyle når de er giret...

Alle stående fuglehunder. Har mest erfaring med settere. Hver gang jeg ser de er eieren laaaangt unna, de flyr fram og tilbake og virrer, virker ikke som de har noen kontakt med eier i det hele tatt. De virker så fjerne og vanskelige å få kontakt med. Og utrolig kjedelige da :P

Alle raser av typen som beagle og de der. Bare utrolig kjedelig med hunder som ikke kan slippes løs.

Alle hunder som sikler masse. Mastiffer, nuffer osv... Sikling er ekkelt :P

Strihårede hunder. Er så ekkelt å ta i :P

Sheltie. Kjente en som var så utrolig forsiktig og stille og så virket den litt dum :P Men ja bare så utroooolig kjedelig hund. Og de bjeffer jo nonstop i agility! Samme med langhåret collie. merkelig nok, jeg har sett så utrolig mange langhårede collier ute og streifer alene.

Amerikansk cocker - de er bare ikke pene :P Ikke engang nedklippet. En i nabolaget ser rett og slett ikke ut.

Cavalier. Kjente en i flere år som jukket og jukket og jukket om det så var bein, armer eller andre hunder. Ekkelt. Dessuten syns jeg ikke de er fine i det hele tatt. Liker ikke slike øyne.

Mops. Ekle lyder som bare får meg til å tenke på hvor ekkelt de må ha det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotsk hjortehund; nydelige hunder! Jeg kunne tom overse at de har skjegg! :) Dessverre har de vel ikke så lang forventet levetid.. :(

:lol::lol:

Du får nappe den ned, for da har de ikke skjegg lenger. :P:D

De sier gjennomsnittsalderen på hjorthunden er 10 år, men jeg tror 7-10 år er mer korrekt. (men jeg er enig, den skulle vært høyere)

Så det blir jo som med alle de større rasene, man må finne ut om rasens personlighet/gemytt/mentalitet veier opp for kortere levealder. Blir Minion bare 7 år gammel så er det fortsatt 3-4 år mer enn den eldste hunden jeg har hatt til nå ble, og dette var av raser med høyere forventet levealder enn hjortehunden.

Men jeg håper jo at siden oppdretter til Minion virker å ha en grei levealder på sitt oppdrett så blir Minion ihvertfall 10 år gammel. :ahappy:

Følte dette ble veldig random fra min side. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye pga utseendet, så er afghansk mynde kåret til å være blant de minst intellektuelle hunderasene.

Bortsett fra at jeg ikke skjønner hvorfor noen raser skal være "intellektuelle", så er jeg ganske overbevist om at påstanden om at afghanere er mindre intelligente/dumme kommer fra folk som aldri har bodd med afghaner, eller mynde i det hele tatt.

Hermes; som jeg sa, det er lite interessant hvordan en rase fungerte for 50 år siden, det er hvordan de er i dag, som betyr noe. ;)

Whippet er forresten en rase som har forandret seg relativt mye de siste årene, både eksteriørt (huff...) og mentalt.. 'amerikaniseringen' av rasen har så absolutt ikke gagnet den.. :/

Det er ingen tvil om at det mye som har endret seg, og kanskje særlig for whippeten har mye skjedd de senere årene, som neppe har vært til det gode for rasen. Men sånn ellers ser jeg ikke så svart/hvitt på det, og er ikke helt enig i det du skriver.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den svenske raseklubbens RAS-dokument er den litt over 6 år der borte :-(

Tror det var 6-7 år, hann og tisper, men ja, veldig lavt. Men oppdretter til Minion virker å ha et litt høyere gjennomsnitt.

Kullet fra 2002 (9 valper) er det ihvertfall 4 stk som enda lever, 2 stk som døde når de var 10-11 år, 1 som døde når den var 8 år og 1 som døde 6 år gammel. (og en som døde i en ulykke i ung alder)

I kullet fra 2006 (6 valper) er det ikke like mange som lever enda, men 3 stk som døde av ikke raserelaterte ting, 2 stk som enda lever og 1 som døde 7 år gammel.

