Gå til innhold
Hundesonen.no

Første egne hund, innspill til rase som passer meg?


tm100022
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser etter noen tips til hunderaser som kunne passet til meg. Leser alt jeg kommer over av generelle rasebeskrivelser, men synes omtrent det står det samme i alle..

Raser jeg har tenkt på og liker er
cairn terrier
border terrier
norfolk terrier
breton
golden og labrador retriever
men veldig åpen for nye innspill!

Vokst opp med en blanding av engelsk setter og labrador, verdens fineste hund! Vi hadde også en langhåret dachs en stund. Har passet naboens blandingshund mye, en fantastisk hund, blanding som minner mye om setter/retriever og slikt.

Jeg har hund som hobby og gleder meg til å skaffe meg min egen. Er veldig i startfasen, blir en stund før bosituasjon og alt er på plass, men vil gjerne komme litt mer i gang med å utforske raser jeg ikke umiddelbart har tenkt på selv.

Planlegger å ha hunden som følgesvenn og selskap, som kan være med på lange gåturer, joggeturer og sykkelturer, lydighet og agility er noe jeg vil prøve, men ikke nødvendigvis noe som jeg vil satse på eller drive seriøst.

Angående pels er jeg ikke veldig kresen, sålenge det ikke er langhåret med mye pelsstell, børsting et par ganger i uka er helt ok. Størrelse er heller ikke viktig, men heller mest mot en mellomstørrelse som bretonen, selv om jeg elsker små terriere.

Noen tips til raser jeg kan sjekke ut, eller andre tanker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tenker jeg en halvtime løpetur/gåtur før jobb, halvannen - to timer tur etter jobb, og en halvtimes luftetur på kvelden. Samt lengre turer på sykkel eller skog/fjelltur i helger og ferier. Pluss div trening og lek ute.

Engelsk springer spaniel var interessant! Noen som har erfaringer med rasen her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for den flotte, undervurderte border terrieren. :) De jeg kjenner er enkle og greie, med på alt, akkurat passe store og i det hele tatt. Må nappes noen ganger i året, men ellers lite stell og minimalt med røyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ser etter noen tips til hunderaser som kunne passet til meg. Leser alt jeg kommer over av generelle rasebeskrivelser, men synes omtrent det står det samme i alle..

Raser jeg har tenkt på og liker er
cairn terrier
border terrier
norfolk terrier
breton
golden og labrador retriever
men veldig åpen for nye innspill!

Vokst opp med en blanding av engelsk setter og labrador, verdens fineste hund! Vi hadde også en langhåret dachs en stund. Har passet naboens blandingshund mye, en fantastisk hund, blanding som minner mye om setter/retriever og slikt.

Jeg har hund som hobby og gleder meg til å skaffe meg min egen. Er veldig i startfasen, blir en stund før bosituasjon og alt er på plass, men vil gjerne komme litt mer i gang med å utforske raser jeg ikke umiddelbart har tenkt på selv.

Planlegger å ha hunden som følgesvenn og selskap, som kan være med på lange gåturer, joggeturer og sykkelturer, lydighet og agility er noe jeg vil prøve, men ikke nødvendigvis noe som jeg vil satse på eller drive seriøst.

Angående pels er jeg ikke veldig kresen, sålenge det ikke er langhåret med mye pelsstell, børsting et par ganger i uka er helt ok. Størrelse er heller ikke viktig, men heller mest mot en mellomstørrelse som bretonen, selv om jeg elsker små terriere.

Noen tips til raser jeg kan sjekke ut, eller andre tanker? :)

.

Med så mye aktivitet er det sikkert greit å gå for en rase som ikke er så veldig liten av størrelse. Kan bli tungt for de minste å løpe etter sykkelen :) Ellers kan du strengt tatt velge og vrake med det aktivitetsnivået der :) Høres helt supert ut!

Breton har jeg inntrykk av er en ganske renavla jakthund? Er noen på sonen her med breton som kanskje stikker innom og forteller om den rasen.

