Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg skal dra til veterinær og ta en grundig undersøkelse av min 9 år gammel border collie tispe som peser mye. Jeg vil gjerne ha noen innspill på hva jeg burde be veterinæren om å undersøke!

Hun er svært aktiv, logrer masse, har enorm matlyst (den har økt jevnt de siste par årene), god konsentrasjon og er gjerne med et par mil på tur. Hun drikker ganske mye, men det har hun "alltid" gjort (ihvertfall de siste årene) og det er ikke noe ekstremt. Hun viser ikke tegn til smerte. Tennene er dårlige (nedslitt), men hun har trukket alle som var FOR dårlige. Avføring o.l. er normalt. Hun er ikke sterilisert og hadde løpetid i slutten av februar. Altså virker det som om hun er i super form, det er bare at hun de siste ukene har begynt å pese veldig masse!

Hun peser ikke bare når det varmt. Hun peser vel så mye på kvelden. Jeg har lurt på om det for å få oppmerksomhet, fordi hun peser og smisker veldig med en gang jeg ser på henne. Den atferden bare overser jeg, eller ber henne om å gå vekk/slutte. På LP-konkurranse denne helgen var hun peste og smiskete, men løp sakte og peste uvanlig mye under fri ved fot (som ikke akkruat er noen hard øvelse for en god trent hund...).

Det virker litt unødvendig med grundig undersøkelse, men hun er gammel og har aldri blitt undersøkt skikkelig, og når jeg har en ekkel følelse så føler jeg at det er bedre å sjekke en gang for mye, enn en gang for lite.

Så, hva ville dere bedt veterinær om å undersøke?

Skrevet

Jeg ville bedt veterinær om å undersøke hjertet. På folk er det vel sånn at man blir tungpustet av at vann samler seg rundt lungene av at sirkulasjonen blir dårlig hvis man får en hjertesvikt mener jeg å ha hørt så da tenker jeg det ikke er så usansynelig på hund også? :)

Håper det ikke feiler henne noe <3

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Guest Jonna
Skrevet

Blaze er jevngammel med Amira og tiltross for at hun til nå har hatt jevn trim på liklinje med Talli så er kondisjon og muskler gått ned siste året.

Hun er ikke så trekkvillig som før (men før var det galskap trekkning) og bruker lengre tid på å ta seg inn etter fysisk dvs peser lenge, Talli har gjene kommet så langt som å vippe seg på rygg og Steinsover innen Blaze har roet seg.

Blaze har hatt ett tøft liv med 2 akutte snitt og fjerning av jurlist.

Tok full sjekk på henne med også kiropraktor uten at noe var feil og hun var fysisk mer muskulert ++ enn de fleste i sin alder.

Men jeg fikk også beskjed om å huske at jeg nå har en hund som er over gullalderen sin og ting vil faktisk saget men sikkert forfalle, det heter vist alderdom..

Men jeg syns det var veldig kjekt å sjekke med tanke på forskjellen jeg begynnte legge merke til.

Skrevet

Jeg har en 6 år gammel border collie mix som er akkurat som din, TS.

Hun peser og kunne til tider virke slapp men sånn bortsett fra det var allmenntilstanden super. Jeg dro til dyrelegen når jeg merka at hun var noe dårlig en kveld og hostet tre ganger. Vi tok blodbilde og prøver på alt fra stoffskifte til kreft. Og når veterinæren skulle lytte på lungene fant hun en ulyd på den ene siden. Vi tok bilde av lunger og hjertet og det viste seg at hun hadde en lunge med noe masse/vann i. Hjertet var normalt, heldigvis. Vi begynte medisinering mot lungebetennelse etter at vi hadde fått svar på prøvene :) skal inn på ny sjekk nå på fredag og håper hun er frisk da. Men hun virker helt frisk så jeg må ofte begrense hun og folk så hun ikke overanstrenger seg :)

Skrevet

Jeg tenkte også på hjertet. Jeg hadde selv noe grums med hjertet for noen år siden, og da ble jeg anpusten av den minste lille bagatell. Hadde sikkert blitt utslitt av å gå fri ved foten også, om jeg hadde vært hund :-)

Hvordan gikk hun på de andre øvelsene, da? Var hun generelt tregere enn vanlig?

Klart, hun er jo godt voksen, men siden du sier at dette har kommet relativt plutselig støtter jeg deg i å sjekke det opp. Har selv hatt flere gamle hunder, men de har blitt gradvis eldre og mer skrøpelige, ikke noe som bare dukket opp "over natta".