Kullet fra 2009 ble det bare født 1 valp og den lever enda.

Så jeg kan egentlig bare håpe at siden Minion er en knøttliten tispe at hun vil bli ihvertfall 10 år gammel. :ahappy:

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Dverg Pinscher - større drittbikkjer skal man leite lenge etter, å jeg har både eid og vært aktiv i utstillingsmiljøet - ankelbitere, til dels tryne bitere også - å man må gjerne passe på fingrene i nærheten av dem. Drittbikkjer av kaliber. Jeg har per nå truffet 2 stk av rasen jeg faktisk kunne hatt i hus, 2 stk av mange hundre individer... Begge fra samme oppdretter.

Dachs - Snille hunder - men det er for mye lyd i dem. Jeg har fremdeles til gode å IKKE høre en Dachs bjeffe. Å det er ikke for å varsle at her kommer det folk - det bjeffes på ALT!!!

Labrador - Jeg elsker rasen - men det blir ikke ny labrador med mindre avlen tar en ny rettning!

Doberman - Rasen tiltaler meg veldig eksteriørt, men det er alt for mye lyd å for høyt stressnivå. Jeg traff en brun dober i Drammen, den virket veldig ok. Jeg har aldri hatt rasen selv, men har en venninne som driver oppdrett.

JRT - Fine hunder - de har ett eksteriør som tiltaler meg -men det blir for kvast for min smak.

Staffordshire Bull Terrier - Jeg er ikke fortrolig med rasen. Jeg syns rett å slett de er litt halvskumle.

Det er endel raser jeg ikke ville hatt pga helse - men det føler jeg blir noe annet igjen. Jeg ville aldri hatt kortneset hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, kom på enda et uheldig møte med en rase. :P

Var på sosialiseringstreff for valper med instruktør med Khal når han var rundt 3 mnd gammel, da jeg tenkte det var bedre å la han sosialiseres med andre valper og snille voksne hunder. Noe som ble garantert av hundeskolen.
Og de første gangene gikk jo strålende, men så lot den ene instruktøren en voksen Manchester terrier få være med på treffet, og det resulterte i at den plutselig angrep Khal (som lekte med en annen valp langt vekke fra denne terrieren) og jaget han langt vekk fra der vi stod/gikk. Instruktørene og eier står bare som idioter å ser på og reagerer ikke før jeg ber de til ******* få tak i den drittbikkja og ta den langt vekk fra Khal før jeg blir voldelig. :twisted:

Så det er egentlig dårlig erfaring med både siddis hundeskole og manchester terrier. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg ikke skjønner hvorfor noen raser skal være "intellektuelle", så er jeg ganske overbevist om at påstanden om at afghanere er mindre intelligente/dumme kommer fra folk som aldri har bodd med afghaner, eller mynde i det hele tatt.

Jeg syns det er feil å kalle lett-trente raser for "intelligente". De er jo kørka, de gjør alt for å få belønning, og de mest lettlærte av dem gjør det forholdsvis ukritisk. Huskyen jeg hadde var ikke spesielt lett å trene med, men det han kunne, det kunne han godt, og jeg har ikke hatt en hund siden som har vært like god på problemløsing som han var. Han åpnet dører selv, f.eks, og det hjalp ikke veldig lenge å snu dørhåndtakene, det tok han 2 forsøk å lære seg å åpne døra igjen. Nora, som er en svært lett-trent belger og derfor burde være ganske intelligent, går ikke gjennom dører som ikke er helt lukket igjen engang hun, så sant det ikke er såpass åpning at hun kan dytte nesa i mellom.

