Gå til innhold
Hundesonen.no

Info til tidligere eier


Jerko1
 Share

Recommended Posts

Var innom ett annet fora her og så en tidligere hundeeier som ønsket info om hvordan det hadde gått / sto til med hunden vedkommende hadde omplassert for en tid tilbake. Hunden hadde blitt formidlet via noen som driver med omplassering.

Jeg har selv omplasseringshund og har jevnlig gitt tilbakemelding om hvordan det står til, da til de som driver omplasseringen. Dette er det vel egentlig ikke noe krav om, men jeg syns det har vært hyggelig å holde kontakten litt.

Hvilke tilbakemeldinger tidligere eiere får fra de som driver omplasseringen er jeg usikker på, de har vel egentlig heller ikke krav på detaljert info så vidt jeg vet. For min del hadde det forsåvidt vært ok om de hadde fått noen tilbakemeldinger, men forstår at det kanskje ikke er like hensiktsmessig i alle slike tilfeller. Artig å høre om noen har meninger om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber sammen med eieren til min omplasseringshund, så det blir snakket litt om hunden innimellom :) Ellers, dersom forrige eier ønsket det, ville eg nok ha oppdatert på samme måte som med valpene eg har kjøpt fra oppdretter. Ett og annet bilde, og oppdateringer på resultater fra utstillinger eller lignende, og helseresultater.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidligere eierne til min omplasseringshund er naboene mine, så de ser jeg jo flere ganger i uken og da får de også høre hvordan det går og jeg sier fra om det har skjedd noe gøy/spesielt.

Hadde jeg fått en omplasseringshund fra ett annet sted hadde jeg kunne gitt oppdateringer til forrige eier om han/hun ville hatt det. Vet ihvertfall at jeg ville hatt det om det var jeg som omplasserte en hund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de tidligere eierne til Teo som venn på Facebook. Vi hadde litt kontakt rett etter at jeg overtok han og de passet han en helg. Men siden det har det ikke vært så mye kontakt. De bor derimot i nabokommunen, så det er ikke så lang vei hvis de skulle ønske å hilse på han en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel forstå det om noen ikke ønsker kontakt også, de ønsker kanskje å kutte noen bånd som ellers ville vært litt såre. så finnes det nok noen tilfeller (forhåpentligvis ikke så mange) der det er best at bånd kuttes fordi hunden har hatt diverse negative erfaringer i forrige hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidl eier av Issi vil ikke ha kontakt, har pratet med de en gang. Holder kontakt med oppdretter. De som har doffen sender bilder og eposter og jeg var velkommen ut livet hans på besøk.

Hva skjedde med Doffen? Hvorfor har du ham ikke lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Det har vel lite å si i denne tråden, jeg har også skrevet det i an og flere steder :P blir litt lei av å gjenta meg selv :P

Han bor på landet nå :)

Er ikke alle som har tid til å lese an, og jeg er ikke på facebook. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig både og få og gi oppdateringer på hvordan det står til, noen bilder etc. Om jeg har omplasseringshund så er gamle eier velkommen hit for og hilse på så lenge det fungerer, og jeg synes det er koselig og både treffe igjen og se bilder og høre gøyale historier om små og store hendelser etc til dyr jeg har omplassert. Både kodak og pia er jo til venner av meg, og selv om jeg ikke er der hver dag så er det koselig og treffe de innimellom, men nå har ikke jeg noe problem med og huske på at de ikke er mine heller så jeg legger meg ikke bort i ting jeg ikke har noe med. Hesten har havnet til noen jeg aldrig har truffet før jeg leverte hesten til dem, men for noen trivelige folk.. Er der ute og besøker dem flere ganger i året. Da er vi ute og kjører hest, drikker kaffe og skravler hest og hund i timesvis :) Også bruker de og si fra hver gang de skal på lokalkjøring/leangen sånn at jeg kan komme og se på :)

Det samme gjelder jo om jeg har hund fra oppdretter :)

Edit: Respekterer selvfølgelig om folk ikke vil ha kontakt også, det kan jeg forstå, men jeg synes det er koselig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en omplasseringshund og holder hennes forrige eier oppdatert om henne. Er også venner på FB og har jo samme rasen så litt kontakt har vi hatt også før jeg fikk en hund fra henne. Dessuten skal hun ha en valp i retur den dagen omplasseringshunden får sitt neste kull.

I tillegg har jeg hundens oppdretter som FB venn, så hun også får fulgt med i hundens liv hos meg.

Personlig setter jeg pris på at de er interessert i hvordan hunden har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med omplasseringshundene jeg har hatt har jeg ikke hatt kontakt med tidligere eier (bortsett fra de gangene der jeg har overtatt hunder etter kjente, men det blir jo liksom litt annerledes).

Eller, jeg har vel generelt bare personlig kontakt med tidligere eiere og oppdrettere dersom det faller seg naturlig (les: hvis vi har kjemi). Og i disse dager er jo alt så enkelt, med Facebook og sånn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg på at jeg kanskje skulle sendt henne noen bilder og en liten oppdatering snart. :P Men nå har det jo gått snart fem år. Hva tror dere, lite vits eller ville dere blitt glad? Hun hadde han kun i 2mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere eier av hunden som venn på FB, så vedkommende får godt med oppdateringer den veien. Skulle det være noe så tar vi kontakt med hverandre.