Hvilke egenskaper ønsker du i en hund? Rolig/intens, omgjengelig/reservert, vakt,vokt, bjeffing osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på sykkel fordi det er en fin måte å få litt tempo og bruke mer energi per km (for hunden :) ), men dette er ikke en nødvendighet for meg. Blir nok litt for høyt tempo for de minste hundene det ja. Klarer liksom ikke helt å slå fra meg en liten terrier kompis! Virker som fantastiske hunder i liten kropp!

Breton liker jeg mest på grunn av størrelsen og utseende for å være ærlig, tolleren er vel ganske lik i så måte, og den er kanskje bedre egnet med tanke på meg.

Jeg ønsker en hund som en rolig og avslappet, men som elsker å være med på alt. Den kan godt være litt reservert mot fremmede mennesker og hunder, men ikke aggressiv. Bjeffing for å varsle er helt greit, og jeg vil gjerne ha en hund som forteller at det kommer noen, men ikke en som står å gneldrer dagen lang. Men dette er ting jeg er forberedt på å jobbe med gjennom lydighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med terrierne og jaktinstinkt? Er generelt litt usikker på jaktraser..

har en 2 terrier i gaten (tror den ene er en tysk jaktterrier) kjempefin rase, men den stikker veldig mye av og inn til oss via katteluken og inn til kaninen min (Bra vi har en vakthund nå :P helt siden hun kom har ikke den vært her inne ) også her vi en gammel cairn terrier i gaten, den stikker av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn Terriere kan vel ha varierende grad av jaktinnstinkt siden rasen ble brukt til jakt tidligere, men i dag regnes de som selskapshunder. Mitt inntrykk er at de fleste Cairn kan gå løs (med litt trening), men at man kan risikere få individer som ikke kan det. Men det er vel bare å forhøre seg med oppdretter og å velge valp etter foreldre med lite jaktinnstinkt. Min Cairn har ikke noe jaktinnstinkt å snakke om. En tysk jaktterrier vil ha mye sterkere jaktinnstinkt enn en Cairn i og med at de fremdeles avles for det formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det generelt jaktinstinkt som gjør at det er vanskelig å ha enkelte hunder løse uten at de stikker av? Skjønner at dette må trenes på, innkalling og slikt mener jeg, men er det vanlig å kunne ha hunder løse uten at de stikker?

Har jo kun passet hunder og da tør jeg jo ikke prøve å slippe de i frykt for at de stikker av.. Men dette er vel annerledes med egen hund en stoler på, og som eventuelt vet hvor den bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktinstinkt, og hvor førerorienterte de er. Gjeterhunder, og noen jakthunder, er avlet for å samarbeide tett med fører, og er bedre disponert for å bli "løs overalt"-hunder enn mer selvstendige raser som er avlet for å jobbe på egenhånd uten mye direksjon fra fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av hunderasene nevnt regnes som lettlærte? Har lyst til å ha en "perfekt" hund, og selv om jeg gleder meg til og planlegger å jobbe med saken, kan det jo ikke skade med en rase som generelt liker å please eier.

Hvordan er kooiker, toller og engelsk springer spaniel med hensyn til dette?
Terrierne kan vel være litt vanskelige kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av hunderasene nevnt regnes som lettlærte? Har lyst til å ha en "perfekt" hund, og selv om jeg gleder meg til og planlegger å jobbe med saken, kan det jo ikke skade med en rase som generelt liker å please eier.

Hvordan er kooiker, toller og engelsk springer spaniel med hensyn til dette?

Terrierne kan vel være litt vanskelige kanskje?

Jeg kjenner best til Toller og Springer spaniel og det er ikke problem å ha disse løse (unntak kan man alltid finne) med god innkallingstrening fra valpestadie av ;-) Tror kooikeren også er grei der! Av disse tre rasene vil jeg se på springeren som den som er mest egna til førstegangshund ;-) Møtt mange herlige individer, lettlærte, myke og førerorienterte.