At en hund ikke er super-motivert til å jobbe for å få leke med en tennisball i 3 sekunder, gjør den ikke dum, den har bare litt andre prioriteringer.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne; der kom du meg i forkjøpet, så og si. :) jeg har aldri skjønt eller rettere sagt, vært enig i den definisjonen på intelligens, som ser ut til å bli brukt på hunder. At noe eller noen gjør alt jeg gir beskjed om, hva slags intelligens er det?

Min definisjon på intelligens, uansett hva slags dyr (inkludert Homo sapiens) er, evnen til å løse problemer til egen fordel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shikoku. Nydelig hund, men den virket ekstremt stri og vanskelig. Den eneste hunden jeg har sett Dixie blotte hele tanngarden for. Den ville bare leke, men var veldig voldsom og nektet å ta beskjedene Dixie ga, gang på gang. Har inntrykk av at shibaer har lignende gemytt, strie og vanskelige.

Tja, med tanke på at det finnes en eneste shikoku i hele Norge, så var den kommentaren der ganske gjennomsiktig. :D De leker voldsomt de fleste av japanerne, men shikoku og shiba har ikke samme gemytt. Shikoku er en mye mer renodla jakthund med mindre domestisert atferd og hundeaggresjon er vel mer normen enn unntaket, mens shiba er en liten sprett som riktignok jakter, men som har levd tettere på menneskene sine enn shikokuene, og dermed er litt mer "kontaktbare". Men at du ikke vil ha shikoku skjønner jeg godt, altså. :)

Jeg syns det er feil å kalle lett-trente raser for "intelligente". De er jo kørka, de gjør alt for å få belønning, og de mest lettlærte av dem gjør det forholdsvis ukritisk. Huskyen jeg hadde var ikke spesielt lett å trene med, men det han kunne, det kunne han godt, og jeg har ikke hatt en hund siden som har vært like god på problemløsing som han var. Han åpnet dører selv, f.eks, og det hjalp ikke veldig lenge å snu dørhåndtakene, det tok han 2 forsøk å lære seg å åpne døra igjen. Nora, som er en svært lett-trent belger og derfor burde være ganske intelligent, går ikke gjennom dører som ikke er helt lukket igjen engang hun, så sant det ikke er såpass åpning at hun kan dytte nesa i mellom.

At en hund ikke er super-motivert til å jobbe for å få leke med en tennisball i 3 sekunder, gjør den ikke dum, den har bare litt andre prioriteringer.. :P

Nemlig. :) Et eksempel jeg synes illustrerer dette godt: Imouto forsøkte en gang å se ut av vinduet etter å ha blitt vist noe der ute sittende på armen min. Det å etterpå hoppe opp i sofaen holdt ikke, så hun henta seg en pute og hoppa opp på den, og kunne dermed se ut. Vitner om ganske gode problemløsningsevner, vil jeg si. Samme hund snur derimot bare på hodet og ser uutgrunnelig ut i lufta om jeg ber henne legge seg ned når det ikke passer henne. :P

Når det gjelder raser jeg ikke ønsker meg, er det ikke nødvendigvis pga dårlige erfaringer, men fordi de ikke passer til mitt hundehold. Jeg synes det er lettere å gjøre disse vurderingene når det er raser jeg føler jeg har hatt mye med å gjøre, heller enn et par tilfeldige møter på gata eller på utstilling, og det er sjelden bikkjene det er noe galt med, de passer bare ikke meg. :) Jeg ville feks ikke hatt den gjengse kooiker, men jeg tar Marvin any day. :wub: Jeg vil heller aldri kjøpe en rase som har blitt gjort snål og ufunksjonell gjennom avl fordi de skal være søte eller gøyale.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er feil å kalle lett-trente raser for "intelligente". De er jo kørka, de gjør alt for å få belønning, og de mest lettlærte av dem gjør det forholdsvis ukritisk.

