Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinær brøt hundeloven


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

«Vitnet rastet på toppen av Liaåsen, Estenstadmarka, da et rådyr kom løpende i høy fart over Liaåsen, med først én hund, deretter en til, halsende rett ved/bak. Rådyret løp kun på tre bein, da venstre forfot tydelig var skadet og blødde. Rådyret blødde også fra tydelige sår i hals og skulder, og den ene hunden bet i rådyrets hals i vitnets påsyn. Rådyret er muligens drektig.»

Vitnet opplyser også at hundeeieren, veterinæren, kom til stedet 15-20 minutter senere.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7641331.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart folk ikke gidder å følge båndtvangen? Var så dum å involvere meg i en diskusjon på Canis også, der en hadde forhørt seg med en politijurist og fått tilbakemelding på at båndtvangen ikke gjaldt ham (sånn mer eller mindre)...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk eksempel på at enkelte folk tror de er hevet over loven.

Hvor mange er det ikke av dem her inne?

Blir for dumt at man klager over løse hunder som jager vilt hvis man har hundene sine løse i skogen under båndtvangen selv. Nå sikter jeg ikke til noen spesielle, men det virker som dette er holdningen her inne til enkelte jf. båndtvangtråden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det ikke av dem her inne?

Blir for dumt at man klager over løse hunder som jager vilt hvis man har hundene sine løse i skogen under båndtvangen selv. Nå sikter jeg ikke til noen spesielle, men det virker som dette er holdningen her inne til enkelte jf. båndtvangtråden.

Helt klart mange av dem (både soniser og andre), og de fleste tenker vel at "det går bra, det skjer ikke meg". Sikkert det denne veterinæren også har tenkt, men vips så setter bikkjene etter, og ikke nok med det - han blir busta. Da kommer de dårlige unnskyldningene frem.. Så ja, det er hyklersk å slenge dritt når man gjør det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor yrket har noe med saken å gjøre.. En veterinær som bryter båndtvangen er ikke noe mer spesielt enn at en lege får fartsbot..

Jo, fartsgrensene er noe "alle" vet hvordan fungerer, enten de har lappen eller ikke. Tro det eller ei, hundeloven og båndtvangen er det slett ikke alle som kjenner, ikke en gang alle hundeeiere. Veterinærer derimot burde jo kunne litt mer enn hvermansen om hundehold generelt. Men hunden hans gjør nok hverken mer eller mindre skade enn hunden til hvermansen, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fartsgrensene er noe "alle" vet hvordan fungerer, enten de har lappen eller ikke. Tro det eller ei, hundeloven og båndtvangen er det slett ikke alle som kjenner, ikke en gang alle hundeeiere. Veterinærer derimot burde jo kunne litt mer enn hvermansen om hundehold generelt. Men hunden hans gjør nok hverken mer eller mindre skade enn hunden til hvermansen, dessverre.

Veterinærene skal kjenne til litt mer om hundehold enn hvermansen når det gjelder helse osv ja. Men jeg hadde ikke spurt en veterinær om lovverk..

Akkurat på samme linje som at din fastlege ikke vet nødvendigvis alle regelverk innbefatter nav..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærene skal kjenne til litt mer om hundehold enn hvermansen når det gjelder helse osv ja. Men jeg hadde ikke spurt en veterinær om lovverk..

Akkurat på samme linje som at din fastlege ikke vet nødvendigvis alle regelverk innbefatter nav..

Jeg regner definitivt med at fastlegen min vet noe så grunnleggende som at hvis jeg blir syk over lengre tid så finnes det en del støtteordninger og tiltak i NAV, jo. Og det kan jeg igrunn bekrefte at er tilfelle, siden jeg har vært syk og i NAV-systemet i 9 år nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner definitivt med at fastlegen min vet noe så grunnleggende som at hvis jeg blir syk over lengre tid så finnes det en del støtteordninger og tiltak i NAV, jo.

Det antar jeg jo at en fastlege vet, på samme måte som en dyrlege skal vite at det finnes lovverk som det og det.. Men en fastlege vil aldri kunne en hver minste detalj som alt, så mange fastleger må faktisk sjekke me nav om hvordan er det med det osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det antar jeg jo at en fastlege vet, på samme måte som en dyrlege skal vite at det finnes lovverk som det og det.. Men en fastlege vil aldri kunne en hver minste detalj som alt, så mange fastleger må faktisk sjekke me nav om hvordan er det med det osv..

