Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe stort eller lite.. boligjakt


jma
 Share

Recommended Posts

Jeg har forstått at sonen er et sted hvor man får svar på det meste :D så da slår jeg til...

Jeg og tidligere samboer har flytta fra hverandre, og jeg bor nå midlertidig hos noen andre. Jeg skal kjøpe meg noe nytt, men det er ganske begrenset hva jeg har råd til. Jeg vil veldig gjerne få meg et hus på landet med litt god plass. Mye av grunnen til det er jo at det er veldig praktisk mtp mine interesser med hund og hundetrening. Men jeg synes jo også at det er idyllisk og deilig å bo litt unna folk og fe. Og min hundeinteresse er STOR og den kommer neppe til å forsvinne med det første, det blir vel heller flere hunder de neste åra hvis det er mulighet for det :D Og den rasen jeg har krever jo litt plass.

Noen råder meg til å kjøpe så billig som mulig, andre råder meg til å ikke kjøpe for stort, fordi det er så mye jobb. Noen mener at jeg burde kjøpe meg en leilighet eller rekkehus-lignende så lenge og heller kjøpe hus på landet seinere. Og noen mener jeg burde fortsette å bo midlertidig hos andre frem til det kommer et hus som er billig nok, lite nok, osv..

Men jeg kjenner selv at jeg er villig til å være litt fattig i noen år, bare jeg får meg et sted å bo snart!

De husa jeg har råd til, og har mest lyst på, er jo typisk oppussingsprosjekter hvor det er en del jobb.

Så, hva hadde dere gjort? Hvis jeg kjøper et litt stort oppussingsprosjekt på landet, kommer jeg til å drukne i jobb og angre?

Har funnet et hus nå som er ganske stort, med stor tomt. Perfekt beligenhet. Prisen ligger akkurat på det jeg har fått lån på. Men så og si alle romma må males, eller det må legges nye gulv o.l. og det må nok males utvendig.. Sikkert fler ting som må gjøres :P

Også er det et annet litt aktuelt hus, som er litt dyrere og mindre, men litt mindre jobb, og mindre vedlikehold. Ikke såå bra beligenhet som det andre.

What to doo...

(Jeg er 28 år, og uten barn, med fast jobb. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huset i bra stand?
Ingen fukt og råte?
Ikke tak som må skiftes, utvendige bord osv?
Fungerer det elektriske, vann og kloak?

Dersom det eneste er normal slitasje, stygg maling og slitte gulv og malingsstrøk utvendig, så kan du ta ting rom for rom. Bo deg inn, se hvordan farger du vil trives med osv.

Er det ikke i bra stand og ting må skiftes, det er råte osv, så hadde jeg nok tenkt meg om et par ganger. Slikt koster gjerne mer enn det smaker, og man avdekker gjerne flere feil underveis.

Hvordan er du som person?
Vil du bli dritt lei av oppussing og jobb, av pengebruk på oppussing?
Har du mange venner og familie som kan stille på dugnad?

Man skal helst være praktisk når man skal kjøpe hus, men, så er det slik noen ganger at man ender opp med noe som er styrt mer av hjertet. Been there, done that. Ble ikke mye fiksing der, bare malingstrøk og brystpanel i stua. Om vinteren var det så kaldt pga nada isolasjon under gulvet (huset stod på påler og ikke grunnmur) at jeg på vinteren lå på sofaen foran vedovnen, ikledd pels, dundyne og en gjeng bikkjer oppå meg. Det var kos, men kaldt. Utedass og dusj i boden, funka det og, men gjør det ikke igjen. Det var stor tomt, flott beliggenhet og alt skulle fiskes, men slik gikk det ikke.

Så, kjenn litt på deg selv, hva du tror du fikser og hva du faktisk fikser. Og sørg for å sjekke huset skikkelig, slik at du ikke ender med mange kostbare overraskelser.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beliggenhet er viktig! ikke kjøp noe du ikke trives med beliggenheten til, vent heller.

