Gå til innhold
Hundesonen.no

Bade valpen første kvelden?


tm100011
 Share

Recommended Posts

Hva mener dere? Er det for mye for valpen å få et bad første kvelden den er i nytt hjem?

Jeg er ikke hysterisk på bæsj og tiss, men synes uansett det er trivelig med en ren og velduftende valp. Alle vet jo at de lett tråkker i bæsj og tiss hos oppdretter og at de ikke alltid lukter like godt. Jeg kjenner derfor at jeg har et aldri så lite behov for å vaske den ren, og hadde sett for meg i hodet mitt at hun fint vil tåle et rolig og koselig "kveldsbad" i oppvaskkummen på kjøkkenet. Selvsagt med godt og riktig temperert vann, litermål til å helle med og masse godbiter.

Forlanger jeg for mye av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har badet alle valpene mine første dagen, har da badet sammen med de i dusjen og de har bare sett på det som en kosestund :)

Men nå har jeg møtt alle valpene mine jevnlig før jeg har hentet de, så jeg har jo ikke vært en totalt ukjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du trygg og komfertabel med håndteringen av valpen under badet går det vel bra.

Bare pass på at valpen ikke sklir eller føler seg utrygg (selvfølgelig).

Valper jeg har hentet har vært nybadet samme dag som henting..Det samme med de 3 valpene jeg har passet og levert ut

Da jeg leverte ut 8 uker gammel samojedvalper var jeg iallefall veldig nøye med at de var helt tørre etter badet...

Selv har jeg aldri badet en nyankommet valp..Rask omgang med Fuktig klut får holde om behov.

Har vel aldri tenkt på at valpen har trengt bading de første dagene/ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evita, eldstemann her ble badet samme kveld hun kom hjem, hun kom fra sauegård hvor hun vokste opp utendørs i garasjen og fjoset - og luktet dermed rimelig sterkt av fjøs og sau da hun kom. (for de som ikke ha kjent lukta av sau, de lukter rimelig ramt og sterkt)

Noe jeg helst ikke ønsket å ha i sofa, seng etc - dermed var løsningen å få skrubbet valpen.

I dag er Evita snart 3,5 år gammel, er null stress å dusje, elsker vann utendørs og bader så fort hun får sjansen, så man kan vel trygt si at hun tok ikke skade av den dusjen samme dag hun kom til meg.

Yngsten her ble badet første gang 10 uker gammel etter å ha gjørmebadet under besøk på beitet til hesten min, hun er heller ingen problem med vann den dag i dag (13 uker nå) hun vasser gjerne i vannkanten mens Evita svømmer og bader.

Så nei, ikke problem så lenge du tar det rolig og fint - bruk heller litt tid enn å stresse med å bli ferdig. Hunden din tar nok ingen skade av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen:-) Da kommer jeg til å bade henne om nødvendig, for jeg tror heller ikke hun kommer til å ta skade av det. Hun er en tøff liten racer blitt, selv om hun var minsten i kullet og måtte "sveives" igang.

Hun har dusjet flere ganger hos oppdretter, så det er ikke nytt for henne, og vi har besøkt henne jevnlig fra hun var tre dager gammel. Om hun kjenner oss igjen fra gang til gang vet jeg ikke, men hun er trygg, rolig og fin når vi besøkrt henne.

Og joda, valper lukter kjempegodt! Men jeg synes ikke de lukter godt når de har urin- og bæsjelukt i pelsen. Med en så liten hund så skal man bære den mye, kose, ha den i sengen, i sofaen, ja, stort sett over alt, og da vil jeg ha en ren og pen valp som lukter nettopp valp:-)

Vi skulle etter planen hentet henne hjem i kveld og jeg har gledet meg som en liten unge i mange uker nå. Dette var en så stor dag for meg.. For fire uker siden brakk jeg ryggen, men den har leget godt på disse ukene og det var ikke noe problem å hente henne i dag for min del.

Jeg har planlagt, ordnet og forberdt til hun skulle komme i dag. Mira ble levert tilbake til oppdretter i gårt kveld, og jeg har vasket absolutt alt av tepper og kosedyr for at det skal være rent og pent og ikke lukte annen hund til Abby kom. Så i dag, da skal jeg vaske det aller siste teppet. Jeg rister det lett over rekkverket på terrassen og så snapper det til i ryggen... Og jeg kjenner med det samme at dette er skikkelig ille.

Nå er det sykehuset i morgen for nye rønktenbilder for å se hva som har skjedd. Jeg håper ikke jeg har slått opp bruddet og er satt fire uker tilbake i tid. Vi kunne derfor ikke hente Abby i kveld, nå må vi bare vente og se an ryggen. Jeg er så lei meg nå i kveld, jeg er rett og slett deprimert. Sint og skuffet på meg selv fordi jeg har klart dette akkurat nå i dag...

*Snufs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lykke til med ny valp - og bad i vei - men seriøst - du må være så snill å behandle den som hund selv om den er liten. Jeg fikk jo helt lyst til å klaske deg i bakhue med en fisk når du skriver at med en så liten hund så skal man jo bære mye osv. NEI det skal man ikke - hunder man behandler sånn blir generelt sett noen skikkelig drittbikkjer. *ler*

Kos deg med valpen (det er jo såååååå lett å ikke bare knusekose på de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med ny valp - og bad i vei - men seriøst - du må være så snill å behandle den som hund selv om den er liten. Jeg fikk jo helt lyst til å klaske deg i bakhue med en fisk når du skriver at med en så liten hund så skal man jo bære mye osv. NEI det skal man ikke - hunder man behandler sånn blir generelt sett noen skikkelig drittbikkjer. *ler*

Kos deg med valpen (det er jo såååååå lett å ikke bare knusekose på de)

Hun mente ikke bare bære mye som i trapper, ut og inn av bil, opp i sofa og de blir jo som oftest bært en del om man har lyst til å gå langtur? :-)

Men badingen går nok bra om behovet er der ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med ny valp - og bad i vei - men seriøst - du må være så snill å behandle den som hund selv om den er liten. Jeg fikk jo helt lyst til å klaske deg i bakhue med en fisk når du skriver at med en så liten hund så skal man jo bære mye osv. NEI det skal man ikke - hunder man behandler sånn blir generelt sett noen skikkelig drittbikkjer. *ler*

Kos deg med valpen (det er jo såååååå lett å ikke bare knusekose på de)

I alle dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for omtanken alle sammen:) Ryggen er fin, har bare irritert bruddet voldsomt. I dag er jeg oppe og hoppet igjen og vi henter Abby i kveld! Weeee!

Abby er en liten rottweilertispe på 8 uker. Nøye plukket ut av et kull med fine foreldrehunder hvor gemyttet er satt i fokus og fra seriøse oppdrettere.

Vi har stor tro på at Abby blir en flott tispe som kan gi oss mye glede i årene fremover.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for omtanken alle sammen:) Ryggen er fin, har bare irritert bruddet voldsomt. I dag er jeg oppe og hoppet igjen og vi henter Abby i kveld! Weeee!

Abby er en liten rottweilertispe på 8 uker. Nøye plukket ut av et kull med fine foreldrehunder hvor gemyttet er satt i fokus og fra seriøse oppdrettere.

Vi har stor tro på at Abby blir en flott tispe som kan gi oss mye glede i årene fremover.

Så herlig :D Dette blir sikkert bra! Og massemasse bilder er så klart obligatorisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...