Og du vil fram til...? At det ikke er en selvfølge at en veterinær vet noe mer om båndtvang enn hvermansen nedi gata? Isåfall får vi bare være enige om å være uenige, for det mener ihvertfall at det burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vil fram til...? At det ikke er en selvfølge at en veterinær vet noe mer om båndtvang enn hvermansen nedi gata? Isåfall får vi bare være enige om å være uenige, for det mener ihvertfall at det burde være.

Nemlig.. Når det gjelder dette området, så er ikke veterniær mer enn hvermansen med stor hundeinteresse..

Jeg forventer heller ikke at min veterinær skal kunne om treningsmetoder, problematferd osv. Selv om de mulig håndterer hunder daglig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende vetrinæren viste om båndtvangen, men valgte å ikke overholde den.

Det tenker jeg også. Var det ikke en "overholder du båndtvangen"-tematråd her for en liten stund siden hvor det virket som om de fleste gav blanke i båndtvangen for "stemmebånd" funka jo like greit?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det ikke av dem her inne?

Blir for dumt at man klager over løse hunder som jager vilt hvis man har hundene sine løse i skogen under båndtvangen selv. Nå sikter jeg ikke til noen spesielle, men det virker som dette er holdningen her inne til enkelte jf. båndtvangtråden.

Det tenker jeg også. Var det ikke en "overholder du båndtvangen"-tematråd her for en liten stund siden hvor det virket som om de fleste gav blanke i båndtvangen for "stemmebånd" funka jo like greit?

Jeg er enig med dere. Folk synes at alle skal overholde båndtvangen, men gjør det ikke selv. Tanken om at min hund er "snill" og vil aldri jage eller skade vilt råder og så glemmer man at det er rovdyr vi har, selv de små hundene.

Dette skjer hver eneste sommer, så jeg er ikke overrasket lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er ikke forbauset i det heletatt. Om det er samme person det gjelder eller om det er flere med det yrket som bare slipper hundene sine skal være usagt, men her må man kjeppjage "latmannslufterne" fra egen tomt...

Som ikke det er nok påstår den ene at "våre hunder er så intelligente at de får opp ytterdøra selv!" hvorpå de fikk kommentaren "Jøss, da må de være ekstra glupe da, når de i tillegg til å få opp ytterdøra klarer å kle på seg refleksdekkenet!"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om vedkommende vet at det er båndtvang og hvorfor så skjønner jeg ikke helt forskjellen mellom en vet som vet at det er båndtvang og en annen hundeeier med en annen jobb som vet at det er båndtvang.. Om denne vet'en derimot vet at h*n har hunder som jager (med eller uten avslutning) så synes jeg det er "verre" at en vet slipper løs jagere som strengt tatt burde ha god forståelse for konsekvensene. Men det går mest på min personlige mening, skjønner ikke helt nyhetsverdien i og pressisere at det var en vet som var ansvarlig for to løse hunder.

Ille er det uansett, jeg håper iallefall at vedkommende har tatt lærdom av det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Uansett om vedkommende vet at det er båndtvang og hvorfor så skjønner jeg ikke helt forskjellen mellom en vet som vet at det er båndtvang og en annen hundeeier med en annen jobb som vet at det er båndtvang.. Om denne vet'en derimot vet at h*n har hunder som jager (med eller uten avslutning) så synes jeg det er "verre" at en vet slipper løs jagere som strengt tatt burde ha god forståelse for konsekvensene. Men det går mest på min personlige mening, skjønner ikke helt nyhetsverdien i og pressisere at det var en vet som var ansvarlig for to løse hunder.

Ille er det uansett, jeg håper iallefall at vedkommende har tatt lærdom av det.

Når det gjelder mitt innlegg, så kan jeg bare si at vedkommende nr 2 er fullstendig klar over at hundene jager og avslutter, samt ikke er sauerene, og ikke har de innkalling på hundene i det heletatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mitt innlegg, så kan jeg bare si at vedkommende nr 2 er fullstendig klar over at hundene jager og avslutter, samt ikke er sauerene, og ikke har de innkalling på hundene i det heletatt...

Da er det jo enda værre og veldig ille :( Trist at folk ikke har mer respekt for andre levende vesen enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...