Ellers så syns jeg justitia sier det bra eller - ikke veldig krevende eller dyrt å male noen vegger og bytte noen slitte gulv dersom det bare er normal slitasje. Men med en gang du må bytte hele gulv og ikke bare overflaten så blir det dyrt. Bad og kjøkken koster penger å fikse på, så de bør være i såpass stand at du kan bo der uten å måtte fikse med en gang om du ikke har penger til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, rommene kan man jo male etterhvert som man får råd og tid? :) Så man trenger jo ikke å gjøre all oppussingen før man flytter inn? Så du kan pusse opp i eget tempo OM du selv føler at du gidder...

Jeg tenker som de andre, beliggenhet er viktigst! :) Kjøp hus der du vet du vil bo, ikke kjøp der du vet at du vil mistrives pga beliggenhet. Jeg tenker som andre lite hus men stor hage og bra beliggenhet?? Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne at jeg skulle male opp et soverom helgen for snart to uker siden, det endte med riving av tapet, pussing, sparkling, pussing, sparkling, "tapetsering" med glassfiberduk og jeg har ikke engang BEGYNT å male. Det er ofte mye mer jobb enn man tror. Fant også mugg på en vegg på det andre soverommet. Ting tar tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere gidder å svare :)

Jeg liker å pusse opp, og det forrige stedet jeg bodde, så leita jeg faktisk etter nye prosjekter når jeg var ferdig med alt jeg hadde planlagt, haha.. men jeg vil jo ikke bruke all min frittid til oppussing heller. Jeg kan nok få fiksa en dugnad med litt familie og venner og få gjort en del da. Det gjør meg ikke noe å bruke penger til oppussing, og jeg ganske flink til å jobbe.

Det perfekte hadde jo vært et lite hus med bra beligenhet og stor hage. Men hva er oddsa for at det dukker opp, i min prisklasse, i nærmeste fremtid? Det er det som er så vanskelig å vite, om man skal vente på det, eller kjøpe noe man ikke er 100% fornøyd med.

Og jeg er jo selvfølgelig veldig utålmodig, og vil jo helst få meg et sted å bo asap :P

En annen ting som er bra med det store huset, er at det er kort vei til jobben min, i forhold til hvor landlig det er.

Meeen, nå fant jeg prospektet på nettet, og det så jo ikke bra ut. Er råte i kledninga, og dreneringa er gammel. Jeg visste det var noen ugler i mosen, mtp prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båtmarkedet er dårlig, bilmarkedet er dårlig, og det er nok ikke så altfor lenge til det skjer noe på boligmarkedet. Det kan lønne seg å leie tilfelle det skjer noe på boligmarkedet i løpet av et par måneder til et par år. Det kan gi deg muligheten til å kjøpe noe bedre for mindre penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt at boligprisene skal gå ned. Men det er ikke så enkelt å finne noe å leie heller, det er jo like dyrt som å eie, og med stor hund så er det nok ikke så mye å få leid. :/

Uff, jeg er nok litt pessimistisk nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt noe jeg ikke var 100% fornøyd med, pusset evt opp og bodd der noen år. Og så solgt om man finner noe annet etter en del år. Man kjøper og selger tross alt på samme marked. Å leie med hund er ikke lett, i tillegg til at man bare spyr penger inn på konto til noen andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt at boligprisene skal gå ned. Men det er ikke så enkelt å finne noe å leie heller, det er jo like dyrt som å eie, og med stor hund så er det nok ikke så mye å få leid. :/

Uff, jeg er nok litt pessimistisk nå :P

Det er klart, men dersom boligmarkedet faller vil det bli vanskelig å selge videre og dyrere å eie huset hvis renten stiger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt noe jeg ikke var 100% fornøyd med, pusset evt opp og bodd der noen år. Og så solgt om man finner noe annet etter en del år. Man kjøper og selger tross alt på samme marked. Å leie med hund er ikke lett, i tillegg til at man bare spyr penger inn på konto til noen andre.

Lykke til! Det er vanskelig å bli 100% fornøyd hvis man har begrenset med penger, da må man faktisk prioritere.

Høres jo ut som du er vant til og i innstilt på å gjøre noe selv. Det er fint. Husk at alt blir som oftest dyrere og mer jobb enn planlagt. Sånn sett kan man kanskje tenke litt som med hund, kjøp noe som krever litt mindre enn det du tror du kan gi. ;) Vi tittet på oppussingsobjekter da vi skulle kjøpe, og etter det lille vi fikset (kjøkken, et bad, maling av to rom) så er jeg usannsynlig glad for at vi betalte litt mer for et "ferdig" hus. Men jeg er ikke så glad i oppussing da.