Med terrier kommer det an på hvilken terrier, men mange av dem er mer sta og egen enn de rasene som er nevnt over her og noen har en god del jaktinnstinkt :-) Dette kan selvsagt gjøre det vanskeligere å ha dem læs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier terriere er strie og vanskelige, og jeg har sjelden fått så mange kommentarer på at det er viktig med en fast hånd (hva nå enn det betyr) som etter at jeg fikk Max (Cairn'en min). Men på mange måter er han en enkel hund, i positiv forstand. Han er lett å trene med fordi han er et matvrak og gjør nesten hva som helst for en godbit. Han elsker å leke og kan derfor også motiveres på den måten. Han er glad i kos og oppmerksomhet, men er også selvstendig nok til å kunne underholde seg selv om vi er opptatt. Jeg stoler på at han ikke stikker av hvis jeg slipper ham sammen med andre hunder, men han er enda en unghund, så jeg slipper ham ikke hvis det er mange i nærheten eller hvis vi er nær en bilvei eller på et fremmed sted. Han er med på det meste, men blir ikke rastløs, pipete eller masete hvis vi tar en rolig dag. Jeg er blitt veldig glad i rasen og ville absolutt anbefalt den til førstegangshundeeiere. Men det kommer an på hva man ønsker av en hund.

Cairn må nappes 3-4 ganger i året, for noen er det uaktuelt. Hvis man ønsker en veldig kosete hund tror jeg heller ikke at Cairn bør være førstevalget. Min er relativt kosete, men han var også den som var mest brelete og opptatt av kontakt av de seks valpene i kullet. Mulig jeg tar feil, kanskje noen andre kan kommentere på det, men ønsker du en hund som trives på fanget og med masse kos finnes det nok andre raser som passer bedre. Max har også ressursforsvar - ihvertfall en viss grad av det - noe som kan være utfordrende. Men jeg vet ikke om det er et terrierproblem, jeg går ut i fra at det er mer individbasert.

Max er dog selvsagt kun ett individ, og det kan være en del forskjeller fra hund til hund, men mitt inntrykk er at Cairn er en av de mindre strie terrierne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kooikere er vakre og morsomme klovner! De tåler alt av uvær har jeg inntrykk av, spretter og skravler og er i det hele tatt veldig morsomme og barnslige :P men jeg er litt skremt over gemyttet. Virker som det er litt vanskelig å "få til" en kooiker. Jeg har vel møtt èn kooiker som oppfører seg "ordentlig". Men har jo hørt om flere som også er blitt veldig fine hunder. Det er noen kooikertråder på forumet. Det er en litt spesiell rase hvor man må forberede seg godt og sette seg litt inn i hvilken type hund de er. Er da noen kooikereiere her inne, som har hatt kooiker i noen år og kjenner rasen forholdsvis godt har jeg inntrykk av! Det er ikke for å skremme altså, og det står vel endel negativt om rasen i disse trådene tror jeg, men med en interessert og dedikert eier så tror jeg kooikeren kan være et fint alternativ altså! Anbefaler deg å ta kontakt med noen av de som har skrevet i de trådene om kooikeren her; om du er interessert :)

http://hundesonen.no/forum/topic/59004-kooikeren-erfaringer/?fromsearch=1

http://hundesonen.no/forum/topic/59442-fortell-meg-om-kooikeren/?fromsearch=1

http://hundesonen.no/forum/topic/65911-toller-vs-kooiker/

http://hundesonen.no/forum/topic/65347-kooiker-eller-kromfohrlaender/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kooikere er vakre og morsomme klovner! De tåler alt av uvær har jeg inntrykk av, spretter og skravler og er i det hele tatt veldig morsomme og barnslige :P men jeg er litt skremt over gemyttet. Virker som det er litt vanskelig å "få til" en kooiker. Jeg har vel møtt èn kooiker som oppfører seg "ordentlig". Men har jo hørt om flere som også er blitt veldig fine hunder. Det er noen kooikertråder på forumet. Det er en litt spesiell rase hvor man må forberede seg godt og sette seg litt inn i hvilken type hund de er. Er da noen kooikereiere her inne, som har hatt kooiker i noen år og kjenner rasen forholdsvis godt har jeg inntrykk av! Det er ikke for å skremme altså, og det står vel endel negativt om rasen i disse trådene tror jeg, men med en interessert og dedikert eier så tror jeg kooikeren kan være et fint alternativ altså! Anbefaler deg å ta kontakt med noen av de som har skrevet i de trådene om kooikeren her; om du er interessert :)

