Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg blir flau over å være hundeeier


Margrete
 Share

Recommended Posts

Sorry om jeg er skikkelig surmaga nå;

Men jeg er så himla lei av å høre hvor grusomt fæle, dumme og idiotiske hundeeiere er, og om hvor flaue, triste og belemrede vi andre bør føle oss over andres idioti.

Jada. Stakkars sauen og skyt alle lausbikkjer, og sett en hver stakkar som har mista bikkja ut av kontroll på en offentlig gapestokk hvor bonder kaster egg og resten av hundeeierbestanden står rundt som gråtekoner og okker seg over elendigheten.

:gah:

Når har vi følt oss nok flaue? Når har vi følt oss nok "bedre enn andre" (siden ingen av oss trossalt slipper bikkjene på sau)?

Detta blir en jysla lang sommer og høst....

Jada, jeg trenger ikke lese, men det stod ingen ting om sau i overskrifta når jeg trøkka meg inn. Burde vel lukta lunta...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg blir skikkelig flau når folk slipper bikkja si i skogen, håper det går bra for så å liste seg bort når dyret angriper sau. Altså, uhell skjer, men da får man jaggu meg ta ansvar!

(Er det så vanskelig å koble på bikkja et bånd og la det være på hele turen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm blir jeg snakket til så truer jeg med å fly på dem, jepp det er det jeg gjør...

Nei, men de som bryter båndtvangen (jeg følger ikke båndtvangsdiskusjonene lengre, så jeg aner ikke hvor du er der) er med på å bygge oppunder holdningen om at man selv bestemmer hvorvidt man skal følge den eller ikke, og at andre ikke har noe med det.

Jeg har øvd meg hardt og lenge på å prøve å si fra på en positiv måte når jeg treffer folk i Oslomarka med løse hunder, men det er jaggu ikke mange som unnlater å slenge dritt tilbake. Og jeg har ikke sau en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja.. Jeg syns jo den der "jeg overholder båndtvangen, så jeg er bedre enn deg"-holdningen er mer utbredt på hundesonen enn omvendt jeg da..

Og ja, jeg slipper hunden min i båndtvangsperioden, på egnede områder (dvs oversiktlige steder uten beitedyr og noe større med vilt), fordi hun ikke har viltinteresse og jaktlyst, og fordi at jeg har kontroll på henne. Dvs, jeg slipper 50 % av husets hunder, selv om det er båndtvang. Så jeg kan være halvveis hovmodig og føle meg bedre enn dere, samme hva, egentlig. Jeg både overholder og ikke overholder båndtvang jeg.

Oooooog.. Jeg har hatt båndhunder i mange flere år enn jeg har hatt hund som kan gå løs. Det slår meg at forskjellen ligger i bikkja man har. Har man ikke hund man kan slippe, så syns man at alle som slipper hundene sine er uansvarlige, samme hva. Har man hund man kan slippe, så er man åpen for at det er gråsoner. Da jeg var ung og sånt..

OG! Jeg kjefter ALDRI tilbake på folk som nægger om båndtvang, ikke engang når jeg får urettmessig kjeft. Tenk det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ille er jo at lovverket strammes inn som følge av mange nok slike episoder, og da rammes også JEG av andres idioti.
Men jeg identifiserer meg ikke med andre hunde-eiere som driter i å ta hensyn.
Jeg blir sint. På DEM.

De kan ikke ha mye empati med dyr generelt når de forholder seg likegyldig til at sauer, lam, rådyr, fugler mm skades. Og hunden deres risikerer å bli avlivet som følge av deres likegyldighet (og ev arroganse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk rulla inn, ein kan ikkje bruka denne saken til å proklamera: no må bøndene passa betre på sauene. Det kunne lika fort vore ein rådyr kalv. Dette er grunnen til båndtvang for at vilt og bufe med unger skal få fred.

Eg står med ein fot i kvar grøft, eg er dotter av sauebonde, og hundeeiger av ein hund som er delvis sauerein. Ho bryr seg ikkje nevneverdig..... før dei spring. Derfor slepp eg ho lett heime der eg veit korleis sauene reagerer og eg får ho inn, men aldri på andres beitemark.

Eg har gått tur på eit populært turområde som og brukast til beitemark av grunneiger, med mi i band og familiehunden laus. Fått tilsnakk av bonde, eg forklarte at begge var sauevant men at den som gjekk laus var sauerein og ei pingle. Han godtok det, men lurte på om eg kunne ta ho og i band ettersom andre turgåare praktiserte: ser eg ein laus hund er det heilt greit å sleppa min hund og.