Da vi kjøpte hus for noen år siden satte vi opp en liste med punkter fordelt på "MÅ ha" (hage, minimum rom mm.), VIL ha (garasje, stort kjøkken, peis, terrasse....) og bonus (vinterhage, kjølerom, snekkerrom...). Veldig kjekt å ha for å holde hodet litt kaldt når man er på visning.

I tillegg, les tilstandsrapporter. Det finnes masse avisartikler om hva som egentlig betyr hva. "Sjarmerende oppussingsobjekt" = Rønne, osv. Hvis noe er for billig til å virke sant så er det gjerne det, dessverre.

Drenering er dyrt, omkledning av hus er dyrt, bad og kjøkken er dyrt. Maling og tapetsering kan man gjøre selv rimelig, og det meste annet av "overfladisk" arbeid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar. :)

Har tenkt masse på det idag. Det jeg tenker er at om jeg hadde fått det store huset for en del under taksten, så hadde jeg hatt et par hundre tusen til oppussing. Og da går det jo ann å betale noen til å fikse kledning og drenering. Det inne er jo sånt man kan ta litt og litt som dere sier..

Hvor mye koster det å skifte kledning? Drenering er vel ca 60 000,-?

Beliggenheten/plassen er såå bra.. men jeg må jo prøve å tenke fornuftig.. Badet det kan være som det er noen år til, der må man bare sette inn dusjkabinett. Kjøkkenet ser også bra ut.

Skal se på det på mandagen, så vi får se da, hvor ille det er :P

Problemet mitt er jo at jeg helst ikke vil bo sånn som jeg gjør nå for lenge. Den neste mnd skal jeg bo tre forskjellige steder, og det er ikke alle stedene jeg kan ha med bikkja, så situasjonen er ikke akkurat ideell nå.

Hadde jeg hatt penger til det, så hadde jeg definitivt kjøpt et mer ferdig hus. Det var det jeg gjorde sist, da jeg kjøpte med eksen min. Da var det faktisk prioriteringa, å kjøpe noe som man ikke måtte bruke masse tid på å pusse opp. Men nå har jeg så begrensa med penger, at det er vanskelig å vite hvor grensa går for hva jeg kan forvente for de pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har penger og tid til å pusse opp er det jo greit. Da får du det sånn du vil ha det :)

Men når større ting skal skiftes kan det fort dukke opp masse uforutsette (store) utgifter, da kan det fort bli (for) dyrt...

Jeg og samboer kjøpte leilighet i oslo i fjor sommer. Det var oppussingsobjekt, med ok kjøkken, og badet skulle pusses opp i regi av borettslaget. Så da sto det igjen overflater som måtte tas, så da gikk det likevel greit (huff, jeg skal jo ikke snakke, var i usa med mine søsken, mens samboer og begge våres familier pusset opp i noen uker :icon_redface: ). Leiligheten så ut som en rønne da vi overtok, tapeten hang fra veggene, taket drysset av, osv. Er veldig fint her nå, og oppussingen kostet ikke mye :)

Når vi er ferdig på skole og sånt står vi litt i samme situasjon som deg. Vi ønsker et lite hus, med stor hage og god beliggenhet (øde, men i relativ nærhet til butikker osv). Er ganske så sikker på at beliggenhet og tomt kommer til å stå høyere enn pent hus. Men vi ønsker jo likevel ikke å ta på oss for mye oppussing og rehabilitering. Vanskelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner fikk prisoverslag på drenering utenfor Trondheim, det ble 10 000 per meter.

oi, det var mye..

Jeg får kjenne skikkelig på magefølelsen på visninga, og se med et kritisk øye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, det var mye..

Jeg får kjenne skikkelig på magefølelsen på visninga, og se med et kritisk øye..

Du har ikke noen med peiling på slikt du kan ta med deg da? Noen med et trent øye iforhold drenering, kledningen osv

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei :( men jeg kjenner noen som kjenner noen som er byggmester, hehe... Så jeg skal gi dem tilstandsrapporten på det store, hvis det er aktuelt, og få en ca. pris på skifte av kledning o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...