http://hundesonen.no/forum/topic/59004-kooikeren-erfaringer/?fromsearch=1

http://hundesonen.no/forum/topic/59442-fortell-meg-om-kooikeren/?fromsearch=1

http://hundesonen.no/forum/topic/65911-toller-vs-kooiker/

http://hundesonen.no/forum/topic/65347-kooiker-eller-kromfohrlaender/

Det er samme inntrykk som jeg har om kooikeren desverre :-/ Kooiker var en av rasene jeg vurderte som min første, og jeg strøk den av listen fordi jo flere jeg snakket med jo dårligere inntrykk fikk jeg når det gjaldt gemytt og mentalitet. Ville undersøkt nøye før jeg valgte rasen hvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av hunderasene nevnt regnes som lettlærte? Har lyst til å ha en "perfekt" hund, og selv om jeg gleder meg til og planlegger å jobbe med saken, kan det jo ikke skade med en rase som generelt liker å please eier.

Hvordan er kooiker, toller og engelsk springer spaniel med hensyn til dette?

Terrierne kan vel være litt vanskelige kanskje?

Som du selv nevner, terriere kan være litt mer stri å trene enn andre raser.

Breton, retrievere og spanielene er mer lettlærte. Kooikere kan sære litt spesielle, og det er litt variabelt med gemyttet der, selv om de også kan være herlige hunder. Hvis du vil "safe" valget så ville jeg unngått kooiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både cairn og springer. Vet ikke om du har lest rasebeskrivelsen min, men på hjemmesiden min (showthem.no), ligger beskrivelse av både cairn og springer. Cairn-beskrivelsen ligger andre steder på nett også vet jeg. Jeg er ingen fan av å anbefale egne raser hver gang noen spør etter rase, men jeg kan jo si at begge disse rasene kan passe ditt bruk, for du skriver veldig generelt. HVis du skriver litt mer om hvordan du ønsker at hunden skal oppføre seg, blir det kanskje lettere å luke ut noen. :) En springer og en cairn er veldig forskjellige, en springer dilter i hælene dine hele tiden, mens en cairn løfter knapt øynene når du kommer hjem.. Hva du foretrekker vil kanskje være avgjørende for hvor godt rasen passer for deg. Når det gjelder pelsstellet på de to, synes jeg at springer er way enklere enn cairn! Nappingen ble jeg aldri fortrolig med, det var rett og slett kjedelig. Klippingen kan jeg stå og kose meg med i timesvis.. Kanskje du er motsatt?? Tilbake til dette med hvor førerorienterte de er; jeg har inntrykk av at jo mer førerorienterte de er, desto mer "styr" har det lett for å bli med de. For de vil jo så gjerne være med overalt, og de er gjerne nokså energiske og ivrige, og da har det lett for at det bobler litt over. En hund som driter litt mer i deg kan nok være roligere og ikke så mye å "passe på" i sammenhenger hvor hunden lett kan komme i veien.

Ellers så synes jeg du beskriver et veldig aktivt hundehold mosjonsmessig. Breton er nok ikke så dumt, tenker jeg.. Og jeg mener også at de ikke nødvendigvis MÅ brukes til jakt. I så fall burde vel springer også bli brukt? Breton kan fint brukes til de samme tingene som springer, og de er nok relativt like, men med mindre pelsstell på breton, pluss at de nok går større pga at de er i gr 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kooiker som førstegangshund, så jeg fikk den roligste valpen i kullet.

jeg er veldig fornøyd med kooikeren. men ja de har noen negative ting.

De krever mye sosialisering som valp. ofte litt reservert ovenfor fremmede.

den er blid, leken, hengiven og svært lojal mot de den kjenner og er glad i,

tåler godt både kulde og regn, og den elsker å bade. de trenger å bruke hodet.

og elsker agility osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...