Finnes nok ikke et myndemenneske som er uenig med deg :thumbsup:

Forøvrig, i salukistandarden står det at rasen skal være "intelligent".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, med tanke på at det finnes en eneste shikoku i hele Norge, så var den kommentaren der ganske gjennomsiktig. :D De leker voldsomt de fleste av japanerne, men shikoku og shiba har ikke samme gemytt. Shikoku er en mye mer renodla jakthund med mindre domestisert atferd og hundeaggresjon er vel mer normen enn unntaket, mens shiba er en liten sprett som riktignok jakter, men som har levd tettere på menneskene sine enn shikokuene, og dermed er litt mer "kontaktbare". Men at du ikke vil ha shikoku skjønner jeg godt, altså. :)

Hehe ja den var nok det :P Men erfaring nok til at jeg ikke vil ha :P Har inntrykk av at eieren er flink med den, og når jeg ser flinke folk med vanskelige hunder tenker jeg bare nei :P Men så vil jeg helst ha en mer førerorientert hund enn urhundene, selvom jeg synes de er kjempefine. Den shikokuen hun er helt nyyydelig da! Mest spesielle øynene jeg noensinne har sett hos en hund. Den SER liksom skikelig japansk ut :P Og jeg elsker fargene. Har du truffet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forholdtsvis lat men kravstor hundeeier, gjør jeg det enkelt for meg selv med å ekskludere raser med høyt jaktinstinkt, stor radius, vakt, mye lyd, mye røyting og sikling, høyt aktivitetsnivå, urtype, sterke egne meninger, skarphet, upraktisk format (veldig stor) mm.

Det utelukker de fleste jakt, spisshunder, molosser, mynder og terriere, og jeg står igjen med mellomstore selskapshunder og gjeter-, jakt- og terrier "light".

Rent konkret kunne jeg absolutt ikke tenke meg akita, malamute, afghaner.. Flotte hunder men overhode ikke forenelig med mitt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

alle gjeterhunder(untatt border collie): gjeter jo alt de kommer over + umulige å jogge med.

settere/jakthunder/dachs: døde dyr i hundesengen... neitakk. Dachsen bjeffer jo sånn og den ryggen! nei.

dalmantiner: aaltfor aktive

grand danois(har hatt): liten leve alder

terrierre: dreper smådyr

ulvehund: liten leve alder

primitivehunder: villhunder.. stress...

det er noen jakt, gjeter og terriere jeg kunne hatt, men helst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle gjeterhunder(untatt border collie): gjeter jo alt de kommer over + umulige å jogge med.

settere/jakthunder/dachs: døde dyr i hundesengen... neitakk. Dachsen bjeffer jo sånn og den ryggen! nei.

dalmantiner: aaltfor aktive

grand danois(har hatt): liten leve alder

terrierre: dreper smådyr

ulvehund: liten leve alder

primitivehunder: villhunder.. stress...

 

det er noen jakt, gjeter og terriere jeg kunne hatt, men helst ikke.

Alle Unntatt border collie? Tror du har bommet veldig haha :-P
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverg Pinscher - større drittbikkjer skal man leite lenge etter, å jeg har både eid og vært aktiv i utstillingsmiljøet - ankelbitere, til dels tryne bitere også - å man må gjerne passe på fingrene i nærheten av dem. Drittbikkjer av kaliber. Jeg har per nå truffet 2 stk av rasen jeg faktisk kunne hatt i hus, 2 stk av mange hundre individer... Begge fra samme oppdretter.

Kan jeg spørre hvilken oppdretter det er? Kan gjerne sende PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Nå har jeg også vært veldig aktiv i DP miljøet, og selv om det er relativt mye dårlig, så er det absolutt ikke så dårlig som det som blir skissert over.

Jeg opplever DP og dansk svensk gårdshund som veldig like bikkjer. :P

Jeg tenker det samme.

Også tenker jeg at jeg må være utrolig heldig med min som er verdens største koseklump, som aldri gjør noe verre enn å småbite meg litt i nesen om han syntes jeg sover for lenge på morgenen når han må ut for å tisse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...