Ellers så har jeg kun erfaring med salg av hest når det kommer til å gi slipp på dyr, og i to av tilfellene ønsker jeg ikke kontakt fordi det river meg i hjertet og i det siste tilfelket hadde vi veldig god kontakt. (Hesten måtte svlives i fjor sommer).

For mitt vedkommende har det hatt noe med nye eiere å gjøre, kjemien har ikke vært der i kombinasjon med at det har vært for vondt å selge. Da er det best for hjertet og ikke vite noe.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hunder jeg har overtatt som voksne har blitt fulgt av tidligere eier via FB, sms, telefoner osv. Jeg har etter ønske fra tidligere eier, involvert dem i viktige avgjørelser, og de var de første jeg sendte beskjed til da hunden ble syk, måtte avlives osv.
Easy overtok jeg da hun var ett år, via oppdretter, og jeg vet at oppdretter har kontakt med forrige eier. Jeg forstår behovet for å vite hvordan det går med hunden man måtte gi fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mine voksne av oppdretterne og holdt kontakten. Den eneste ordentlige omplasseringshunden jeg har hatt ble formidlet av oppdretter og det var henne jeg kommuniserte med gjennom hele den prosessen det ble med ham. Jeg har vært hos henne med ham og hun har vært på besøk her. Jeg hadde litt kontakt med eier også men hun var fryktelig syk og MEGET vanskelig å forholde seg til. Gamle eier gav beskjed om at hun ikke ville vite den dagen han ikke var mer,så jeg kontaktet henne ikke men avlivet etter 9 mnd med oppdretter og veterinær i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok jo frøkna mi fra Loke her inne, for litt over et år siden. Hun har vel ikke fått fryktelig mange oppdateringer direkte fra meg, men vi er jo her inne begge to, og når jeg skriver om hunden, er det selvfølgelig også i "håp" om at Loke skal få det med seg.

Om ingen av oss hadde vært på sonen hadde jeg sikkert holdt litt sporadisk kontakt utenom - jeg liker å prate om bikkja liksom, og spesielt til andre som vet hvor fantastisk hun er. :P Men det er fort gjort å glemme sånt i hverdagen, det er litt enklere å bare poste et innlegg i Akkurat nå (eller den noe neglisjerte "min hund"- tråden...)

Jeg merker jeg tenker litt på dem som Mozza sin andre familie eller "svigerfamilie" egentlig - i større grad enn oppdretter, selv om jeg har hatt litt kontakt med henne også. Naturlig nok kanskje, siden det var hos Loke jeg hentet henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok jo frøkna mi fra Loke her inne, for litt over et år siden. Hun har vel ikke fått fryktelig mange oppdateringer direkte fra meg, men vi er jo her inne begge to, og når jeg skriver om hunden, er det selvfølgelig også i "håp" om at Loke skal få det med seg.

Om ingen av oss hadde vært på sonen hadde jeg sikkert holdt litt sporadisk kontakt utenom - jeg liker å prate om bikkja liksom, og spesielt til andre som vet hvor fantastisk hun er. :P Men det er fort gjort å glemme sånt i hverdagen, det er litt enklere å bare poste et innlegg i Akkurat nå (eller den noe neglisjerte "min hund"- tråden...)

Jeg merker jeg tenker litt på dem som Mozza sin andre familie eller "svigerfamilie" egentlig - i større grad enn oppdretter, selv om jeg har hatt litt kontakt med henne også. Naturlig nok kanskje, siden det var hos Loke jeg hentet henne. :)

Svigerfamile faktisk :P

Jepp, jeg føler meg oppdatert, det virker jo som dere er en bra match! Det hjelper på den bitterheten det er å måtte gi fra seg en "perfekt" hund.

Skjønne Mozza :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren til den forrige hunden min kuttet kontakten tvert den dagen han kom til meg, så der var det ikke snakk om verken besøk eller oppdateringer.
Foxy sine tidligere eiere derimot får oppdateringer jevnlig, mest på sms/mms, men også mail iblant hvis jeg har mer å fortelle. Vi har vært på besøk hos dem to ganger, seinest i dag faktisk. Jeg synes det er fint med kontakt, for jeg hadde satt veldig stor pris på oppdateringer selv. Da får de sett/hørt/lest at hun har det bra - og det er en god følelse for oss alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfamile faktisk :P

Jepp, jeg føler meg oppdatert, det virker jo som dere er en bra match! Det hjelper på den bitterheten det er å måtte gi fra seg en "perfekt" hund.

Skjønne Mozza :wub:

Altså, en sånn trivelig bonusfamilie, mener jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er jo også sonenhund og var på ferie hos forrge eier tre uker i julen mens vi var i syden. Kanskje vi er sånne drittsekker som bare tar kontakt når det er for å oppnå noe? :huh: Håper ikke det :D Vi er jo her og Tinka har det bra, så da er vel alt bra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er jo også sonenhund og var på ferie hos forrge eier tre uker i julen mens vi var i syden. Kanskje vi er sånne drittsekker som bare tar kontakt når det er for å oppnå noe? :huh: Håper ikke det :D Vi er jo her og Tinka har det bra, så da er vel alt bra :)

Forrige eier er veldig fornøyd med løsning. Og stiller mer enn gjerne opp om det skulle trenges pass :)

Selv ga jeg mye oppdatering til Lunas forrige eier, men det har blitt dårlig i det siste. Jeg må nok skjerpe meg litt ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...