Far min hadde tidligare iår hund i saueflokken Dette var på innmarksbeite rett med huset og han var kjapt ute, men ettersom det er stor mark( for dei må jo ha beite og plass og bevege seg nemleg) spring dei fort og ukontrollert med hund i hælane. Hunden blei skremt avgårde utan skader, naboen var ikkje like heldig.... Eit par dager etter var same hund tilbake i begge flokker. Hunden blei skutt den og levert politiet. saken kom opp i konfliktråd..

Eigeren ville ha erstatning, den måtte jo få gå laus. På spørsmål om den ikkje hadde kome heim med blod på seg tidligare var svaret: jo men det kunne jo ha vore frå vilt kunne ikkje halde stakkars malamuten i bånd av den grunn. Blei ingen erstatning kan ein sei. Og no er det ny malamute i det huset.

Noen folk har tungt for å forstå at ALLE hunder ikkje kan gå lause når nokre kan.

Det er ei vurdering av skjønn som i dei fleste situasjoner her i livet. Likheit er det mest urettferdige som finnes.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle løshunder som ikke kan umiddelbart opptas innenfor beiteland, bør skytes på stedet. Da antar jeg at problemet hadde opphørt like raskt.

Hvorfor "straffe" hund for eiers likegylighet?

Inndra hund (med mindre det er snakk om nødverge - et begrep som ikke bør misbrukes), og gi eier en bot som svir noe inni hampen. Da blir det nok skjerpings.

Noen ganger greier hunder å stikke av, fordi uhell skjer, mer enn at eier gir f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor "straffe" hund for eiers likegylighet?

Inndra hund (med mindre det er snakk om nødverge - et begrep som ikke bør misbrukes), og gi eier en bot som svir noe inni hampen. Da blir det nok skjerpings.

Noen ganger greier hunder å stikke av, fordi uhell skjer, mer enn at eier gir f...

Lese det som står er ofte lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er forskjell på "innenfor beiteland" og "i ferd med å jage sau".

Er du alltid like konstruktiv i kommentarene dine?

Jeg tror det hun mener du ikke leste er:

Jeg syns alle løshunder som ikke kan umiddelbart opptas innenfor beiteland,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg blir flau over at folk kan være så dumme og ha så liten innsikt i sin egen hund sine drifter, men nei, jeg blir ikke flau over å være hundeeier. Jeg identifiserer meg ikke med alle norges idioter med hund bare fordi jeg også har hund.

Jeg syns det er litt ille å snakke om at alle løse hunder i beiteområder burde skytes jeg. Det er da ikke hundens feil at den har en eier som ikke klarer å knipse på den et bånd? Dødsstraff for hunden for at den har en idioteier? At eier bør få en skikkelig bot eller annen straff, ja, men det er da ikke hundens feil? Og man vil ikke få færre hunder som vil jage sau om de er løse av at de få med eiere som ikke tar ansvar blir skutt. Jeg tror det bare skaper større konflikt, ikke flere ansvarfulle hundeeiere. Reelt nødverge blir noe litt annet.

Flere skulle strømmet mot sau


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Min ene hund ville ikke strømming hatt noen positiv effekt på (ikke at han er så gal etter å jage sau i utgangspunktet, men han tenner på smerte/motstand, så jo mer vondt han får av sauen, jo mer intens blir han på den). Jeg har også sett hund som har blitt strømma på sau drepe et lam (hunden rakk ikke å bite det en gang - løp 100 meter etter det på ei myr og lammet datt død om). Så det ville ikke løst noen verdens ting. Eneste er at det ville gitt folk en falsk trygghet om at det er greit å ha bikkja løs fordi den er strømma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke flau, det er ikke min oppgave å være flau over andre folks dårlige dømmekraft. Jeg er enig med, Kanger, man blir visst aldri flau nok. Jeg identifiserer meg slett ikke alltid med folk, bare fordi de, som meg, er hundeeiere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg kan presisere utsagnet mitt igjen jeg siden det tydeligvis er vanskelig å lese: hund som ikke lar seg oppta, det betyr en hund som man ikke får tak i. En hund som jager sau lar seg som hovedregel ikke oppta, de bør skytes på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør uansett få konsekvenser, for det med å drite i båndtvangen er tydeligvis et økende problem blandt hundefolket.

Det er bare å lese et par tråder her inne, så ser man den generelle holdningen blandt folk.

Og når skal man slutte med å unnskylde alle disse hendelsene med at "uhellkan skje"? Det er ikke alltid et lite uhell er greit eller akseptabelt, og når det kommer til skade på bufe eller vilt, så skal ikke uhell skje!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...