Gå til innhold
Hundesonen.no

hva er det, lus, loppe, midd? eller noe andre ?


Recommended Posts

Hei..

noe vet hva er der dette? jeg vet det er dyr som bitt fast fullt av dem.. men den valper så ikke plage av det.. men ønskes spør her, kanskje noe kjent igjen de dyret? de begve ikke seg.. likne med flått.. men noe andre.. veldig små og begve IKKE bare ligg der og fast på..

jeg aldri sett slik ut den... så kanskje noe vet hva er det?

og tenkt til dyrelege med neste uker..

bilder av den

post-10493-0-49518500-1372515765_thumb.j

post-10493-0-67250800-1372515828_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men smitter ikke blodlus veldig fort? Ingen av de andre hundene har det, det er kun valpene i dette kullet. Valpene har bodd ute i hundegård med strøhalm i bunnen. Det er to hundegårder som går inntil valpegården, og hundene har vært mye sammen med valpene. Likevel er det kun valpene som har fått det. Våre to skal til dyrlegen på mandag, håper at de finner ut noe. Det må legges til at ingen av valpene klør noe som helst ..

(Greenhusky har en valp fra vårt kull)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg også Hanna, men det er lite flått her i området, og ikke har vi sett at noen av de 11 hundene våre har/har hatt flått. Når vi drar ut disse udyrene på valpene så blir hodet med, og det er orange aktig, mens kroppen er lys/ser nesten gjennomsiktig ut, der noen av dem har en lilla "flekk" på midten av magen. Ingen av de andre hundene har sånn, og valpene er akkurat som før, uten kløe eller nedsatt allmenntilstand.

Det må også sies at de må ha fått dette for minst 2 uker siden (ettersom både de valpene som har flyttet og de som vi skal ha selv har det), for det var da de flyttet herfra. Dyrlege har de vært hos to ganger (helsesjekk osv), og dyrlege har ikke sett noe.

De minner litt om både blodlus og om nymfeflått ..

edit: når jeg nå ser bilder av nymfeflått og flått, så ligner ikke dette i det hele tatt. Hverken ben eller hode, eller mage ligner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodlus kommer fra andre hunder stort sett. Det er skikkelig smittsomt og MÅ behandles. Stronghold er mest effektivt synes jeg. Alle hundene må behandles, ellers blir man aldri kvitt det. De legger egg som klekkes og som også må "drepes" med stronghold. Blodlus er gråblå på kroppen og har oransje hoder. Hadde det på Chessea mange ganger for noen år tilbake og fant ut at det var fordi naboens hund hadde det og den ble ikke behandlet. Da den hunden døde fikk Chess det aldri igjen.

Jeg gjetter blodlus (de liker seg godt på hodet og snuten) og anbefaler dere å behandle så fort som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodlus kommer fra andre hunder stort sett. Det er skikkelig smittsomt og MÅ behandles. Stronghold er mest effektivt synes jeg. Alle hundene må behandles, ellers blir man aldri kvitt det. De legger egg som klekkes og som også må "drepes" med stronghold. Blodlus er gråblå på kroppen og har oransje hoder. Hadde det på Chessea mange ganger for noen år tilbake og fant ut at det var fordi naboens hund hadde det og den ble ikke behandlet. Da den hunden døde fikk Chess det aldri igjen.

Jeg gjetter blodlus (de liker seg godt på hodet og snuten) og anbefaler dere å behandle så fort som fy.

Ja, det virker nesten som om det er blodlus. Men valpene har hatt det i mange uker, hvorfor har ikke de voksne det da? De er veldig mye sammen med dem, de bor jo også med kun netting mellom gårdene. Vi får se hva vet'en mener på mandag, blir behandling da regner jeg med :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er hele sikker på det er ikke flått! den er for forskjellig.. side jeg kjenne flått meget godt.. dem aldri være lys gule på hodet.. den flått alltid svart hodet.. så grå, brun, svart kroppen.. men den er nok blodlus eller en type lus tenkt jeg.. men få svar i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel for store til å være blodlus. Men blodlus smitter ikke såå veldig, tesh hadde blodlus her, men ikke de andre

Blodlus kan absolutt være så store altså. Og i nabolaget her smittet det som fy. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to hunder som gikk sammen hele tida - jeg oppdaget helt tilfeldig at den ene hadde massevis av lus, den andre ingenting. Den med lus må ha hatt det temmelig lenge, for det var veldig mange voksne lus på hunden (og egg), men jeg merket ikke at den klødde noe som helst. Begge hundene fikk selvsagt behandling.

Sjekk om dere finner egg - små, runde, blanke greier som "knekker" når man klemmer dem mellom neglene. De sitter gjerne bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...