Skrevet

Syns ikke det er overkill med ordentlig undersøkelse - ting skjer med hunder, spesielt gamle hunder, gjerne også fort. Det kan hende at hun bare begynner å trekke på åra og varmetoleransen går ned, og man bare må ta hensyn til det. Men jeg hadde absolutt sjekket ut mer.

Hjerte/lunger er min første tanke, men jeg vet også at væske/trykk i buken kan føre til økt pesing.

Skrevet

Minner endel om Pippin også, han blir ni til høsten. Peser mye og er tregere på tur. Jeg må brøle for å få han ut av sengen om morgenen, han vil helst bare bli liggende han. Samtidig kan han fortsatt få raptuser og leke som en gal valp med en ball eller lignende. Jeg går ikke veldig lange turer pga knærne mine, men eksgubben sier at etter noen kilometer stopper han og vil snu. Pippin spiser også normalt, drikker mye han også, men ikke abnormt mye.

Det er vel kanskje bare sånn halvgamle hunder er? Spent på å høre hva vet'en sier om Amira!

Skrevet

Labbisen min fikk konstatert bilyd på hjertet i sine gamle dager, tror hun var rundt 9-10 år da. Ingenting alvorlig, hun skulle brukes som normalt, men da peste hun ihvertfall mer enn hun hadde gjort tidligere.

Håper det "bare" er noe ubetydelig! :)

Skrevet

Har hun gispet mer etter pust med hevet hode siden sist? Har du prøvd å kjenne etter arytmi på hjertet når hun peser?

Ja, en gang. Pulsen var ganske høy ift at hun da bare hadde ligget stille de siste 3 timene... :/

Hun er ikke treig eller "gammel" på tur. Hun hyler som en gal når jeg setter henne i springeren og har MYE mer fart, kraft og etusiasme enn den 2-årige hannhunden. Hun er den mest aktive av hundene mine og holder tet selv om vi sykler en mil eller to og bjeffer etusiastisk om jeg tar en stopp. Pesingen under/etter aktivitet bekymrer meg ikke. Det er den pesingen som kommer innimellom etter hun har slappet av på gulvet i flere timer.

Skrevet

Det er flere ting som kan føre til unormalt mye pesing, f.eks. problemer med hjerte og/eller lunger, nydannelser/kreft, Cushings etc. Du sier at hun drikker mye, men oppfatter det ikke som en ekstremt. En idé kan være å måle nøyaktig hvor mye hun drikker på f.eks. et døgn og opplyse veterinæren om dette. Da har man en konkret mengde å forholde seg til. Økt matlyst og økt drikkelyst kan også være symptomer på Cushings, men det er jo flere andre ting som har lignende symptomer.

Har pelsen/pelskvaliteten hennes forandret seg?

Har hun hatt uhell(tisset) inne?

Har hun hatt UVI?

Har hun gått opp/ned i vekt?

Hoster hun?

Virker buken forstørret?

Har du lagt merke til noen atferdsforandringer?

Høres ikke dumt ut med en skikkelig sjekk. Har man på følelsen av at noe ikke er helt som det skal, så har man ofte rett.

Lykke til! :)

Skrevet

Noen hunder viser ikke tegn på at de er dårlige. Dachsen jeg hadde fikk påvist en hjertefeil, og hadde vann på lungene osv i tillegg, og selv om han ikke tålte overanstrengelser mente dyrlegene, så var han den hunden i huset som mente selv var den sprekeste.

• 3 months later...
Skrevet

Jeg lurer på hva dyrlegen sa, jeg? Hvis det er lov å spørre om. Og hvordan er formen hennes nå? :)

De fant ingen ting galt med henne. Tok blodprøver som var normale (kun noen små avvik), lyttet og klemte, men fant ikke noe galt. Pesingen ga seg etterhvert. Det var aldri hver dag, men helt uregelmessing i noen uker, før det ga seg.

Det er mulig hun kjedet seg og var varm (selv om det er litt rart om hun plutselig ble kald seint på kvelden når det ble kjøligere :icon_confused: ),

Skrevet

Fant innlegget fordi min hund (snart 9) også peser uten grunn i blant, og han er også til hjerteutredning for øyeblikket. De har funnet en medfødt feil, hull mellom høyre og venstre hjertekammer, som kan føre til problemer, men han har ingen symptomer annet enn pesing i blant foreløpig!

Bra å høre at det går fint med henne! :) :) :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...